Jump to content

Recommended Posts

Posted

Allt hänger inte på storlek och matchvikt... :)

Dags för två ryggskottsbefriande kreationer ur den högre skolan och som bonus en kvartett klassiska effektrör som mjukar upp i vintermörkret.

CD-spelaren matades oupphörligen och det var ingen dålig samling silverskivor som avnjöts denna grådaskiga vinterlördag.

Vem har inte drömt om en Nagra-bandspelare i ungdomens år... :?::)

nagra048.JPG

Posted

Ledstjärnan måste dock vara tänd för här finns lockelser som kan splittra uppmärksamheten och få temperaturen att rusa iväg... :unsure::) Inga ormar som ligger på lur utan helt enkelt ett par balanserade signalkablar... :icon_smile_cool:

nagra069.JPG

Posted
Oj, oj, oj... här hade det varit kul att vara med. En del klassiker förblir alltid klassiker. :mm:

Ja, det här blev intensivt men samtidigt väldigt avslappnande... :) Vi börjar med att smyga in bakvägen och då ramlar man på CD-spelarens externa nätdel, ett obligatoriskt tillbehör som även gäller för Nagras linjeförsteg PL-L.

nagra031.JPG

Posted
Sweet!

Here we go again! :)

Det blev även en hel del Sweet Soul Music :D men vi håller oss kvar i elfasen ett tag till. Här var det pluggat med QRT Qv2 Line Harmonizers, en nätprodukt som har dykt upp lite varstans på senare tid.

nagra021.JPG

Posted

Nagra har verkligen varit en dröm och är väl fortfarande om jag känner efter :mm:

Tiden går och det var ju ett tag sedan jag lyssnade till märket ifråga så det

ska bli intressant och följa tråden och höra om era intryck.

Detta påminner mig dessutom att det är hög tid för ett återbesök hos " Mannen... musikälskaren"

Guest Musicus
Posted

Hmm, så den har landet, (gissar på en 300B basert sak)dette skal bli spennende å følge, ikke minst hadde det vært spennende å lytte til :mm: :mm: ...

mvh

Posted
Nagra har verkligen varit en dröm och är väl fortfarande om jag känner efter :mm:

Traditionsvårdande design kan utöva en stark lockelse och skapar på något märkligt sätt ett audiofilt lugn... :icon_smile_cool::)

Det finns ju ett antal tillverkare som har insett värdet av att bevara sin profil och vad gäller Nagra känner man igen delar av studiodesignen i hemmabrukshifin. Aftonstjärnan har pekat ut vårt första objekt... :)

nagra008.JPG

Posted
Mmm spännande. Jag har själv inte HÖRT detta märke på något seriöst sätt. Det borde jag nog. För nöja mig tills vidare att HÖRA OM det.

Det blev en intensiv lyssning i hemmiljö och lördagens höga musikkonsumtion antyder att systemet gav mersmak... :mm::)

Nagra CDC är en kombination av tre funktioner. Förutom traditionell CD-spelare kan den även användas som transport med tre digitala utgångar (AES/EBU, S/PDIF & Toslink) och CDC har även variabel analog signalförstärkning för anslutning med RCA och/eller XLR. Med andra ord kan man koppla direkt på slutsteget (utgångsimpedanser 50 Ω respektive 600 Ω) och matchvikten kretsar kring 4 kg... :o :o :o :o :icon_smile_cool:

Med fast analog utgång är beteckningen CDP och som ren transport kallas den logiskt CDT.

nagra007.JPG

Posted
Hmm, så den har landet, (gissar på en 300B basert sak)dette skal bli spennende å følge, ikke minst hadde det vært spennende å lytte til :mm: :mm: ...

Ja, vi har nyanlända 300B på nedre plan :) men först bryter vi av med lite musik. Det var ett tag sedan jag lyssnade på Eric Clapton och jag hade nästan glömt av hur bra det kan vara. Det här var ett fantastiskt album :mm: och jag beställde det omgående samma kväll.

nagra096.JPG

Guest Musicus
Posted

Om jeg gissat rett så er dere hjemme hos E og lydmakkere er VA? en smule misunelig på den 300B`n :D

mvh

Posted

Även Dusty Springfield har slipat pärlor och Dusty in Memphis var som gjord för detta system. Kände på mig att min medlyssnare blev överraskad och musiken räknas nog som välbekant bland många femtiotalister... :)

nagra083.JPG

CDC är placerad på ett Vibration Free System med beteckningen Nagra VFS. De två aluminiumplattorna är en option och i paketet ingår även tre spikes som skruvas fast i apparatens underrede. Givetvis är dessa VFS anpassade till allt från CD-spelare, dac, försteg till phonosteg och flera slutsteg...:icon_smile_cool:

nagra082.JPG

Posted
Om jeg gissat rett så er dere hjemme hos E og lydmakkere er VA? en smule misunelig på den 300B`n :D

Ja, man kan bli misunelig för mindre... :D

Det dominanta signalkabelparet som leder ner till rördomänerna är som synes ett par Purist Audio Dominus. Kombinationen av elektronik i denna ministorlek med välmatat kablage ger ett annorlunda och häftigt synintryck. Kablaget upplevs som ännu grövre och elektronikburkarna som ännu mindre... :)

nagra018.JPG

Posted
nagra082.JPG

Man ser att det andas kvalitet om grejerna det verkar väldigt välbyggt.

Jag måste nog göra ett hembesök snarast hos denna där. :rolleyes2: Man har ju hört så mycket gott om Nagra.

Posted
Man ser att det andas kvalitet om grejerna det verkar väldigt välbyggt.

Jag måste nog göra ett hembesök snarast hos denna där. :rolleyes2: Man har ju hört så mycket gott om Nagra.

Klart läckra prylar! Luktar lite gammal militärutrustning....

Instämmer med A.Wing, klart lockande att höra i hem-miljö!

\\K-man

Ja...och tar man sig dessutom igenom en musiklista av den här kalibern blir det en Nagra-dos modell XL... :)

nagra080.JPG

Det kanske t.o.m. blir för mycket... :?::)

nagra073.JPG

Posted

Säkrast att ta ett djupt andetag innan vi träder in i elektronrörens magiska domäner... :?::)

Nu kommer det att handla om klass A och en kvartett mytologiska 300B.

nagra115.JPG

Posted
Stearinljus känns helt plötsligt onödiga .... :mm:

Ja, stearinljusen kan släckas ner men kakelugnar och öppna spisar får vara kvar :) då 300B inte orsakade någon nämnvärd temperaturhöjning i rummet. Det kändes faktiskt ganska svalt och rörglöden var helt klart av den diskreta varianten.

Steget hade varit påslaget i flera timmar när bilderna togs.

nagra117.JPG

Posted

Skulle vara intressant om du kan få med i summeringen om 300B's ljudkaraktär kontra 6550C/KT88. Jag har aldrig lyssnat ordentligt på 300B. Den enda jag vet är vad som brukar sägas "att dom har ett magistk mellanregister", men hur är dom i basen och i diskanten samt helhetsmässigt?

Att dom inte blir så varma skulle ju kunna indikera att dom är mer effektiva än t ex 6550C eller att dom ger betydligt lägre effekt. Möjligen att det var särdeles kallt i rummet utan rör... :icon_smile_cool:

Posted
Jag tycker mig också se att det smugit sig in en Spectral ... :o

Första bokstaven ser mera ut att vara ett A... :mm:

Posted

Förstärkaren 300B utstrålar traditionell Nagra-design och ger samma gedigna intryck som tillhörande linje-elektronik,

inklusive RIAA-steget VPS.

Effektröret 300B räknas tveklöst till en av de mytomspunna konstruktionerna i elektronrörbranschen och var från början avsett att användas vid telefonförbindelser och i teatersammanhang. Inte oväntat var det Bell Laboratories som introducerade röret 1937 och den mest kända versionen kommer förmodligen från Western Electric där prislappen ($900.00 matchat par) har stigit med efterfrågan. Denna upplaga kommer från Slovakien och JJ Electronic får mycket positiva omdömen för sin version av klassikern.

nagra101.JPG

Posted
Delad musiksmak. Finfina plattor. Jag tycker mig också se att det smugit sig in en Spectral ... :o

Såg inte en Spectral så långt ögat nådde men den här gången var det visserligen 100% koncentration på Nagra... :Thinking::)

En attraktiv och lättplacerad skapelse där nettomatchvikten ligger på 14 kg och VFS-plattorna (2,5 kg) ingår i grundpriset.

300B kan leverera 2 x 20W i 8 ohm vilket kan räcka mycket långt med rätt högtalarval.

nagra131.JPG

Posted

Vackert! =)

Det är en dröm att äga ett komplett Nagrasystem. Jag har erfarenhet av försteget och cd-spelaren och de är bara positiva. SME-Nagra-Quad ESL hade varit spännade att få höra. Borde se rätt läckert ut :P.