Jump to content

Nyskriven klassisk musik som är vacker!

Björn-Ola

Recommended Posts

Christopher Mohr, From the Realm of the Shadow

3408_b.gif

Ett nyskrivet verk som faktiskt innehåller vackra melodier, harmonier, rytmer och allt som gör musik bra. Jag är mycket överraskad.

Jag trodde inte man fick skriva sådana här verk längre.

Men vi har ju lämnat 1900-talet och i detta århundrade kanske melodierna kommer tillbaka igen i konstmusiken.

Det var länge sedan jag hörde ett nyskrivet verk så rikt på just vackra melodier. Man sitter och bara lapar i sig den ena vackra melodin efter den andra som en katt vid ett stort gräddfat.

När det är på väg att bli för mycket av det goda, så bryts det av med något som kontrasterar allt det vackra.

Musiken är inspirerad av dom gamla mästarna. Bach, Mozart, Wagner, Puccini i en salig blandning, men även österländsk musik och folkmusik, t.o.m Balinesisk ap-sång.

Detta är en slags opera, men utan text, sångarna och kören sjunger helt ordlöst, och rösterna blir snarare som instrument som får dominera en orkester som även innehåller en del udda instrument och syntar och elgitarrer för att skapa en rik klangbild. Den totala längden på verket är över två timmar, och med tanke på Naxos prispolitik, så kan man inte få mer och bättre musik för pengarna.

Det här är årets skiva för mig, eller årtiondets, eller har det överhuvudtaget släppts något bättre på skiva det här seklet, eller årtusendet? Nej, nu får jag lugna ned mig lite. Men bra är det. Köp eller skyll dig själv.

Detta låter spännande :mm:

Just, modern klassisk musik har jag ibland mycket svårt för, tror detta är nåt för mig. Detta skall undersökas..... Man tackar!

Just denna serie från Naxos med Amerikanska classics har en del godbitar. Det gäller bara att hitta dem.

/Mattias :)