Jump to content

Recommended Posts

Posted

En perfekt hifi-helg går mot sitt slut. Skitväder borgar för bra hifi (så länge de två hålen i väggen levererar ...)

Nya rör i slutstegen efter knappt 3,5 år och på gården en ny kartong, betydligt större än jag förväntat mig :o

1477Kartong.jpg

Posted
En perfekt hifi-helg går mot sitt slut. Skitväder borgar för bra hifi (så länge de två hålen i väggen levererar ...)

Nya rör i slutstegen efter knappt 3,5 år och på gården en ny kartong, betydligt större än jag förväntat mig :o

1477Kartong.jpg

Ser ut som du har tjuv-öppnat den redan ute på gården kunde du inte hålla dig :app:

Posted
Med tanke på höjden tror jag lådan innehåller en 7,5a. Häftigt. :mm:

Med tanke på Bebops förstegsfetisch också så är det nog inte helt osannolikt... ;)

Posted

Tillbaka igen...

För den som känner till VTL så avslöjar denna bilden att det inte vara försteget 7.5 som hittat hit.

1485Detalj.jpg

Så visst handlar det om VTL's grammofonsteg TP 6.5. I och med detta så har jag nått mitt mål med att ha VTL i

hela kedjan av förstäkeriet.

1485Detaljstor.jpg

Posted

VTL TP 6.5 Signature Phono Preamplifier, som är dess fulla namn, är en JFET/rör-hybrid kring följande rör:

• 2 x 12AU7 MC (MC Stage)
  • 2 x 12AX7
  • 2 x 12AT7MM
  • 2 x 12AT7

Som övriga VTL-försteg så har det lags ner mycket möda på nätdelen med inbyggda nätfilter för bästa betingelser för signalbehandlingen.

(Enligt Luke Manley tillför inte några externa nätdelar några fördelar för VTL's försteg).

Här är en bild framifrån under nerräkningren. Steget räknar ner från 180 sekunder innan det lägger sig u MUTE-läge. Förstegt TL 6.5 har samma

funktionalitet. Det räknar ner från 90sekunder, sedan slår slutstegen till och startar sin uppvärmning (jag har en triggning mellan försteg och slusteg där försteget slår på slutstegen när försteget är klart). Totalt tar den processen, försteg + slutsteg 175 sekunder och efter ytterligare 5 sekunder är phonosteget också klart.

1491Nerrkning.jpg

Posted
Hatten av för ett kompromisslöst tänkande! :icon_smile_cool::mm:

Grattis!

Grattis att nå sina mål är trevligt o befriande, hoppas på mkt välljud

Tack för det ... :)

Det är mycket som skall falla på plats inför sådana här investeringar, inte minst att hitta en bra lösning för att bli av med befintlig

utrustning och samtidigt hitta ett steg som inte är sprillandes nytt. Just nu sammanföll bitarna... :app:

Jag hade ett bra steg innan (Audio Research PH5) och har suttit väldigt nöjd med det men när man en gång upplevt hur mycket

ett kompromisslöst steg kan tillföra så är det svårt att vara passiv. Den typen av kraft, kontroll och musikalitet som jag får ut här

har jag inte varit i närheten tidigare. Inte minst i orkestermusik (klassisk musik och jazz a la storband). Men även omfångsrik pop

som t ex Roger Waters/Pink Floyd vilket spelades på högtryck här igår tillsammans med hifi-vänner.

I samband med den nye familjemedlemmens ankomst möblerade jag också om i hyllorna.

1492VTLTrio.jpg

Posted

Vilken synergi va.... :mm:

Lite synd att de inte tillverkar någon cd-spelare... eller finns det sådana i utbudet också ???

En veckad frontplåt till cd5:an kanske ? :D

Skämt å sido... VTL har en riktigt läcker design och det låter säkert lika snyggt som de ser ut.

Grattis från mig med.

Posted
VTL TP 6.5 Signature Phono Preamplifier, som är dess fulla namn, är en JFET/rör-hybrid kring följande rör:

• 2 x 12AU7 MC (MC Stage)
  • 2 x 12AX7
  • 2 x 12AT7MM
  • 2 x 12AT7

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...91Nerrkning.jpg

Vinylen befäster sin position :icon_smile_cool: och mitt hundraåttiogramstips blir givetvis From Elvis In Memphis... :D

180 Gram Audiophile Virgin Vinyl LP - Sealed

Track Listing:

1. Wearin' that Loved Look

2. Only the Strong Survive

3. I'll Hold You in My Heart

4. Long Black Limousine

5. It Keeps Right On A-Hurtin'

6. I'm Movin On

7. Power of My Love

8. Gentle on My Mind

9. After Loving You

10. True Love Travels on a Gravel Road

11. Any Day Now

12. In the Ghetto

cd_from_elvis_in_memphis_legacy_edition_cover.jpg

Posted
Vinylen befäster sin position :icon_smile_cool: och mitt hundraåttiogramstips blir givetvis From Elvis In Memphis... :D

http://shop.elvis.com.au/images/cd_from_el...ition_cover.jpg

Du menar alltså att jag skall smutsa ner min skivsamling med Elvis :unsure: :Nail Biting: :?: Då är ni tre, du Nisse och Storhövdingen. Jag har i alla år förfäktat Elvis som en medelmåtta och det smärtar att erkänna att jag faktiskt hört ett par bra spår på senare tid, även på Elvis Is Back

Jag får suga på den lite till... :65:

Jag undrar om det inte är en Hagström-gitarr han har på omslaget... :Thinking:

Posted
Jag undrar om det inte är en Hagström-gitarr han har på omslaget... :Thinking:

Om bilden är tagen 1968 så är chansen rätt stor... :icon_smile_cool:

Posted

Precis som med Audio Research finns är det enkelt att ändra inställningar. Jag belastar min Lyra Kleos med 100 ohm.

Genom att hålla inne en av knapparna några sekunder efteråt så kan man låsa värdet för oavsiktliga ändringar eller som skydd mot klåfingriga barnbarn. Följande fördefinieradevärden är tillgängliga för MC: 100, 250, 470, 1K, 2.5K, 4.7K, 47K. Man kan också ställa in andra egendefinierade värden. För MM kan man ställa 10k, 22k, 47k och egendefinierat värde.

1494Load.jpg

Steget har både RCA och XLR-utgång. Med sistnämnda klarar den en förstärkning på 68dB och med RCA är max 62dB, vilket jag valt. Även denna inställning går att låsa. Om man har MC med lite högre utspänning kan man ställa förstärkningen till 44dB, 50dB eller 56dB. I MM-läget ger den 35 dB eller 40dB via den balanserade utgången.

1493Gain.jpg

Även omkopplare mellan MM och MC kan låsas, dvs man låser den ingång som inte används genom att hålla inkopplaren intryckt 5 sekunder, vilket kopplar bort samtliga kretsar som har med den ingång som inte används.

I stand-by läge ligger tre blå strimmor kvar i displayen.

1490Framifrn.jpg

Posted

Alla inställningar nås även via fjärren så det går att höra från sweetspoten hur de olika värdena påverkar. Finjustering av nivån gör man sedan enkelt på försteget så att man har samma volym från samtliga källor utan att behöva fippla med volymkontrollen när man växlar till annan ljudkälla.

Till skillnad mot huvudfjärren är fjärren en liten sak i plast, vilket är helt tillräckligt med tanke hur sällan den används. Det känns omotiverat att betala för en designad fjärr till ett grammofonsteg.

1501Fjrr.jpg

Slutligen en översiktsbild över uppställningen efter VTL TP 6.5's intåg.

1482versikt.jpg

För den som är intresserad finns mer att läsa här.

Posted
ARC'n på toppen passar inte in längre. Om du vill kan du ta bort den och ställa den hos mig om den stör dig estetiskt. ;)

:D Jag kanske tar dig på orden :Idea: Samma analys har jag gjort. En Wadia hade passat perfekt eller en EmmLABs som den A/Wing har. Det blir förmodligen nästa projekt. Problemet är bara att den skall låta lika bra som CD5:an som är en fantastisk CD-spelare. Där finns ingen tillstymmelse till CD-ljud. Eller som en bekant uttryckte det: "Det är få ställen där CD och vinyl låter lika bra... men det gör det här".

Posted
:D Jag kanske tar dig på orden :Idea: Samma analys har jag gjort. En Wadia hade passat perfekt eller en EmmLABs som den A/Wing har. Det blir förmodligen nästa projekt. Problemet är bara att den skall låta lika bra som CD5:an som är en fantastisk CD-spelare. Där finns ingen tillstymmelse till CD-ljud. Eller som en bekant uttryckte det: "Det är få ställen där CD och vinyl låter lika bra... men det gör det här".

Det ser ju bra ut det där Bebop :mm: Och som sagt var så ska det inte bara låta bra utan det estetiska är väldigt viktigt.

Det är snyggt när det finns en linje i det hela.

Jag fick ju inte chansen att hälsa på dig i höstas så om jag tar med mig min cd-spelare så att du kan testa den

i din uppsättning så får jag ju en andra chans att se ditt rum och lyssna på ditt system ;)