Jump to content

Musiker ratar Stradivarius


calle_jr

Recommended Posts

Det finns en mytbildning kring gamla fioler.

Spelar man dåligt på en Stradivarius skyller man på sig själv och fortsätter tills man bli bättre.

Spelar man dåligt på en ny fiol är det alltid fiolens fel.

Det säger Kai-Thomas Roth, ordförande i Brittiska fiolbyggarsällskapet, till The Guardian.

Stradivarius.gif

Bild: www.ch-audio.com

En fransk undersökning där musiker fick testa 6 fioler varav hälften nya och hälften Stradivarius ger nya resultat vid handen.

En artikel finns här: http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen...radivarius.html

Link to comment
Share on other sites

Undrar hur andra fioler från den eran låter eller lät,men jag antar att inga andra var i närheten Stradivari ljud mässigt. :?:

Jag har sett när arkeologer gör fantastiska rekonstruktioner. Senast häromdagen var det en geokemist från Chalmers i Stockholm som höll på att rekonstruera ett djur som var en miljard år gammalt. Alltså långt äldre än dinosaurierna.

Men i detta fall med fiolers välljud kan man nog bara vända sig till litteraturstudier.

Diskussionen känns ju annars igen från andra områden, till exempel ny kontra gammal optik, ny eller gammal Gibson/Fender ...

Därav hamnade tråden här.

Vi är inte ensamma... :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Snickare gillar sina svindyra hammare som ligger perfekt balanserade i handen, kockar gillar sina specialvässade knivar & målare sina dyra svinborst penslar.

Är helt säker på att alla dessa hantverkare garanterat känner igen ett perfekt verktyg när de får hålla det i handen och jobba med det. Men jag tror inte en kock ser på en gurkbit om den är skuren med en bra kniv.... Känns lite som samma idé med dessa instrument jämförelser som görs med jämna mellanrum och resultatet alltid det samma. Ett instrument är ju ett verktyg, frågan är ju vilka höjder en artist kan nå med det perfekta verktyget i nävarna.

Säkert en hel del psykologi oxå, en Stradivari förpliktigar ju :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är verkligen ingen gitarrist, jag kan grundackorden, men inte sätta ihop dem i rätt ordning alla gånger, men jag provade en dyrare gitarr av märket Martin (20 eller 40 tusen, jag minns inte), och oj vad det kändes annorlunda mot de gitarrer jag provat innan. Den bara lät så bra och spelade nästan av sig själv!

Proffsen kan få fantastiskt ljud ur mediokra instrument. Det är egentlig amatörerna som lyfts mest av de bra grejorna, eller vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Äldre intrument kan vara fantastiska och mediokra. Dyra nya instrument likaså. Olika tider har olika ljud ideal, matrialtillgång och till och med klimat som påverkat hur trä har växt. Exempelvis är det mycket svårt att hitta rätt alpgran till instrumentlock idag. Den får en täthet i fibrerna som är otroligt bra för tonträ pga av den långsamma växten.

Det handlar inte om att nya instrumet kommer i kapp det gamla. Det handlar om så mycket annat. Bara en sån sak som orimligheten att flyga omkring i världen med ett instrument värt milliontals kronor.

Det finns utan tvekan fantastiska stradivarius. Säkert också mindre roliga exemplar. Men det är onekligen så att om ett instrument får åldras harmoniskt blir det oftast bättre.

Att bygga ett bra instrument är tidkrävande och bra och vackra träbitar kostar mer och mer pengar. Därför är ett bra instrument dyrt. Sedan är såklart vissa byggare eftertraktade. Exempelvis gitarrbyggaren Marchione där en basic model kostar 80 000 kr vilken är full jämförbar kvalitetsmässigt med vad du får för 35 000 på andra håll.

Ett fint instrument ger något tillbaka till musikanten. Något som inte går att förklara på ett enkelt sätt. Något som inte heller behöver förklaras. Det är också inspirerande att spela på instrument som är gjorda med stolthet.

Dagens instrument från Fender och Gibson är inte på något sätt jämförbara med det som producerades på 50-60 talet. Det nya är slarvigt byggt på halvtaskiga träbitar. Dessutom har USA nya regler för vad dom kallar exotiska träslag totalt lamslagit bolagen. Mängder av virke har beslagtagits av FBI. Många av de lösningar man hade tidigare har kasserats pga av att de anses för dyra i massproduktion. Även lacker som påverkar instrument regleras av kemikalie bestämmelser och har fått stå tillbaka för miljö och hällsomässiga orsaker.

Testet i artikel säger ingenting tycker jag. Historia, visuella intryck samt bekantskapen med ett instrument är vad som skapar banden till dem.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte just den "Stradden" var en av de mest välljudande.

Det lite farliga med nyare instrument är att de ofta låter OK som nybyggda sedan förbättras ytterligare några år för att sedan totaldippa när de är ca 15 år gamla. Jag har hur många kollegor som helst med "nyare" instrument i garderoberna.

Vissa av de nya är dock kanske lika bra som t.ex gamla italienare som Stradivarius men vi VET ju inte hur bra förrän tiden fått visa det, en sak är iallafall säker att ett riktigt fint instrument utvecklar dig som musiker medan ett mediokert ibland kan leva upp till det du önskar men så sällan att man tröttnar efter ett tag.

Testet belyser iallafall att flera tyckte lika och det låter ju bra :)

Link to comment
Share on other sites

Nu vet vi inget om testet och inget om testpersonerna och heller inget om rummet? Kanske någon vet?

T ex - har det varit en publik som fått lyssna på stycken spelade på de olika fiolerna och därefter har varje person i publiken fått delge sina upplevelser? Kanske med kontroll av blodtryck? Är det inte så att man för snabbare hjärtrytm när musiken berör? Har spelningarna gjorts vid flera tillfällen? Det borde ge en bättre spridning på publikens form och musikernas form.

Det är så lätt att dra felaktiga slutsatser i en undersökning ...

Link to comment
Share on other sites

Tack! Mycket givande inlägg.

Det där att turnera i hela världen med ett träinstrument borde vara en mardröm med tanke på snabba fukt- och temperaturvariationer.

Jag har en trumslagande kompis som lagt det professionella trummandet lite åt sidan idag även om han gjorde litet gästinhopp hos Steve Lukather för en månad sedan. Han har flera set, bl a ett titanset för turneer som han säger är okänsliga för dessa variationer. Men smakar det så kostar det... De går på en smärre förmögenhet.

Link to comment
Share on other sites

Klart att det finns både välklingande Stradivarier och sådana som är mindre välljudande. Generellt har det varit förbehållit en mindre grupp av världsartister som fått möjlighet att som lån eller donation spela på en av de erkänt bra instrumenten. Dessa guldklimpar måste spelas på annars förfaller de. Klart att kombinationen skicklighet och instrument fäller avgörandet. Sedan är frågan om dessa artister har fått frågan om de velat byta sina dyrgripar mot något annat. Tror dock oberoende av detta så ligger det nog en del status i att få tillgång till ett exklusivt instrument. Jag tror varken Donald Trump eller någon annan multimiljardär skulle få köpa för sin dotters/sons nybörjarlektioner.

Ibland kan man ana lite "surt sa räven" om dessa tester.

Tänker på exprimentet med den världskände violinisten som uppträdde som gatumusikant och fick inga direkta applåder från förbipasserande. trots skickligt spel och unikt instrument.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tänker på exprimentet med den världskände violinisten som uppträdde som gatumusikant och fick inga direkta applåder från förbipasserande. trots skickligt spel och unikt instrument.

Det var Joshua Bell. Experimentet visade bl a hur starka våra förväntningar är att något skall hända i en viss miljö. Det var också de som kände igen honom och för dem motsvarade förväntningarna med vad dom hörde.

Hjärnan är en sinnrik konstruktion men rätt så lätt att dupera när man inte följer gängse mönster.

Link to comment
Share on other sites

Det var Joshua Bell. Experimentet visade bl a hur starka våra förväntningar är att något skall hända i en viss miljö. Det var också de som kände igen honom och för dem motsvarade förväntningarna med vad dom hörde.

Hjärnan är en sinnrik konstruktion men rätt så lätt att dupera när man inte följer gängse mönster.

http://www.youtube.com/watch?v=myq8upzJDJc

Just detta som jag tänkte på!

Man har lurat andra i vinprovningar med falska etiketter etc.

Förväntningarna är på något sätt avgörande för resultatet. Likaså att lura med billig hifi-utrustning i ett tungt system. Tänkte på iPod:en dold i en tung utrustning i ett annat test.

Därför är jag skeptiskt till dylika övningar eftersom förväntningarna spelar spratt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...