Jump to content

Anders.S SPOTIFY SlowFoodMusic


Govinda

Recommended Posts

Bättre eller sämre än vad?

Jag var tidigare skeptiker till Spotify. Inte tillräkligt bra ljudkvalitet. Det var då det. Nu för tiden ser jag Spotify som ett himla bra alternativ till att snabbt skaffa mig en uppfattning om en platta eller artist. Faller det mig i smaken brukar jag skaffa musiken på CD eller via HDtracks alternativt eclassical. Högupplöst i 24/96 som låter riktigt bra.

Sen kan man ju precis som trådskaparen lägga upp en spellista som man delar med sig av. Jättebra då man vill dela med sig av musik man gillar. Det ger mig en klart mycket bättre uppfattning om det är nåt jag gillar till skillnad mot att se ett konvolut av en CD/LP eller att läsa en recension av densamma.

Sen tycker jag också att all musik som jag lyssnar på inte alltid behöver vara av bästa kvalitet. T.ex har jag spelat en del julmusik via Spotify. Helt ok. Den går ju för det mesta endst som bakgrundsmusik i alla fall.

Tillgängligheten är också kanon.

Visst Spotify i 320kbs är ju mindre än c:a 2300kbs som det blir med 24/96. Där är Spotify sämre.

Link to comment
Share on other sites

Hur går det för Spotify?

Har det blivit bättre eller sämre?

Jag är inte så gammal i gården vad gäller Spotify (Premium). Dock mycket positivt överraskad av ljudkvaliteten. Jag får mer info om låtarna som spelas via appen iPeng som jag använder i iPad och där redovisas numer OggVorbis (Spotify) som uppspelningsformat för låtarna.

Från Wikipedia: Ogg Vorbis-formatet använder en algoritm som filtrerar bort del av ljudsignalen vid komprimering, vilket resulterar i en mindre filstorlek än originalljudet. Det gör att ljud som gått genom kodning/avkodning inte ser ut exakt som originalet. Ogg Vorbis använder även en anpassad och varierande samplingsfrekvens, vilket gör att ljudet kan komprimeras ännu mer utan att förlora mycket i ljudkvalitet. Vid komprimering av ljud med Ogg Vorbis, så anges en kvalitetssiffra mellan 1 och 10. Den indikerar hur mycket man vill komprimera ljudet på eventuell bekostnad av ljudkvalitet.

Den varierande kvalitén tycker jag lyssningsmässigt ofta är väldigt hög med bra bas, bra dynamik och tyst och mörk bakgrund. Även ofta en fin ljudbild, där man tydligt kan urskilja var olika musiker och sångare finns både i bredd och djupled. Mätningsvärden vet jag dock inte vad som gäller. Men även med Spotify som ljudkälla har man faktiskt nytta av en ljudanläggning av hög kvalitet. Det innebär att jag tror det är slut att anse att Spotify bara kan/ska användas i datorhögtalare eller mp3-spelarhörlurar. Streaming musiklyssning utan att ha själva musiken lagrad hemma är förmodligen framtiden och det är kul att vara med redan nu i begynnelsen av denna utveckling.

/ Ulf

Edited by ulfsan
Link to comment
Share on other sites

Bättre eller sämre än vad?

Det var en avsiktligt öppen fråga, för jag är pigg på att höra om allt från hur det går för företaget till utbud och levererad ljudkvalitet :)

Jag tyckte Spotify gav ett mervärde med sökfunktion, länkning, liner notes etc. Dock fick jag spader när de helt plötsligt började med en massa frågor och kopplingar till Facebook för ett halvår sedan. Jag stängde av och har inte kopplat upp mig sedan dess. Jag använde det mest som en sök- och demoapplikation, och där har YouTube ersatt med bättre utbud för det jag söker.

Jag smälter till raspiga LP-skivor men är allergisk mot dåligt digitalljud. Så är det bara.

Men 320kbs är väl bra för det mesta.

Klarar Spotify sig själv idag eller är de i behov av nya investorer?

Jag är inte alls säker att Spotify är framtiden. Jag tror vi får se nya restriktioner, högre kostnad, mer reklam, sämre utbud...

Jag tror mer på en variant där liknande upplägg fusioneras med radio typ sr.se och där det finns en interaktivitet (som YouTube).

Link to comment
Share on other sites

Det var en avsiktligt öppen fråga, för jag är pigg på att höra om allt från hur det går för företaget till utbud och levererad ljudkvalitet :)

///

Jag tyckte Spotify gav ett mervärde med sökfunktion, länkning, liner notes etc. Dock fick jag spader när de helt plötsligt började med en massa frågor och kopplingar till Facebook för ett halvår sedan.

///

Jag tror mer på en variant där liknande upplägg fusioneras med radio typ sr.se och där det finns en interaktivitet (som YouTube).

Det var väl just för interaktivitetens skull man ville koppla till facebook förmodar jag.

Nu har det ju också kommit appar till Spotify, som är frivilliga att installera. Bland annat har ett par olika musiktidskrifter/webbtidskrifter länkar där man kan läsa recensioner medan man spelar albumet. Man kan också få texterna rullandes på en del låtar.

Länk till en en-minutsfilm om hur det funkar

Link to comment
Share on other sites

Jag har klarat mig från en massa frågor från Spotify och är heller i medlem i Facebook, så detta trams som i så fall förekommer går mig förbi. Om det blir Spotify eller någon annan lösning som gäller i framtiden för streaming media (musik) vet vi knappast, men utvecklingen mot att man hämtar ner musiken när man vill lyssna på den i stället för att lagra den hemma fortsätter säkert. Att man får betala för sådan tjänst är väl naturligt och ingenting jag sätter mig emot som princip. Hellre det än en massa vidrig reklam!!! Avgiften får då vara rimlig och så länge den inte är högre än vad en CD-skiva kostar per månad kan det väl vara OK... Särskilt om man lyckas streama med hög kvalitet (helst helt lossless). Sen får man hoppas att de som framför och gör musiken får del i denna betalning.

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

Det var en avsiktligt öppen fråga, för jag är pigg på att höra om allt från hur det går för företaget till utbud och levererad ljudkvalitet :)

Jag tyckte Spotify gav ett mervärde med sökfunktion, länkning, liner notes etc. Dock fick jag spader när de helt plötsligt började med en massa frågor och kopplingar till Facebook för ett halvår sedan. Jag stängde av och har inte kopplat upp mig sedan dess. Jag använde det mest som en sök- och demoapplikation, och där har YouTube ersatt med bättre utbud för det jag söker.

Jag smälter till raspiga LP-skivor men är allergisk mot dåligt digitalljud. Så är det bara.

Men 320kbs är väl bra för det mesta.

Klarar Spotify sig själv idag eller är de i behov av nya investorer?

Jag är inte alls säker att Spotify är framtiden. Jag tror vi får se nya restriktioner, högre kostnad, mer reklam, sämre utbud...

Jag tror mer på en variant där liknande upplägg fusioneras med radio typ sr.se och där det finns en interaktivitet (som YouTube).

Tycker Spotify fungerar utmärkt. Har helt enkelt låtit bli att ansluta mot FB och får heller inga påträngande invitationer. Använder Spotify mest som sökverktyg för att lyssna på ny eller gammal för mig okänd musik. Perfekt när någon rekommenderar ett band eller en skiva man inte hört förr.

Tror inte heller det är framtiden, framförallt så försvinner vissa band emellanåt. Tex så lyssnade jag en hel del på Budgie i ungdomen när det begav sig men har aldrig haft en egen skiva. Passade tidigare på att uppdatera mig via Spotify men idag är tex Budgie helt borta, hela katalogen. Sånt suger när man betalar för tjänsten!

Ja, visst är det märkligt. Att lyssna på raspiga lp-skivor stör mig inte alls (det gör däremot hörbara repor/hack och distorsion) kanske för att det på något sätt hör till(?). Det finns en viss charm med det.

Link to comment
Share on other sites

Har helt enkelt låtit bli att ansluta mot FB och får heller inga påträngande invitationer.

Vad jag hört så använder Spotify även kundernas hårddiskar (cache) och bandbredd för att streama till andra kunder som väljer samma låt(ar). Har du lyckats stänga av det också?

Budgie vill man gärna ha :mm: :mm: Jag saknade även Zappa, Dylan, Pink Floyd, Neil Young, Beatles, Bowie, Springsteen, Supertramp, Van Morrison, Zeppelin m.fl om jag kommer ihåg rätt.

För min del ligger Spotify just nu på minus jämfört med alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Budgie vill man gärna ha :mm: :mm: Jag saknade även Zappa, Dylan, Pink Floyd, Neil Young, Beatles, Bowie, Springsteen, Supertramp, Van Morrison, Zeppelin m.fl om jag kommer ihåg rätt.

Det ser jag som ett hälsotecken. De har hoppat av för att dom inte får ersättning.

Jag provlyssnar på nya skivor på Amazon. 30 sekunder per låt via pc'n räcker för mig att besluta om köp eller inte. Det behöver jag inte ens MP3 kvalitet för att avgöra.

Jag väljer att fortsätta vara en relik från gamla tider som njuter av min fysiska skivsamling och lyssna på hela album med bästa möjliga ljud. Varför kompromissa och gå baklänges... Men förmodligen är det så att "min sort" och musiker som vi känner dem sen förr är utrotningshotade ivrigt påhejat av mediaindustrin och det stödet växer sig allt starkare även på forumen.

Det kallas utveckling.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag hört så använder Spotify även kundernas hårddiskar (cache) och bandbredd för att streama till andra kunder som väljer samma låt(ar). Har du lyckats stänga av det också?

Budgie vill man gärna ha :mm: :mm: Jag saknade även Zappa, Dylan, Pink Floyd, Neil Young, Beatles, Bowie, Springsteen, Supertramp, Van Morrison, Zeppelin m.fl om jag kommer ihåg rätt.

För min del ligger Spotify just nu på minus jämfört med alternativ.

Vet inte om de verkligen utnyttjar det på det viset. Går inte att stänga av men du kan begränsa cache-storleken i inställningarna. Om det nu är så som du säger så kanske man kan spärra porten som används. Har dock aldrig funderat över detta. Och som du säger, massor av band saknas helt.

Link to comment
Share on other sites

Det ser jag som ett hälsotecken. De har hoppat av för att dom inte får ersättning.

Jag provlyssnar på nya skivor på Amazon. 30 sekunder per låt via pc'n räcker för mig att besluta om köp eller inte. Det behöver jag inte ens MP3 kvalitet för att avgöra.

Jag väljer att fortsätta vara en relik från gamla tider som njuter av min fysiska skivsamling och lyssna på hela album med bästa möjliga ljud. Varför kompromissa och gå baklänges... Men förmodligen är det så att "min sort" och musiker som vi känner dem sen förr är utrotningshotade ivrigt påhejat av mediaindustrin och det stödet växer sig allt starkare även på forumen.

Det kallas utveckling.

Utveckling är inte alltid åt rätt håll... Själv gillar jag också att ha fysiskt medium. Det är mer känsla att bläddra skivor i en låda en i en fillista på datorn. Men, det är väl vi gubbar det...

Link to comment
Share on other sites

Jag provlyssnar på nya skivor på Amazon. 30 sekunder per låt via pc'n räcker för mig att besluta om köp eller inte.

Härligt, jag är inte ensam. :D

Jag väljer att fortsätta vara en relik från gamla tider som njuter av min fysiska skivsamling...

Underbart, det är för lite sånt nuförtiden. :77: Och för min del blir alternativet totalt ointressant. :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Använder ni telefonkatalogen också när ni ska ringa någon och bilatlas när ni ska ta reda på er resväg? Kanske t o m slår upp Greklands folkmängd i Nationalencyklopedin i bokhyllan - eller är SÅ MODERNA att ni letar fram DVD-skivan med detta uppslagsverk och stoppar in den i datorn och tar reda på fakta?

/ ;) Ulf

Link to comment
Share on other sites

:D:D

Denna tråden artade sig i en riktning som jag inte är säker anders.s hade anat.

Vi kanske skulle fråga anders.s om det är OK... Annars kanske du kan rycka loss diskussionen vid lämplig brytpunkt ovan och lägga det hela i en ny tråd, Calle...

För ämnet är ju mkt intressant!

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

Använder ni telefonkatalogen också när ni ska ringa någon och bilatlas när ni ska ta reda på er resväg? Kanske t o m slår upp Greklands folkmängd i Nationalencyklopedin i bokhyllan - eller är SÅ MODERNA att ni letar fram DVD-skivan med detta uppslagsverk och stoppar in den i datorn och tar reda på fakta?

/ ;) Ulf

Nej jag försöker anamma den teknik som går framåt och förkasta det som går baklänges. Och när det gäller musiktåtergivning så har även den gått framåt och det är den jag tar till mig. Men att komprimera musik tycker jag är att gå baklänges. Det innebär att man ställer tillgänglighet före kvalitet. Det är upp till en och var men jag vill inte vara en del av den utvecklingen.

Det kan knappast skada att någon ställer upp för bästa ljudet som en balans till att det bara skall vara lagom bra.

Valfrihet råder dessbättre... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen fantast av just Spotify som företag - känner inte närmare till det agerande som beskrivits. Jag börjar bara bli entusiastisk till hur man snart lyckats lösa frågan med streaming musik på ett väl fungerande sätt. Om Spotify missköter sig eller på något sätt "luras eller trixar" tror jag någon annan kommer och tar över. Precis som det gått för sökmotorerna på internet. Kommer ni ihåg sökmotorn Metacrawler eller AskJeves som var så fantastiska? Nej, idag gäller det att Goooogla!

Det är kanske inte så skoj att tänka sig att man inte kommer att använda hyllmeter av CD-skivor och vinylskivor (annat än undantagsvis och vid högtidliga tillfällen som curiosa) om några år, men så blir det nog. Och streaming musik är ju inte mer oäkta musik än annan inspelad musik. Musiken blir ju inte live för att den finns på en skiva (CD eller vinyl) som man håller i handen. Live/äkta musik får man gå till koncerthuset och lyssna på. Så skynda dig att bygga färdigt det nya i Malmö, Calle! Vi längtar efter äkta vara, eller hur....

/ :dry: Ulf

Link to comment
Share on other sites

att man inte kommer att använda hyllmeter av CD-skivor och vinylskivor (annat än undantagsvis och vid högtidliga tillfällen som curiosa) om några år, men så blir det nog.

:diss:

Så skynda dig att bygga färdigt det nya i Malmö, Calle! Vi längtar efter äkta vara, eller hur....

:app:

Link to comment
Share on other sites

I en tidigare tråd som handlar om Spotify skrev jag följande:

"Problemet är väl inte Spotify. Inte heller finns det något egenvärde att någon måste spela musik via en CD. Spotify är heller inte gratis för konsumenterna och Spotify får med all säkerhet betala en bra slant för att få tillgång till deras musikbibliotek. Snarare är det väl skivbolagen som skall ersätta artisterna med ett rimligt belopp.

Om skivbolagen inte skulle se en affärsvinst i att låta Spotify (och även andra distributörer av musik via internet) betala för att ha åtkomst till musiken, ja då skulle det inte finnas en sådan här verksamhet.

Självklart tycker jag att artisterna skall ha en ersättning för det som dom producerar. Men som konsument får jag ju förhålla mig till de lagliga alternativ som finns att få tag på musik och där är ju Spotify ett sådant. För många av oss som gillar kvalitetsljud och har pengar att skaffa utrustning och musik som lever upp till de kavlitetskrav vi har, då finns ju CD, Vinyl och högupplösta musikfiler att köpa. Spotify kvalar ju inte in i den gruppen ännu. För de allra flesta som lyssnar på musik duger Spotifys kvalitet alldeles utmärkt."

Att Spotify skulle vara den slutliga lösningen för oss som tycker om att lyssna på musik är väl ingen som påstår. Inte heller att det handlar om antingen - eller. Spotify ser inte jag som ett problem, snarare en möjlighet för en stor grupp människor, framför allt ungdomar, att kunna lyssna på musik.

Jag fann en annan uppstickare som vill strömma musik med bättre upplösning än Spotify. Orastream Jag har ingen aning om detta är framtiden men helt klart en annan teknik än vad Spotify använder. Jag har laddat ner deras app för testmusik. Finns till iPhone och Android.

Vad tror ni om detta?

Link to comment
Share on other sites

Använder ni telefonkatalogen också när ni ska ringa någon och bilatlas när ni ska ta reda på er resväg?

Ja :blush, bilatlasen var med senast på Järna-Gnesta turen. :D

Link to comment
Share on other sites

Orastream är nerladdad och provköres just i min iPad :shy: ! Apples Airplay fungerar och det innebär att ljudet trådlöst matas över till ljudanläggningen i vardagsrummet via AirportExpress.

Man skickar med en playlist med julmusik i början. De låter låter preliminärt lite ljust och vasst, men kul att prova så här snabbt. Om man trycker på en infoknapp nere till vänster på "now-playingsidan" får man reda på upplösning. Mätaren visar hos mig fluktuerande ca 600-800 kbps/44kHz/16bit .

Ska forska vidare vad appen ger för möjligheter...

/ :Idea: Ulf

Link to comment
Share on other sites

Denna tråden artade sig i en riktning som jag inte är säker anders.s hade anat.

Något överraskad blev jag. Knåpa ihop 10 timmar med musik som berör är inte alltid så lätt.

Hade hellre pratat musik nyfunnen eller gammal

Jag har dom flesta formaten hemma och för mycket av det mesta men det hindrar inte mig att se fördelar med spotify spellistor är ett riktigt bra sätt att göra bekantskap med ny musik.

Jag använder amazon en del också men deras provlyssning är inte i närheten av spotify.

På spotify finns det så mycket information om artister genre liknande musik, Vilket är riktigt trevligt.

Det är helt okej för mig att var och en skriva vad dom vill i tråden(har själv hamnat of topic). Till syvende och sist så är det läsarna som får sila mygg å svälja kameler ;)

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Knåpa ihop 10 timmar med musik som berör är inte alltid så lätt.

Inom fem minuter ska jag trycka på länken i trådstart.

Om det kommer en massa obehagliga frågor från Spotify så stänger jag av direkt och kommer inte kunna uttala mig.

Ska bara hämta en kopp kaffe... icon_hammer.gif

Link to comment
Share on other sites

Och jag har hunnit undersöka appen Orastream. De vill dema en ny teknik att leverera streamad musik genom att hålla en "digital LP" (en play-list som ungefär motsvarar en LP i omfång) tillgänglig för lyssning via iPhone/iPad (och Android?). Och det handlar just om en (1) DLP som den kallas. Den som finns nu med en del jullåtar bl a kan avlyssnas fram till 2012-01-07 (i övermorgon!). De kanske ersätter denna DLP med en annan därefter - vi får se :?: ...

Möjligen kul som demo men inte mer. Jag vill kunna ta ner musiken streaming lossless till min dator och inte till min iGrej om inte annat för att få högre kvalitet på dataström och inblandade omvandlare. Ljudet blir annars för dåligt i en riktig ljudanläggning om en iGrej används som källa. Dessutom finns ingen musikdatabas ännu kopplad till denna teknik, så vi får avvakta...

Då var det klart :Shame On You: .

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...