Jump to content

Rare Record Price Guide


calle_jr

Recommended Posts

Jag har en signerad Chet Baker LP (Chet is back). Någon som har koll på värdet? =)

Om det är en original LP från -62 med en äkta signatur så är den nog värd en slant.

Är det en nyare press så är det väl mest autografen som bestämmer värdet.

Men ur mycket? Ingen aning. Chet är fortfarande populär i alla fall. Min lokale handlare säger att chet på beg vinyl alltid säljer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag har en signerad Chet Baker LP (Chet is back). Någon som har koll på värdet? =)

Jag har sett det albumet men minns inte var. Den gavs ut i en rad varianter.

Om det t.ex är RCA LPM 9922 mono från '64, så kan den vara värd över 400 spänn i fint skick utan signatur.

rca_lpm_9922.jpg

Bild: www.amarcordrecords.com

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Rare Record Price Guide har etablerat ett system för bedömning av skick på framför allt vinyl, men det används även för cd och kassett.

Värdet som anges i RRPG avser ett album i Mint condition. Siffrorna nedan inom parentes anger värdet vid sämre skick än Mint.

Mint (100%)

Description: The record itself is in brand new condition with no surface marks or deterioration in sound quality. The cover and any extra items such as the lyric sheet, booklet or poster are in perfect condition. Records advertised as Sealed or Unplayed should be Mint.

Excellent (80%)

Description: The record shows some signs of having been played, but there is very little lessening in sound quality. The cover and packaging might have slight wear and/or creasing.

Very Good (50%)

Description: The record has obviously been played many times, but displays no major deterioration in sound quality, despite noticeable surface marks and the occasional light scratch. Normal wear and tear on the cover or extra items, without any major defects, is acceptable.

Good (30%)

Description: The record has been played so much that the sound quality has noticeably deteriorated, perhaps with some distortion and mild scratches. The cover and contents suffer from folding, scuffing of edges, spine splits, discoloration, etc.

Fair (15%)

Description: The record is still just playable but has not been cared for properly and displays considerable surface noise; it may even jump. The cover and contents will be torn, stained and/or defaced.

Poor (8%)

Description: The record will not play properly due to scratches, bad surface noise, etc. The cover and contents will be badly damaged or partly missing.

Bad (3%)

Description: The record is unplayable or might even be broken, and is only of use as a collection-filler.

Link to comment
Share on other sites

Goldmine har en bättre skala anser jag. Den är lättare att relatera till och fullvärden är satta på Near Mint i stället för Mint. Det senare existerar ju knappast i praktiken inom andrahandsmarknad, såvida det inte rör sig om förseglade arkivkopior.

Mint (M)

Absolutely perfect in every way. Certainly never been played, possibly even still sealed. Should be used sparingly as a grade, If at all.

Near Mint (NM or M-)

A nearly perfect record. Many dealers won't give a grade higher than this implying (perhaps correctly) that no record is ever truly perfect. The record should show no obvious signs of wear. A 45 RPM or EP sleeve should have no more than the most minor defects, such as almost invisible ring wear or other signs of slight handling. An LP cover should have no creases, folds, seam splits or other noticeable similar defects. No cut-out holes, either. And of course, the same should be true of any other inserts, such as posters, lyric sleeves and the like. Basically, an LP in near mint condition looks as if you just got it home from a new record store and removed the shrink wrap. Near Mint is the highest price listed in all Goldmine price guides. Anything that exceeds this grade, in the opinion of both buyer and seller, is worth significantly more than the highest Goldmine book value.

Very Good Plus (VG+)

Generally worth 50 percent of the Near Mint value. A Very Good Plus record will show some signs that it was played and otherwise handled by a previous owner who took good care of it. Record surfaces may show some signs of wear and may have slight scuffs or very light scratches that don't affect one's listening experiences. Slight warps that do not affect the sound are "OK". The label may have some ring wear or discoloration, but it should be barely noticeable. The center hole will not have been misshapen by repeated play. Picture sleeves and LP inner sleeves will have some slight wear, lightly turned up corners, or a slight seam split. An LP cover may have slight signs of wear also and may be marred by a cut-out hole, indentation or corner indicating it was taken out of print and sold at a discount. In general, if not for a couple things wrong with it, this would be Near Mint. All but the most mint-crazy collectors will find a Very Good Plus record highly acceptable.

Very Good (VG)

Generally worth 25 percent of Near Mint value. Many of the defects found in a VG+ record will be more pronounced in a VG disc. Surface noise will be evident upon playing, especially in soft passages and during a song's intro and fade, but will not overpower the music otherwise. Groove wear will start to be noticeable, as with light scratches (deep enough to feel with a fingernail) that will affect the sound. Labels may be marred by writing, or have tape or stickers (or their residue) attached. The same will be true of picture sleeves or LP covers. However, it will not have all of these problems at the same time, only two or three of them. Goldmine price guides with more than one price will list Very Good as the lowest price. This, not the Near Mint price, should be your guide when determining how much a record is worth, as that is the price a dealer will normally pay you for a Near Mint record.

Good (G), Good Plus (G+)

Generally worth 10-15 percent of the Near Mint value. Good does not mean Bad! A record in Good or Good Plus condition can be put onto a turntable and will play through without skipping. But it will have significant surface noise and scratches and visible groove wear (on a styrene record, the groove will be starting to turn white). A cover or sleeve will have seam splits, especially at the bottom or on the spine. Tape, writing, ring wear or other defects will start to overwhelm the object. If it's a common item, you'll probably find another copy in better shape eventually. Pass it up. But, if it's something you have been seeking for years, and the price is right, get it...but keep looking to upgrade.

Poor (P), Fair (F)

Generally worth 0-5 percent of the Near Mint price. The record is cracked, badly warped, and won't play through without skipping or repeating. The picture sleeve is water damaged, split on all three seams and heavily marred by wear and writing. The LP cover barely keeps the LP inside it. Inner sleeves are fully seam split, crinkled, and written upon. Except for impossibly rare records otherwise unattainable, records in this condition should be bought or sold for no more than a few cents each.

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju då undra hur man ska tolka en amerikansk LP som graderas av en engelsman till EX- och ser ut såhär:

hottuna.JPG

1972 Grunt Records FTR-1004.

Jag bryr mig inte så mycket om konvolutets skick, men man kan ju ana att man har samma grund för skivan som han har bedömt till EX :Thinking:

Jag skulle klassa den som VG, vilket en amerikan skulle tolka som två hela steg under hans gradering, och till en fjärdedel av värdet.

------------------------------------------

Samma utgåva, samma försäljningspris, annan engelsk säljare.

hottuna2.JPG

Denna säljare värderar omslaget till Good.

Jag tycker detta omslag rentav ser bättre ut än det som den andra säljaren graderade två eller tre snäpp högre.

-------------------------------------------

Samma utgåva, ungefär samma pris, tysk säljare.

hottuna3.JPG

Graderad till VG-...

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Goldmine har en bättre skala anser jag. Den är lättare att relatera till och fullvärden är satta på Near Mint i stället för Mint. Det senare existerar ju knappast i praktiken inom andrahandsmarknad, såvida det inte rör sig om förseglade arkivkopior.

Mint (M)

/.../

Jag gillar Goldmine men vissa har ett eget sätt att ange tillståndet ;)

The cover is in near fine condition

The records appears to be in near fine condition

We have not tested its quality by playing it.

If you are dissatisfied with it, we will refund your money.

In other words, you have nothing to lose by bidding!

...och längre ner skriver han:

Another Q & A:

Q:

Concerning the condition of this record - I am un-familiar with the term near fine!! In the record collector field the terms that are used for all except 78s

are g Good Vg Very Good VG+ slight wear and signs of use M- Mint Minus - Played but looks almost like new M Mint Unused New Pristine no marks or

signs of wear. Using the above kindly descibe the condition. thanks M___

A:

M___: Since I didn't play the record to judge its quality, then any statement I might make of condition is just a guess. So, I deliberately refuse to use

Goldmine terminology, because I don't want to mislead people. It is my hope that, when seeing my descriptions, they will realize that my description is just a

guess based on visual appearance. Besides, since I offer an unconditional guarantee, that should pose no problem. ... - Good luck! - Joel of satnrose ...

Link to comment
Share on other sites

Jag har en signerad Chet Baker LP (Chet is back). Någon som har koll på värdet? =)
Jag har sett det albumet men minns inte var. Den gavs ut i en rad varianter.

Om det t.ex är RCA LPM 9922 mono från '64, så kan den vara värd över 400 spänn i fint skick utan signatur.

rca_lpm_9922.jpg

Bild: www.amarcordrecords.com

Bilden är på det tyska (eller engelska) originalet vilket är ointressant för en samlare - om det inte vore för en eventuell signature ;)

Jag tar tillbaka det - den släpptes tydligen inte i USA utan det är enligt Popsike det italienska originalet som är värdefullt :black::blush

"This record was recorded in Italy for RCA Italy - released in Italy and Germany at the same time."

Här finns information om vinylutgåvan....

Link to comment
Share on other sites

Tim Neely - Goldmine Record Album Price Guide. 5th Edition ISBN-10: 0-89689-532-7

DSC_4182.JPG

DSC_4188.JPG

DSC_4185.JPG

Goldmine är helt i klass med RRPG, och har med sina 688 sidor täckt in alla väsentliga US-utgåvor. En grupps/artists samtliga studioalbum kommer med i Goldmine om minst ett studioalbum värderas till $20.

Dock har RRPG några ord extra för att beskriva olika utgåvor av samma album.

Det finns en 6th och även en 7th Edition, samt en Digital Edition (CD);

DSC_4186.JPGDSC_4184.JPGDSC_4183.JPG

Link to comment
Share on other sites

"The records appears to be in near fine condition"

:D

I klass med "mellanmild" som den lokala thaikrogen använder.

Jag köpte denna 2LP-boxen av honom

spbr8448_zps951edf5e.jpg

...så vi får snart se vad han menar med:

"The cover is in near fine condition

The records appear to be in fine condition"

Boxen finns med i TAS-listan och rekommenderas av Brakemeier:

Dies Doppel-LP gehört in jede Sammlung klassischer Stereoschallplatten.
Link to comment
Share on other sites

"The cover is in near fine condition

The records appear to be in fine condition"

"Fine" skulle då vara ett bättre skick än "Near Fine"?

"Fine" anser jag nära synonymt med "Fair" eller "Good", och skivor i sådant skick är knappt säljbara på eBay om det inte är mycket eftertraktade album då de säljs som collection fillers.

JC_shakehead.gif

Hursomhelst en fin box!

Link to comment
Share on other sites

"Fine" skulle då vara ett bättre skick än "Near Fine"?

"Fine" anser jag nära synonymt med "Fair" eller "Good", och skivor i sådant skick är knappt säljbara på eBay om det inte är mycket eftertraktade album då de säljs som collection fillers.

JC_shakehead.gif

Hursomhelst en fin box!

Det står på Item specifics

Record Grading: Near Mint (NM or M-)

Sleeve Grading: Excellent (EX)

och bilden på boxen och skicket på etiketten motsäger inte det

spbr8448-lbl_zps6daa9999.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det finns en 6th och även en 7th Edition, samt en Digital Edition (CD)

Och en för 45-varvare och en för American Records vad som nu menas med det. :Thinking:

51WimlDL7lL._BO2,204,203,200_PIsitb-sticker-arrow-click,TopRight,35,-76_AA300_SH20_OU01_.jpg71n6CZ-o3DL._SY300_.jpg

Link to comment
Share on other sites

och en för American Records vad som nu menas med det. :Thinking:

Tim Neely har lämnat stafettpinnen till Dave Thompson för hela rasket på Goldmine.

"Record Album Price Guide" innehåller enbart vinyl LP, medan "American records" dessutom har singlar, EP, 12-tummare och 78-varvare.

Båda är begränsade till us-pressar, men inte enbart amerikanska inspelningar.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en LP-återutgåva av Micke på Repeat Records igår, med motiveringen att originalet är för svårt att hitta. I förbifarten nämnde jag "det är ju än värre med det andra" (Rush debutalbum låg i min påse) varpå han svarade "jaså du menar privatpressen MN100 på Moon, den har jag inte ens själv".

Det gäller att man vet vad man ska kolla efter, och Jan Petterssons Labelography är utmärkt för att skapa sig en allmänorientering (eller som fältguide) om engelska originalpressar.

592 sidor illustrerad labelography behandlar de större engelska etiketterna med singlar, EP och LP i ordningen CBS, Columbia, Decca, Foontana, HMV, Parlophone och Pye.

Jan Pettersson - Labelography, The Major U.K. Record Labels. 1st Edition 2008 Premium Publishing ISBN 978-91-89136-07-6

DSC_4515.JPG

DSC_4519.JPG

DSC_4522.JPG

Link to comment
Share on other sites

Volym 2 behandlar progressiva singlar, EP och LP på bolagen Deram, Harvest och Regal Zonophone.

Jan Pettersson - Labelography Volume 2, Progressive U.K. Record Labels. 1st Edition 2012 Premium Publishing ISBN-13: 978-91-89136-72-4

DSC_4518.JPG

DSC_4526.JPG

DSC_4527.JPG

Volym 2 är ännu mer pedagogisk än den första boken. Jan P går steg för steg igenom varje detalj på etikett, run-out, omslag och inner.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dave Thompson - The Music Lover's Guide To Record Collecting. 1st Edition 2002 Backbeat Books ISBN 0-87930-713-7

DSC_4574.JPG

DSC_4575.JPG

DSC_4576.JPG

DSC_4577.JPG

DSC_4578.JPG

Dave Thompson har på ett uttömmande sätt beskrivit samlande, samlare, samlingar, rariteter, och den största delen av bokens totalt 323 sidor är ett uppslagsverk över åtråvärda utgåvor indelat per etikett.

Boken är ett band men indelad i tre delar;

Part I: Collecting And Collectors

Part II: Collections And Collectibles

Part III: A Biographical Dictionary Of Collectible Record Labels

http://www.backbeatbooks.com

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Man ser ofta initialerna BIEM på skivomslag och etiketter. Det är den internationella organisation som licensierar rättigheter för musik, litteratur mm mellan olika länder.

Här är en lista med de organisationer som sköter rättigheter i respektive länder.

Det är inte alls säkert att pressningen utförts i det land/länder som kopplas till rättigheter, men det är en god gissning i brist på annan info.

ACAM = Costa Rica

ACDAM = Cuba

ACUM = Israel

AEPI = Greece

AGADU = Uruguay

AKKA/LAA = Latvia

AKM = Austria

ALBAUTOR = Albania

AMCOS = Australia, New Zealand

APA = Paraguay

APDASPAC = Peru

APDAYC = Peru

APRA = Australia

ARTISJUS = Hungary

ASCAP = USA

ASAMI = South Africa

AUSTROMECHANA = Austria

BMI = USA

BUMA = Netherlands

CAPAC = Canada

CASH = Hong Kong

CEDAR = Netherlands

CISAC = international

CMRRA = Canada

COTT = Trinidad, Tobago

EAU = Estonia

FCA = Fiji

FILSCAP = Philippines

GEMA = Germany

GESAC = Europe

GESAP = Georgia

GRAMO = Norway

GVL = Germany

HDS = Croatia

HFA = USA

IMRO = Ireland

IPRS = India

JASRAC = Japan

KCI = Indonesia

KODA = Denmark

KOMCA = South Korea

LATGA-A = Lithuania

MACP = Malaysia

MCPS = UK

MCSC = China

MCSK = Kenya

MESAM = Turkey

MUSICAUTOR = Bulgaria

MUST = Taiwan

NCB = Denmark, Norway, Sweden, Finland, Iceland, Lithuania, Estonia

OSA = Czech Republic

PAMRA = UK

PPL = UK

PROCAN = Canada

PRS = UK

RAO = Russian Federation

RISA = South Africa

SABAM = Belgium

SACEM = France

SACEM Luxembourg = Luxembourg

SACM = Mexico

SACVEN = Venezuela

SADAIC = Argentina

SAMI = Sweden

SAMRO = South Africa

SAYCO = Colombia

SAZAS = Slovenia

SBACEM = Brazil

SCD = Chile

SDRM = France

SENA = Netherlands

SESAC = USA

SGA = Guinea-Bissau

SGAE = Spain

SIAE = Italy, The Vatican, San Marino

SOCAN = Canada

SODRAC = Canada

SOKOJ = Serbia, Montenegro

SOZA = Slovakia

SPA = Portugal

STEF = Iceland

STEMRA = Netherlands

STIM = Sweden

SUISA = Switzerland, Liechtenstein

TEOSTO = Finland

TONO = Norway

UACRR = Ukraine

UBC = Brazil

UCMR-ADA = Romania

ZAIKS = Poland

http://www.biem.org

Link to comment
Share on other sites

Idag bläddrar jag mest på nätet, men det är uppenbart att biblioteket bör förstärkas med några av de böcker som listats ovan. Innan webbens intåg använde jag ett par verk som jag haft mycket nytta och glädje av genom åren.

Goldmine Jazz Album Price Guide - ISBN 0-87341-384-9 (2000)

Jag har inte ens kollat om det finns någon uppföljare förrän idag. Tydligen kom det en uppföljare 2004 som är nerladdningsbar. Den finns även som paperback. Längst ner i länken finns fler titlar som kan vara intressanta. Det blir till att kolla lite mer...

bu6z.jpg

gun6.jpg

Den stora glädjen med detta 540 sidor katalog är att de flesta officiella utgivningar av "alla" betydande jazzmusiker och plattor finns med, inklusive de mest kända från Europa, inte minst våra svenska jazzpärlor. Där framgår också när plattan är utgiven första gången och vilka år det har kommit nyutgåvor och på vilket skivmärke om det nu har ändrats. T ex MCA där det står t ex "re-issue from Impulse". Likaså om det var stereo eller monoutgåvor.

Till höger finns 3 kolumner som gör en värdering av plattan (år 2000) i kvalitetsklasserna VG, VG+ och NM.

8ugy.jpg

Till de dyrare alstren hör faktiskt våra svenska ess, Lars Gullin, Dompan och Bengt Hallberg. Ännu ett steg upp hittar jag Hässleholms storhet, trombonisten Åke Persson. Som framgår är det all idé att behandla sina plattor med försiktighet.

2n58.jpg

Så mycket albumbilder finns inte med; endast några sidor med exempel som här.

jvmg.jpg

Ett par andra mindre sammanställningar som jag haft mycket nytta av är dessa:

bwjp.jpg

Jazz Katalog 1969/70 är en 248 sidig tysk årlig utgåva som listar i Tyskland tillgängliga viktiga jazzalbum. Det här är 11:e utgåvan. Jag använde den både som uppslagsverk och inspiration till inköp under 70-talet.

q5yo.jpg

7er3.jpg

Ännu viktigare var den vänstra katalogen Complete Catalog Of Long Play Albums 1967/1968. Det handlar då om katalogen från Liberty som då inkluderade följande etiketter:

  • Liberty Records
  • Imperial Records
  • Minit Records
  • World Pacific Records
  • Pacific Jazz Records
  • Blue Note Records

På 70-talet då jag började samla på jazz så var det min viktigaste källa då min ambition var att skaffa samtliga Blue Note-plattor. Jag är inte riktigt där ännu men det saknas inte många och de som saknas är inte livsviktiga.

u7yw.jpg

v2g8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Idag bläddrar jag mest på nätet, men det är uppenbart att biblioteket bör förstärkas med några av de böcker som listats ovan. Innan webbens intåg använde jag ett par verk som jag haft mycket nytta och glädje av genom åren.

Goldmine Jazz Album Price Guide - ISBN 0-87341-384-9 (2000)

Jag har inte ens kollat om det finns någon uppföljare förrän idag. Tydligen kom det en uppföljare 2004 som är nerladdningsbar. Den finns även som paperback. Längst ner i länken finns fler titlar som kan vara intressanta. Det blir till att kolla lite mer...

Jag har 2nd Edition från 2004 och det är mitt referensverk :app:

Ännu viktigare var den vänstra katalogen Complete Catalog Of Long Play Albums 1967/1968. Det handlar då om katalogen från Liberty som då inkluderade följande etiketter:

.

.

.

På 70-talet då jag började samla på jazz så var det min viktigaste källa då min ambition var att skaffa samtliga Blue Note-plattor. Jag är inte riktigt där ännu men det saknas inte många och de som saknas är inte livsviktiga.

För den som inte är rädd för japanska finns Jazz Critique Books

Jag har böckerna om Blue Note och Prestige

jazzcritiqu_bluenoteb_101b.jpgbook23prestige.jpg

liksom Riverside och Bethlehem

book24river.jpgbook05betelehem.jpg

och dessa böcker innehåller fullständiga diskografier med avbildade omslag (!) av alla skivor på skivmärkena där inspelningsdata mm finns på engelska medan

artiklarna är enbart på japanska ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Förstapressar är som regel enkla att bestämma, speciellt från primära utgivningsland.

Efterkommande utgåvor kan vara svåra eller nästan omöjliga att bestämma t.ex utgivningsår och -land.

Här är en sida med diskografier av Mike Callahan som visar etiketter i färg från amerikanska bolag: http://www.bsnpubs.com/discog.html (lägger denna även i förstainlägget)

Om det är en icke förstautgåva är etiketten till stor hjälp för att tidsbestämma.

Rättighetskoder (rights society) anger normalt utgivningsland (-länder), även om etikett och/eller omslag säger något annat. Se inlägg #52.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...