calle_jr Posted January 4, 2012 Posted January 4, 2012 Nu har det imperialistiska verket Rare Record Price Guide lanserats online! Samma databas som i pocketutgåvorna. Sökbar på skivnummer, artist, album, bolag och årtal. Detaljerad info och illustrationer (arbete pågår). Möjlighet att lägga till sin egen skivsamling. Ett års prenumeration kostar £60 och man kan börja med att testa gratis ett dygn. Här finns en demo: http://www.rarerecordpriceguide.com/demo Edit: Sida med diskografier av Mike Callahan som visar etiketter i färg från amerikanska bolag: http://www.bsnpubs.com/discog.html Quote
eliot Posted January 4, 2012 Posted January 4, 2012 Jag tycker att det är dyrt - Boken kostar mindre än hälften (£28) och den kan man använda längre än ett år - jag tror inte många köper en ny varje år Quote
Bebop Posted January 4, 2012 Posted January 4, 2012 Jag tycker att det är dyrt - Boken kostar mindre än hälften (£28) och den kan man använda längre än ett år - jag tror inte många köper en ny varje år ...och man kan läsa den var än man befinner sig... Quote
plundin™ Posted January 4, 2012 Posted January 4, 2012 ...och man kan läsa den var än man befinner sig... Idag när alla har en smartphone så tror jag att det är ett snabbt minskande argument... Däremot kan jag tänka mej att abonnemangskostnaden är en mycket större motmotivation... Det är tur att man inte samlar på skivor, som alla esoteriska samlarhobbies så det tenderar att bli dyrt med alla kringkostnader för att man skall kunna hålla sig kontinueligt up-to-date! /ptr Quote
calle_jr Posted January 4, 2012 Author Posted January 4, 2012 dyrt Vi får hålla uppsikt efter discount codes. De lär komma... Quote
Guest BTS Posted January 4, 2012 Posted January 4, 2012 Tack för tipset, jag slog till på den fysiska utgåvan. £20 på amazon.uk just nu. Quote
Bebop Posted January 4, 2012 Posted January 4, 2012 Idag när alla har en smartphone så tror jag att det är ett snabbt minskande argument... Jag är stolt över att fortfarande uppskatta tryckta medier i hängmattan och på dass ... Quote
plundin™ Posted January 4, 2012 Posted January 4, 2012 Jag är stolt över att fortfarande uppskatta tryckta medier i hängmattan och på dass ... Du har helt rätt, vare sig man behöver torka sig eller ett täcke så har man alla baser täckta... Fördelen med pappersbundna media är ju att dom funkar oavsett om man har ström eller inte (vilket kan vara viktigt i dessa tider av ostabilt väder!), och dessutom kan dom användas till annat husligt bestyr! ja, ja, ja, jag ger mej... /ptr Quote
calle_jr Posted January 24, 2012 Author Posted January 24, 2012 Jag jämförde på måfå lite grand bland de 1440 sidorna i 2012 och 2010 års utgåvor. Fler och fler 78rpm försvinner. Kanske beror det på att de börjar bli svåra att handla med Mono och stereoutgåvor är bättre separerade. Fler eftertraktade återutgåvor har kommit till. De roliga skivomslagen i början är borttagna. Misstänker det är denna del de satsar på för online-versionen. Det är ganska generellt en 15% ökning av de angivna pengavärdena på två år. Här är några nyligen diskuterade undantag; Red Dirt-S/T Fontana STL5540. 2010:£650 - 2012:£900 Affinity-S/T Vertigo 6360 004. 2010:£140 - 2012:£200 Ambrose Slade-Beginnings Fontana STL5492. 2010:£300 - 2012:£700 Cressida-Asylum Vertigo 6360 025. 2010:£250 - 2012:£400 Pussy-Pussy Plays Morgan Bluetown BT5002. 2010:£500 - 2012:£900 Quote
eliot Posted January 24, 2012 Posted January 24, 2012 Det är ganska generellt en 15% ökning av de angivna pengavärdena på två år. Här är några nyligen diskuterade undantag; Red Dirt-S/T Fontana STL5540. 2010:£650 - 2012:£900 Affinity-S/T Vertigo 6360 004. 2010:£140 - 2012:£200 Ambrose Slade-Beginnings Fontana STL5492. 2010:£300 - 2012:£700 Cressida-Asylum Vertigo 6360 025. 2010:£250 - 2012:£400 Pussy-Pussy Plays Morgan Bluetown BT5002. 2010:£500 - 2012:£900 AFFINITY ~ S/T ** 1970 UK 1st Swirl VERTIGO LP gick precis för £380.00 (se länk!) ...jag hade den under uppsikt men snart drog priset iväg Quote
calle_jr Posted January 24, 2012 Author Posted January 24, 2012 AFFINITY ~ S/T ** 1970 UK 1st Swirl VERTIGO LP gick precis för £380.00 (se länk!) ...jag hade den under uppsikt men snart drog priset iväg Precis! bra exempel. Avvikelsen mellan RRPG och de priser vi är vana att se har minskat i och med 2012 års utgåva. En typisk tendens har tidigare varit att billigare album är angivna lite högt och dyrare rariteter är angivna för lågt i RRPG. Tendensen finns kvar, men den har blivit mindre tydlig. Förmodligen har internationella försäljningar fått större inflytande i RRPG. En engelsman går inte igång lika kraftigt på en Vertigo Swirl som en japan, ryss, norrman eller schweizare. Quote
eliot Posted January 26, 2012 Posted January 26, 2012 The Telegraph: Top 50 most collectable records Intressant läsning om skivor som pengaplacering Tio i top lyder SEX PISTOLS God Save The Queen 1977 A&M AMS 7284 £8,000 THE BEATLES Please Please Me 1963 Parlophone PCS 3042 £3,500 HANK MOBLEY Hank Mobley 1957 USA Blue Note BLP 1568 £2,000+ WIL MALONE Wil Malone 1970 Fontana STL 5541 £1,500 THE ROLLING STONES The Rolling Stones 1964 Decca LK 4605 £1,000 LED ZEPPELIN Led Zeppelin 1969 Atlantic 588 171 £1,000 DR Z Three Parts To My Soul 1971 Vertigo 6360 048 £1,000 THE OPEN MIND The Open Mind 1969 Philips SBL 7893 £750 AGINCOURT Fly Away 1970 Merlin HF 3 £700 MR MAGIC Kazoo's/Dance To The Drummer's Beat 1982 Tri State US KF 3107 12" £500 Quote
calle_jr Posted January 26, 2012 Author Posted January 26, 2012 Tio i top lyder Många spelas här, men inte i de pressarna... Quote
calle_jr Posted March 25, 2012 Author Posted March 25, 2012 Jag och iroise var ute på en kortare vinylrunda idag och Pelle på Möllan hade en trevlig bok; Der große ROCK & POP LP/CD Preiskatalog 2012 Finns på Adlibris, Cdon mm Återkommer med omdöme. Quote
calle_jr Posted March 26, 2012 Author Posted March 26, 2012 En fördel att registrera sig hos RRPG är att man får erbjudanden att köpa deras återutgåvor först ut. Kan ses som ett försäljningstrick, men "Grannie" damp ner i brevlådan idag, och den har alldeles nyligen annonserats på deras hemsida. http://recordcollectormag.com/shop Quote
eliot Posted March 26, 2012 Posted March 26, 2012 En fördel att registrera sig hos RRPG är att man får erbjudanden att köpa deras återutgåvor först ut. Jag fick erbjudandet om Grannie samman med en beställning jag fick.....jag har inte fått min än Den 12 mars fick jag informationen av Sue Maritz: Hi, The LP wont' be with us for a little while yet, I would say expect delivery in approximately 1 month's time. Quote
calle_jr Posted March 26, 2012 Author Posted March 26, 2012 Det är väl bara du och jag i Sverige som köpt den, så då kom ju jag näst sist Quote
eliot Posted March 26, 2012 Posted March 26, 2012 Det är väl bara du och jag i Sverige som köpt den, så då kom ju jag näst sist Jag var ju feg och måste fråga dig Quote
shaft Posted March 30, 2012 Posted March 30, 2012 Hej! Angående värdering på LP så anser i alla fall inte jag att en skiva som säljs högt på eBay 1 gång - automatiskt skall tillskrivas det värdet i alla efterföljande värderingar. Det höga priset som oftast sätts av 2 budgivare som just då hetsar varandra på en internationell marknad. Det är inte så troligt att samma köpvilja/köpmöjlighet finns i Svedala vid givet tillfälle. Är lite trött bla.a. på handlare som går in på popsike och sätter pris på detta vis. Ingen av oss samlare är ju betjänta utav att priserna haussas upp och drar iväg. Möjligtvis om man säljer som handlare eller om dödsboet vill casha in. Dock kan en fördel vara att inte skivor slängs lika mycket som förr om folk vet att de kan vara värda något, men mestadels är det bara trist att se "fantasipriser" hos lokala handlare. Quote
tomano58 Posted March 30, 2012 Posted March 30, 2012 (edited) Ingen av oss samlare är ju betjänta utav att priserna haussas upp och drar iväg. Möjligtvis om man säljer som handlare eller om dödsboet vill casha in. Dock kan en fördel vara att inte skivor slängs lika mycket som förr om folk vet att de kan vara värda något, men mestadels är det bara trist att se "fantasipriser" hos lokala handlare. Tyvärr får det ökande intresset för vinyl också bieffekten att "vanligt" folk får en övertro på vad skivor är värda. Se den här annonsen just utlagd på Blocket. Elvis Presley-boxen "Greatest Hits" med booklet och 6 lp vill tjejen ha 2000:- för! Den brukar gå på Tradera för 50-150:- Edit: Samtidigt kan jag se på Popsike att den sålt för rena fantasisummor emellanåt... Edited March 30, 2012 by tomano58 Quote
shaft Posted March 31, 2012 Posted March 31, 2012 Tyvärr får det ökande intresset för vinyl också bieffekten att "vanligt" folk får en övertro på vad skivor är värda. Se den här annonsen just utlagd på Blocket. Elvis Presley-boxen "Greatest Hits" med booklet och 6 lp vill tjejen ha 2000:- för! Den brukar gå på Tradera för 50-150:- Edit: Samtidigt kan jag se på Popsike att den sålt för rena fantasisummor emellanåt... Du har helt rätt tyvärr. En nackdel med popsike är att man dels inte kan se om skivan faktiskt blev betald. Dessutom kan man inte se om köparen blev nöjd dvs om han/hon blev nöjd med beskrivning eller graderingen. I många fall förekommer det att skivor skickas tillbaka eller att man får en refund - hel eller delvis. Då blir ju det egentliga slutpriset ett annat. Quote
iroise Posted April 1, 2012 Posted April 1, 2012 Hej! Angående värdering på LP så anser i alla fall inte jag att en skiva som säljs högt på eBay 1 gång - automatiskt skall tillskrivas det värdet i alla efterföljande värderingar. Det höga priset som oftast sätts av 2 budgivare som just då hetsar varandra på en internationell marknad. Det är inte så troligt att samma köpvilja/köpmöjlighet finns i Svedala vid givet tillfälle. Är lite trött bla.a. på handlare som går in på popsike och sätter pris på detta vis. Ingen av oss samlare är ju betjänta utav att priserna haussas upp och drar iväg. Möjligtvis om man säljer som handlare eller om dödsboet vill casha in. Dock kan en fördel vara att inte skivor slängs lika mycket som förr om folk vet att de kan vara värda något, men mestadels är det bara trist att se "fantasipriser" hos lokala handlare. Fantasipris hos handlare vet jag inte om vi har här i skåne men vi har iaf minst en som vill ha det internationella värdet för sina lp. Han själv säger att han inte har en enda kund i sverige som köper de dyraste progplattorna de går på cirka 5 till 15tusen per styck. Själv sålde jag för en tid sedan en lp med gruppen Out of focus till en handlare för 3500, den kommer att säljas för ungefär det dubbla på en mässa i holland. Samma lp gick på tradera för någon vecka sedan och den köptes av Brama här på forumet för 900kr inklusive frakt!! Att den gick så billigt beror inte endast på de argument du anför utan också på att skicket var lite sämre än den jag sålde, viktigast var dock att den inte såldes av en som har massor av tidigare försäljningar av lp på tradera/ebuy som kostar femsiffrigt dvs det är tilliten till säljaren som avgör priset på de allra dyraste dvs att objektbeskrivningen stämmer. Quote
shaft Posted April 2, 2012 Posted April 2, 2012 Jag låter nog mycket "argare" än jag är. Köper själv ganska dyra skivor ibland. Men det skulle vara roligare om slantarna räckte till fler skivor...Självklart är jag lite bitter för att jag inte har den ekonomi som vissa japaner för att köpa original. Du har rätt iroise - det är många faktorer som spelar in för prissättningen - inte minst vem säljaren är. T.ex. jazzrecordcenter i New York där de har koll på läget med gradering och kunskap (Fred där har t.ex. skrivit en trevlig bok om Blue Note) deras auktioner går ofta så högt som marknaden kan beroende på ovan argument samt många nöjda kunder och feedback. Alla har vi väl köpt den där LPn som beskrivits vara "like new" och fått en orgie i smuts och knaster? Köpte själv några fina jazz LP från en oerfaren säljare i USA med beskrivningen "like new" och fick skivor fraktade i sina fodral utan innepåsar samt repiga skivor. Han tyckte skivorna så perfekta ut och gav sig inte förrän jag spelade in ljudsamples som visade hur illa det lät Säljaren får ju såklart sätta vilket pris han vill och jag är inte förvånad över att din exempelsäljare har en nästan uteslutande internationell försäljning av dyrare objekt. Det är väl så det ser ut idag. Du har säkert inte lust eller möjlighet att åka till Holland och sälja skivan för 7000kr. Det verkar vara en schysst deal för båda. Väldigt höga priser kan ju ha en "nersida" i att det finns en risk att skivköpen ses som investeringar i stället för ett traditionellt samlande och lyssnande. Vi har sett det förut i konstvärlden. Jag tror att på sikt kan de ökande priserna attrahera penningstarka investerare som egentligen inte är speciellt förtjusta i musiken. Visserligen kanske de kan smittas av jazzbacillen med nära tillgång till skivorna men å andra sidan det mesta finns tillgängligt billigt på CD eller spotify. Nu är det nog inte så illa i 99% av fallen idag då vaxen oftast tillfaller musikälskare. Jag vill gärna tro det i alla fall. Quote
Bebop Posted April 2, 2012 Posted April 2, 2012 Väldigt höga priser kan ju ha en "nersida" i att det finns en risk att skivköpen ses som investeringar i stället för ett traditionellt samlande och lyssnande. Att investera i plattor är lika rätt eller fel som att spekulerar kring mycket annat. Jag kan visst se tjusningen med att ha en samling av original, men det är inget som drar hos mig. Men att betala mycket pengar för en platta bara för att den finns i få ex har aldrig intresserat mig. Jag har förvisso köpt en del plattor till lite mer än normalpris, senast lite Impulse för 3-400:- styck men där går min gräns. Det mesta av min vinyl med t ex Blue Note, Columbia, Prestige, Riverside, Contemporary, Impulse/ABC m fl är pressade på 70-80 tal och de har kostat mig mellan 20-75:- styck skulle jag tro. Att sitta att göra kliniska jämförelser mellan gammat och nytt ger mig inte så mycket. Om man bara har en av pressningarna så slipper man det. Jag föredrar hellre än felfri senare pressning än att dåligt ex från 50-60 talet. Pickuper och armar vid den tiden var inte desamma som idag, och det märks. Skulle man trots allt få tag i felfria ex så kostar det. Om jag tycker prislapparna är för höga så köper jag en CD. Jag är ute efter musiken, inte vinylhistoriken. Quote
shaft Posted April 2, 2012 Posted April 2, 2012 Att investera i plattor är lika rätt eller fel som att spekulerar kring mycket annat. Jag kan visst se tjusningen med att ha en samling av original, men det är inget som drar hos mig. Men att betala mycket pengar för en platta bara för att den finns i få ex har aldrig intresserat mig. Jag har förvisso köpt en del plattor till lite mer än normalpris, senast lite Impulse för 3-400:- styck men där går min gräns. Det mesta av min vinyl med t ex Blue Note, Columbia, Prestige, Riverside, Contemporary, Impulse/ABC m fl är pressade på 70-80 tal och de har kostat mig mellan 20-75:- styck skulle jag tro. Att sitta att göra kliniska jämförelser mellan gammat och nytt ger mig inte så mycket. Om man bara har en av pressningarna så slipper man det. Jag föredrar hellre än felfri senare pressning än att dåligt ex från 50-60 talet. Pickuper och armar vid den tiden var inte desamma som idag, och det märks. Skulle man trots allt få tag i felfria ex så kostar det. Om jag tycker prislapparna är för höga så köper jag en CD. Jag är ute efter musiken, inte vinylhistoriken. Du har en ganska sund inställning Bebop ;-) Ja samlandet är högst individuellt - men visst finns det en tjusning med Original hos mig. Quote
gcs Posted April 2, 2012 Posted April 2, 2012 Jag jagar inte nödvändigtvis originalpressningar. Har idag kanske 1000 skivor från den tiden köpta under åren från slutet av 50-talet och en bit in i 70-talet då jag slutade att köpa skivor. Sedan blev det från mitten av 80-talet CD-skivor. Men jag köper vinylskivor sporadiskt. Det blir då jag springer på något speciellt eller om det är något som jag redan har på CD och vill jämföra överföringarna. Jag skulle tro att jag har några rariteter men det intresserar knappast mig. Det är samma sak med ljudprylar. Det ska vara något alldeles extra bra om jag ska köpa nytt och det kan gå åratal mellan gångerna. Jag har jätteproblem med att finna plats för skivor, band och ljudapparater. Shaft som varit här vet. Quote
shaft Posted April 3, 2012 Posted April 3, 2012 Jag jagar inte nödvändigtvis originalpressningar. Har idag kanske 1000 skivor från den tiden köpta under åren från slutet av 50-talet och en bit in i 70-talet då jag slutade att köpa skivor. Sedan blev det från mitten av 80-talet CD-skivor. Men jag köper vinylskivor sporadiskt. Det blir då jag springer på något speciellt eller om det är något som jag redan har på CD och vill jämföra överföringarna. Jag skulle tro att jag har några rariteter men det intresserar knappast mig. Det är samma sak med ljudprylar. Det ska vara något alldeles extra bra om jag ska köpa nytt och det kan gå åratal mellan gångerna. Jag har jätteproblem med att finna plats för skivor, band och ljudapparater. Shaft som varit här vet. Ja gcs du är helt klart en förebild - kanske mer för MIG än min fru gcs bryr sig som sagt inte om värdet på sina skivor så värst mycket utan viktigt för honom förutom själva musikken såklart, är själva tekniska kvaliteten och han har t.ex. en häftig samling tidiga stereopressar i olika format. Quote
iroise Posted April 5, 2012 Posted April 5, 2012 Det mesta av min vinyl med t ex Blue Note, Columbia, Prestige, Riverside, Contemporary, Impulse/ABC m fl är pressade på 70-80 tal och de har kostat mig mellan 20-75:- styck skulle jag tro. Att sitta att göra kliniska jämförelser mellan gammat och nytt ger mig inte så mycket. Om man bara har en av pressningarna så slipper man det. Om jag tycker prislapparna är för höga så köper jag en CD. Jag är ute efter musiken, inte vinylhistoriken. Ovanstående skulle kunna va skrivet av mig själv. Vid vissa nivåer börjar lp/si/ep-samlandet likna frimärkssamlande. Det är också så att vissa lp inte kommer på cd, exempelvis en lp med Mecki Mark Men, den går enligt kunniga inte att få ut på cd, resultat blir såklart att ungdomarna misssar massor av bra musik eftersom de inte kommer åt den till rimligt pris. Quote
iroise Posted April 5, 2012 Posted April 5, 2012 Helt OT. Senaste hifimässan jag var på så kändes de lite som om demarna egentligen var cd/lp-försäljare, allt kring den demade musik en redogjordes det för in i minsta dna-detalj, precis allt vilket rum det var inspelat i osv osv, kul info men när det sedan blev dags för info kring hifin så berättades endast hälften så mycket, exempelvis inget om i vilket rum/stad/land pryttlarna var byggda i. dEt var första gången jag tänkt på detta, har jag fel eller brukar det/skall vara så!? Quote
calle_jr Posted April 5, 2012 Author Posted April 5, 2012 Återkommer med omdöme. Der große ROCK & POP LP/CD Preiskatalog 2012 är i huvudsak lika bra som RRPG och kompletterar med otroligt mycket utgåvor utanför UK och US. Ungefär samma upplägg som RRPG, men något mer sparsam med beskrivningar. Quote
Recommended Posts