Perfect sense Posted January 1, 2012 Share Posted January 1, 2012 Jag har under de senaste sex månaderna arbetat mig igenom en total uppgradering av samtliga komponenter i mitt system. I högsta möjliga grad har jag provlyssnat komponenter i hemmet, i andra fall där det inte varit möjligt har jag försökt att dra slutsatser av lyssning i andra system, vilket dock alltid är vanskligt. Högtalare: Ett brett utforskande ledde till slut till en uppgradering inom Sonus Faber-familjen till ett par Sonus Faber Futura. Har lyssnat på en hel del annat i skiftande system (Wilson Sasha, Magico V-3 + div. mässystem inkl. Tidal, Burmeister, Proac, Usher, Quad m.fl), men valet av Futurorna blev till slut naturligt. Digital signalkälla: Min gamla Audio Aero Prestige byttes mot en Audio Aero La Fontaine. Det finns troligen få digitala enheter med en lika naturlig återgivning som dessa spelare. Även detta var ett säkert kort. Analog signalkälla: Brinkmann Bardo (+Brinkmann 10.5 tonarm, Pi-pickup, Nordost Valhalla/Tyr intern- och tonarmskablage). Min första seriösa skivspelare. Ville ha en modern, kompakt och elegant spelare med hög driftssäkerhet och minimala krav på underhåll. Vill passa på att tacka Ludwig/Stylus för ovärderlig hjälp med kompletteringar och montering/inställning av denna. Kablage: Goldenote ref. Fantastiska kablar som snart löper igenom hela mitt system - ifrån nät till högtalarterminaler. Förstärkare + RIAA är det som nu återstår. Såhär ligger det till: Jag har lyssnat, klämt och kännt på Esoteric (befintligt förstärkeri - på väg ut), Conrad Johnson Act (försteg), Karan KA L Ref. III försteg + KA S 400 slutsteg samt Absoluta för- och slutsteg tillsammans med Audio Aero & Futurorna i mitt eget system. Striden står mellan Karan och Absoluta (ett nytt italienskt fabrikat - www.absoluta.it). Nu till mitt dilemma. I korthet så överväger jag i princip två ytterligheter. Karan. Kraftfulla stridsvagnar. Ett öppet fönster mot signalkällan (högupplöst och transparent), neutralt och något tillbakalutat. Dynamik, snabbhet och kraft i överflöd. Ljudbilden är även den ärlig och trogen källmaterialet, vilket i praktiken innebär begränsad i de flesta fall. Karan skapar en Live-känsla och naturlig "råhet" som är oslagbar. Absoluta. Försteget är en rörhybrid och slutstegen transistoruppbyggda. Dessa bjuder på en stor, omfamnande och förförisk ljudbild där röster och instrument får kropp och volym. Helhetsintrycket kan beskrivas som extremt musikalisk där känslan snabbt tar över, och där man som lyssnare snart glömmer bort det analytiska, aktiva lyssnandet. Men, ärligt och neutralt mot källan? Knappast. Denna elektronik påverkar uppenbarligen signalen på ett uppenbart sätt och lägger till förföriska parametrar - på gott och ont. Det här är ett högst personligt val, som bara jag kan göra. Men, det vore intressant att höra mer om era erfarenheter igenom åren, liksom slutsatser efter en längre tids lyssnande och användning av elektronik och/eller högtalare som antingen främst lyfter fram det unika i varje inspelning, dvs. sätter neutralitet och transparens i första rummet kontra utrustning som på ett "gynnsamt"(högst subjektivt...) sätt påverkar signalen och i bästa fall ökar den känslomässiga upplevelsen, men många gånger också gör en större andel av skivsamlingen njutbar. Det senare innebär ofta inslag av rör någonstans i slingan av komponenter. Vilka är i realiteten möjligheterna att förena dessa ytterligheter? Ett rörförsteg med ett tillskott av typiska rörkvaliteter(enligt ovan) tillsammans med ett kraftfullt och transparent slutsteg - kan det vara den optimala kompromissen? Det hela kompliceras ytterligare av möjligheten att ansluta Audio Aerons fina inbyggda försteg direkt till slutsteget... I den bästa av världar så skulle jag önska en förening av (eller balans) av ovanstående egenskaper, dvs. en ärlighet mot källmaterialet där så lite som möjligt går förlorat förenat med musikalitet och en generös ljudbild där röster och instrument får en naturlig kropp och klang. Möjligt? Glad och tacksam för era synpunkter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 1, 2012 Share Posted January 1, 2012 Spännande kandidater! Karan vet jag är bra grejer, men Absoluta är helt okända för mig. Med 6 rör i försteget har man möjlighet att påverka klang efter egna preferenser. Men kolla upp byggkvalitet och komponentval. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted January 1, 2012 Share Posted January 1, 2012 Vis av egna erfarenheter så hade jag också funderat lite kring hur väl etablerad elektroniken är (andrahandsmarknad, service, reservdelar...) Innan du gör av med Esoteric hade jag provat med ett rörförsteg som normalt ger en klang med större bredd och djup. Det du uppnår med försteget behåller du även efter slutsteget som "bara" skall förstärka. Eftersom du valt Futura behöver du ett kraftfullt slutsteg klarar laster ner till 2 ohm och knixiga fasvridningar. En kombination rörförsteg och transistorslutsteg är den väg jag hade testat. Sådana kombinationer har t ex McIntosh, Audio Research och Conrad Johnson. Även Esoteric men åt fel håll, dvs inget rörförsteg men väl slutsteg. Om du vill prova rörslutsteg får du ta i ordentligt för att Futuran skall spela ut. McIntosh, VTL, Jadis, Audio Research har sådana. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 1, 2012 Share Posted January 1, 2012 Grattis till dina uppgraderingar! Jag har ju gjort (nästan) samma resa och val som du den sista tiden med Futura och Audio Aero Capitol 2 signatur edition. Nu till för- och slutstegstankar. Jag blev ju förföriskt förtjust i hela den rigg jag först hörde Futurorna med. Det var med Audio Research, som jag förresten alltid hört spela bra i alla demos jag hört dem i. Jag har alltid varit svårt krellifierad och gillat den brutala kraften och den ordning som Krell levererar. Men det var något hos Audio Research jag föll för där både kraft och ordning uppblandades med en smula friare känsla och värme i bla röster. Det blev mer en organisk känsla jag gillade. Jag köpte till slut ett försteg från ARC, LS27. Och detta är just en rör/transistor hybrid. Det bästa av 2 världar, möjligen. Jag kör den till ett Krell light steg, Plinius SA 250. Det är lite Krerlligt och har stompa och kraft som Krell också har. Jag tycker med detta blev en bra kombination och jag har fått ett system som hanterar tex finstämd jazz med närvaro och känsla och rock med brytalt riv och tryck i cymbaler, distade gitarrer och slammriga trummslag med bravur. Det som som är min plan är att få ännu mer kontroll med kanske 2st transistormonoblock om jag springer på något bra för att än mer öka kontrollen. Men just nu tycker jag det funkar mycket bra med det jag har. Men Allt kan ju bli bättre, eller hur. Min slutsats är alltså att rörhybrid försteg funkar nog ihop med transistorslutsteg lite som det bästa av 2 världar ihop med Futurorna. Både den organiska fria värmen och trycket, kraften och kontrollen. Jag skulle alltså råda dig att höra på ARC, krell och kombo av båda ihop med dina högtalare om du inte redan gjort det. Den kombon skulle jag själv vilja testa om jag skulle byta Plinius SA250. Mvh/Apexorca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted January 1, 2012 Author Share Posted January 1, 2012 Vis av egna erfarenheter så hade jag också funderat lite kring hur väl etablerad elektroniken är (andrahandsmarknad, service, reservdelar...) Innan du gör av med Esoteric hade jag provat med ett rörförsteg som normalt ger en klang med större bredd och djup. Det du uppnår med försteget behåller du även efter slutsteget som "bara" skall förstärka. Eftersom du valt Futura behöver du ett kraftfullt slutsteg klarar laster ner till 2 ohm och knixiga fasvridningar. En kombination rörförsteg och transistorslutsteg är den väg jag hade testat. Sådana kombinationer har t ex McIntosh, Audio Research och Conrad Johnson. Även Esoteric men åt fel håll, dvs inget rörförsteg men väl slutsteg. Om du vill prova rörslutsteg får du ta i ordentligt för att Futuran skall spela ut. McIntosh, VTL, Jadis, Audio Research har sådana. Ja, din först reflektion stör lätt valet. Tyvärr, då det finns ett spännande utbud vid sidan av de större spelarna med mycket starka kandidater. Jag är själv övertygad om att ex. Karan tillverkar transistorslutsteg i absolut världsklass. Många menar att de är klasser bättre än konkurrerande och betydligt namnkunnigare fabrikat, och jag är inne på samma linje. Men, andrahandsvärdet och möjligheten till en enkel framtida försäljning är en påverkande faktor, särskilt på den här nivån. Samtidigt så är det mesta svårsålt i dagsläget upplever jag, och det jag planerar är en hyfsat långsiktig investering. Ytterst avgör det ljudmässiga resultatet, dvs. upplevelsen. Om man börjar avvika ifrån det ställningstagandet så ökar risken dramatiskt för att de val man gör leder till missnöje... Absoluta har jag haft på hemlån ifrån en handlare som menar att denna kombo spelar bättre än det mesta på marknaden tillsammans med Sonus Faber. De har jämfört med Krell, Vitus, Soulution, BAT, Lamm m.fl. Det är väldigt speciella förstärkare. Oemotståndligt förförande... En annan viktig faktor är en rimlig modellivslängd. Karan återigen uppdaterar sina modeller vart 5-8 år ungefär. Krell och ARC för att ta två namnkunniga konkurrenter spottar ur sig uppdaterade(?) modeller med minst dubbla hastigheten. Det är inte roligt att köpa ett slutsteg för ett sexsiffrigt belopp som efter mindre än två år lanseras i en "E-version", vilket som så ofta vår andrahandsvärdet på tidigare modell att dyka, och med den en viss del av ägarstoltheten. Futuran är en svår last som behöver ett kraftfullt slutsteg. Ingen tvekan om det. Rörslutsteg känns av denna anledning nästan uteslutet av praktiska skäl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted January 1, 2012 Share Posted January 1, 2012 Absoluta har jag haft på hemlån ifrån en handlare som menar att denna kombo spelar bättre än det mesta på marknaden tillsammans med Sonus Faber. De har jämfört med Krell, Vitus, Soulution, BAT, Lamm m.fl. Det är väldigt speciella förstärkare. Oemotståndligt förförande... En annan viktig faktor är en rimlig modellivslängd. Karan återigen uppdaterar sina modeller vart 5-8 år ungefär. Krell och ARC för att ta två namnkunniga konkurrenter spottar ur sig uppdaterade(?) modeller med minst dubbla hastigheten. Det är inte roligt att köpa ett slutsteg för ett sexsiffrigt belopp som efter mindre än två år lanseras i en "E-version", vilket som så ofta vår andrahandsvärdet på tidigare modell att dyka, och med den en viss del av ägarstoltheten. Futuran är en svår last som behöver ett kraftfullt slutsteg. Ingen tvekan om det. Rörslutsteg känns av denna anledning nästan uteslutet av praktiska skäl. Du nämner Lamm, deras hybrider M1.2 Ref och 2.2 tror jag kan vara riktigt bra. Problemet är väl att det inte finns någon handlare som för märket här i Sverige men Audiotrade (de har väl även Karan har jag för mig) kanske kan fixa fram ett par vid seriöst intresse. Du tar också upp det här med modellivslängden som även jag tycker är väldigt viktigt vid en så stor investering som det handlar om här. Jag tycker det känns betydligt bättre med märken som har långa modellserier, exempelvis Lamm, Magnepan, m. fl, än de som byter efter endast 2-3 år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted January 1, 2012 Share Posted January 1, 2012 Karan tillverkar transistorslutsteg i absolut världsklass. Jag tänkte nog snarare på Absoluta... Jag har kollat deras hemsida som inte ger så mycket. Av specen att döma är det inga kraftfulla slutsteg med 625 VA toroidtransformatorer per kanal (såvitt jag förstår). Läste även 6Moons recension som verkar bekräfta detta, inte minst tillsammans med Sonus Faber Elipsa. Saknade bottenbasen och spelade inte så dynamiskt som de kan... Utseendemässigt passar dom ju galant till Sonus Faber. Jag vet inte med säkerhet, men jag tror inte att deras slutsteg är den ultimata lösningen för Sonus Faber. Jag hade nog letat på annat håll typ Krell, McIntosh, Moon, Paradigm, DartZell, Vitous, Accuphase, Karan - samtliga gör kraftfulla slutsteg och sedan testat med lite olika rörförsteg kontra transistorsteg. VTL's, McIntosh och Audio Research större rörsteg har inga problem att köra svårare laster, men det blir lite varmt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted January 1, 2012 Author Share Posted January 1, 2012 Du nämner Lamm, deras hybrider M1.2 Ref och 2.2 tror jag kan vara riktigt bra. Problemet är väl att det inte finns någon handlare som för märket här i Sverige men Audiotrade (de har väl även Karan har jag för mig) kanske kan fixa fram ett par vid seriöst intresse. Du tar också upp det här med modellivslängden som även jag tycker är väldigt viktigt vid en så stor investering som det handlar om här. Jag tycker det känns betydligt bättre med märken som har långa modellserier, exempelvis Lamm, Magnepan, m. fl, än de som byter efter endast 2-3 år. Ja, Lamm är spännande. Tyvärr så har Audiotrade ingenting hemma, vilket i princip utesluter dem. Däremot så finns Bernings rörmonoblock. Intressanta, men en extrem boutique-tillverkare... Min magkänsla är att fler av de mindre tillverkarna drivs av genuin passion, vilket i bästa fall genomsyrar organisationen och produkterna. Samma känsla säger mig att flera av drakarna lever på gamla meriter och blivit lite bekväma med åren... "We try harder" lyder en gammal slogan ifrån bilindustrin. Jag sitter hellre i lugn och ro med en aktuell modell ifrån en tillverkare som satsar långsiktigt och inte uppgraderar av rent marknadsmässiga skäl än att ständigt känna flåset i nacken ifrån nya modeller ifrån draken... Jag har stor respekt för ARC, men om man tittar på hur kort tid det varit mellan lanseringen av deras försteg Ref 3, 5 och i dagarna 5SE så sjunker mitt förtroende för varumärket och produkterna gradvis. Tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted January 1, 2012 Share Posted January 1, 2012 Ja, Lamm är spännande. Tyvärr så har Audiotrade ingenting hemma, vilket i princip utesluter dem. Tråkigt. Jag förstår då inte riktigt hur man har tänkt sig att kunna sälja märket här då det är alldeles för dyra prylar för att köpa ohört. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted January 1, 2012 Author Share Posted January 1, 2012 Jag tänkte nog snarare på Absoluta... Jag har kollat deras hemsida som inte ger så mycket. Av specen att döma är det inga kraftfulla slutsteg med 625 VA toroidtransformatorer per kanal (såvitt jag förstår). Läste även 6Moons recension som verkar bekräfta detta, inte minst tillsammans med Sonus Faber Elipsa. Saknade bottenbasen och spelade inte så dynamiskt som de kan... Utseendemässigt passar dom ju galant till Sonus Faber. Jag vet inte med säkerhet, men jag tror inte att deras slutsteg är den ultimata lösningen för Sonus Faber. Jag hade nog letat på annat håll typ Krell, McIntosh, Moon, Paradigm, DartZell, Vitous, Accuphase, Karan - samtliga gör kraftfulla slutsteg och sedan testat med lite olika rörförsteg kontra transistorsteg. VTL's, McIntosh och Audio Research större rörsteg har inga problem att köra svårare laster, men det blir lite varmt. OK. Absoluta-slutstegen lämnar närmare 300w i 8Ohm och hade inga problem med att driva mina Futuror i mitt rum. Men visst, de går inte att jämföra med Karan (eller någon av de större modellerna ifrån fabrikaten du nämner) i rå kraft. Ditt råd är klokt, och det är också åt detta håll det lutar, dvs. att satsa på ett kraftfullt, neutralt och transparent slutsteg att driva Futororna med, för att sedan prova mig fram med rörförsteg som förhoppningsvis kan addera den magi som Absoluta presterat. Min gissning är att Absolutas rörhybrid-försteg ger mest karaktär till ljudet - och att slutstegen förstärker detta. Elipsan är en ganska annorlunda upplevelse i jämförelse med Futuran. Senaste hörde jag Elipsa med snabba, kraftfulla förstärkare ifrån Spectral där jag upplevde dem som instängda och trötta ärligt talat. De har mycket av den "gamla" SF-karaktären som jag ser det. Inte nödvändigtvis sämre, men annorlunda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted January 1, 2012 Author Share Posted January 1, 2012 Tråkigt. Jag förstår då inte riktigt hur man har tänkt sig att kunna sälja märket här då det är alldeles för dyra prylar för att köpa ohört. Visst är det så. Sanningen är väl den att marknaden och efterfrågan här uppe är så liten, och att det är dyrt att hålla lager (eller som i det här fallet ens ha ett enda exemplar hemma hos distributören...). Men det hela blir givetvis ett Moment 22. Ingen lyssning innebär givetvis försvinnande små chanser till ett köp... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 1, 2012 Share Posted January 1, 2012 Har själv goda erfarenheter av rörglöd i ett av signalkedjans led och som tidigare nämnts kan ett rörbestyckat försteg i kombination med potent transistorslutsteg säkert vara ett vinnande koncept. Går du den vägen är mitt råd att noga kolla upp förstegets signal/brusförhållande då allt generat brus obönhörligen förstärks i kraftstationen. Det finns även dyra rörförsteg som kan vara riktiga brushanar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
das Boot Posted January 3, 2012 Share Posted January 3, 2012 (edited) Det är ett stort beslut du står inför och det är mkt klokt av dig att vända och vrida på olika tänkbara förslag innan du bestämmer dig. Mitt bidrag är halvt om halvt lånat av Subas audio nämligen en kombination an Audio Research försteg och Pass Labs slutsteg. Även om ARC byter modeller fortare än andra så är ändå deras produkter fantastiska! Edited January 3, 2012 by das Boot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted January 3, 2012 Share Posted January 3, 2012 Även om ARC byter modeller fortare än andra så är ändå deras produkter fantastiska! VTL's första MB185 monoblock kom för drygt 20 år sedan. I fjol lanserades Series 3. Försteget 6,5 kom 2006 och är fortfarande det senaste i den serien ... Jag förstår Hyperions frossa över ständiga modellbyten, men jag tycker inte att det riktigt passar in hos ARC. Senaste åren har de dock anpassat stegen till nytt teknikskifte plus att dom adderat ett antal helt nya produkter. Men många modeller är i princip de samma som de alltid varit, t ex LS27, VS115 med smärre uppgraderingar för att göra produkten bättre och stabilare. Detta har möjliggjorts genom ny ägare och nytt kapital. Vad som är viktigt i sammanhanget är att de fortfarande har service på alla sina modeller oavsett tillverkningsår (samma sak med McIntosh). Att ett företag är kommersiellt och vill tjäna pengar är inget hot, det är en möjlighet som ger oss konsumenter trygghet för framtiden. Bow Technologies, som jag ägt, gjorde bra förstärkare och CD-spelare men hade inte finansiella muskler att anpassa produkten i takt med att komponenter blev bättre. Idag finns inte företaget. Hur bra är det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted January 3, 2012 Author Share Posted January 3, 2012 Det är ett stort beslut du står inför och det är mkt klokt av dig att vända och vrida på olika tänkbara förslag innan du bestämmer dig. Mitt bidrag är halvt om halvt lånat av Subas audio nämligen en kombination an Audio Research försteg och Pass Labs slutsteg. Även om ARC byter modeller fortare än andra så är ändå deras produkter fantastiska! Pass har jag stort förtroende för. Nackdelen med deras större modeller i XA-serien (vilken känns mest intressant) är att dessa steg har väldigt hög strömförbrukning, och blir väldigt varma. Det utesluter dem nästan. Karan (återigen...) bygger på en lösning som ger Klass-A (är inte kunnig nog att gå in på exakt hur detta fungerar dock) utan dessa bieffekter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted January 3, 2012 Share Posted January 3, 2012 Pass har jag stort förtroende för. Nackdelen med deras större modeller i XA-serien (vilken känns mest intressant) är att dessa steg har väldigt hög strömförbrukning, och blir väldigt varma. Det utesluter dem nästan. Karan (återigen...) bygger på en lösning som ger Klass-A (är inte kunnig nog att gå in på exakt hur detta fungerar dock) utan dessa bieffekter. A-klass är nästan utspelat idag. Dels pga effektbehoven plus att AB-förstärkarna är så pass bra numer. Karan är säkert bra men eftersom du satsat på Sonus Faber, kan du då inte lirka med Ludde och få provat en Krell? T ex de Krell 400 Om Du är intresserad av de bästa A-stegen vet i tusan om du inte skall lyssna på Accuphase, t ex den här. Timre har erfarenhet av både A-klass och AB från Accuphase. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted January 3, 2012 Author Share Posted January 3, 2012 VTL's första MB185 monoblock kom för drygt 20 år sedan. I fjol lanserades Series 3. Försteget 6,5 kom 2006 och är fortfarande det senaste i den serien ... Jag förstår Hyperions frossa över ständiga modellbyten, men jag tycker inte att det riktigt passar in hos ARC. Senaste åren har de dock anpassat stegen till nytt teknikskifte plus att dom adderat ett antal helt nya produkter. Men många modeller är i princip de samma som de alltid varit, t ex av, VS115 med smärre uppgraderingar för att göra oavsett tillverkningsår (samma sak med McIntosh). Att ett företag är kommersiellt och vill tjäna pengar är inget hot, det är en möjlighet som ger oss konsumenter trygghet för framtiden. Bow Technologies, som jag ägt, gjorde bra förstärkare och CD-spelare men hade inte finansiella muskler att anpassa produkten i takt med att komponenter blev bättre. Idag finns inte företaget. Hur bra är det? Ja, VTL och BAT:s försteg är högintressanta. Jag har sett i forumhistoriken att du har erfarenhet av deras VK-51SE försteg. Det vore väldigt intressant att få dina synpunkter på detta. VK-52SE är en potentiell kandidat. ARC:s försteg är nog säkra kort. Jag är dock osäker på om de ger tillräckligt med rörkaraktär. Min känsla är att många moderna rörlösningar närmat sig transistorlösningarnas ljudkaraktär (om man får generalisera grovt...) på senare år, och att ARC hör till denna grupp. Syftet med ett rörförsteg i mitt fall är att kombinera det med ett slutsteg som är så neutralt som det överhuvudtaget är möjligt, för att sedan låta försteg (och rörval) påverka karaktären i önskad riktning. Det känns som en spännande och flexibel lösning, åtminstonde i teorin. ARC och majoriteten av tillverkarna strävar givetvis mot att ta fram bättre produkter i takt med att utvecklingen går framåt. Samtidigt så vidhåller jag att uppgraderingstakten känns hög inom ett segment (förförstärkare) där utvecklingen är relativt långsam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plind Posted January 3, 2012 Share Posted January 3, 2012 ARC:s försteg är nog säkra kort. Jag är dock osäker på om de ger tillräckligt med rörkaraktär. Min känsla är att många moderna rörlösningar närmat sig transistorlösningarnas ljudkaraktär (om man får generalisera grovt...) på senare år, och att ARC hör till denna grupp. Syftet med ett rörförsteg i mitt fall är att kombinera det med ett slutsteg som är så neutralt som det överhuvudtaget är möjligt, för att sedan låta försteg (och rörval) påverka karaktären i önskad riktning. Det känns som en spännande och flexibel lösning, åtminstonde i teorin. Ett högst personligt och subjektivt tips är något av Lebens fina rörförsteg kombinerat med ett Brystonslutsteg(tex.4Bsst2 eller 14Bsst2). Där får du precis vad du beskriver ovan. Brystonstegen är mycket neutrala och effektstarka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted January 3, 2012 Share Posted January 3, 2012 ARC:s försteg är nog säkra kort. Jag är dock osäker på om de ger tillräckligt med rörkaraktär. Min känsla är att många moderna rörlösningar närmat sig transistorlösningarnas ljudkaraktär (om man får generalisera grovt...) på senare år, och att ARC hör till denna grupp. Syftet med ett rörförsteg i mitt fall är att kombinera det med ett slutsteg som är så neutralt som det överhuvudtaget är möjligt, för att sedan låta försteg (och rörval) påverka karaktären i önskad riktning. Det känns som en spännande och flexibel lösning, åtminstonde i teorin. Du måste har förväxlat mig med någon annan angående BAT. Jag har hört dom på mässor och i butik endast men inte djupgående analys på hemmaplan... Det där med rörkaraktär är intressant. Innan jag köpte VTL's 6.5 försteg så hade jag deras 5.5 (tidigare modellen). En sådan begagnad finns f ö hos konsulterna. 5.5 var ett rent rörförsteg och hade det jag tror du menar är rörkaraktär. Men det kan också bli för mycket av den varan. Steget lät och låter fortfarande fantastiskt och några menar att det är betydligt bättre än det jag har idag. Den hade en mjukare klang med stor värme men jag vill inte kalla det neutralt. Då menar jag att både VTL's nya 5.5 och 6.5 låter beydligt mer neutralt (vad nu detta egentligen innebär?). VTL använder halvledarteknik i all spänningsmatning med inbyggda nätfilter i flera led (inga behov av externa nätfilter) och låter rören endast ta hand om ljudsignalen. Det innebär att den har ett helt annat grepp om basen men samtidigt behåller djup och bredd i ljudbilden som är så karaktäristisk för rör. Man kan med fog säga att en modern rörförstärkare ligger närmre ett transistorsteg idag när det gäller t ex bashantering och transientbehandling men fortsatt med den magi rören ger i mellanregister och i ljudbild. Både transistor- och förförsteg har blivit bättre, tycker jag men om detta finns delade meningar. Som vanligt gäller att man måste lyssna själv. Det finns inga sanningar på området. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 3, 2012 Share Posted January 3, 2012 ARC och majoriteten av tillverkarna strävar givetvis mot att ta fram bättre produkter i takt med att utvecklingen går framåt. Samtidigt så vidhåller jag att uppgraderingstakten känns hög inom ett segment (förförstärkare) där utvecklingen är relativt långsam. Jag har också den känslan. Leif på Morten sa något jag håller med om. Tolkade jag honom rätt menade han att högtalarna har blivit förhållandevis mycket bättre än slutstegen numera. Electroniken måste utvecklas för att göra högtalare rättvisa. Eftersom det uppenbarligen finns behov av bättre elektronik kanske tillverkarna vill försöka blidka marknaden genom att spotta ur sig modeller med mindre förbättringar än tidigare annars köper folk något annat märke. Det som behövs kanske är en ny teknik som blir billigare och bättre. Pradigmskifte på förstärkarsidan? Kan de digitala stärkarna göra det? ARC har en grymt bra integrerad men jag vet inte hur de digitala monoblocken låter? Behövs "dyrare" elektronik för högtalare numera? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
das Boot Posted January 3, 2012 Share Posted January 3, 2012 Ska slänga in en joker: Använd MF750K monoblock till ett försteg du gillar. MF-stegen påverkar ljudet från försteget minimalt och brist på kraft lär du aldrig ha. Perfekt eller hur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted January 3, 2012 Author Share Posted January 3, 2012 Ett högst personligt och subjektivt tips är något av Lebens fina rörförsteg kombinerat med ett Brystonslutsteg(tex.4Bsst2 eller 14Bsst2). Där får du precis vad du beskriver ovan. Brystonstegen är mycket neutrala och effektstarka. Jag frågar mig om Bryston verkligen levererar på den nivån vi dikuterar. Jag är tveksam, men vet inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted January 3, 2012 Author Share Posted January 3, 2012 Jag har också den känslan. Leif på Morten sa något jag håller med om. Tolkade jag honom rätt menade han att högtalarna har blivit förhållandevis mycket bättre än slutstegen numera. Electroniken måste utvecklas för att göra högtalare rättvisa. Eftersom det uppenbarligen finns behov av bättre elektronik kanske tillverkarna vill försöka blidka marknaden genom att spotta ur sig modeller med mindre förbättringar än tidigare annars köper folk något annat märke. Det som behövs kanske är en ny teknik som blir billigare och bättre. Pradigmskifte på förstärkarsidan? Kan de digitala stärkarna göra det? ARC har en grymt bra integrerad men jag vet inte hur de digitala monoblocken låter? Behövs "dyrare" elektronik för högtalare numera? Intressant iakttagelse... Jag tror att det ligger en hel del i att högtalare och signalkällor utvecklats mer på senare år än förstärkare. Jag har hört ARC DS450 med SF Memento tidigare. Det övertygade inte riktigt. Klass D låter lite som tidig CD med de baksidor som fanns då i mina öron... Lite torrt och sterilt och utan naturlig nerv och glöd. Men, jag har också hört Devialet + Magico Q3 som hastigast, och det lät fantastiskt, om än inte riktigt det jag själv söker fullt ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted January 3, 2012 Author Share Posted January 3, 2012 A-klass är nästan utspelat idag. Dels pga effektbehoven plus att AB-förstärkarna är så pass bra numer. Karan är säkert bra men eftersom du satsat på Sonus Faber, kan du då inte lirka med Ludde och få provat en Krell? T ex de Krell 400 Om Du är intresserad av de bästa A-stegen vet i tusan om du inte skall lyssna på Accuphase, t ex den här. Timre har erfarenhet av både A-klass och AB från Accuphase. Krell... Mitt förtroende för Krell är lite sisådär ärligt talat. Jag tror att det finns bättre och mer prisvärda alternativ. Deras E-serie har visserligen ett strömsnålt standby-läge, men drar enorma mängder ström ifrån väggen i drift. Traditionell Klass-A blir också som bekant tokvarma, vilket inte bara är opraktiskt, utan också minskar livslängden på komponenterna. Accuphase A-65 kan vara intressant. Men, Futuran behöver bevisligen massor av kraft, och då mitt nuvarande Esoteric-steg inte riktigt räcker till så är jag rädd att Accuphase-steget även det kan vara något klent. Faktiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted January 3, 2012 Author Share Posted January 3, 2012 Du måste har förväxlat mig med någon annan angående BAT. Jag har hört dom på mässor och i butik endast men inte djupgående analys på hemmaplan... Det där med rörkaraktär är intressant. Innan jag köpte VTL's 6.5 försteg så hade jag deras 5.5 (tidigare modellen). En sådan begagnad finns f ö hos konsulterna. 5.5 var ett rent rörförsteg och hade det jag tror du menar är rörkaraktär. Men det kan också bli för mycket av den varan. Steget lät och låter fortfarande fantastiskt och några menar att det är betydligt bättre än det jag har idag. Den hade en mjukare klang med stor värme men jag vill inte kalla det neutralt. Då menar jag att både VTL's nya 5.5 och 6.5 låter beydligt mer neutralt (vad nu detta egentligen innebär?). VTL använder halvledarteknik i all spänningsmatning med inbyggda nätfilter i flera led (inga behov av externa nätfilter) och låter rören endast ta hand om ljudsignalen. Det innebär att den har ett helt annat grepp om basen men samtidigt behåller djup och bredd i ljudbilden som är så karaktäristisk för rör. Man kan med fog säga att en modern rörförstärkare ligger närmre ett transistorsteg idag när det gäller t ex bashantering och transientbehandling men fortsatt med den magi rören ger i mellanregister och i ljudbild. Både transistor- och förförsteg har blivit bättre, tycker jag men om detta finns delade meningar. Som vanligt gäller att man måste lyssna själv. Det finns inga sanningar på området. Ja, sorry. Det var "Timbre" jag vänder mig till... Jag har ingen stor erfarenhet av rör i min egen anläggning. Men, Absolutas rörhybridförsteg har betydligt mer av typiska rörkvaliteter (kropp, textur, storlek på ljudbild, holografi etc.) än Karans integrerade ref. försteg, eller för den delen det rörförsteg ifrån Conrad Johnson (ACT) försteg jag haft på lån. Ingenting är därmed givet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plind Posted January 3, 2012 Share Posted January 3, 2012 Jag frågar mig om Bryston verkligen levererar på den nivån vi dikuterar. Jag är tveksam, men vet inte http://www.stereophile.com/solidpoweramps/725 http://www.hometheaterhifi.com/power-ampli...er.html?start=4 http://www.10audio.com/bryston_3bsst2_4bsst2_7bsst2.htm Lite "positive feedback" på Brystonstärkare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted January 3, 2012 Share Posted January 3, 2012 (edited) Krell... Mitt förtroende för Krell är lite sisådär ärligt talat. Jag tror att det finns bättre och mer prisvärda alternativ. Deras E-serie har visserligen ett strömsnålt standby-läge, men drar enorma mängder ström ifrån väggen i drift. Traditionell Klass-A blir också som bekant tokvarma, vilket inte bara är opraktiskt, utan också minskar livslängden på komponenterna. Såvitt jag vet så drar de nyare krellstegen i evolutionserien inte alls speciellt mycket ström och de är inte heller klass A på något sätt och livslängden överlag på krellprodukter är riktigt bra, jag hade själv ett KSA50 tidigare från 80talet nångång som spelade hur bra som helst och det blev grymt varmt. Edited January 3, 2012 by Ekman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted January 3, 2012 Share Posted January 3, 2012 ...men drar enorma mängder ström ifrån väggen i drift. Traditionell Klass-A blir också som bekant tokvarma, vilket inte bara är opraktiskt, utan också minskar livslängden på komponenterna. Pass har jag stort förtroende för. Nackdelen med deras större modeller i XA-serien (vilken känns mest intressant) är att dessa steg har väldigt hög strömförbrukning, och blir väldigt varma. Det utesluter dem nästan. Ja det är väl nackdelen med Klass-A, minns att Ludwig berättade att hans elräkning nådde oanade höjder under den period han hade Krells värstingar hemma . Ljudmässigt är nog både Lamm M1.2 Ref och Pass XA-serie bland det bättre man kan hitta. Jag frågar mig om Bryston verkligen levererar på den nivån vi dikuterar. Jag är tveksam, men vet inte Du har ju även 28B SST2 som driver det mesta, lär dock inte stormtrivas med högtalare med låg impedans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted January 3, 2012 Share Posted January 3, 2012 Krell... Mitt förtroende för Krell är lite sisådär ärligt talat. Jag tror att det finns bättre och mer prisvärda alternativ. Deras E-serie har visserligen ett strömsnålt standby-läge, men drar enorma mängder ström ifrån väggen i drift. Traditionell Klass-A blir också som bekant tokvarma, vilket inte bara är opraktiskt, utan också minskar livslängden på komponenterna. Accuphase A-65 kan vara intressant. Men, Futuran behöver bevisligen massor av kraft, och då mitt nuvarande Esoteric-steg inte riktigt räcker till så är jag rädd att Accuphase-steget även det kan vara något klent. Faktiskt. Man måste ha förtroende för prylarna, annars funkar det inte men från ett sakligt argument så tror jag inte att Krell inte skulle vara bra. Några av de bästa spelningarna jag har hört har varit med Krell, inte minst med högtalare som kräver lite pulver. Exemplet med Evolution 400e drar inte så kopiösa mängder. Max 2,500 W i peakarna men då kör du dom till max och då har nog både högtalarna och du lagt av. 210 W idle är inte mycket för den här typen av slutsteg. Med en 1 W in på Futuran så får du ut 90dB, 2W 93dB, 4w 96dB, 8W 99 dB 16W 102dB, 32W 105 dB. Så om du spelar ett snitt kring, säg 99 dB (vilket är högt) så drar steget totalt kring 220 W med enstaka toppar som kan ligga betydligt högre under några mikrosekunder. Som max drar den 2,500 W men då får du hålla nere en orgelpipa på 32 Hz och skruva volymen i botten. Då pratar vi inte om musik längre. Jag håller inte med dig om A-65:an. Den ger ca 130 watt i 4 ohm som Futura anger sin känslighet i. Den dubblerar sedan ner till 1 ohm och med kondensatorbank på över 80 mikroF. Och det är kapabla watt. Det räcker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted January 3, 2012 Share Posted January 3, 2012 (edited) Varför inte testa med Mark Levinson 532, lär finnas kraft så det räcker. http://www.marklevinson.com/downloads/prod..._ML%20No532.pdf Tycker att det är snudd på skandal att ingen butik för detta märke i Mellansverige, måste väl ändock finnas ett intressse för detta anrika och inte helt okända märke i denna del av landet. Finns inte speciellt många dåliga omdömen av deras produkter, däremot väldigt många positiva. Såg att deras försteg 326S var med i Fidelitys lista med de bästa produkterna under tidningen historia. Edited January 3, 2012 by figge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts