Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hjälp!

Har lånat hem ett par Sonus Faber Cremona och blivit väldigt förtjust i både ljud och utseende. Frågan är, är det ett par sådana jag skall ha? Där jag bor finns inte möjlighet att låna hem några andra i samma klass. De alternativ som jag kan tänka mig är t ex Dali MS4, B&W Nautilus 802 ,803, Dynaudio S 3.4. Har någon erfarenhet av alternativ till ett par Cremona? Eftersom de är rätt dyra vill jag ju helst inte chansa.

Utrustningen jag har att köra på är:

Advantage Thor

Copland CD 289

Kimber Hero

Kimber 8 TC

Nordost Shiva

Taksam får råd och tips. Jag kan tillägga att jag inte egentligen finner några svaga punkter när det gäller Cremona. Dåligt inspelade CD blir ännu sämre dock. De högtalare jag har idag är ett par Canton RC-L. Dessa tycker jag iof låter OK men är lite vassa i toppen och ger rent allmänt en rätt "luddig" ljudbild, vilket jag inte kan anklaga Cremona för.

Posted

Det viktigaste av allt är att du tar det lugnt och inte hoppar på några expresståg. Det finns mycket i prisklassen som är trevligt. Hur stämmer Cremonorna rent storleksmässigt i rummet... :?:

Posted

Hej Josa1 ! Jag tror att det blir svårt att hittan någon mer estetisk högtalare för dom pengarna.

Själv har jag dom mindre Nautilus 804, drivna av en Thor & den kombinationen fungerar i mitt tycke alldeles utmärkt.

Men, det är en stor skillnad mellan 804 & Cremona till sistnämdas fördel.

Räcker förstärkaren till för att få Cremonorna att blomma ut, tror jag att det hade varit mitt val bland dina alternativ.

Om B&W skall vara med i leken och lyssningsrummet är stort, hade jag siktat på ett par begagnade 802. Finns ett par på danska hifi4all för 45k Dkr. Då hade förmodligen inte Advantagen räckt till för att göra högtalarna rättvisa men det hade kanske blivit en slant över för lite mer "pulver" ?

Dynaudio S 3.4 har jag inte lyssnat på förrutom på mässor.

Kablaget borde i mitt tycke uppgraderas samtidigt för att få mest möjligt ut för pengarna.

Kimber 8TC är iof en trevlig kabel, om än lite för energisk i mitt system, men Hero´n tycker jag inte platsar alls.

Mvh

Posted

Timbre- jag skall försöka att ta det lugnt men det blir inte roligt att återgå till mina Canton efter ca 4 -5 dagar med Cremonorna. Rummet tycker jag funkar bra. Det är ca 25 kvm med ett valv till ett annat rum på ca 20 kvm. Huset som är från slutet av 1800-talet har timmrade väggar vilket ger en naturlig dämpning. Jag har dessutom kompletterat med bas-traps i "nedersta" hörnen. Högtalarna har jag på var sin sida om valvet. Ljudet med Cremonorna är mycket homogent med en lagom mjuk och behaglig diskant utan att därför sakna stringgens. Basen är distinkt och finns där när det ska. Mellanregister är öppet och ger röster en känsla av timbre. Möjligtvis kunde jag önska mig ett något "större" ljud, men det kanske mest beror på att jag är lite skadad av mina Canton.

Jag har lyssnat mycket på andra högtalare med problemet är att en av de viktigaste pusselbitarna för helheten är trots allt rummet och det är hos mig det skall funka och det är här problemet uppstår med att pröva sig fram. Det är inte många i Växjö, där jag bor, som har den typen av högtalare jag är ute efter för hemlån. Cremonorna har jag fått låna hem av Göran´s Hifi men de är Björn Wimans.

Det verkar som du Niclas tror på Cremonorna jämfört med B&W. Jag tror nog att Thoren räcker för att få loss Cremonorna men det är klart det finns kraftigare saker, men jag har inga planer f n att uppgradera förstärkeriet. Kablaget mellan CD och Thoren kanske man skulle fundera på.

Posted

finns det vackrare högtalare än cremona för pengarna?

kopplar du sen på en kraftig förstärkare så har du ett ljud som räcker LÄNGE

har hört cremonorna med krells 450mcx och det var nära att högtalarna studsade iväg =) så dom verkar gilla att ha lite kraft

Posted

Jag har varit på en lyssningssejour igen och kan bara konstatera att de låter oförskämt bra. När jag var på Arken-mässan blev jag lite besviken på ljudkvaliteten på anläggningar som kostade en förmögenhet. Jag tycker att det ljud jag får ut av min "lilla" anläggning står sig rätt bra trots allt. Det enda som bekymmrar mig är att det kanske finns ännu bättre högtalare där ute någon stans i samma prisklass, men det man inte vet behöver man kanske inte ha ont av eller...??

Posted

När det gäller Kimber 8 TC och CD´n har jag valt dessa pga energin och snabbheten. Jag vill nämnligen att mina fötter rör på sig när jag lyssnar på musik.

Jag tycker Cremonorna balanserar detta mitt behov av energi o snabbhet med ett klädsamt tillbakalutat ljud. Nu vet jag att inte alla vill ha ljudet riktigt så energiskt som jag men sån är jag.

Posted

Ja. så är det och man testar alltid nya alternativ på egen risk... :)

Nu kan man ju lätt förblindas av Cremonornas yttre men det är en fantastiskt ljudande högtalare helt enkelt även om alternativ inte saknas i prisklassen.

Vad kostar dom idag... :?:

Posted

Om jag skulle lägga så mycket pengar på högtalare så skulle jag lyssnat runt rejält! :)

Dynaudios Contour S3.4 är riktigt bra enligt många. Men den kostar "bara" 30000 kr. För de pengarna du tänker lägga får du ju in storbrorsan Contour S5.4 eller t.o.m. kanske C2.

En annan högtalartillverkare jag gillar skarpt är Eben. :)

Posted

Jag kan helhjärtat rekommendera S.F Cremona.Men vill du ha några roliga alternativ,varför inte Von Schweikert Vr-4 eller Vr-4 jr?Jag gillar både de stora VR-4 (har lyssnat på gen.1) och dom mer behändiga Juniorerna.Olika storlekar men med samma typ av neutralt avslappnat ljud.

Posted

Hej Josa1

Om du inte har planer på att uppgradera stärkeriet närmaste tiden så kan du stryka B&W N802 ifrån din lista direkt. De kräver betydligt mer kraft än vad Thoren klarar att leverera tyvärr. En kompis har 802orna och han kör med Advantage S250 stegen och det låter riktigt bra, men högtalarna skulle må ännu bättre med ännu mer kraft, så en Thor till dem är bara att glömma direkt.

Mvh Per

Posted

:) Å andra sidan tror jag inte att du kommer att bli besviken på Sonus Faber.

Passar förstärkeriet ihop med högtalarna vilket det verkar göra i ditt fall så är ju SF väldigt musikaliska och trevliga.

Posted

SF Cremona tror jag ligger på 66 000 kr.

Dynaudio S 3.4 o S 5.4 (är rätt stora) är klart intressata alternativ. Jag skall se om jag kan lyckas få tag på ett par för lyssning. Von Schweikert Vr-4/Vr-4 jr är ju också intressanta, men jag har lite svårt att förlika mig med deras utseende. Jag är gift och högtalarna måste få acceptans i vårt gemensamma hus.

Sent igår kväll satte jag på Tom Waits´s Useds Songs och det var inte att leka med. Hans röst går inte av för hackor. Jag hamnade i ett läge av "vill ha" när det gäller Cremonorna. Nu gäller det att hålla i och inte ge sig hän eller kanske skall jag ge mig hän....??

Snacka om lyxproblem. Livet är härligt.

Posted

Blandade favoriter 8):

Quad ESL988 - Lättheten och 'transparensen'

Dynaudio S25 - En emotionell Dynaudio

Reference 3A dulcet - Intimhögtalaren

Carlsson OA52.3 - Livekänslan

Posted

Jeg har selv SAT Amplifix og vil ikke anbefale den sammen med de Dynaudio ogr B&W Nautilus du nævner.

B&W 802 skal have meget mere power og et større rum end de 20-25 m2. Dynaudio har en noget "tør" mellemtone og bas, som efter min opfattelse skal have en rund forstærker og ikke en analytisk.

Sonus Faber lyder sikkert fint i denne sammenhæng, eller kunne du prøve med Proac, eller Vienna Acoustics.

Vogue

Posted

Ja, golvare skall det vara. Jag har prövat monitorer men saknar då det sista i botten som jag uppskattar, men det skall vara "hårt" "djup" och distinkt.

Vad är Cremonas nackdelar? Enl HiFi & Musik skall de inte vara särskilt upplösta i diskanten. Jämför de då med elektrostater? Det jag uppskattar mest är homogeniteten o musikaliteten.

Posted

Jag tror aldrig jag har hört några högtalare som samtidigt är så högupplösta och dessutom mjuka och behagliga att lyssna på som SF Cremona. Jag tycker dom har allt. Utom lågt pris.

Posted

Josa1: Vet att du inte vill ha monitorer, men B&W 805 signature passar in på din beskrivning om hårt och distinkt tycker jag. Om du vill ha mer botten kan du köpa deras sub till som ska vara riktigt bra...det blir ett totalpris på ca 60-65 kkr tror jag.

Posted

"Vad är Cremonas nackdelar? Enl HiFi & Musik skall de inte vara särskilt upplösta i diskanten"

rescensenten måste ha varit förkyld den dagen cremonas diskant är riktigt riktigt bra

Posted

Att Cremona ska ha beslöjad diskant eller vad det nu var de skrev i Den Där Tidningen vet jag inte riktigt hur de kom fram till. Det framgick inte heller i den s.k. recensionen.

OK, säkert finns det ännu bättre men under 100' så är mitt val självskrivet. De skalar dessutom klockrent, alltifrån "kalas" med överkomlig lill-Pathos till "alldeles fantastiskt underbart" med super-värsting-VTL monoblock.

Och snyggare får man verkligen leta efter...

Nej, använd dina egna öron och gå efter dina intryck och strunta i tidingarnas recensioner.

Jag älskar Cremona, andra gör det inte. Dina preferenser är de som avgör.

/ stargazer

Posted
Att Cremona ska ha beslöjad diskant eller vad det nu var de skrev i Den Där Tidningen vet jag inte riktigt hur de kom fram till.

Hmmm, jag vill inte grusa någons planer men jag har faktiskt alltid upplevt SF som något beslöjade/dämpade/.. i diskanten.

Kanske är det därför jag upplever dom som för laidback för min smak.

Jag tycker dom har lite (fatta mig rätt) gullegull ljud och inte den rätta attacken.

Alla håller inte med mig (sätt in lämplig kommentar av Ekman :D ) så lyssna runt lite innan du slår till. Om du däremot får en så stor "vill ha"-känsla som du skriver , så kommer nog Cremona att funka ypperligt och du kommer bara att upptäcka att andra högtalare inte har det rätta soundet när du letar vidare.

Lycka till i jakten å må bästa välljudet vinna ditt hjärta... ;)

// Jonas

Posted

Sanoj :)

Nu har jag inte lyssnat runt på alla Sonus Faber modeller, men mina Grand Piano Home är inte direkt beslöjade eller laidback om man matar med rätt elektronik ;) . Men de kräver i och för sig lite bättre grejer än vad normalt ett par högtalare för 24.000kr gör för att låta optimalt, har jag märkt :blush Har en ny CD på gång som lär duga otroligt långt :app: , men det är OT i denna tråd.

Mvh Per

Posted

Känns som att Josa1 är ganska klar med vad för högtalare han vill ha. :D

Som nyfrälst Von Schweikert ägare är det ju inte lite förutsägbart att jag skulle rekommendera dom. Men jag håller med att det inte är världens snyggaste högtalare. Men när du säger..

Jag har prövat monitorer men saknar då det sista i botten som jag uppskattar, men det skall vara "hårt" "djup" och distinkt

.. så tar du orden från min mun i hur jag skulle beskriva Von Schweikert bas, fast jag bara har hört två VS modeller.

Hade jag 60K+ och lägga på högtalare hade även jag varit sugen på Cremona.

Posted

Jag uppfattar SF som något beslöjande i toppen. Mest från Grand Piano Home, men även Cremona. Oberoende av vilken elektronik man förser dem med.

Men enligt mig så gör det inte så mycket då dessa är så pass musikaliska i övrigt :)

Guest Rydberg
Posted

Jag får hålla med Sampix och Sanoj om deras åsikter angående Cremona diskanten! Själv har jag hört Cremona vid ett par tillfällen och den har aldrig engagerat, lite små trist högatalare som spelar det mesta på ett liknande sätt.

Har du kollat in Audio Physic, jag blev verkligen impad av de nya Tempo V som spelade på mässan.