Per80 Posted December 25, 2011 Posted December 25, 2011 Jag behöver lite förslag på en bra datorlösning för lagring/uppspelning av musik. Systemet bör vara baserat på Mac då jag aldrig ägt en PC. Alt. sonos eller liknande. Jag använder idag en MacBookPro men vill helst inte blanda in vår bruksdator för mycket i det hela. Krav: 1. Ska vara enkelt att använda och sköta. 2. Styras med iPhone/iPad. 3. Ska kopplas digitalt till Burmester 001 så en bra digitalutgång är önskvärt. Coax eller AES/EBU. Låt förslagen hagla! Pristak 10-15´ Quote
ukiro Posted December 25, 2011 Posted December 25, 2011 Jag skulle personligen rekommendera något i den här stilen: Mac mini (lägg USB-hårddisk om du har mer än 500 GB musik) Konverterare från USB till coax, t ex Halide Bridge eller Bel Canto USB Link, alternativt firewiremodellen Weiss INT202 om du vill ha AES/EBU med extremt lågt jitter. Vet inte hur bra Burmestern är på att mumsa jitter. iOS-app för antingen remote desktop till mac minin eller en itunes-fjärr-app. Det finns några olika varianter. Jag själv använder Squeezebox. Det webbaserade gränssnittet är relativt bra och det finns bra appar till iOS. Nackdelar är att om man kör det på en NAS med lite slöare processor så blir det lite dålig responstid i bland. En Mac mini å andra sidan är det bra sprutt i. En Squeezebox Touch ger en fin färgdisplay och har S/PDIF ut med förvånansvärt bra jittervärden med tanke på priset. Den spelar även 24/96. Behöver du 24/192 är nog Weiss INT202 bästa valet, för vid den upplösningen är jitterkontroll ännu viktigare. Om du kör en SSD i mac minin kommer den ha någon sekunds boottid bara, och då kan du ha all musik på en extern disk. Quote
Per80 Posted December 25, 2011 Author Posted December 25, 2011 Jag är lite inne på din linje med. MacMini men då jag gärna slipper ha datorn vid anläggningen skulle en Sonos eller Squeezebox gömd bakom racket funka. Om jag placerar datorn vid tvn så slipper jag dessutom köpa en skärm till Macminin. Absolut toppkvalité på ljudet är inte prio då jag fortfarande gärna spelar mina skivor när jag väl sitter framför anläggningen. Quote
ukiro Posted December 25, 2011 Posted December 25, 2011 För upplägget med Squeezebox och NAS så köp en NAS med bra processor! Jag kan inte nog starkt rekommendera detta, även om det känns dyrt. 1,8GHz dubbelkärnig intel-processor som i QNAP *59-serie t ex, funkar bra. Singelkärniga och långsammare processorer kommer ge frustrerande prestanda i webgränssnittet. Men då är vi uppe i samma pris som en Mac mini, och behöver du inte flera TB disk är nog minin ett bättre val. Även strömförbrukningsmässigt är det ganska marginell skillnad. Har man lite Linux-vana är det billigaste att bygga en egen NAS baserat på ett mATX eller mini-ITX-moderkort, men det blir aldrig lika bekvämt som en mac mini. Quote
Micke65 Posted December 25, 2011 Posted December 25, 2011 Hej, Jag använder själv Squeezebox men tycker du ska undvika det. Skälet är att du måste installera serverprogram på NASen vilket ställer onödigt höga krav på den. Om du ändå väljer Squeezebox så vill jag rekommendera iPad med SqueezePad. /Micke Quote
bigblue Posted December 26, 2011 Posted December 26, 2011 Jag har själv varit inne på Mac Mini som en liten men smidig lösning. Men prismässigt så hamnar man väl snart på samma peng som att komplettera med ytterligare en Powerbook. En Mac Mini ligger väl på 5 500 kr, en skärm kostar kanske 3 000, tangentbord och mus 1 500 kr och så en DVD-brännare på det. Vad är det som talar för MacMini detta läge? Det borde väl gå lika bra att lägga in en MacBook i skåpet? Quote
Rajapruk Posted December 26, 2011 Posted December 26, 2011 (edited) Jag behöver lite förslag på en bra datorlösning för lagring/uppspelning av musik. Systemet bör vara baserat på Mac då jag aldrig ägt en PC. Alt. sonos eller liknande. Jag använder idag en MacBookPro men vill helst inte blanda in vår bruksdator för mycket i det hela. Krav: 1. Ska vara enkelt att använda och sköta. 2. Styras med iPhone/iPad. 3. Ska kopplas digitalt till Burmester 001 så en bra digitalutgång är önskvärt. Coax eller AES/EBU. Låt förslagen hagla! Pristak 10-15´ Det räcker med en Apple Airport Express för 800kr så är du hemma. Sen har du musiken i iTunes i din MacBoock, och skickar musiken trådlöst till AE:n som är kopplad med optiskt toslink till din 001:a. Du kan också ha musiken på en mac mini, eller en iMac, eller en Time Capsule (nas) om du tycker det är roligare. Men det blir ju mycket dyrare om du redan har en macbook. Backup av det hela görs lämpligen med en usb-drive med "time machine", eller med en time capsule om du vill ha det på nätverket och backa upp flera datorer. Styra från iPad går i alla dessa alternativ, med appen remote som är gratis från Apple. Edited December 26, 2011 by Rajapruk Quote
ulfsan Posted December 26, 2011 Posted December 26, 2011 Det räcker med en Apple Airport Express för 800kr så är du hemma. Sen har du musiken i iTunes i din MacBoock, och skickar musiken trådlöst till AE:n som är kopplad med optiskt toslink till din 001:a. Du kan också ha musiken på en mac mini, eller en iMac, eller en Time Capsule (nas) om du tycker det är roligare. Men det blir ju mycket dyrare om du redan har en macbook. Backup av det hela görs lämpligen med en usb-drive med "time machine", eller med en time capsule om du vill ha det på nätverket och backa upp flera datorer. Styra från iPad går i alla dessa alternativ, med appen remote som är gratis från Apple. Instämmer helt i detta. Suveränt enkelt och väl fungerande! Jag förstår inte varför det (speciellt på detta forum) alltid numer förespråkas lösningar med USB-uttaget då hårddisk/digital/datoravspelning av musik kommer upp? Har det blivit mode? / Ulf Quote
Per80 Posted December 26, 2011 Author Posted December 26, 2011 Jag är medveten om lösningen med Express men jag kan inte vara beroende av vår macbook för att sköta musiken. Den behöver vara fri för familjen och inte vara upptaget för musikval. Idag har jag valt lösning. Jag köpte en Sonos Connect och en Bridge för att enkelt kunna ställa Connecten bakom racket utan massa kablar. Det som avgjorde var att det är enkelt att använda och funkar perfekt tillsammans med Spotify. Blev även en iPad för att använda som fjärr. Färdiga appar av sonos och funktioner som även frugan kan använda känns helt rätt för oss. Nu återstår bara hur jag ska lagra musiken när jag sätter igång och rippar. Men det lutar åt en Macmini just nu. Slutsumman blir väl runt 15 eller strax där över men då får jag ett system som jag hanterar utan att slita av mer hår än nödvändigt. Jag fick inte med mig Brigde-enheten men den borde dyka upp i veckan. Återkommer med rapport när allt är uppe och fungerar. /Per Quote
Bebop Posted December 26, 2011 Posted December 26, 2011 Instämmer helt i detta. Suveränt enkelt och väl fungerande! Jag förstår inte varför det (speciellt på detta forum) alltid numer förespråkas lösningar med USB-uttaget då hårddisk/digital/datoravspelning av musik kommer upp? Har det blivit mode? / Ulf Jag kan för lite för att följa modesvängarna. Jag föredrar fortfarande att spela CD och LP. Men på småtimmarna kör jag ibland lite från PC'n. Vad är det för galet med USB? Jag har en laptop enbart för musiken, ett par hårddiskar där den ena speglar den andre samt en DAC (PUC2). Jag kör allt från min HTC Desire Smartphone. Vad är dåligt/inte bra med denna lösning? Quote
calle_jr Posted December 26, 2011 Posted December 26, 2011 inte vara beroende av vår macbook för att sköta musiken. Klokt beslut. Om man blandar alla nöjen med musikuppspelning är risken stor att datorns ljudkort aktiveras på ett oavsiktligt sätt. Quote
ulfsan Posted December 26, 2011 Posted December 26, 2011 Jag kan för lite för att följa modesvängarna. Jag föredrar fortfarande att spela CD och LP. Men på småtimmarna kör jag ibland lite från PC'n. Vad är det för galet med USB? Jag har en laptop enbart för musiken, ett par hårddiskar där den ena speglar den andre samt en DAC (PUC2). Jag kör allt från min HTC Desire Smartphone. Vad är dåligt/inte bra med denna lösning? För mig har det alltid känts naturligt och mest tillförlitligt att transportera data via nätverket (med kablar eller trådlöst). Med trådlöst kan man placera sin dator var man vill och då även använda den till annat. Ljudkort och drivrutiner till ljudkort och annat är inte inblandade vad gäller nätverket. Lösningen med SqueezeBox (eller mer avancerad nätverksspelare) bygger på detta. Om man inte har provat Mac kanske man inte riktigt förstår finnessen med att spela musik över nätverk. Man kan nämligen skapa ett nätverk över stor yta med hjälp av en AirportExpress, som ANTINGEN tar emot dataströmmen och sedan via optisk digitalkabel (eller analoga rca-kablar) skickar ljudet till anläggningen (s k Airplay) ELLER bara tar emot dataströmmen och skickar den vidare i nätverkskabel till mediaspelaren. I senare fallet har man en med kabel nätverksansluten nätverksspelare (t ex en SqueezeBox), trots att datorn trådlöst kan befinna sig på annan plats (och jobba med annat arbete samtidigt). Detta blir mycket stabilt och man slipper en fysisk koppling mellan dator och anläggning med de jordproblem och överslagsproblem som annars kan uppstå om man t ex ansluter datorn fast med anläggningen med hjälp av USB. USB har dessutom alltid för mig inneburit trubbel... och det är en stor nackdel att behöva koppla in datorn fysiskt fast för att kunna spela musik och sedan koppla ur den då man ska göra annat. Blir slitage i kontakterna också. Känns onödigt (dyrt, fult, störande brus från fläkt och hårddisk) med en särskild USB-ansluten dator till detta, som ju då blir alternativet. Jag kan bara gratulera er som lyckas få en kontinuerligt, störningsfritt väl spelande anläggning ur datorns USB-uttag och menar naturligtvis inte att detta i så fall är dåligt. Känns bara onödigt för mig. Vad är det som gör att "den gamla vanliga mediaspelarvarianten" med en spelare uppkopplad via nätverket inte dyker upp i tankarna utan i stället USB-lösningar presenteras, undrar jag dock... Att köra trådlöst över nätverket behöver inte innebära att man kajkar omkring med sin dator. Själv har jag en MacMini som alltid står i arbetsrummet uppkopplad på detta sätt. Styrning av programvara sker sedan med iPad, iPhone (appar till dessa) eller Squeezebox fjärrkontroll i vardagsrummet eller direkt från datorn i arbetsrummet (om iGrejen är borta någonstans "på annat uppdrag")... / Ulf Quote
Rajapruk Posted December 27, 2011 Posted December 27, 2011 Per80, berätta gärna hur det går när du fått igång allting. Jag drömmer själv om en Burmester 001 som dac i min anläggning. Quote
ukiro Posted December 27, 2011 Posted December 27, 2011 Jag är ganska säker på att Airport Express har hemska jittervärden, även om jag inte hittar någon färsk mätning just nu. Beroende på DAC så kan det vara så att en asynkron USB-lösning ger aningen bättre ljud, då signalen klockas av DAC:en i stället. Airport Express klarar heller inte högre upplösningar än 16/44,1 så vitt jag vet. Vill man streama från en server i stället för en persondator så är den inte heller det optimala valet. MEN, har man all sin musik i en dator och har en DAC som mumsar jitter väldigt effektivt så är det en suverän lösning. Har man mer än ett par hundra skivor tycker jag det är klokt att lägga musiken på en hemmaserver. Då får man antingen spela från en dator via FireWire eller USB till en DAC, eller spela via en dedikerad spelare som Sonos eller Squeezebox och kanske helst till en bättre dac. Det finns förstås också en produktkategori med lite mer påkostade streamers, som t ex T+A E-series music player eller Meridian Sooloos. Quote
ulfsan Posted December 27, 2011 Posted December 27, 2011 Jag är ganska säker på att Airport Express har hemska jittervärden, även om jag inte hittar någon färsk mätning just nu. Beroende på DAC så kan det vara så att en asynkron USB-lösning ger aningen bättre ljud, då signalen klockas av DAC:en i stället. Airport Express klarar heller inte högre upplösningar än 16/44,1 så vitt jag vet. Vill man streama från en server i stället för en persondator så är den inte heller det optimala valet. MEN, har man all sin musik i en dator och har en DAC som mumsar jitter väldigt effektivt så är det en suverän lösning. Jag uppfattade det som att det handlade om en väldigt bra DAC och att det inte var den allra yttersta av ljudkvalitet som eftersträvades - då kanske airplay via AirportExpress kunde vara en bra och billig början (om man redan har musiken i datorn). Jag tycker mig ha fått väldigt bra ljud genom att använda den alternativa funktionen i AirportExpress att enbart förlänga nätverket och sedan genom nätverkskabel mata nätverksspelaren (Squeezeboxen) och sedan från denna till DAC. Då är man väl inte utsatt för något jitterskapande eller någon begränsning i upplösning i AirportExpress? Eller har jag missuppfattat hur det fungerar....? I vilket fall låter det väldigt bra nu och mycket bättre än då jag kör digitalt ut från AirportExpress in i DAC (dvs Airplay). Även jag är nyfiken på hur det blir för dig, Per80, då det hela börjar spela.... / Ulf Quote
ukiro Posted December 27, 2011 Posted December 27, 2011 Ulfsan, när du kör nätverkskabel till Squeezebox så påverkas du inte av jitter i Airporten, utan bara det i Squeezeboxen. Quote
Bebop Posted December 27, 2011 Posted December 27, 2011 Jag kan bara gratulera er som lyckas få en kontinuerligt, störningsfritt väl spelande anläggning ur datorns USB-uttag och menar naturligtvis inte att detta i så fall är dåligt. Känns bara onödigt för mig. Vad är det som gör att "den gamla vanliga mediaspelarvarianten" med en spelare uppkopplad via nätverket inte dyker upp i tankarna utan i stället USB-lösningar presenteras, undrar jag dock... Tack för den gratulationen. Svaret på din fråga är förmodligen att jag inte är tillräckligt intresserad av lägga mer tid eller pengar på "pc-baserad" lyssning. Jag la ca 7 månader på att rippa mer än 3,000 CD-skivor. Dels för att jag tänkte mig att det här är framtiden men också för att det lät lika bra som via min Audio Research CD5. Ett tredje skäl var att jag ville lära mig tekniken någorlunda. Efter akustikbehandlingen av mitt rum så har CD-spelare kört om "PC-mediet" men det är hårfint. Nu hörs nyanser på ett annat sätt än förr. Jag har m a o försökt att ändra mitt beteende, men det har gått i stå. Jag gillar fortfarande att spela på det "gamla" sättet, att sätta på en LP eller CD och sitta med konvolutet/fodralet i min hand och se displayen i racket. LP och CD-spelare i min värld är också betydligt enklare att hantera. Men eftersom jag har rippat allt så fortsätter jag med det och möjligen kommer det upp andra användningsområden som t ex att ta med sig musiken på semester, i båten och liknande. F ö har jag både fast PC och laptop för andra behov, så jag har inget behov av att använda musiklaptopen för annat än just musik. Jag känner inget behov av att lägga mer pengar på ytterligare prylar som jag förmodligen inte kommer att använda. Quote
Stereotypen Posted December 28, 2011 Posted December 28, 2011 Jag har själv ett Sonos-system som jag använder i vardagsrummet och i källaren. Jag kommer ganska snart att investera i en Sonos Connect som gör att jag kan streama musiken från både spotify och iTunes också till mitt lyssningsrum. I lyssningsrummet så ansluter jag Sonos Connect till min dcs Purcell uppsamplare som samplar upp till 24/196. Sedan till dacen dcs Delius. Jag hoppas att detta blir så bra som jag hoppas på. Quote
Per80 Posted January 3, 2012 Author Posted January 3, 2012 Jo då, systemet har varit uppe och lirat en vecka nu och jag är helnöjd! Väldigt enkelt handhavande. Min fru är lyrisk över detta köp, hon brukar inte direkt jubla annars när det ska investeras i hifi. Det används främst med spotify och radio. Har testat lite rippade skivor i lossless och det når ju inte riktigt upp till en skiva i 001an. Jag uppskattar fortfarande att slänga i en skiva och sätta mig ner och lyssna. Därav kommer det nog dröja ett tag innan jag skaffar en ren server för musiken. Spotify duger väldigt bra för slölyssning i vardagen och med småbarn är det ju kul att enkelt kunna plocka fram någon festlig låt när det ska dansas lite. /Per Quote
Rajapruk Posted January 4, 2012 Posted January 4, 2012 Jo då, systemet har varit uppe och lirat en vecka nu och jag är helnöjd! Väldigt enkelt handhavande. Min fru är lyrisk över detta köp, hon brukar inte direkt jubla annars när det ska investeras i hifi. Det används främst med spotify och radio. Har testat lite rippade skivor i lossless och det når ju inte riktigt upp till en skiva i 001an. Jag uppskattar fortfarande att slänga i en skiva och sätta mig ner och lyssna. Därav kommer det nog dröja ett tag innan jag skaffar en ren server för musiken. Spotify duger väldigt bra för slölyssning i vardagen och med småbarn är det ju kul att enkelt kunna plocka fram någon festlig låt när det ska dansas lite. /Per Nice! Hur stor är skillnaden på digitalt in, och från cd-skiva i spelaren? Jättestor, eller marginell? Typ som att byta högtalare eller som att byta en kabel? Mycket intressant för mig som funderar på en 001:a som dac. Quote
Rajapruk Posted January 4, 2012 Posted January 4, 2012 Jag är ganska säker på att Airport Express har hemska jittervärden, även om jag inte hittar någon färsk mätning just nu. Varför är du säker på det? Airport Express har lågt jitter på digitalutgången enligt detta test: http://www.stereophile.com/digitalprocessors/505apple Quote
ulfsan Posted January 4, 2012 Posted January 4, 2012 Varför är du säker på det? Airport Express har lågt jitter på digitalutgången enligt detta test: http://www.stereophile.com/digitalprocessors/505apple Intressant! Och det stämmer väl med mina erfarenheter av skillnaden mellan den analoga och digitala utgången på AirportExpress (AE). Om man tänker sig rippa sina vanliga CD-skivor (16/44,1) och använder en yttre DAC får man alltså en väldigt enkel och väl fungerande lösning med en AE och dess digitala ljudutgång. Vill man sedan spela upp filer med högre upplösning kan man förslagsvis i stället använda nätverksutgången på AE och låta den råa dataströmmen matas in i en nätverksspelare (t ex en simpel SqueezeBox eller en finare spelare). Då kan knappast den begränsning som annars AE har gällande antal bitar och upplösning förekomma överhuvudtaget, eller hur....? Jag har kopplat på båda sätten från min AE och spelar hellre Flac-filer via nätverksutgången till min SqueezeBox och sedan till DAC än AppleLossless-filer via digitalutgången och därifrån till DAC. Frågan är hur resultatet blir om man i stället rippar till AIFF och kör detta format dessa två alternativa vägar.... AIFF i 16/44,1 funkar ju bra från Itunes i dator (eller iPad/iPhone) till AirportExpress och går också att skicka från datorn (Squeezeboxserver-programvaran) till Squeezebox via AE-nätverket. Har tänkt testa att jämföra detta framöver när jag orkar... / Ulf Quote
ukiro Posted January 4, 2012 Posted January 4, 2012 Varför är du säker på det? Airport Express har lågt jitter på digitalutgången enligt detta test: http://www.stereophile.com/digitalprocessors/505apple Bra fynd! Det där är dock inte den version av Airport Express som säljs nu, men samtidigt kanske man kan förvänta sig att jittervärdena inte försämrats i senare versioner. Jag får ta tillbaka mitt påstående. Quote
Rajapruk Posted January 4, 2012 Posted January 4, 2012 (edited) Intressant! Och det stämmer väl med mina erfarenheter av skillnaden mellan den analoga och digitala utgången på AirportExpress (AE). Om man tänker sig rippa sina vanliga CD-skivor (16/44,1) och använder en yttre DAC får man alltså en väldigt enkel och väl fungerande lösning med en AE och dess digitala ljudutgång. Vill man sedan spela upp filer med högre upplösning kan man förslagsvis i stället använda nätverksutgången på AE och låta den råa dataströmmen matas in i en nätverksspelare (t ex en simpel SqueezeBox eller en finare spelare). Då kan knappast den begränsning som annars AE har gällande antal bitar och upplösning förekomma överhuvudtaget, eller hur....? Jag har kopplat på båda sätten från min AE och spelar hellre Flac-filer via nätverksutgången till min SqueezeBox och sedan till DAC än AppleLossless-filer via digitalutgången och därifrån till DAC. Frågan är hur resultatet blir om man i stället rippar till AIFF och kör detta format dessa två alternativa vägar.... AIFF i 16/44,1 funkar ju bra från Itunes i dator (eller iPad/iPhone) till AirportExpress och går också att skicka från datorn (Squeezeboxserver-programvaran) till Squeezebox via AE-nätverket. Har tänkt testa att jämföra detta framöver när jag orkar... / Ulf Är lite för seg för att fatta dina frågeställningar just nu. Men om du skiter i flac och kör Apple Lossless istället, så är det ingen issue tror jag? Apple Lossless är bättre än AIFF om man tänker köra till en AE, eftersom det alltid är det formatet som skickas över nätverket mellan iTunes och AE. Att konvertera mellan flac och Apple Lossless och andra lossless-format är busenkelt och förlustfritt. Edited January 4, 2012 by Rajapruk Quote
ulfsan Posted January 4, 2012 Posted January 4, 2012 (edited) Är lite för seg för att fatta dina frågeställningar just nu. Men om du skiter i flac och kör Apple Lossless istället, så är det ingen issue tror jag? Apple Lossless är bättre än AIFF om man tänker köra till en AE, eftersom det alltid är det formatet som skickas över nätverket mellan iTunes och AE. Att konvertera mellan flac och Apple Lossless och andra lossless-format är busenkelt och förlustfritt. Jo,det är riktigt och rätt att tänka praktiskt när man tycker man nått tillräckligt långt kvalitetsmässigt vad gäller ljudet. Har man blivit Mac-frälst dessutom är nog AppleLossless en lämplig ändstation.... Vad jag var ute efter var mer en koll av vilken rippnings/wifi-lösning som rent objektivt och mätningsmässigt ger bäst ljud. Sammantaget tycker jag mig nog ha lyckats fånga in tillräcklig info och lyssnat själv tillräckligt mycket för att hålla med dig, Rajapruk! Det är numer faktiskt så att även Spotify (via SqueezeBox) och en del radiostationer ger mycket stor ljudmässig njutning i min anläggning - möjligen hör jag sämre med ökad ålder, men å andra sidan har jag skaffat mer erfarenhet och vet jag vad jag "lyssnar efter" i ljudet... / Ulf Edit: Spotify = Spotify Premium (reklamfri och med högre upplösning)... Edited January 4, 2012 by ulfsan Quote
bigblue Posted January 5, 2012 Posted January 5, 2012 Kul att följa er andra som gjort resan till den datorburna världen. Som jag nämnt tidigare så är jag också väldigt sugen men nu när jag gått igenom kostnaderna så handlar det om 20-25 000 kr för att få samma eller något bättre ljud än idag. Det är 10 000 kr för en bärbar dator, 5 000 kr för en iPad samt 5-10 000 kr för en DAC som håller samma nivå som min nuvarande spelare. Det är mycket pengar för att slippa stoppa i en cd-skiva. Finns det något annat som jag förbisett som kan få mig att bli mer motiverad att ta steget? Annars känns det som om jag kan få andra och bättre ljudupplevelser för 20-25 000 kr... Quote
Bebop Posted January 5, 2012 Posted January 5, 2012 Det är mycket pengar för att slippa stoppa i en cd-skiva. Finns det något annat som jag förbisett som kan få mig att bli mer motiverad att ta steget? Nej... Quote
Shamrock Posted January 5, 2012 Posted January 5, 2012 Jag har: Musiken lagrad i Flac på en Qnap server. Åtkomst via min Iphone, Squeezebox Touch (ST) eller annan dator t.ex en lap top eller iPad. Spelar upp musiken via en ST (trådbundet, men det går utmärkt att köra trådlöst också om man inte kör högupplösta filer) Plockar ut signalen från ST via digitalkabel till min Gondul som funkar som en DAC. Vidare från Gondul till mitt försteg och sen till slutsteg. Eftersom jag redan har iPhone, dator, Gondul, försteg och slutsteg så har jag fått skaffa en ST och en Qnap. En ganska rimlig investering för att öka tillgängligheten till min musiksamling. Tycker i alla fall jag Quote
calle_jr Posted January 5, 2012 Posted January 5, 2012 Finns det något annat som jag förbisett som kan få mig att bli mer motiverad att ta steget? Du kan ju alltid sälja cd-spelaren En laptop för 3-4 papp + dac räcker. Quote
Recommended Posts