Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag satt och bläddrade bland gamla bilder och stötte på följande lilla svit som har sina rötter från jul/nyår 2003 då vi startade renovering av ovanvåningen

till ett musikrum i mitt dåvarande hus.

Uppstllt.jpg

Hrnmlning.jpg

Målning av tak, väv på alla väggar och nytt golv stod på programmet.

Takmlning.jpg

Posted

En del av prylarna fick trängas på kontoret.

Mellanlagring.jpg

En vilopaus. När jag ser bilderna idag så är det ju satan vad rörigt det ser ut. Det rensades dock upp innan målning och golvläggning.

Nedsjunken.jpg

Men det blev rätt OK efteråt. Faktiskt riktigt bra. Här hade jag ett musikrum på drygt 60 m2 med fantastiskt ljud utan behov av akustikfix.

Högtalarna då var ett par Dynaudio Contour 3.3 som också var rätt så resliga. Revoxen är en A700 men den finns inte kvar idag.

Lyssning.jpg

Skivspelaren var en Nottingham Spacedeck med deras egen arm plus Ortofons Kontrapunkt H. Detta var en fantastiskt bra kombination.

Senare köpte jag en SME 309 som jag tyckte blev sämre än Nottinghams egen Ace Space arm, åtminstone tillsammans med Kontrapunkt H.

KontrapunktH.jpg

Och här har jag bjudit in ett antal öron från Kristianstad för någon slags premiär. Elektronik och CD-spelare kom från Bow Technologies. Musica Fidelity LPS och Xplora tuner samt en Nakamichi 600 längst ner. Hyllorna är sammansatta Lackbord från Ikea där jag anpassat benen till "rätt" höjd.

Publik.jpg

Posted

Det hör till julen att vara nostalgisk, och jag kan bara tacka för detta bidraget. Vi hade några riktigt trevliga GÖK-sammankomster i detta hem och det lät väldigt bra! Det har runnit en hel del vatten under uppgraderingsbroarna sedan dess...

Posted
Men det blev rätt OK efteråt. Faktiskt riktigt bra. Här hade jag ett musikrum på drygt 60 m2 med fantastiskt ljud utan behov av akustikfix.

Det mesta är idag utbytt medan diffusorn hänger med.

Posted
Det hör till julen att vara nostalgisk, och jag kan bara tacka för detta bidraget. Vi hade några riktigt trevliga GÖK-sammankomster i detta hem och det lät väldigt bra! Det har runnit en hel del vatten under uppgraderingsbroarna sedan dess...

Ja, och allra trevligast hade Du... i det rummet bevittnade vi hur kärlek formades till vad som ledde ända fram till familjen das Boot. Bra musik förenar.

I detta rum föreslog das Boot att jag skulle plocka bort soffbordet. Det har aldrig kommit tillbaka...

Posted
Ja, och allra trevligast hade Du... i det rummet bevittnade vi hur kärlek formades till vad som ledde ända fram till familjen das Boot. Bra musik förenar.

I detta rum föreslog das Boot att jag skulle plocka bort soffbordet. Det har aldrig kommit tillbaka...

Ja då var vi två och nu är vi fyra :)

Guest Musicus
Posted

En flott reportasje!, man skulle vært flikere til å dokumentere sineegne tidligere oppsett, slik som her :blush:) ...

mvh

Posted
Det mesta är idag utbytt medan diffusorn hänger med.

Det gjordes även byten på det gamla stället ... här några bilder från 2005 strax innan jag sålde huset och flyttade till Montreal/Kanada. Det är

inte utan att jag saknar det musikrummet. Bättre kommer jag aldrig att få. Jag hade oerhört fin klang där. Möjligen påverkades ljudet positivt

av att väggarna var av spånskivor istället för gips.

Hifisetup.jpg

Som kanske framgår hade jag även skaffat min första digitalkamera, en liten Minolta/Konica för några hundralappar. Det hemmabyggda racket av Lack-

bord har bytts ut mot SolidTech rack, motorstyrningsenhet till Nottinghamen plus nytt RIAA i form av Audio Research PH5. Dessutom nya högtalare från

Dynaudio (vad annars?) - Confidence 2. Tunern är också ny - en begagnad Kenwood KT-1100 - en av Kenwoods sista stora tuners som enligt uppgift numer är het

samlarobjekt i Tyskland (enligt Uwe Kirchbach på tyska Image).

Ni ser väl också att jag då var innehavare av Guldörat, men då enligt gamla regelverket - "till den som gjort störst förändring under ett år"

Här från en annan vinkel.

Hifisetupfrhger.jpg

Posted
Även den nya kameran för några hundralappar verkar ha varit en bra investering,kanske den bästa :?::)

Jodå, den har bidragit till ett antal minnen ...

Här gjorde jag också mina första försök till akustikbehandling. Jag kan inte erinra mig om att det på något avgörande sätt bidrog till en bättre återgivning.

CDhyllor.jpg

Här ytterligare ett par bilder på anläggningen.

HifisetupfrvnsterB.jpg

Hifisetupfrvnster.jpg

Detalj.jpg

Här har vi min första Nottingham Analogue Spacedeck med Heavy Duty Kit (den extra tjocka skivtallriken). Tonarmen är deras egen Ace Space Arm som funkade fantastiskt bra tillsammans med Ortofon Kontrapunkt H.

Nottingham.jpg

Men jag tänkte att det blir ännu bättre med en SME 309 så jag bytte till mig en sådan

SME309.jpg

... men det blev en down trip - det blev inte allså bra. Tappade sväng och luftighet.

Posted

Det var ju bra rymd i rummet kan det ha påverkat klangen till det bättre.

Olika skivspelar tillverkare anv olika tonarmar är det den största anpassningen,eller är det mer mot Pu och skivspelaren som man kombinerar tonarm :?:

Posted
Det var ju bra rymd i rummet kan det ha påverkat klangen till det bättre.

Olika skivspelar tillverkare anv olika tonarmar är det den största anpassningen,eller är det mer mot Pu och skivspelaren som man kombinerar tonarm :?:

Jag hävdar med med bestämdhet att anpassning arm/puppa är mer kritisk än anpassning arm/spelare - åtminstone generellt sett.

Posted
Jag hävdar med med bestämdhet att anpassning arm/puppa är mer kritisk än anpassning arm/spelare - åtminstone generellt sett.

Precis. En normal radialarm bör passa på en normal skivspelare, och det gör säkert SME:n också.

Men det är märkligt att vi inte ser någon som integrerar PUn i armen från fabrik.

Det borde inte vara värre att tippa om en arm än en PU om man konstruerar den för det.

Man skulle dessutom slippa skarvning av tonarmskablar.

Posted
Det kan du komma att ångra under resten av ditt hifiliv... :D

Är det en två- eller fyrspårsmaskin... :?:

2-spårs med inbyggd mixer för 4 mickar.

Jag fick hem den från ett dödsbo (min skivsamlarkompis Rolf "Gullis" Nilsson och tillika grundare av Åhus/Kristianstads jazzfestival) plus en A-77 2-spårs inklusive ett 50-tal band med jazzinspelningar gjorda i Kristianstad. Banden lämnades ganska omgående till det minimuseum som upprättats efter Gullis i stans kulturhus.

Jag skulle också kolla om maskinerna funkade och tanken var att köpa ut en av dom men inte A700 eftersom jag visste att den varit utsatt för rätt hård hantering och flera reparationer. Nu gick den hyggligt men stoppade då och då, räkneverket sönder men ännu värre, den lät inte bra. Så den lämnades tillbaka. Samma sak med A77:an som också använts i fält. Ena kanalen helt död, en motor som fick hela maskinen att skorra... Kort sagt, vackra att titta på men dåliga ex.

Posted

Vid det här laget var det dags att pack ihop för flytt till Montreal och Kanada. Allt packades ner och åkte över. Hus inklusive sommarhus såldes.

Det är inte helt problemfritt att lämna sina hemvanda kvarter. Det är många frågor och känslor som dyker upp. Huset som vi lagt som mycket

tid och historia kring är plötsligt borta.

Framsida2.jpg

Uterum.jpg

Vårt sommarställe som varit en oas för oss i många år, framför allt när vi bodde mer betongartat i Lund är borta inklusive naturscenarierna

runt omkring.

Frninfart4.jpg

Gsthus2.jpg

Rolstorpssjn.jpg

I vår lilla stuga spelade jag med Quad och Audio Pro A4.14 som dessvärre försvann efter ett inbrott. Så jag fick plocka fram lite

annan vintage plus ett par billiga högtalare jag köpte på något köpcenter. Marantz receiver plus kassettbandspelare sattes upp

istället.

Storstuga2.jpg

Samma vecka vi skulle överlämna stugan till nya ägare såg det ut så här när jag kom dit och skulle förbereda överlämnandet.

Inbrott.jpg

Inbrott2.jpg

Nu var även Marantzprylarna borta plus spisen. Allt annat av intresse togs några veckor innan. :diss:

Det blev på något sätt ett naturligt slut, men nu var det dags att se framåt. Under oss ser vi storslagna vyer över Grönland. Vi var på väg

till Kanada.

MotKanada.jpg

MotKanada2.jpg

... och till nya uppgifter.

Tarkett.jpg

Posted
:icon_smile_angry:

De borde skjutas långsamt.

Hur nu det ska gå till :unsure:

Man kan ta en Junior pilbåge dom är inte så snabba,själv äger jag en Compound båge o den är för snabb.

Flygfotona påminner om mitt flyg över klippiga bergen, I like those views more :)

Posted
Allt packades ner och åkte över. Hus inklusive sommarhus såldes.

Det är inte helt problemfritt att lämna sina hemvanda kvarter. Det är många frågor och känslor som dyker upp.

En trevlig tråd :) och en sådan situation känner jag väl till.

Posted
och en sådan situation känner jag väl till.

Säkert och det spelar ingen roll vart conatinern går...

Väl framme släppte spänningarna initialt, men det tog ca 4 månader att känna sig lite som hemma, framför

allt för min bättre hälft som tagit tjänsledigt under 3 år. Slutet kändes långt bort för henne, men det vände i

takt med att nya kontakter knöts.

Montreal är en fantastiskt stad som inte har så många likheter med amerikanska motsvarigheter.

Montreal.jpg

Visst, runt stadskärnan trängs köpcentran, men Montreal har också ett riktigt centrum med butiker, restaurange,

parker, konserthus mm. Det finns sådana i USA också, t ex New York, Boston, San Francisco och säkert några till men de får spela andrafiolen när det gäller t ex mat. Montreal är en kulinarisk höjdpunkt.

4 miljoner samsas i stor-Montreal som ligger runt ett bergsknalle på en halvö ungefär som New York. Vyerna är från denna knalle som förresten heter Mont Royal och därmed är också den etymologiska bakgrunden till staden utredd.

Montreal2.jpg

Sånär som ett par andra höjder är Montreal och dess omgivningar på en radie om ca 7-8 mil platt som en pannkaka, men sen händer det saker... Här syns Anders Järderuds succearena i bakgrunden där OS gick 1976. Även Bernt Johansson tog guld på sin cykel här. Strålande tider... :app:

Montreal3.jpg