Jump to content

Mina nya högtalare.

gcs

Recommended Posts

Nu sedan tre veckor har jag haft ett par nya stativhögtalare stående här hemma. Jag har köpt Genelec 8260 som är aktiva och av trevägstyp med en coaxial för mellan och diskantregistret. En man från Genelec var här och mätte in. Jag är helnöjd med dom och sönerna tycker att dom duger när dom spelar sina TV-spel och jag själv lyssnar på musik. Dom är kanske för billiga och fula för detta forum men det är i alla fall de bästa stativhögtalarna som jag i alla prisklasser hittills hört.

Nu sedan tre veckor har jag haft ett par nya stativhögtalare stående här hemma. Jag har köpt Genelec 8260 som är aktiva och av trevägstyp med en coaxial för mellan och diskantregistret. En man från Genelec var här och mätte in. Jag är helnöjd med dom och sönerna tycker att dom duger när dom spelar sina TV-spel och jag själv lyssnar på musik. Dom är kanske för billiga och fula för detta forum men det är i alla fall de bästa stativhögtalarna som jag i alla prisklasser hittills hört.

Grattis!

Har hört dem på mässa, de imponerade verkligen, nästintill fynd, med inbyggda slutsteg DA/AD o DSP-funktion

Dom är kanske för billiga och fula för detta forum men det är i alla fall de bästa stativhögtalarna som jag i alla prisklasser hittills hört.

Efter alla positiva omdömen i Mässrapporten från Malmö är det kul att du är nöjd men jag har uppriktigt sagt svårt att förstå ditt återkommande antagande om prislappars relation till Euphonia. Just priser är väl det första vi försöker bortse från när det dyker upp lyssningstillfällen... :?:

Efter alla positiva omdömen i Mässrapporten från Malmö är det kul att du är nöjd men jag har uppriktigt sagt svårt att förstå ditt återkommande antagande om prislappars relation till Euphonia. Just priser är väl det första vi försöker bortse från när det dyker upp lyssningstillfällen... :?:

vet man priset, så blir iallfall jag mer kritisk i mitt lyssnande om produkten i fråga är kostsam.

Angående den påstående fulheten, så är det ju subjektvit och relativt. Kan man ju säga om priser också. Jag brukar snacka om relativ prisvärdhet, snarare än billigt och dyrt.

Jag tänkte det när jag var nere hos AC för åter igen lyssna på Genelec. Vid sidan om stod det ett par golvare som jag tidigare hade hört och som jag inte var värda sitt pris 245´ och då utan slutsteg. Däremot så har det skrivits väl om dom. När det gäller pris så är det ganska stor skillnad enligt mig då på 68´och 245´utan DSP och flera inbyggda slutsteg. Snygghet? Jag tycker själv inte att dom är så fula i vitt som jag köpte. Det är ju klart att en högblank finish är snyggt, men vad betyder nu detta om det nu låter bättre med högtalare i gjuten aluminium.

Jag tänkte det när jag var nere hos AC för åter igen lyssna på Genelec. Vid sidan om stod det ett par golvare som jag tidigare hade hört och som jag inte var värda sitt pris 245´ och då utan slutsteg. Däremot så har det skrivits väl om dom.

Jag antar att det skrevs väl om 245'- högtalarna för att den som skrev tyckte att de lät bra och inte för att de betingade ett visst pris. ;)

Stämmer priset 4000 euro/st? I så fall - är det billigt för EN stativare (som ska användas till TV-spel)????

/ :o;) Ulf

Stämmer priset 4000 euro/st? I så fall - är det billigt för EN stativare (som ska användas till TV-spel)????

/ :o;) Ulf

Ja det är ju så att när sönerna är här på besök spelas det mycket TV-spel, men jag som överhuvudtaget inte alls är intresserad av sådant sitter hellre under korkeken och spelar musik som jag gillar. Jag är bara något förundrad över hur ett par stativare kan låta så bra och bättre en allt som jag hört tidigare. Men dom låter ändå inte lika bra som mina stora golvare som jag har mitt musikrum. Genelec 8260 är aktiva med tre tidskompenserade slutsteg och med rumskompenserad lyssning i ett vanligt vardagsrum. Sedan Genelec varit här så mäter och låter dom mycket bra. 16Hz ligger -0,7dB och höger 19Hz -0,1dB. Kan man önska sig bättre utan subwoofer?

Jag säger som jag sagt tidigare att man måste ha stora baselement för att få en riktigt kraftfull bas. Alternativet är annars många små element. Har man många element kommer den sammanlagda impedansen inom vissa frekvensområden bli mycket låg så att det krävs ett slutsteg i >100´kronorsklassen som klarar att lämna minst dubbelt så hög effekt vid 2 ohm jämfört med 4 ohm. Det är inte ens säkert att ett slutsteg som ex.v lämnar 200watt vid 8 ohm lämnar 400w vid 4 ohm. Sedan har vi fasvridningen att tänka på.

Själv har jag lyssnat till Genelec bara vid mässor och det var inget som jag gillar, men det kul att några gillar dem. Smaken är som baken vad gäller vad som är ok väljud!

Jag kan hålla med om att det sällan låter bra i miljömässig men man kan ändå få en fingervisning om vad som kan vara bra i en bättre miljö. Jag tror inte att du har hört dom senaste från Genelec med DSP. Jag har några bra exempel på högtalare som kan låta bra. Det finns någon från ATC som låter ganska bra, vidare några från JBL och ett par från Genelec 8260 och 8250. Men allra bäst är ändå TAD Ref.one till ett pris av 800.000:-. Det kan aldrig vara motiverat för en vanlig människa att lägga så mycket pengar annat än om man skulle ha livförsäkringspengar och lever sina sista dagar som man nu vill förgylla.

Det kan aldrig vara motiverat för en vanlig människa att lägga så mycket pengar annat än om man skulle ha livförsäkringspengar och lever sina sista dagar som man nu vill förgylla.

...och då gäller det dessutom att man har kvar en hyfsat bra hörsel...

/ ;) Ulf

God Jul förresten!

Jag kan hålla med om att det sällan låter bra i miljömässig men man kan ändå få en fingervisning om vad som kan vara bra i en bättre miljö. Jag tror inte att du har hört dom senaste från Genelec med DSP. Jag har några bra exempel på högtalare som kan låta bra. Det finns någon från ATC som låter ganska bra, vidare några från JBL och ett par från Genelec 8260 och 8250. Men allra bäst är ändå TAD Ref.one till ett pris av 800.000:-. Det kan aldrig vara motiverat för en vanlig människa att lägga så mycket pengar annat än om man skulle ha livförsäkringspengar och lever sina sista dagar som man nu vill förgylla.

Antar att du missat MBL 101 X-treme, men det gör inget, det var nog det sämsta(!?) jag gjort att lyssna på musik i dessa MBL. Det tog udden av allt annat jag hört, och ja, jag har hört även TAD R1.

Sorry för att jag gled från ämnet, det var Genelec som skulel diskuteras....

Edited by Charlie H

Antar att du missat MBL 101 X-treme, men det gör inget, det var nog det sämsta(!?) jag gjort att lyssna på musik i dessa MBL. Det tog udden av allt annat jag hört, och ja, jag har hört även TAD R1.

Sorry för att jag gled från ämnet, det var Genelec som skulel diskuteras....

MBL 101 X-treme har jag också hört, men inte på någon mässa. MBL låter bra om man nu gillar och kan husera så pass stora rundstrålande högtalare. Det är nog väldigt få av oss som kan det. Problemet med dom här superdyra högtalarna är att man också måste investera i deras dyr dyra slutsteg. Vad jag vet saknar både TAD och MBL DSP som enligt min mening är ett sätt till ett ännu bättre ljud. Det andra är att om man har möjlighet bygga om sitt lyssningsrum. Om man använder ett eletroniskt delningsfilter bör man kunna fördröja signalerna till de olika ingående högtalarelementen. Hos Genelec 8250 & 8260 har man grejat det redan från början. I mitt ordinarie musikrum har jag försökt att göra det själv med dBx driverack 260 och BSS som båda är digitala trevägsfilter.