Chr. R. Posted December 19, 2011 Posted December 19, 2011 Wadia har netop meddelt dette på deres egen hjemmeside: "Subject: Wadia Shut Down The new owners have shut Wadia down and will eventually move it to Minnesota from Michigan. Wadia Support" Quote
calm Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Wadia har netop meddelt dette på deres egen hjemmeside: "Subject: Wadia Shut Down The new owners have shut Wadia down and will eventually move it to Minnesota from Michigan. Wadia Support" Synd! Ännu en förändring av de nya ägarna Quadrivo SGR som är ett private equity-bolag med säte i Italien. De äger sedan ett tag Sonus Faber, Audio Research och Wadia. Sannolikt är detta en effekt av samordning av utvecklings- och produktionsresurser mellan Wadia och ARC. En utveckling på gott och ont i grunden styrd av de nya ägarnas avkastningskrav. Vi får se om de ledande konstruktörerna följer med. Den småskaliga hifi-industrin går in i en strukturförvandling som heter storskalighet och produktionseffektivitet och hög avkastning för ägarna. Passion och konstruktionsintressen får vika. Calm Quote
Kilgore Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Det var ju tråkigt att höra Är det jag som är blind eller, för jag kan inte hitta denna info på deras hemsida... Quote
Absolute Audio Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 (edited) Den småskaliga hifi-industrin går in i en strukturförvandling som heter storskalighet och produktionseffektivitet och hög avkastning för ägarna. Passion och konstruktionsintressen får vika. Det där tycker jag låter väl cyniskt! Om du kollar t.ex Cybwiz blogg med high end nyheter så får jag intrycket av att det tillverkas småskalig high-end i varannan källare runt om i världen. Tror snarare, eller hoppas, det handlar om företag som gör sitt bästa för att få vissa utvalda high end företag ur källaren och till en ny nivå. Tror varenda lite större tillverkare ser problemet med att en stereo på inget sätt är en prioriterad del i ett modernt hem som det var för 30år sedan och bakåt. Och utvecklingen kommer inte vända av sej själv utan det gäller att erbjuda något folk desperat vill ha. Då kanske det är bättre att vissa företag jobbar med varandra istället för mot varandra om samma lilla kundgrupp. Hoppas en evig optimist Hittar dock heller ingen på Wadias hemsida.... Edited December 20, 2011 by In The Air Quote
Engelholm Audio Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Hifi-industrin går in i en strukturförvandling som heter storskalighet och produktionseffektivitet och hög avkastning för ägarna. Passion och konstruktionsintressen får vika. Calm Tack å lov brukar passion vara en svårsläckt låga, så det tar sig med säkerhet igen. Quote
Daniel Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Synd! Ännu en förändring av de nya ägarna Quadrivo SGR som är ett private equity-bolag med säte i Italien. De äger sedan ett tag Sonus Faber, Audio Research och Wadia. Sannolikt är detta en effekt av samordning av utvecklings- och produktionsresurser mellan Wadia och ARC. En utveckling på gott och ont i grunden styrd av de nya ägarnas avkastningskrav. Vi får se om de ledande konstruktörerna följer med. Den småskaliga hifi-industrin går in i en strukturförvandling som heter storskalighet och produktionseffektivitet och hög avkastning för ägarna. Passion och konstruktionsintressen får vika. Calm Mycket tråkigt. Ett klassiskt varumärke som har gjort mycket för vår bransch. Jag håller dock inte med dig om att passion och konstruktionsintressen får vika. Det är för mig en romantisk föreställning som inte har så mycket förankring i verkligheten. Det finns många små passionsdrivna små tillverkare som klarar sig utmärkt. Vi jobbar till exempel med Aesthetix, Brinkmann och Lyra. Deras verksamhet har sin ryggrad i det analoga och de drivs till 100% av passion till vinylen. Långt ifrån Ipads, iPhåns och andra populära saker. Jag tror problemet för de som inte klarar sig i High-end världen är affärsmässighet, inte passion. Titta t ex på din favorit Ktema, det går ju väldigt bra för Francos nya baby. Han har ju många års erfarenhet av affärsmässighet. Men det är tufft för alla branscher som säljer Super-premium produkter. De förväntas hela tiden att vara organiserade som massproduktionsföretag, med kunder som är mer intresserade av att göra klipp än att köpa prestanda. Det som tillverkas med hjärtat borde konsumeras med hjärtat. Om man inte älskar det ska man inte köpa det, brukar vi säga på Stylus. Det resonemanget leder till en bättre värld, nöjdare kunder, längre produktlivslängd med mindre uppgraderingshysteri och mer långsiktiga investeringar. Njut av musiken och ha en underbar Jul! Quote
calm Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Mycket tråkigt. Ett klassiskt varumärke som har gjort mycket för vår bransch. Jag håller dock inte med dig om att passion och konstruktionsintressen får vika. Det är för mig en romantisk föreställning som inte har så mycket förankring i verkligheten. Det finns många små passionsdrivna små tillverkare som klarar sig utmärkt. Vi jobbar till exempel med Aesthetix, Brinkmann och Lyra. Deras verksamhet har sin ryggrad i det analoga och de drivs till 100% av passion till vinylen. Långt ifrån Ipads, iPhåns och andra populära saker. Jag tror problemet för de som inte klarar sig i High-end världen är affärsmässighet, inte passion. Titta t ex på din favorit Ktema, det går ju väldigt bra för Francos nya baby. Han har ju många års erfarenhet av affärsmässighet. Men det är tufft för alla branscher som säljer Super-premium produkter. De förväntas hela tiden att vara organiserade som massproduktionsföretag, med kunder som är mer intresserade av att göra klipp än att köpa prestanda. Det som tillverkas med hjärtat borde konsumeras med hjärtat. Om man inte älskar det ska man inte köpa det, brukar vi säga på Stylus. Det resonemanget leder till en bättre värld, nöjdare kunder, längre produktlivslängd med mindre uppgraderingshysteri och mer långsiktiga investeringar. Njut av musiken och ha en underbar Jul! Se där det finns andra som producerar för att de vill fylla ett behov av produkter för ett fåtal kunder med brinnande intresse och som förstår att uppskatta tillverkarens vedermödor! Brukar inte vara de mest lönsamma i branschen men de som besitter mest repekt just därför de gör produkter som inte väjer för det svåra eller det sista unset som fullkomnar produkten. De skulle aldrig släppa något som de inte kan stå för. Hjärta till hjärta! ASR är också ett bra exempel på detta. Inga åthävor eller snabba modellbyten, utan en långsam process med en bestämd uppfattning hur saker skall låta. När det gäller just ditt exempel på Ktêman så är det min bestämnda uppfattning att herr Serblin inte tjänar särskilt bra på denna lilla upplaga. Mer som hobby, för vad behöver en 70-åring bevisa? Inget skulle jag vilja säga. Kanske har just det varit hans stora problem att han inte tjänat tillräckligt under de senare åren? Men so what? Han har ju ägt själv inte behövt ta hänsyn till någon. Han har nog varit mer av hjärteproducent än stenkall kapitalist. Hans produkter vittnar om detta. Hjärta till hjärta! Det tog mig många år att övervinna mitt inbyggda motstånd mot ARC, men när jag väl fick möjlighet att testa i jämförelse med andra CD tillsammans med Ludwig nere i källaren hos Ljudmakaren så var jag såld och på den vägen är det. Även fast modeller kommit och gått, så finns det i grunden en ljudfilosofi som jag gillar och omfattar. Har hört ett antal Wadia och fått samma upplevelser, men tyvärr har det varit svårt att återfinna handlare som kunnat eller velat satsa. Min förhoppning är naturligtvis att märket kommer leva kvar. Mångfald berikar! ARC och Wadia kan säkert vara en mycket fruktsam kombination om man tillåts att utveckla i egen takt och med bibehållen passion. Hjärta till hjärta! Musik och musikåtervinning är i första hand en känslomässig upplevelse för mig och samtidigt en brödföda för andra, det har jag full respekt för. Den balansen måste finnas. Calm Quote
Chr. R. Posted December 20, 2011 Author Posted December 20, 2011 Her er der mere at læse om lukningen/flytningen Quote
Daniel Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Se där det finns andra som producerar för att de vill fylla ett behov av produkter för ett fåtal kunder med brinnande intresse och som förstår att uppskatta tillverkarens vedermödor! Brukar inte vara de mest lönsamma i branschen men de som besitter mest repekt just därför de gör produkter som inte väjer för det svåra eller det sista unset som fullkomnar produkten. De skulle aldrig släppa något som de inte kan stå för. Hjärta till hjärta! ASR är också ett bra exempel på detta. Inga åthävor eller snabba modellbyten, utan en långsam process med en bestämd uppfattning hur saker skall låta. När det gäller just ditt exempel på Ktêman så är det min bestämnda uppfattning att herr Serblin inte tjänar särskilt bra på denna lilla upplaga. Mer som hobby, för vad behöver en 70-åring bevisa? Inget skulle jag vilja säga. Kanske har just det varit hans stora problem att han inte tjänat tillräckligt under de senare åren? Men so what? Han har ju ägt själv inte behövt ta hänsyn till någon. Han har nog varit mer av hjärteproducent än stenkall kapitalist. Hans produkter vittnar om detta. Hjärta till hjärta! Det tog mig många år att övervinna mitt inbyggda motstånd mot ARC, men när jag väl fick möjlighet att testa i jämförelse med andra CD tillsammans med Ludwig nere i källaren hos Ljudmakaren så var jag såld och på den vägen är det. Även fast modeller kommit och gått, så finns det i grunden en ljudfilosofi som jag gillar och omfattar. Har hört ett antal Wadia och fått samma upplevelser, men tyvärr har det varit svårt att återfinna handlare som kunnat eller velat satsa. Min förhoppning är naturligtvis att märket kommer leva kvar. Mångfald berikar! ARC och Wadia kan säkert vara en mycket fruktsam kombination om man tillåts att utveckla i egen takt och med bibehållen passion. Hjärta till hjärta! Musik och musikåtervinning är i första hand en känslomässig upplevelse för mig och samtidigt en brödföda för andra, det har jag full respekt för. Den balansen måste finnas. Calm Framgång kan mätas i annat än pengar. Livet är kort... Helmut Brinkmann bor i Himmelreich med sin trevliga fru och bygger underbara produkter som lever länge. Franco Serblin är nog ganska nöjd om han ser tillbaks på sin karriär. Man kan inte jobba med detta utan att älska det. Sen måste man ha råd med en Hamburgare då och då. Men ingen blir speciellt rik. Gillar man pengar ska man jobba med pengar. Quote
calm Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Framgång kan mätas i annat än pengar. Livet är kort... Helmut Brinkmann bor i Himmelreich med sin trevliga fru och bygger underbara produkter som lever länge. Franco Serblin är nog ganska nöjd om han ser tillbaks på sin karriär. Man kan inte jobba med detta utan att älska det. Sen måste man ha råd med en Hamburgare då och då. Men ingen blir speciellt rik. Gillar man pengar ska man jobba med pengar. Du slår huvudet på spiken! Precis min grunduppfattning i frågan. Kärleken till utveckling av produkter med glädje för andra och inre tillfredställelse att åstadkomma något som går till eftervärlden är nog större än bankkontot för dessa hifi:ns eldsjälar. Skillnaden är med vems pengar man jobbar. Egna eller andras! Andra ställer krav på avkastning och kanske inte första rummet brinner för hifi. "Den som står i skuld är inte fri" som Göran Persson så klokt sade. Calm Quote
Bebop Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Nya ägaren har tidigare sagt att Wadia sitter inne med spetskompetens men saknar kapitalet att bygga vidare och nå ut till fler användare och produktområden. Att döma av ett sådant uttalande har det väl snarast handlat om att vinna eller försvinna. Vi får väl vänta och se vart det bär. Själv är jag övertygad om att idag måste man vara på språng hela tiden. Teknikskiften går så oerhört snabbt och är man inte med hamnar man snabbt vid sidan om, men det krävs kapital i en bransch där konkurrensen hårdnar hela tiden. Jag tycker det känns tryggt med förändringsbenägna företag. Det ger mig trygghet. Och skulle det inte låta bra så klarar dom inte konkurrensen. Som en liten parentes kan jag nämna att på vårt företag var vi 1,100 anställda 1997 idag är vi 450 men tillverkar 20 % mer golv till betydligt högre kvalitet. Golv blir inte bättre av ojämn manuell kvalitet kontra precis kvalitet som vision system och robotar kan tillföra. Den där gamla hantverkstraditionen är det ytterst få som vill betala för numer. Quote
Engelholm Audio Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Jag tycker det känns tryggt med förändringsbenägna företag. Det ger mig trygghet. Och skulle det inte låta bra så klarar dom inte konkurrensen. MTBS = mean time between surprises...denna skall vara högre inom företaget än utanför. Quote
Daniel Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Du slår huvudet på spiken! Precis min grunduppfattning i frågan. Kärleken till utveckling av produkter med glädje för andra och inre tillfredställelse att åstadkomma något som går till eftervärlden är nog större än bankkontot för dessa hifi:ns eldsjälar. Skillnaden är med vems pengar man jobbar. Egna eller andras! Andra ställer krav på avkastning och kanske inte första rummet brinner för hifi. "Den som står i skuld är inte fri" som Göran Persson så klokt sade. Calm Ja, han sa ju faktiskt en klok sak under alla år. Man skulle kanske försöka betala av alla lån man har på dyra Hifi-produkter. Man får hoppas att de som söker avkastning också är kloka, annars så kommer deras investeringar inte att bära frukt. Man kan jobba så när affärsmodellen bygger på massproduktion, high-end kräver en helt annan affärsmodell som inte bygger på att skyffla lådor till konsumenter på ett så effektivt och lönsamt sätt som möjligt. High-end handlar om att skapa långsiktigt värde tillsammans med kunden. Om kunden är lycklig och nöjd så kommer lönsamheten, annars inte. Vi ser dagligen alldeles för många exempel på människor som gjort ett "klipp" på en fin high end produkt i t ex Tyskland, men som inte får ut det de vill ur produkten, utan säljer den fort begagnat med en stor förlust och glider vidare i sin oroliga jakt. OM man får tillgång till den erfarenhet och kunskap som ovan nämnda tillverkare besitter så skulle det se helt annorlunda ut. Hur man placerar en högtalare är bara ett exempel. Den sortens kunskap hittar man inte på Media Markt. Jag kan personligen vittna om Sonus fabers fortsätter att jobba utifrån passion och hantverksstolthet. Deras ägare har investerat i dem av just denna anledning. De tror att vi kommer att uppskatta hantverk och unika produkter ännu mer i framtiden. Därför är det affärsmässigt försvarbart att investera i detta bolag samtidigt som man hjälper dem med det som de ofta är mindre duktiga på som logistik och affärsmässighet. Man kan inte vara bäst på allt... Quote
fredrik Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Jag lyckas inte utläsa att Wadia skulle lägga ned verksamheten men jag skummade bara artikeln det refereras till ovan. Flytta verkar de däremot göra, något de tidigare gjort vid ett flertal tillfällen. De har även tidigare gått i konken, men nu verkar det bara som om de ska samköra mer med ARC. Jag har också förstått det som att Wadia i princip aldrig gått så bra som de gjort den senaste tiden, främst beroende på produkter som iphone och ipod och att Wadia gjort tillbehör till dessa. Som trogen Wadia i snart tjugo år skulle det vara synd om de lade ned, å andra sidan har jag ju inte handlat något nytt av dem på länge då grejerna håller bra och låter förträffligt. /fredrik Quote
calm Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Ja, han sa ju faktiskt en klok sak under alla år. Man skulle kanske försöka betala av alla lån man har på dyra Hifi-produkter. Man får hoppas att de som söker avkastning också är kloka, annars så kommer deras investeringar inte att bära frukt. Man kan jobba så när affärsmodellen bygger på massproduktion, high-end kräver en helt annan affärsmodell som inte bygger på att skyffla lådor till konsumenter på ett så effektivt och lönsamt sätt som möjligt. High-end handlar om att skapa långsiktigt värde tillsammans med kunden. Om kunden är lycklig och nöjd så kommer lönsamheten, annars inte. Vi ser dagligen alldeles för många exempel på människor som gjort ett "klipp" på en fin high end produkt i t ex Tyskland, men som inte får ut det de vill ur produkten, utan säljer den fort begagnat med en stor förlust och glider vidare i sin oroliga jakt. OM man får tillgång till den erfarenhet och kunskap som ovan nämnda tillverkare besitter så skulle det se helt annorlunda ut. Hur man placerar en högtalare är bara ett exempel. Den sortens kunskap hittar man inte på Media Markt. Jag kan personligen vittna om Sonus fabers fortsätter att jobba utifrån passion och hantverksstolthet. Deras ägare har investerat i dem av just denna anledning. De tror att vi kommer att uppskatta hantverk och unika produkter ännu mer i framtiden. Därför är det affärsmässigt försvarbart att investera i detta bolag samtidigt som man hjälper dem med det som de ofta är mindre duktiga på som logistik och affärsmässighet. Man kan inte vara bäst på allt... Kanske ännu en overensstämmelse i uppfattning! Vi får hoppas att mina tvivel ibland på kapitalets goda vilja i fråga om att se till vad som faktiskt i slutändan genererar lönsamhet, nämligen kundnöjdhet inte kommer på skam. Tyvärr är riskkapitalister inte så långsiktiga i sina investeringar. Tre till fem år brukar vara horisonten. Då skall man kunna sälja vidare med vinst och gå på nästa objekt med förändringspotential. Branchen brukar inte spela så stor roll. Jag håller med dig att på samma sätt som man bygger långsiktig kundnöjdhet som producent, kan man göra det som handlare. Det gäller ha kunskap och också ha tillit till sina kunder. Veta att en affär leder till nästa. En som kramar sista blodsdroppen ur varje affär riskerar att den blir den sista. Det är ett givande och tagande. En grundläggande fråga är varför man är i branchen? För att man älskar musik och hifi eller för att i varje affär maximera det ekonomiska utfallet? Att ha en rimlig lön i sammanhanget måste vara ett krav. Att få utöva ett arbete som man gillar är bara bonus. Kunskapen som förmedlas av en kunnig handlare leder alltid till ett bättre slutresultat det är min bestämda uppfattning. Skulle själv aldrig köpa något på nätet enbart för prisets skull och inte kunna få sakkunniga råd. Jag är beredd att betala för service och kunnande. Vi har kommit långt från ämnet så jag sätter nog punkt där. Skall bli intressant att följa utvecklingen och se vad som händer med Wadia som märke. Det finns som sagt säkert en del synergier i ett samgående med ARC, men konkurrens vässar samtidigt ansträngningarna. Calm Quote
Daniel Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Kanske ännu en overensstämmelse i uppfattning! Vi får hoppas att mina tvivel ibland på kapitalets goda vilja i fråga om att se till vad som faktiskt i slutändan genererar lönsamhet, nämligen kundnöjdhet inte kommer på skam. Tyvärr är riskkapitalister inte så långsiktiga i sina investeringar. Tre till fem år brukar vara horisonten. Då skall man kunna sälja vidare med vinst och gå på nästa objekt med förändringspotential. Branchen brukar inte spela så stor roll. Jag håller med dig att på samma sätt som man bygger långsiktig kundnöjdhet som producent, kan man göra det som handlare. Det gäller ha kunskap och också ha tillit till sina kunder. Veta att en affär leder till nästa. En som kramar sista blodsdroppen ur varje affär riskerar att den blir den sista. Det är ett givande och tagande. En grundläggande fråga är varför man är i branchen? För att man älskar musik och hifi eller för att i varje affär maximera det ekonomiska utfallet? Att ha en rimlig lön i sammanhanget måste vara ett krav. Att få utöva ett arbete som man gillar är bara bonus. Kunskapen som förmedlas av en kunnig handlare leder alltid till ett bättre slutresultat det är min bestämda uppfattning. Skulle själv aldrig köpa något på nätet enbart för prisets skull och inte kunna få sakkunniga råd. Jag är beredd att betala för service och kunnande. Vi har kommit långt från ämnet så jag sätter nog punkt där. Skall bli intressant att följa utvecklingen och se vad som händer med Wadia som märke. Det finns som sagt säkert en del synergier i ett samgående med ARC, men konkurrens vässar samtidigt ansträngningarna. Calm Like. som man säger på Facebook. Jepp, vi sätter punkt. Framtiden är framtiden. Vi kan alla bidra till att den blir bra. Quote
Käera Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 2 stater västerut o kanske får en Hifi intresserad Svenskättling jobb,allt kanske inte är av ondå Quote
Chr. R. Posted December 20, 2011 Author Posted December 20, 2011 Dette er postet af en Wadia ansat: Here is a reason not to buy Wadia. Wadia has been shut down as of Dec 15th. We were called in and terminated except for skeleton crew. Fine Sounds has decided to move Wadia to Minnesota. The entire staff except for 1 has been let go. Såfremt det er teknikere fra Audio Research der fremover skal overtage udviklingen af Wadia, så tegner det rigtig skidt. Enhver der har hørt en Wadia fra det nuværende produktprogram op imod en tilsvarende maskine fra Audio Research, vil vide hvorfor. Havde man blot valg af bibeholde udviklings teamet fra Wadia, så kunne maskinerne godt være samlet et andet sted. I forvejen får Wadia en del komponenter fra udlandet, så der er ikke tale om in-house produktion med den nuværende placering. Quote
RENE Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Dette er postet af en Wadia ansat: Såfremt det er teknikere fra Audio Research der fremover skal overtage udviklingen af Wadia, så tegner det rigtig skidt. Enhver der har hørt en Wadia fra det nuværende produktprogram op imod en tilsvarende maskine fra Audio Research, vil vide hvorfor. Havde man blot valg af bibeholde udviklings teamet fra Wadia, så kunne maskinerne godt være samlet et andet sted. I forvejen får Wadia en del komponenter fra udlandet, så der er ikke tale om in-house produktion med den nuværende placering. Det er nok bare en ansat der er blevet sur. Kan kun se en fordel i at de flytter, ejer får alt under et hus og i sidste enden spare de penge.. Quote
Bebop Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Här finns en något mer nyanserad artikel vad det hela handlar om. Inget fel i den ambitionen vad jag kan se. Läs här. Quote
ulfsan Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Här finns en något mer nyanserad artikel vad det hela handlar om. Inget fel i den ambitionen vad jag kan se. Läs här. Total förvirring???? Samma artikel som trådskaparen hänvisar till i #8.... Håller med om att här inte finns någon "shut down" att hämta dock... Quote
Bebop Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Total förvirring???? Samma artikel som trådskaparen hänvisar till i #8.... Ooops... missade den. Bättre med en hänvisning för mycket eller ingen alls. Quote
Chr. R. Posted December 21, 2011 Author Posted December 21, 2011 .... Håller med om att här inte finns någon "shut down" att hämta dock... Wadia fortsætter, men flere af de nuværende ansatte har allerede postet deres pessimistiske syn på situationen. Selvsagt skal man også huske, at der her er tale om medarbejdere der pludselig har mistet deres arbejde. Men mere væsentlig er, at Wadia lukker helt ned på deres nuværende lokalisation, og KUN en medarbejder flytter med Wadia til Audio Research. Dermed vil rigtig meget af den tekniske know-how forsvinde, samt dem der har defineret hvorledes en Wadia skal lyde. Havde man blot valgt, at flytte produktionen til Audio Research, så havde jeg ikke min betænkelighed med situationen, snare tværtimod. Overført til et tænkt eksempel: Man Flytter f.eks. udviklingen mm. af Rega til Sverige. Intet ondt om hverken Rega eller Sverige, men herefter ville Rega ikke være det samme produkt i manges øjne, og nok heller ikke i lyd. Quote
Käera Posted December 21, 2011 Posted December 21, 2011 Wadia fortsætter, men flere af de nuværende ansatte har allerede postet deres pessimistiske syn på situationen. Selvsagt skal man også huske, at der her er tale om medarbejdere der pludselig har mistet deres arbejde. Men mere væsentlig er, at Wadia lukker helt ned på deres nuværende lokalisation, og KUN en medarbejder flytter med Wadia til Audio Research. Dermed vil rigtig meget af den tekniske know-how forsvinde, samt dem der har defineret hvorledes en Wadia skal lyde. Havde man blot valgt, at flytte produktionen til Audio Research, så havde jeg ikke min betænkelighed med situationen, snare tværtimod. Overført til et tænkt eksempel: Man Flytter f.eks. udviklingen mm. af Rega til Sverige. Intet ondt om hverken Rega eller Sverige, men herefter ville Rega ikke være det samme produkt i manges øjne, og nok heller ikke i lyd. Första posten 1# säger detta.The new owners have shut Wadia down and will eventually move it to Minnesota from Michigan. På deras hemsida står detta,flytten kan väl inte vara så långt i så fall, 2 stater västerut eller fattar jag fel A Brief History Wadia Digital, founded in 1988, is one of the original companies dedicated to high performance digital audio reproduction. Wadia was formed by a team of engineers from the Minneapolis based 3M Corporation (Minnesota Mining and Manufacturing) who shared many years of experience in advanced digital telecommunications research and development. In the early 1980's, these engineers became intrigued by the emerging compact disc technology. Disappointed with the sound quality of early CD players, they examined the workings and designs of these early components and found them to be unsophisticated when compared with the technology available in other areas of digital design. In response, they founded Wadia Digital - a company based on the philosophy of applying advanced technology to improve the performance of digital audio components. Wadia's first product, the Wadia 2000 Decoding Computer, was an absolute breakthrough in digital audio. For many discerning listeners, it proved that Digital Audio was a musically responsive, evolving, and engaging format. Building on a tradition of excellence, Wadia continues to develop innovative technology; refining, listening, engineering, and improving along the way. Since the Wadia 2000, new generations of industry-leading designs have been introduced and embraced by listeners around the world. Each step of the way, Wadia has consistently raised the standard for performance of Digital Audio playback. Here is a brief list of the technological innovations the Wadia engineers have pioneered over the past 20 years: •DigiMaster patented algorithm (filter optimized for reproducing music) •ClockLink proprietary jitter reduction technology •SwiftCurrent current to voltage conversion technology •First outboard Digital-to-Analog converter •First to apply glass fiber-optics to home audio •First to recognize jitter as a source of audible distortion •First to perfect digital volume control •First high-end CD player competitive with expensive separates •First company to provide bit perfect digital audio output from the iPod Although Wadia's digital expertise and track record exceed those of any audio company, technology alone does not guarantee musical performance. Wadia designs are born of a delicate balance of technology shaped by a passion for music. Quote
Chr. R. Posted May 11, 2013 Author Posted May 11, 2013 Så er det næste kapitel om Wadia skrevet. I forbindelse med en ny hjemmeside, så har Wadia foretaget en særdeles kraftig udrensning af deres modelprogram. Hvilken betydning det har fået, kan man se her For mig stod Wadia som en high-end producent med fokus på high-end cd-afspillere og DAC, og alt bygget i en let genkendeligt gedignt design, men alt dette er nu historie. Et andet sted har jeg læst, at Wadia i et internt brev bekræfter, at dette ikke er en fejl. Så tilbage er der nu blot 3 produkter, og ingen af dem henvender sig direkte til de kunder som Wadia hidtil har haft. Så selvom Wadia ikke er lukket, så er mærket for mig nu dødt Quote
Bebop Posted May 11, 2013 Posted May 11, 2013 Så selvom Wadia ikke er lukket, så er mærket for mig nu dødt Wadia har ju varit konkursmässiga ett par gånger tidigare men räddats av nytt riskkapital. Vad jag kan förstå har det inte hjälpt. Till sist gick ägarna till bl a ARC och Sf in och säkerställde att de fick tag i deras know how så att den kan leva vidare i andra produkter. Att fortsätta med ett olönsamt koncept håller inte i längden. Wadias sortiment hade helt enkelt ingen överlevnadspotential. Så har jag förstått det. Något måste göras. Hoppas de lyckas med denna nysatsning som möjligen ligger mer i tiden än att fortsätta med CD-spelare. Quote
Chr. R. Posted May 11, 2013 Author Posted May 11, 2013 Wadia har ju varit konkursmässiga ett par gånger tidigare men räddats av nytt riskkapital. Vad jag kan förstå har det inte hjälpt. Till sist gick ägarna till bl a ARC och Sf in och säkerställde att de fick tag i deras know how så att den kan leva vidare i andra produkter. Att fortsätta med ett olönsamt koncept håller inte i längden. Wadias sortiment hade helt enkelt ingen överlevnadspotential. Så har jag förstått det. Något måste göras. Hoppas de lyckas med denna nysatsning som möjligen ligger mer i tiden än att fortsätta med CD-spelare. Jeg er meget enig i dine synspunkter. Intet firma overlever i længden, hvis ikke der er en sund økonomi og de rette produkter til stede. Derfor var det nødvendigt med nye tiltag, og her mener jeg de nye ejere skulle have satset på disse to kardinalpunkter: 1) Kvaliteten eller manglen på samme. Fejlraten har været alt for høj, og flere gange har Wadia tilmed lanceret et produkt der tydeligvis ikke var færdigudviklet. 2) Tiltrængt udvikling af nye produkter. Det "gamle Wadia" ligger inde med masser af spændende og fremadrettet projekter, og her kunne jeg blot nævne en ny high-end DAC og mindst et streamings produkt. Den velvilje har den nye ejer vist både Sonus Faber og Audio Research. og sidstnævnte har tilmed sideløbende med dette, lanceret en ny super DAC. Kynisk set, hvorfor blev Wadia så købt, nu når ejerne ikke har overtaget et firma med en sund økonomi eller eksisterende produkter/projekter de vil satse på? Svaret må være, at de formodentligt har købt et af de mest kendte hi-fi brands for næsten ingen penge, og det med en klar strategi om, kun at anvende det kendte Wadia logo og navn til promotion af nye produkttyper overfor kunderne, og det til produkter vi ellers ikke forbinder med Wadia, hverken i design eller funktion. Et kendt navn sælger, og man kan tilmed tillade sig at sætte en højere salgspris. Quote
Chr. R. Posted May 14, 2013 Author Posted May 14, 2013 Karl fra Stylus Audio (dansk-svenske Wadia distributør), har været så venlig at bekræfte overfor mig, at kunder med de nu udgået modeller, dem vil Wadia fortsat supportere mht. service og reservedele. Tak Quote
Recommended Posts