Hermes Posted December 18, 2011 Posted December 18, 2011 (edited) Tjena forumet! Nu är jag tillbaka i Sverige och kastar mig in igen med en tråd. Sitter åter i uppgraderingsdjävulens våld och någon har rekommenderat Krells integrerade s300i framför min Primare A33.2 + Pre30. Jag satt och tittade lite på Krell -- tycker de är snygga! Låter de lika bra? Någon som har Krell och vill dela med sig av lyssningsintryck? Eller andra rekommendationer? Min utgångspunkt är att jag är /nästan/ nöjd; och det är väl det som är poängen i HiFi branschen att man inte skall vara /helt/ nöjd för då skulle man ju inte köpe fler grejer ;-) Mycket svårt att förklara men jag tycker det vore skönt om ljudet s a s "kopplade av" lite mer och öppnade sig lite mer; Särskilt i mellan registret som jag upplever lite blekt i förhållande till diskant. Basen är oftast ok. Diskanten kan kännas ansträngd; men jag undrar om det har med CD formatet att göra. Tycker mellanregistret har tryckts ihop lite. Det saknas lite "kropp" i musiken. Annars är det som sagt ganska bra. System: Pre30+A33.2 som sagt samt CD32 (Primare det oxå) och Elac fs 247 högtalare. Kablar från Studio45 i Bremen. Strömfilter Fisch audiotechnik. Vore skoj att höra era erfaranheter! /Hermes Edited December 18, 2011 by Hermes Quote
Ekman Posted December 19, 2011 Posted December 19, 2011 Jag har ägt väldigt många Krellmodeller dock inte just S300n, tycker din fråga är lite svår att svara på jag tycker krellarna överlag låter väldigt bra och de brukar framför allt ha väldigt bra kropp, bas och dynamik men sen om det passar i ditt system eller om det är bättre än Primarekombon är en annan fråga. Kan du inte låna hem och testa på något sätt? Quote
Sigge Posted December 19, 2011 Posted December 19, 2011 Jag tror du är på fel spår. Primare låter normalt inte som du beskriver. Jag tror ditt problem ligger i högtalarna. För ungefär samma pengar som Krell 300i finns det många att välja mellan. "Mitt" märke Sonus Faber har Liuto som skulle förmodligen lösa dina problem. Precis som Ekman: "Kan du inte låna hem och testa på något sätt?" Lycka till! Quote
Adagio Posted December 19, 2011 Posted December 19, 2011 Många sätt att lösa ett jobbigt problem. Elac är väl inte de snällaste högtalarna direkt, har dock inte lyssnat på din modell. Krell tycker jag är mycket bra, kan rekomendera 400xin. Sonus faber är säker medecin mot agressivitet, en annan högtalare du ska överväga är, om du har möjlighet att placera, magnepan 1,6qr som du numera kan hitta beggade till löjligt lågt pris. Quote
Kilgore Posted December 19, 2011 Posted December 19, 2011 Elac är väl ofta ganska slanka i basen, och Primare är väl inte heller de som överdriver bas/mellanregister. så det går nog inte att svara generellt på den frågan, Du måste prova själv. En amerikansk rörstärkare kanske så blir det lite fart o värme i mellanbasen Allt handlar om matchning... En kollega köpte nyligen en beg S300i, och då spelades det på FS249, som oxå var till salu. Han köpte Krellen men inte Elac, för han tyckte just att de var lite slanka i basen... Quote
Matrixen Posted December 19, 2011 Posted December 19, 2011 min granne bytte från rotel till McIntosh på motsvarande högtalare o plötsligt fanns det både bas och fylligt mellanregister. Jobba med höjden på högtalarna, vinkel mot lyssnaren och avstånd till bakvägg. Du kommer uppleva stor skillnad i karraktär på dessa högtalare, om du inte redan gjort det dvs. Quote
Hermes Posted December 19, 2011 Author Posted December 19, 2011 Intressanta kommentarer: Jag läste i en recension att faktum är att Elacarna hade en aning slankt mellanregister; vilket bekräftar mina upplevelser. Har bytt till rätt mjuka kablar med mer "kropp" och det har blivit bättre -- men 100% är det inte riktigt... Det blommar liksom inte riktigt ut i mellan register och bas såsom jag skulle vilja. Lite stramt ljud. Ska nog testa Krell eventuellt trots allt om jag får tillfälle. Eller McInstosch. Quote
Hermes Posted December 19, 2011 Author Posted December 19, 2011 Många sätt att lösa ett jobbigt problem. Elac är väl inte de snällaste högtalarna direkt, har dock inte lyssnat på din modell. Krell tycker jag är mycket bra, kan rekomendera 400xin. Sonus faber är säker medecin mot agressivitet, en annan högtalare du ska överväga är, om du har möjlighet att placera, magnepan 1,6qr som du numera kan hitta beggade till löjligt lågt pris. Esoterisk Hifi har ett par Liuto som verkar intressanta... tack för tipset Quote
Hermes Posted December 19, 2011 Author Posted December 19, 2011 Jag tror du är på fel spår. Primare låter normalt inte som du beskriver. Jag tror ditt problem ligger i högtalarna. För ungefär samma pengar som Krell 300i finns det många att välja mellan. "Mitt" märke Sonus Faber har Liuto som skulle förmodligen lösa dina problem. Precis som Ekman: "Kan du inte låna hem och testa på något sätt?" Lycka till! Just Liuto har jag faktiskt spanat in -- snygga och verkar vara bra. Sonus Faber är ett märke som jag tycker verkar intressant, men som jag aldrig riktigt har testat. Tack för tipset/tipsen. Quote
Adagio Posted December 19, 2011 Posted December 19, 2011 Sonus är aldrig fel. Underbara romantiska högtalare, kan bli bra med primare. SF kräver trots allt kräm för att bli dynamiska, Krell är aldrig fel till SonusFaber. Om du nu skulle få tillfälle att lyssna till magnepan så gör dig den tjänsten, det tog många år innan jag gjorde det och ja hade ägt både Grand piano samt nu senast guarneri memento från sf men jag blev helt såld på magnepan. Kanske inte allas kopp av te men har man väl börjat så låter alla vanliga högtalare mer eller mindre burk, även om det finns mycket bra burkar också. Quote
Hermes Posted December 20, 2011 Author Posted December 20, 2011 Sonus är aldrig fel. Underbara romantiska högtalare, kan bli bra med primare. SF kräver trots allt kräm för att bli dynamiska, Krell är aldrig fel till SonusFaber. Om du nu skulle få tillfälle att lyssna till magnepan så gör dig den tjänsten, det tog många år innan jag gjorde det och ja hade ägt både Grand piano samt nu senast guarneri memento från sf men jag blev helt såld på magnepan. Kanske inte allas kopp av te men har man väl börjat så låter alla vanliga högtalare mer eller mindre burk, även om det finns mycket bra burkar också. Magnepan -- är det elektrostat? har hört att det är väldigt öppna. Men hur är det med basen och djupet? Ska se om jag kan testa sådana också... Mitt A33.2 steg har ju rätt mycket kräm så det borde funka med både SF och magnepan tror jag väl -- hoppas iaf. Quote
ulfsan Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Magnepan -- är det elektrostat? har hört att det är väldigt öppna. Men hur är det med basen och djupet? Ska se om jag kan testa sådana också... Mitt A33.2 steg har ju rätt mycket kräm så det borde funka med både SF och magnepan tror jag väl -- hoppas iaf. Om du är sökande både vad gäller högtalare och förstärkare blir mitt tips att du först försöker hitta "rätt högtalare för dig" och sedan en matchande förstärkare. Så gjorde jag har har därför sluppit flaxa omkring för mycket. På min tid och med den inställning jag då hade för 10 år sedan blev det JMLab (Focal) och då passade inte längre Amplifix, utan det fick bli Lavardin. Både högtalare och förstärkare har sedan uppgraderats efter utrymme (både rumsstorlek och ekonomi) och nu sitter jag väldigt nöjd. Med detta menar jag inte att Focal skulle var bäst idag - vill bara peka på sättet att tänka. / Ulf Quote
Hasse Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Magnepan -- är det elektrostat? har hört att det är väldigt öppna. Men hur är det med basen och djupet? Ska se om jag kan testa sådana också... Mitt A33.2 steg har ju rätt mycket kräm så det borde funka med både SF och magnepan tror jag väl -- hoppas iaf. Magneplanarer är magnetostater. Basen är väldigt artikulerad och öppen men saknar det riktiga djupet och trycket som en bra "låda" har. Skall ut en bra bit från bakvägg och kräver en hel del effekt. Håller med Adagio om att det är svårt att gå tillbaka till "lådor" när man vant sig vid det stora, öppna panelljudet. Quote
Hasse Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Om du är sökande både vad gäller högtalare och förstärkare blir mitt tips att du först försöker hitta "rätt högtalare för dig" och sedan en matchande förstärkare. Håller helt med. Quote
Hermes Posted December 20, 2011 Author Posted December 20, 2011 Håller helt med. Hmm.. funderade precis i dem banorna efter att ha läst inläggen ovan igen. Det låter som ett paradigmskifte i tänkandet. Har alltid senaste 10 åren tänkt att elektroniken skall vara rätt först, sedan kommer högtalarna som ett slags "komplement" som skall passa in i elektroniken, CDn + förstärkare etc. Bara CDn är perfekt och förstärkarna så skall det inte spela så stor roll vilka högtalare man har.... Jag ska fundera vidare på detta. Börjar tro att de är vettigt; högtalare först, sedan elektroniken. Tack för rådet! --På tal om högtalare först: Såg ett par Cremona M SF golvare till salu för dryga 40k. Har som sagt gluttat på Liuto också en hel del. Hörde dem med Moonelektronik på Hifi consult en gång i tiden. Lät riktigt bra då. Försöker förstå vad man egentligen vinner på Cremona jämfört med Liuto. Enligt en recension är det mer bas i Cremonorna och lite slätare ljud, mer kontemplativt.. någon som har erfarenheter av detta? Begagnade Cremona M eller Liuto för "bara" några tusenlappar färre? Har sett att de skall ligga på strax under 40k. Nu måste jag bara testa dem... Quote
Sigge Posted December 21, 2011 Posted December 21, 2011 Hmm.. funderade precis i dem banorna efter att ha läst inläggen ovan igen. Det låter som ett paradigmskifte i tänkandet. Har alltid senaste 10 åren tänkt att elektroniken skall vara rätt först, sedan kommer högtalarna som ett slags "komplement" som skall passa in i elektroniken, CDn + förstärkare etc. Bara CDn är perfekt och förstärkarna så skall det inte spela så stor roll vilka högtalare man har.... Jag ska fundera vidare på detta. Börjar tro att de är vettigt; högtalare först, sedan elektroniken. Tack för rådet! --På tal om högtalare först: Såg ett par Cremona M SF golvare till salu för dryga 40k. Har som sagt gluttat på Liuto också en hel del. Hörde dem med Moonelektronik på Hifi consult en gång i tiden. Lät riktigt bra då. Försöker förstå vad man egentligen vinner på Cremona jämfört med Liuto. Enligt en recension är det mer bas i Cremonorna och lite slätare ljud, mer kontemplativt.. någon som har erfarenheter av detta? Begagnade Cremona M eller Liuto för "bara" några tusenlappar färre? Har sett att de skall ligga på strax under 40k. Nu måste jag bara testa dem... Jag har ett par Cremona M, och har lyssnat på Liuto. Cremona M har bättre basfundament, även om specifikationerna är lika. Transparens och dynamik är också bättre. Skillnaderna är inte jättestora, men de märks. Det är rätt tydligt att det är samma tillverkare. Båda är riktigt bra. Lasten är det stor skillnad på, Cremona M har en nominell last på 4 ohm, men går ner till 2,3 ohm -50 gr. En tuff uppgift för en förstärkare. Liuto har en nominell last på 8 ohm, jag har inte sett den uppmätt, men misstänker en betydligt lättare match för förstärkaren. Det kan vara lockande att köpa en Cremona M för nästan samma pris, men du kanske åker på att byta förstärkare också. För mig tog det nästan tre år av letande innan jag var nöjd, och jag lyssnade på "allt". Till sist blev det en Devialet. Lycka till, och sätt av mycket tid, annars blir det en gång till, minst. Quote
Hasse Posted December 21, 2011 Posted December 21, 2011 Hmm.. funderade precis i dem banorna efter att ha läst inläggen ovan igen. Det låter som ett paradigmskifte i tänkandet. Har alltid senaste 10 åren tänkt att elektroniken skall vara rätt först, sedan kommer högtalarna som ett slags "komplement" som skall passa in i elektroniken, CDn + förstärkare etc. Bara CDn är perfekt och förstärkarna så skall det inte spela så stor roll vilka högtalare man har.... Jag ska fundera vidare på detta. Börjar tro att de är vettigt; högtalare först, sedan elektroniken. Tack för rådet! --På tal om högtalare först: Såg ett par Cremona M SF golvare till salu för dryga 40k. Har som sagt gluttat på Liuto också en hel del. SF eller Magnepan gör enligt mig en väldigt mycket större ljudmässig skillnad än om du väljer Krell eller Primare som drivning. Välj högtalare som passar din smak och ditt rum och välj sedan elektronik efter det. Lycka till. Quote
Timbre™ Posted December 21, 2011 Posted December 21, 2011 Välj högtalare som passar din smak och ditt rum och välj sedan elektronik efter det. Lycka till. I den mest perfekta av hifivärldar borde man ju planera i den ordningen. Rum>högtalare>elektronik>lämpliga tweaks men verkligheten kan nog ta andra vägar... Quote
Adagio Posted December 21, 2011 Posted December 21, 2011 Om jag får återgå till högtalarfrågan så anser jag också att högtalare i kombination med rummet utgör en mycket stor del av ljudresultatet. Nästa steg är rätt förstärkning, sedan ljudkälla och sist div kablar mm. Sonus faber cremona M är fantastiska, härliga högtalare. Somusfabers förmåga att förmedla musik, i synnerligheg klassik musik är förtrollande under rätt förutsättningar. Jag brukar se det som att släcka ned all elektrisk belysning och tända upp levande ljus och en eld i kakelugnen, till en början inte så detaljerad bild av händelseförloppet men när ögonen och öronen vant sig så träder även detaljerna fram i mörkret och allt blir så där behagligt och gött. Magnepan lyckas förmedla en annan typ av magi, svårt att sätta fingret på vad men i min bok förmågan att låta som instrument gör på riktigt, en sax låter precis som en sax gör. Ljudet bara uppstår ur ett intet i tomma luften, precis som vid ett besök på konserthuset, det finns inga begränsningar i uppstart och utklingning samt storlek. Bäst av allt är att volymen inte är avgörande för illusionen som med en vanlig högtalare. Visst låter det mer som på riktigt vid höga nivåer men på låg nivå bibehålles storlek och dynamik i en utsträckning som gör lyssning möjlig även vid låga nivåer för att inte störa grannar eller familjemedlemmar. Quote
Hermes Posted December 22, 2011 Author Posted December 22, 2011 Okidoki -- nu har jag en del råd och rön på plats. Tackar för alla inlägg! Skall nog testa först Liuto -- sedan får jag se om Primaren kan driva Cremonorna -- och magnepan är ett kapitel som jag tycker verkar spännande också.. Grejen är ju att jag flyttar runt fortfarande så jag kan inte riktigt anpassa efter ett fixt rum. Vill liksom att stereon skall vara optimerad för mina personliga ljudideal; och jag vet ungefär hur jag vill att det skall låta. Balanserat/neutralt med "kropp" rymd, utan vasshet i diskanten, ej aggresivitet. En aning värme i basen kanske men inte för tillgjort. När man lyssnar på heavy metal (rammstein/metallica) så vill jag att den där "hammaren" skall finnas där och vid klassisk musiklyssning rymd, kropp välupplöst (framför allt diskanten) ej vasst, en bas som blommar ut likasom mellanregister. Ja, det är ju just musiken som jag vill lyssna på; inte stereon(!) Mitt standardproblem är ofta att höga violiner låter som gnissel; det är för intensivt i toppen. Som någon åter skrev kanske först rummet>högtalare>förstärkare>ljudkälla>tweaks(kablar etc) God Jul på er på länge! Jag rapporterar hur det går snart igen! Quote
Hermes Posted December 23, 2011 Author Posted December 23, 2011 Redan idag var jag och testade Cremona M på hifistället med Primares CD32 och nya I32 (som jag kan tycka låter lite stelare än mina Pre30+A33.2). Jag gillade högtalarna direkt! Satt och lyssnade på musiken och inte så mycket på stereon. Fantastiskt ljud och helgjuten ljudbild. Det här var en upptäckt av Sonus Faber. Jag tror inte jag har hört så bra högtalare för det priset förut. Möjligen Dali Helikon 400 (mk II) var också fina men jag testade aldrig klassisk musk på dem (det var i Düsseldorf för länge sedan också med Primare fast helt annat rum givetvis). Cremonorna hade mycket mer kropp i bas och mellanregister; jag kan tycka att det finns en ganska "tydlig" gräns där diskanten går över i mellan register på mina Elac fs247; musiken tappar kropp nästan direkt vid pass 500-1000 Hz cirkus. På Cremonorna var det helgjutet. Men jag skall väl vara lite kritiskt också. Tror jag anade högtalarnas i] små [/i] vagheter. Erfarenheter hittills: + Fantastiskt ljudbild, behagligt ljud, inget vasst eller påträngande; jag var bitvis trollbunden. - En anning svampig bas vad ca 100-150 Hz, (kan dock bero på rummet). Det gjorde liksom inget att det inte var perfekt i basen hela tiden; helhetsintycket var så fullfjädrat att jag drogs in i musiken (och det är inte så vanligt som jag skulle önska). Det var det före jul. På återseende! Hermes Quote
Matrixen Posted December 23, 2011 Posted December 23, 2011 Redan idag var jag och testade Cremona M på hifistället med Primares CD32 och nya I32 (som jag kan tycka låter lite stelare än mina Pre30+A33.2). Jag gillade högtalarna direkt! Satt och lyssnade på musiken och inte så mycket på stereon. Fantastiskt ljud och helgjuten ljudbild. Det här var en upptäckt av Sonus Faber. Jag tror inte jag har hört så bra högtalare för det priset förut. Möjligen Dali Helikon 400 (mk II) var också fina men jag testade aldrig klassisk musk på dem (det var i Düsseldorf för länge sedan också med Primare fast helt annat rum givetvis). Cremonorna hade mycket mer kropp i bas och mellanregister; jag kan tycka att det finns en ganska "tydlig" gräns där diskanten går över i mellan register på mina Elac fs247; musiken tappar kropp nästan direkt vid pass 500-1000 Hz cirkus. På Cremonorna var det helgjutet. Men jag skall väl vara lite kritiskt också. Tror jag anade högtalarnas i] små [/i] vagheter. Erfarenheter hittills: + Fantastiskt ljudbild, behagligt ljud, inget vasst eller påträngande; jag var bitvis trollbunden. - En anning svampig bas vad ca 100-150 Hz, (kan dock bero på rummet). Det gjorde liksom inget att det inte var perfekt i basen hela tiden; helhetsintycket var så fullfjädrat att jag drogs in i musiken (och det är inte så vanligt som jag skulle önska). Det var det före jul. På återseende! Hermes Se till att jämföra högtalarna i samma rum. Oftast är det större skillnad på rum än på högtalare. Han kanske har samma eller liknande Elacmodell inne som du kan be att få jämföra med innan du baxar hem Cremonorna!? Quote
Apexorca Posted December 27, 2011 Posted December 27, 2011 (edited) Redan idag var jag och testade Cremona M på hifistället med Primares CD32 och nya I32 (som jag kan tycka låter lite stelare än mina Pre30+A33.2). Jag gillade högtalarna direkt! Satt och lyssnade på musiken och inte så mycket på stereon. Fantastiskt ljud och helgjuten ljudbild. Det här var en upptäckt av Sonus Faber. Jag tror inte jag har hört så bra högtalare för det priset förut. Det var det före jul. På återseende! Hermes Ja så kan det gå. Inte helt förvånande för mig som redan fastnat för SF. Men jag gillar också Ushers ljud. Usher Mini Dancer one och two bör du lyssna på också. De är i samma prisklass. http://www.usheraudiousa.com/products/loud...dancer_mini_two, Min uppfattning är ett det är mer botten utan svampighet i dessa än vad Cremona har. Cremororna är nog lite friare och luftigare i presentationen uppåt i registret ffa mellanregistret. Spännande val du har. Följer med intresse. Edited December 27, 2011 by Apexorca Quote
Hermes Posted January 2, 2012 Author Posted January 2, 2012 Ja så kan det gå. Inte helt förvånande för mig som redan fastnat för SF. Men jag gillar också Ushers ljud. Usher Mini Dancer one och two bör du lyssna på också. De är i samma prisklass. http://www.usheraudiousa.com/products/loud...dancer_mini_two, Min uppfattning är ett det är mer botten utan svampighet i dessa än vad Cremona har. Cremororna är nog lite friare och luftigare i presentationen uppåt i registret ffa mellanregistret. Spännande val du har. Följer med intresse. Ska kolla in de där mindancers -- verkar intressanta. Å så var det det där med rummet. Lästen på 2,7 Oh vid 50 Hz låter ju ganska jobbigt för en förstärkare med SF Cremona. Quote
Hifi_Perrra Posted February 2, 2012 Posted February 2, 2012 (edited) Hej! Jag har Cremona M till min anläggning tillsammans med en Bladelius Thor Mk3 Novitas. Jag hade tidigare en Primare I30 som jag sålde den 19/1. Ludwig på Stylus Audio trodde på Primaren men det visade sig att Thoren var perfekt till dessa högtalare. Med Primaren försvann basen men med Thoren så blev det en stenhård bas som verkligen låter stort. Mitt tv-rum är på 15m2 med 250cm upp till tak där jag brukar ha anläggningen i burspråket med mitt rack från Solid Tech. Primare är inte att rekommendera om man vill ha en bra ljudbild. Lite som natt och dag faktiskt om man jämför med Thoren. Jag skulle kunna tänka mig att Bladelius Tyr Mk2 kan vara något också om man vill ha lite tjoong i basen, nästan samma pris som Krellen Mvh Edited February 2, 2012 by Hifi Perra Quote
Sigge Posted February 2, 2012 Posted February 2, 2012 Cremona M har inte svampig bas med rätt förstärkare. De är lite speciella, de verkar inte ha något stopp hur bra de låter, bättre elektronik, bättre ljud, ännu bättre, ännu bätre ljud osv. Själv använder jag en Devialet med Accuphase CD. Jag tror inte du får problem med din elektronik, du kanske får jobba en hel del med placering. Lycka till. Quote
Hermes Posted February 2, 2012 Author Posted February 2, 2012 Cremona M har inte svampig bas med rätt förstärkare. De är lite speciella, de verkar inte ha något stopp hur bra de låter, bättre elektronik, bättre ljud, ännu bättre, ännu bätre ljud osv. Själv använder jag en Devialet med Accuphase CD. Jag tror inte du får problem med din elektronik, du kanske får jobba en hel del med placering. Lycka till. Ja, det stämmer nog. Lyssnade nyss på Dali Helikon 400 mk II, med mkt sämre elektronik iof än vad jag har. De lät riktigt bra faktiskt -- priset mkt lägre också -- men undrar egentligen hur de står dig mot Cremonorna? Jag kan inte riktigt avgöra; Cremonorna lät ju bra en gång då jag provade lite; men misstänker en aning svagare bas. Kan det verkligen stämma..(?) Quote
Sigge Posted February 2, 2012 Posted February 2, 2012 Ja, det stämmer nog. Lyssnade nyss på Dali Helikon 400 mk II, med mkt sämre elektronik iof än vad jag har. De lät riktigt bra faktiskt -- priset mkt lägre också -- men undrar egentligen hur de står dig mot Cremonorna? Jag kan inte riktigt avgöra; Cremonorna lät ju bra en gång då jag provade lite; men misstänker en aning svagare bas. Kan det verkligen stämma..(?) När jag valde högtalare fanns också Dali Helicon 400 med. Då hade jag ordning på saker och förde anteckningar. Så här upplevde jag det; Bra bas, mellanregister tillbakahållet, välupplöst diskant, men tröttsamt i längden. Högtalarval är inte enkelt, det är mycket personligt, lyssna länge, med olika typ av musik. Du kommer att hitta rätt om du tar tid på dig. Igen, lycka till! Quote
Apexorca Posted February 2, 2012 Posted February 2, 2012 När jag valde högtalare fanns också Dali Helicon 400 med. Då hade jag ordning på saker och förde anteckningar. Så här upplevde jag det; Bra bas, mellanregister tillbakahållet, välupplöst diskant, men tröttsamt i längden. Högtalarval är inte enkelt, det är mycket personligt, lyssna länge, med olika typ av musik. Du kommer att hitta rätt om du tar tid på dig. Igen, lycka till! Min erfarenhet är att denna beskrivning på en högtalare imponerar till en början men man tröttnar ruggigt fort om man verkligen gillar att sitta och lyssna. Kan funka om man har det i en hembio med en center som fixar bra mellanregister. Cremona står nog för raka motsatsen. Där mellanregistret kanske är grunden och det bästa och som ger en mycket trovärdig och härlig presentation av tex röster. Kan hålla med om att basen kunde vara kraftfullare, men med rätt förstärkeri går det nog att skrämma liv i den. Det skulle vara mitt val. Men som alltid är detta ruggigt subjektivt och upp till var och ens eget tycke och smak. När jag för flera år sedan gjorde denna resa var det alltid något som fattades i detta prissegment för min smak. Jag fick gå upp bit för att bli nöjd. Men i dag hade jag inte behövt det. jag hade slagit till på Uscher minidancer one eller two. De kan kanske inte mäta sig mot Cremonas mellanregister men basen är fantastisk och upp genom frekvenserna är de jättebra. Så mitt val hade blivit Cremona eller Uscher minidancer. Jag ver inte om detta var någon hjälp? Bara mitt tycke och smak, vad det nu kan vara värt? Quote
Sigge Posted February 2, 2012 Posted February 2, 2012 Det är många som har Dali och sitter nöjda med det, om det är ditt ljudideal tycker jag du också ska lyssna på Monitor Audio PL 300, ännu bättre bas och diskant, mellanregistret fungerar också bättre. För mig föll den bort pga Cremonas musikalitet och värme. Men det är inte min eller någon annans uppfattning som är viktig, du är rätt ensam när det kommer till beslut. Lycka till. Quote
Recommended Posts