Hans-Tommy Posted December 17, 2011 Posted December 17, 2011 För er som ör vana vid platta paket när det gäller möbler och dylikt kan jag nu säga att man nu kan få platta paket när det gäller HIFI-akustik. Jag var idag hemma hos Gurkan (känd i detta forum, jobbar på AC) och han har precis installerat vingar av papp i taket som han införskaffat från Svanå akustik. De är bättre än Golden Horn (går längre ner i frekvens) och väger mycket mindre (60*60 cm väger mindre än ett kilo). Liksom när man får paket från IKEA får man sätta ihop dem själv men det är en "enkel match" om man är van att montera Billy-bokhyllor. pappvingarna är i IKEA-klass även när det gäller priset på dem hälsar tommy ps jag har precis beställt vingar till mitt tak ds Quote
Ekman Posted December 17, 2011 Posted December 17, 2011 Vad innebär IKEA-priser mer exakt i det här fallet då? Quote
Hans-Tommy Posted December 18, 2011 Author Posted December 18, 2011 Vad innebär IKEA-priser mer exakt i det här fallet då? jag är ingen försäljare av vingar så du får kontakta Matts på Svanå när det gäller priser, jag kan bara säga funktionen motsvarar de i trä, så om man sätter dem i taket får man ett oerhört lätt tak, man kan bara fästa dem med krokar och behöver inte vara rädd att få dem i huvudet eftersom de är så lätta tommy Quote
calm Posted December 18, 2011 Posted December 18, 2011 Ja kreativiteten verkar det inte vara några problem med hos mr Magic Matts. Ständigt kommer nya alster fram som både förenklar och förbilligar processen mot bättre ljud. Egentligen är acrylvingen också ett monteringsprojekt i dess delar. Såg ännu en ny modell av Wingen hos AC. En folierad variant på trävingen i ett mycket elegant utförande i jakaranda? Platsar i vilket elegant sammanhang som helst. Skulle vara kul att höra pappvingen IRL. Calm Quote
Porta Posted December 18, 2011 Posted December 18, 2011 Var hittar man info från Svanå angående de här prylarna. Har kollat på diffusor.com utan framgång Quote
Hans-Tommy Posted December 18, 2011 Author Posted December 18, 2011 Var hittar man info från Svanå angående de här prylarna. Har kollat på diffusor.com utan framgång det bästa är att maila Matts direkt tommy Quote
Bebop Posted December 18, 2011 Posted December 18, 2011 det bästa är att maila Matts direkt Problemet är tydligen att det inte ges några svar. Engelholm Audio är återförsäljare av Svanås produkter så det är kanske bättre att skicka ett PM till honom. Quote
calle_jr Posted December 18, 2011 Posted December 18, 2011 Den vanligaste informationen angående Svanå på Internet handlar om hur man hittar information. Det gäller vilka produkter och tjänster som erbjuds, prestanda, mått, användningsområden, mätuppdrag, återförsäljare, butiker mm. Det bästa man hittar idag är upplagt hos en nedlagd butik i Danmark. Detta är såklart helt och hållet Svanås val, så det får ses som en reflektion från en konsument. Feedback alltså. Quote
SMT Posted December 18, 2011 Posted December 18, 2011 Budget wingarna är ute på sin sista vecka hos min testgrupp (med Gunnar Gurkan i spetsen ) Kommer att samla på mig deras erfarenheter under julhelgen då det gäller ihop monteringen samt uppsättningen Den akustiska funktionen är dock utvärderad och har gjort den till en värdig medlem i Wing familjen Deignskydden inom Europa för några av de nya modellerna ska också fixas i veckan Pris sätts inom kort men det ser ut att hamna runt 1000kr/m2 Det kommer också komma en liten uppgraderings sats om man vill ha de golvstående Kollar också om det går att samordna de 3 olika fabrikerna (acryl, papp ,mdf) för en webbutik Hälsningar Matts www.diffusor.com www.performanceacousticslabs.com Quote
A/Wing. Posted December 19, 2011 Posted December 19, 2011 Pris sätts inom kort men det ser ut att hamna runt 1000kr/m2 Rent spontant så tycker jag att det verkar lite dyrt för papp-material. Quote
calle_jr Posted December 19, 2011 Posted December 19, 2011 Rent spontant så tycker jag att det verkar lite dyrt för papp-material. Det är ju i många stycken en utvecklad konstruktionslösning det handlar om. American constitution är också pappmaterial Om den är effektivare än jämförbara produkter så är det en billig investering. Quote
Ekman Posted December 19, 2011 Posted December 19, 2011 Det är ju i många stycken en utvecklad konstruktionslösning det handlar om. American constitution är också pappmaterial Det var nog den sämsta liknelsen jag har hört på år och dar Quote
calle_jr Posted December 19, 2011 Posted December 19, 2011 Det var nog den sämsta liknelsen jag har hört på år och dar Det var ingen liknelse, det var snarare en metafor. Men den kan ju vara dålig för det... Quote
Apexorca Posted December 19, 2011 Posted December 19, 2011 Det är ju i många stycken en utvecklad konstruktionslösning det handlar om. Ja. Detta är ofta något som glöms bort av konsumenten. Det är klart man skall ta betalt för kunskap, utveckling mm. även om produktionskostnaden är låg. Har produkten en marknad säljer den. Man måste ju ha betalt för investeringar i produkten och mödan. Annars är det ingen ide`. Quote
calm Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Att säga att priset för råmaterialet skall vara allenarådande när slutpriset sätts är kanske inte relevant. Utvecklingskostnad kombinerad med produktionskostnad sätter ribban för slutpriset. I detta fall råkar jag veta att det ligger mycket kostnader att ta fram en tillräckligt hållbar och styv konstruktion för att kunna matcha de dyrare trä och acrylkonstruktionerna. Pressning kräver verktyg och andra kostnadskrävande attiraljer. Samtidigt skall ytbehandlingen vara attraktiv och brandsäker. Summa sumarum ett slutpris som i större serieproduktion kan komma att sjunka och bli ett attraktivt alternativ framför de övriga produkterna, inte minst beroende på vikten som heller inte är oväsentlig i sammanhanget. Jag kan inte tycka att i jämförelse med andra ljudpåverkande produkter att detta är dyrt. Kolla t.ex. vad en kabel av god kvalitet kostar per meter. I pappWingen får akustisken mycket mer effekt per nedlagd krona. Calm Quote
Käera Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Att säga att priset för råmaterialet skall vara allenarådande när slutpriset sätts är kanske inte relevant. Utvecklingskostnad kombinerad med produktionskostnad sätter ribban för slutpriset. I detta fall råkar jag veta att det ligger mycket kostnader att ta fram en tillräckligt hållbar och styv konstruktion för att kunna matcha de dyrare trä och acrylkonstruktionerna. Pressning kräver verktyg och andra kostnadskrävande attiraljer. Samtidigt skall ytbehandlingen vara attraktiv och brandsäker. Summa sumarum ett slutpris som i större serieproduktion kan komma att sjunka och bli ett attraktivt alternativ framför de övriga produkterna, inte minst beroende på vikten som heller inte är oväsentlig i sammanhanget. Jag kan inte tycka att i jämförelse med andra ljudpåverkande produkter att detta är dyrt. Kolla t.ex. vad en kabel av god kvalitet kostar per meter. I pappWingen får akustisken mycket mer effekt per nedlagd krona. Calm Jag ser fram mot att se denna produkt som jag på förhand inte oavsett material kan tycka vore fel prisatt,det finns så många som redan är nöjda med tidigare produkter från Matts att jag skulle tycka det,själv skall jag prova med 2 akryl vingar mellan högtalarna. Quote
Hans-Tommy Posted December 20, 2011 Author Posted December 20, 2011 Jag ser fram mot att se denna produkt som jag på förhand inte oavsett material kan tycka vore fel prisatt,det finns så många som redan är nöjda med tidigare produkter från Matts att jag skulle tycka det,själv skall jag prova med 2 akryl vingar mellan högtalarna. jag tycker du ska prova att sätta vingarna ca 30 cm snett framför/utanför högtalarna också för att ta första sidoreflexen tommy Quote
A/Wing. Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Att säga att priset för råmaterialet skall vara allenarådande när slutpriset sätts är kanske inte relevant. Utvecklingskostnad kombinerad med produktionskostnad sätter ribban för slutpriset. I detta fall råkar jag veta att det ligger mycket kostnader att ta fram en tillräckligt hållbar och styv konstruktion för att kunna matcha de dyrare trä och acrylkonstruktionerna. Pressning kräver verktyg och andra kostnadskrävande attiraljer. Samtidigt skall ytbehandlingen vara attraktiv och brandsäker. Summa sumarum ett slutpris som i större serieproduktion kan komma att sjunka och bli ett attraktivt alternativ framför de övriga produkterna, inte minst beroende på vikten som heller inte är oväsentlig i sammanhanget. Jag kan inte tycka att i jämförelse med andra ljudpåverkande produkter att detta är dyrt. Kolla t.ex. vad en kabel av god kvalitet kostar per meter. I pappWingen får akustisken mycket mer effekt per nedlagd krona. Calm Jag förstår givetvis att man ska ha betalt för utvecklings-kostnader och dylikt men likväl får jag en känsla av att det är tilltaget. Och att det kommer att sjunka i större produktioner tror jag inte kommer att ske men jag kan ju ha fel. Det är lite synd att Svanå är ensam på marknaden det skulle nog gynna konsumenten om det fans lite konkurrens. Quote
Bebop Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Jag förstår givetvis att man ska ha betalt för utvecklings-kostnader och dylikt men likväl får jag en känsla av att det är tilltaget. Och att det kommer att sjunka i större produktioner tror jag inte kommer att ske men jag kan ju ha fel. Det är lite synd att Svanå är ensam på marknaden det skulle nog gynna konsumenten om det fans lite konkurrens. Det är väl snarare så att den här typen av produkter blir aldrig producerade i stora volymer. Jag tycker inte 1000 per m2 är dyrt om man betänker alternativen som kan bli hur dyr som helst för att få motsvarande förbättring, t ex ett nytt hus. Men för den som är händig är det naturligtvis billigare att kopiera. Quote
Hans-Tommy Posted December 20, 2011 Author Posted December 20, 2011 Jag förstår givetvis att man ska ha betalt för utvecklings-kostnader och dylikt men likväl får jag en känsla av att det är tilltaget. Och att det kommer att sjunka i större produktioner tror jag inte kommer att ske men jag kan ju ha fel. Det är lite synd att Svanå är ensam på marknaden det skulle nog gynna konsumenten om det fans lite konkurrens. jag tror inte problemet ligger i att Matts inte har någon konkurrens som du säger utan "problemet" är att marknaden är så liten, det finns inga pengar i hemmaakustik Matts tjänar inget på hemmapulare, han håller mest på med kommersiella lokaler, studior och sånt De flesta som har en anläggning ställer bara upp den och sedan är allt "klart" tommy Quote
Hans-Tommy Posted December 20, 2011 Author Posted December 20, 2011 Det är väl snarare så att den här typen av produkter blir aldrig producerade i stora volymer. Jag tycker inte 1000 per m2 är dyrt om man betänker alternativen som kan bli hur dyr som helst för att få motsvarande förbättring, t ex ett nytt hus. Men för den som är händig är det naturligtvis billigare att kopiera. Bebop jag håller med dig fullständigt, jag tycker Svanå:s grejer är extremt prisvärda om man ser till den förbättring de ger, dessutom är ett original bättre än en dålig kopia, tommy Quote
Käera Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 jag tycker du ska prova att sätta vingarna ca 30 cm snett framför/utanför högtalarna också för att ta första sidoreflexen tommy Tack Tommy,tanken var faktiskt det med sen får vi se hur det funkar. Transparanta är det som gäller först då det är fönster bakom högtalarna. Quote
A/Wing. Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Det är väl snarare så att den här typen av produkter blir aldrig producerade i stora volymer. Jag tycker inte 1000 per m2 är dyrt om man betänker alternativen som kan bli hur dyr som helst för att få motsvarande förbättring, t ex ett nytt hus. Men för den som är händig är det naturligtvis billigare att kopiera. Det var en lite häftig jämförelse som att tex. bygga om ett hus för att få samma resultat Quote
A/Wing. Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 Bebop jag håller med dig fullständigt, jag tycker Svanå:s grejer är extremt prisvärda om man ser till den förbättring de ger, dessutom är ett original bättre än en dålig kopia, tommy Jag vill inte på något sätt förringa Mats arbete och produkter jag har däremot bara pratat bra om tex. vingen till dom jag känner som verkligen är en bra produkt. Men jag blev lire skeptisk till priset när jag såg pappvingarna hos Akkelis Audio det såg ut som vanliga papprör som man har till betonggjutning och ytbehandlingen såg väl så där ut och brandskyddat tror jag nog inte det är. Och vad är det som säger att en kopia måste vara dålig det har man nog sett åtskilliga ex. på genom år att så inte behöver vara fallet. Quote
Apexorca Posted December 20, 2011 Posted December 20, 2011 jag tycker du ska prova att sätta vingarna ca 30 cm snett framför/utanför högtalarna också för att ta första sidoreflexen tommy Så har jag det. Samt 3 st bakom där jag sitter lite invinklat mot min nacke. Det funkar bäst hittills. Funderar på att byta ut absorbtionen i taket till pappvarianten. Quote
calle_jr Posted December 21, 2011 Posted December 21, 2011 Men jag blev lire skeptisk till priset när jag såg pappvingarna hos Akkelis Audio det såg ut som vanliga papprör som man har till betonggjutning och ytbehandlingen såg väl så där ut och brandskyddat tror jag nog inte det är. Aha, den har jag också sett Men det var väl en prototyp Brandsäker är det ingen av produkterna som är, och brandskyddad kan man kalla några av dem. Exvis AD20, AD40, TP300 och Varitune är ytskiktsklassade som beklädnad med D-s2, vilket i korthet innebär att ytskiktet inte brinner ohejdat och att det avger en begränsad mängd brandgas. Golden Horn är flamskyddad plast och klassad som E-s2, vilket ger ett lägre tändskydd än AD20, AD40 etc. Jag har inte sett några data på någon av wingarna. Quote
A/Wing. Posted December 21, 2011 Posted December 21, 2011 Aha, den har jag också sett Men det var väl en prototyp Brandsäker är det ingen av produkterna som är, och brandskyddad kan man kalla några av dem. Exvis AD20, AD40, TP300 och Varitune är ytskiktsklassade som beklädnad med D-s2, vilket i korthet innebär att ytskiktet inte brinner ohejdat och att det avger en begränsad mängd brandgas. Golden Horn är flamskyddad plast och klassad som E-s2, vilket ger ett lägre tändskydd än AD20, AD40 etc. Jag har inte sett några data på någon av wingarna. Stämmer det så ska jag inte va allt för kritisk till priset om det nu blir en förbättring på den färdiga produkten. Quote
Hans-Tommy Posted January 9, 2012 Author Posted January 9, 2012 För er som ör vana vid platta paket när det gäller möbler och dylikt kan jag nu säga att man nu kan få platta paket när det gäller HIFI-akustik. Jag var idag hemma hos Gurkan (känd i detta forum, jobbar på AC) och han har precis installerat vingar av papp i taket som han införskaffat från Svanå akustik. De är bättre än Golden Horn (går längre ner i frekvens) och väger mycket mindre (60*60 cm väger mindre än ett kilo). Liksom när man får paket från IKEA får man sätta ihop dem själv men det är en "enkel match" om man är van att montera Billy-bokhyllor. pappvingarna är i IKEA-klass även när det gäller priset på dem hälsar tommy ps jag har precis beställt vingar till mitt tak ds jag har precis satt upp mina 16 pappvingar (60*60 cm) nu i helgen. Det var lite pilligt eftersom mitt befintliga tak inte är anpassat till vingarna. Vingarna bygger ner ca 20 cm och jag har 16 cm mellan tak och innertak, dessutom var mina nya vingar 120*60 cm. Detta gjorde att jag var tvungen att beskära dem. Men nu är det gjort. Krelle kom hem och visade mig hur man skulle göra. Han har själv satt upp vingar i taket. Krelle är väldigt nöjd med det nya taket, Gurkan tycker nästan han är lite tröttsamt nöjd med det. Jag vägde mina nya pappvingar och de väger 0.7 kg, mina gamla plattor väger 3.1 kg och eftersom jag har totalt 30 stycken så har vikten mer än halverats. Jag har varit lite orolig att innertaket skulle ramla ner eftersom mitt befintliga tak är lite murket. jag har ju inte lyssnat så mycket än, men ljudet känns renare (putsade fönstereffekt) lugnare samtidigt som det är mera dynamiskt, jag är inte så bra på att förklara , helt enkelt mycket bättre tycker en nöjd tommy Quote
P-pan Posted January 9, 2012 Posted January 9, 2012 jag har precis satt upp mina 16 pappvingar... Har du möjlighet så får du gärna lägga upp en bild så vi kan se hur det blev ... Quote
Recommended Posts