Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det finns en sol som aldrig går ner... :icon_smile_cool::)

Hur många välkända artister har inte börjat sin skivkarriär på Sun Studio i Memphis Tennessee... :?: Rufus Thomas var med från start, Elvis Presley knackade på för att fixa en födelsedagshyllning till mamma och B.B. King spelade in ett antal tidiga blues-singlar. Tina Turner fanns på plats liksom Wilson Pickett vars inspelningar snabbt köptes upp av Atlantic.

Listan kan göras väldigt lång.

janerik015.JPG

Denna afton kom till stor del att handla om musikrötter och masterband med anknytning till blues, soul & jazz. Jan-Eric Persson bjöd på analoga masters och i hjärnbarken växte sakta men säkert en inre känsla av Deep American South... :mm::icon_smile_cool:

janerik024.JPG

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Först gällde det dock att ta sig över Västgötaslätten innan decembermörkret slog till.

Finns det inget ljus i slutet av tunneln måste man skapa det själv...:Idea::)

janerik006.JPG

Posted

Resan gick vidare med diverse GPS-fria utfärder :) i form av mörkerkörning och till slut hamnade vi i Strängnäs. Där väntade det kanske trevligaste hotell jag har besökt på den här sidan Atlanten. Ibland har man tur och jag vet att BTS har fångat stämningen när vi äntligen hittade fram. Mer om Hotell Laurentius i en kommande tråd om dagsutflykter i Södermanland.

Laurentius Paulinus Gothius (1565-1646), bl.a. biskop i Strängnäs.

434px-Laurentius_Paulinus_Gothius.JPG

foto: Wikipedia

Posted (edited)
Resan gick vidare med diverse GPS-fria utfärder :) i form av mörkerkörning och till slut hamnade vi i Strängnäs.

Vägarna är ovanligt mörka i den här delen av landet och utan assistans av sambandscentralen kunde det slutat sömnlöst. :unsure:

Natten är ett faktum, vi mellanlandar på hotellet, hämtar nycklarna och ger oss av i okänd terräng. :closedeyes:

f870e594.jpg

Laurentius Paulinus Gothius (1565-1646), bl.a. biskop i Strängnäs.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...nus_Gothius.JPG

foto: Wikipedia

Laurentius Paulinus Gothius var förövrigt en man som förespråkade dödsstraff för djävulsdyrkan och avguderi, menade att domedagen var nära,

och strävade efter en enhetlig nationalkyrka bl a genom katekesläsning och utgivandet av en psalmbok. :26: :Nail Biting:

Edited by BTS
Posted
Laurentius Paulinus Gothius var förövrigt en man som förespråkade dödsstraff för djävulsdyrkan och avguderi, menade att domedagen var nära,

och strävade efter en enhetlig nationalkyrka bl a genom katekesläsning och utgivandet av en psalmbok. :26: :Nail Biting:

Å jag som hoppades att han hade Göteborgsanknytning p.g.a. efternamnet :D men fadern hette Påvel Pedersson och kom från Söderköping. Så kan de va... :icon_smile_cool:

Posted

Säkrast att komma in i varm miljö och därmed träder vi in i Jan-Eric Perssons mixningsrum i Järna. Det kommer med andra ord att handla om musik, masterband, utrustning, mixning och skivbolaget Opus3.

janerik031.JPG

Posted

Typisk Strängnäsbo :icon_smile_cool:

I Järna är det lite mer avspänd stämning, där är kan vi utan problem avguda alla musikhistoriens legender.

Posted
Inte för att gå händelserna i förväg, men jag måste tipsa om detta reportage jag läste innan i år om just Jan-Eric

Re-mastering- När gammalt ljud blir som nytt

Det var ett alldeles utmärkt reportage som mer än väl täcker våra teknikorienterade samtal under kvällens Järna-session.

Rekommenderad läsning!

Därmed kan vi koncentrera oss på musiken, lyssningsupplevelserna och lite av varje runt verksamheten med Opus3. Jan-Eric bjöd på en mängd spännande anekdoter från studiolivet i Sundbyberg, transatlantiska upplevelser och sammanträffande med artister ur skilda musikaliska skolor. Även Göteborg fick sin beskärda del :icon_smile_cool: och hifimässan på Park Aveny ser ut att sprida ringar på vattnet, vilket kan resultera i en symfonisk upptagning på Göteborgs Konserthus.

Aftonens infällda monitorer kommer från Totem Acoustic, en kanadensisk tillverkare som knappast behöver någon närmare presentation på våra breddgrader och Jan-Eric Persson håller numera i agenturen för detta Quebec-baserade bolag.

Om inte lampskenet spelar något spratt :) ser modellen ut att vara Totem Mani-2 Signature.

janerik033.JPG

Posted
Nyfikenheten växer onekligen och av bilderna ser här ut att vara akustikinredning med dragning åt

det mer dämpade hållet.

Är väggarna klädda med Dacron-skivor kanske ?

Väggarna var helt klart täckta av något slags syntetfiber men jag kan inte bekräfta att det handlar om varumärket Dacron. Den akustiska diskussionen handlade mer om utrymmet för de infällda monitorerna :) och här har Jan-Eric valt den dämpade vägen.

janerik078.JPG

Posted

Dags för huvudaktören i sitt högsäte och vi fick ta del av många intressanta detaljer innan respektive master snurrade igång. Även om själva hanteringen utförs av en enda person finns det alltid en erfaren medarbetare som kritiskt lyssnar sig igenom master & eventuell re-master. Ett auditivt bollplank helt enkelt... :)

janerik039.JPG

Posted

Ingen tvekan om vad Van Morrison skulle ha yttrat In The Day's Before Rock 'n' Roll... :icon_smile_cool::)

Denna Telefunkenmaskin andas sextiotal och hur många av oss har inte börjat hifikarusellen med just Telefunken... :?:

Nu ångrar jag bittert att jag sålde min egen bandmaskin med inbyggt högtaleri... :icon_smile_angry::) Detta är en nerskalad Magnetophon M28 eftersom nivåjusteringar blir överflödiga då dessa hanteras externt. Efter att apparaten har avnjutit elva års vilopaus plus ordinarie underhåll fungerar den perfekt... :icon_smile_cool:

janerik053.JPG

Posted
Även om själva hanteringen utförs av en enda person finns det alltid en erfaren medarbetare som kritiskt lyssnar sig igenom master & eventuell re-master. Ett auditivt bollplank helt enkelt... :)

Ett arbetssätt som funkar lika bra för oss audiofiler. Ett par extra öron kan vara till god hjälp när små nyanser ska utredas. Om inte för att fatta beslut så för att det är trevligt. :)

Posted
Översikt från de bakre stativlösa regionerna. :)

... och genast avslöjas lite hårdare akustikpaneler.

En blandad "skola" m.a.o :)

Hur upplevde ni akustiken då ni språkades vid i rummet ?

Posted
... och genast avslöjas lite hårdare akustikpaneler.

En blandad "skola" m.a.o :)

Efter denna rejäla musikkväll, inklusive mycket diskussioner, fanns ingen antydan till lyssningströtthet.

Glömde av att hojta :) men akustiken måste ha varit öronvänlig och bra.

Istället för traditionella nivåreglage och VU-mätare på Magnetophonen använder Jan-Eric en mixer vars rörbestyckning härmed är blottlagd... :icon_smile_cool: Nu hade Van Morrison förmodligen hojtat till :D då det vid sidan av American Vacuum Tubes ser ut att vara just Telefunken.

janerik048.JPG

Posted

Glömde av att hojta :) men akustiken måste ha varit öronvänlig och bra.

Jag tänkte aldrig på "akustik" under besöket och upplevde inga olater vad jag minns, naturligt utan extrema karaktärer.

Att sitta på "arbetsplatsen" och lyssna gav en ren och detaljerad ljudbild. :)

Posted
Ett arbetssätt som funkar lika bra för oss audiofiler. Ett par extra öron kan vara till god hjälp när små nyanser ska utredas. Om inte för att fatta beslut så för att det är trevligt. :)

Ja, vi var ju tillsammans fyra par öron som sammanstrålade denna kväll och trevligheter är just vad det handlar om... :mm::)

Magnetophonen och rörmixern i ordinarie arbetsposition. Här är det givetvis två-spårs High Speed som gäller och det avspelade rullbandet är en historia i sig. Rötterna går tillbaka till en Agfa-klassiker med en sväng runt Badische Anilin und Soda Fabrik och jag är just nu väldigt glad över att mina egna gamla BASF står kvar i hyllorna... :Praying::)

RMG Studio Master 468 är en exklusiv nutidsupplaga av Agfa PEM 468 och bolaget RMG hör hemma i Holland.

janerik060.JPG

Posted (edited)
RMG Studio Master 468 är en exklusiv nutidsupplaga av Agfa PEM 468 och bolaget RMG hör hemma i Holland.

17113db9.jpg

Edited by BTS
Posted
Jag tänkte aldrig på "akustik" under besöket och upplevde inga olater vad jag minns, naturligt utan extrema karaktärer.

Att sitta på "arbetsplatsen" och lyssna gav en ren och detaljerad ljudbild. :)

Då verkar det som att det bästa av två världar trots allt kan... :6: ... då :)

Posted

Kablaget i mixern diskuterades.

Det kan vara samma kabel vi ser här. :Thinking:

Jag gissar att Jan-Eric inte inte ger mycket för s k entusiastkablar (om jag tolkat vad jag ser på bilden rätt)... Diskuterade ni detta?

Jan-Eric var en smula entusiastisk över kabelns låga kapasitans, 30pF/meter :o:?: om jag inte missminner mig. :)

Posted
Jan-Eric var en smula entusiastisk över kabelns låga kapasitans, 30pF/meter :o:?: om jag inte missminner mig. :)

Om jag minns rätt var det en coax utvecklad av EMT med 30pF/m vilket vissa tillverkare idag skryter om per fot :) Annars höll sej kabelmärkes name dropping på en minimal nivå under kvällen.

Posted
Annars höll sej kabelmärkes name dropping på en minimal nivå under kvällen.

Vilket var befriande. Här "kosar sig" In The Air, som rest ända från Gnesta för att möta upp. :)

ccb089d4.jpg

Posted
Vilket var befriande. Här "kosar sig" In The Air, som rest ända från Gnesta för att möta upp. :)

ccb089d4.jpg

Vad är nu detta för bandinspelningsapparat? Det ser ut som en jag kunde ha blivit med för 20år sedan. AMPEX ATR102 och som är en av de sista bandarna som Ampex tillverkade. Den maskinen som jag kunde ha fått var en ATR104 vilket betyder att det var en fyra kanals maskin för 1/2":s band. Maskinen som satt i en konsol och vägde bly var tyvärr för stor att ha hemma så den fick gå bort. F.ö så var det ofta problem med servostyrningen vilket inte gjorde saken bättre. Maskin är unik eftersom den inte hade någon capstanaxel utan drivs av kraftiga spolmotorer.