Bebop Posted December 6, 2011 Posted December 6, 2011 Från s k säker källa kan rapporteras att REHIFI i Hjärup, mellan Lund och Malmö, har satts i konkurs Samma källa hoppas naturligtvis att rörelsen kan drivas vidare under annan ägares namn då själva rörelsen verkar gått hyggligt. Konkursens grund har förmodligen kopplingar till annan verksamhet som drivits av samma huvudman men detta är mer en spekulation. Konkursförvaltaren har tagit över och startat operation utförsäljning men utan garantiåtaganden. REHIFI har varit en frisk fläkt på hifi-marknaden så förhoppningsvis återuppstår dom på något sätt. Quote
Engelholm Audio Posted December 6, 2011 Posted December 6, 2011 Från s k säker källa kan rapporteras att REHIFI i Hjärup, mellan Lund och Malmö, har satts i konkurs Samma källa hoppas naturligtvis att rörelsen kan drivas vidare under annan ägares namn då själva rörelsen verkar gått hyggligt. Konkursens grund har förmodligen kopplingar till annan verksamhet som drivits av samma huvudman men detta är mer en spekulation. Konkursförvaltaren har tagit över och startat operation utförsäljning men utan garantiåtaganden. REHIFI har varit en frisk fläkt på hifi-marknaden så förhoppningsvis återuppstår dom på något sätt. Oj! Håller med dig i att dom var en frisk fläkt! Dom hade en affärsmodell som skiljde sig. Nyhetsbrevet var en kul detalj och något som fler borde göra (undertecknad inkluderad). Quote
plundin™ Posted December 6, 2011 Posted December 6, 2011 Ägaren postade detta på ett grannforum i går kväll... Hej! Mitt namn är Thomas och jag var fram tills i förra veckan ägare och VD på REHIFI.SE (REPSAM HIFI AB) Min begäran om konkurs har idag inkommit till Lunds Tingsrätt och därmed är bolaget från idag satt i konkurs. Ryktena hade således haft visst fog. Orsaken är ett antal varav några som kan nämnas: *Ett affärssystem som kostat drygt 1mkr och sugit musten ur bolaget, idag är runt 90% färdigställt enligt projektteamet. *En anställd som blev utköpt och kostade bolaget ca 100 000kr *Att hösten ej blev 25% bättre mot förra hösten så som våren antydde. *Ett antal felinköp av dyra High-End produkter. Själva kärnverksamheten sund och förhoppningsvis kommer den drivas vidare av annan intressent. Troligen i en mindre kostym och troligen med mindre ambitiösa(och dyra) tillväxtplaner. Alla kunder som har betalt in pengar för en vara kommer att få varan levererad eftersom vi har varan i lager och vet precis vilken kunden har betalat för. (För de fall där varan ej finns i lager eller man t.ex. har 50 likadana ex. kan det bli tal om att produkten ej ska levereras) Bolaget har inga skatteskulder eller inkasson, men framtida skulder ink. personalkostnader gjorde valet mot konkurs som en väg ur verksamheten för mig. Det innebär idag att verksamheten, varumärke, samt ett varulager med inköpspris på ca 1,5mkr, inventarerier för ett antal 100 000kr, affärssystemet som det lagts drygt 1mkr, blogg&hemsida med ca 70 000besökare/månad m.m. kommer att säljas av konkursförvaltaren, Hans Svedberg, MAQS. För er som är intresseras torde prislappen hamna en bra bit under inköpspriset av bara själva varulagret, men man får alltså allt som tillhör bolaget. Banken är troligen mycket villig att finansiera en stor del av detta genom checkkredit så köpeskillingen behöver ej bli så stor. Ett köp bör dock vara avklarat inom någon vecka för att förvaltaren ej i slutändan ska välja att sälja ut allt av värde separat (Ink inventarier). Samtidigt kommer en rea påbörjas från och med onsdag och då kommer ni alla ha riktiga fyndmöjligheter, mer info om detta kommer finnas på hemsidan inom kort. Jag själv och personalen tycker givetvis att det är mycket tråkigt att behöva gå denna väg. Jag har haft många härliga stunder med bolaget, men förhoppningsvis kommer det leva vidare i ny anda! //Thomas, REHIFI.SE Trist, tyckte oxå att dom var en frisk fläkt! /ptr Quote
Kilgore Posted December 7, 2011 Posted December 7, 2011 Ja jag var där igår em med en kollega för att kolla in ett av deras "highend-felinköp" Där var full fart i butiken, men inte öppet, så när jag knackade på så sa de att de hade inventering pga konkurs, men skulle ha öppet som vanligt idag igen... Hoppas att ngn vill ta över. Quote
lindvall Posted December 7, 2011 Posted December 7, 2011 Verkligen en tråkig nyhet. Har själv handlat ett par Missionhögtalare där. Quote
Kilgore Posted December 12, 2011 Posted December 12, 2011 Rehifi har hittat nya ägare enligt deras hemsida... "REHIFI.SE har nu fått nya ägare, alla garantier och öppet köp är bestämt ska gälla oavsett köptidpunkt. Från nästa vecka kommer inköp påbörjas igen." Då passade de på att höja nästan alla reapriserna till ordinarie pris igen, är nog inte så stor risk att det är lättare att sälja prylarna nu än när de reades ut för några dagar sedan... Quote
Recommended Posts