Jump to content

Invasion av Skåneland •God fortsättning på 2012•


No-Frills-Audio

Recommended Posts

Oj detta måste skrivas in i kalendern, kan ju inte missa grottmännen från norr... :)

Hehe, nej det får du absolut inte göra......... klart du skall komma :)

Se till att ta med egen musik! Det kommer att finnas vinylrigg, cd-spelare och datorlösning så

ta med Musik du/ni gillar.......... det blir roligast så!

Link to comment
Share on other sites

Kvinnor föredrar grottmän

Ny forskning pekar på att psykopatiskt och asocialt beteende hos män verkar­ ­ytterst attraherande på moderna kvinnor när de har ägglossning.

Allt enligt Illustrerad Vetenskap Nr 11 2009

Den 21/1 vet vi svaret om denna teori stämmer.

Edited by vovven
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Om man vill ta med sig musik, vad gäller? Vinyl, cd eller något annat? (Hoppas verkligen inget sätter käppar i hjulet för ett besök, tänker mig i så fall komma på lördagen)

Bäste Lindvall,

Vad trevligt att Du vill ta med egen musik, välj den lagringsform spm passar.

Mycket välkommen

Link to comment
Share on other sites

Jag vill också tacka för en trivsam demo, och när jag var där demades ett par stora tvåvägare som spelade med pondus, rörförsteg med separat nätdel, 30W klass A stereoslutsteg med 6C33 och separat nätdel. Allt från No-frills. Cd-spelare och riaa var från Trigon.

Det stod också en Bo Hansson-inspirerad vinylspelare med mekanisk tangentialarm från Souther, men vi spelade på Kuzma rullebör när jag var där.

Välbesökt och det vimlade av vänner.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade inte med någon riktig kamera, och det var lite ont om ljus så det blev inte så bra bilder. Jag provar att lägga upp ett par i alla fall.

Petter och Bernt in action.

402763_10150518744394232_578864231_9042999_803209011_n.jpg

Det var nåt vajsing med Southerarmen.

407946_10150518745829232_578864231_9043000_1374754246_n.jpg

Vivids showroom ligger i anslutning till en flygelaffär. En kund provar en flygel.

409502_10150518747174232_578864231_9043001_225456883_n.jpg

En liten men mysig lokal.

401641_10150518755069232_578864231_9043028_152388925_n.jpg

Nu får vi se om ni kan se bilderna, då de ligger på en facebookserver. Jag har aldrig provat att länka bilder därifrån, men om det funkar är det ju guld!

Link to comment
Share on other sites

Jag och en kompis körde till Limhamn på söndagen.

Tackar alla inblandade för demon.

Det blev en hel del vinyl eftersom Bernts dator hade bestämt sig för att lämna in på vägen till Skåneland...hoppas det löser sig med ett nytt moderkort Bernt

Slänger upp lite bilder jag med i tråden om det är ok

Link to comment
Share on other sites

DSC_2634_800.JPG

Här ser vi rörförstärkaren Bam-Bamp, bakom ser vi Bernts hemmabyggda förförstärkare, om jag minns rätt var även den rörbaserad...

Brevid caveman ser vi den andra högtalaren det spelades på under helgen, nämligen Acapella Fidelio ( vet inte vilken variant, kanske II mk II http://www.acapella.de/en/speakers/fidelio_II_mk_II.php

Detta är Acapellas minsta högtalare, de är kanske mer kända för sina större Hornhögtalare med plasma diskant.

Till dessa var det idel Trigon elektronik http://www.trigon-audio.de, slutstegen var om jag minns rätt TRE50. Försteget kan ha varit TRV100, och CD-spelaren vet jag faktiskt inte. Hoppas Björn från Improved Audio kan hjälpa till här.

Edited by Kilgore
Link to comment
Share on other sites

Tack till alla trevliga som kom och lyssnade! Hoppas ni vågar komma tillbaks även om vi demar med lite udda musik.

Mina favoriter var Krauss musik för Gustav IIIs begravning, Fredmans epistel nr 23 och J.S Bach Kaffekantat.

Det var en hel del som gick fel den här helgen, bl.a datorkraschen. (som nu är fixad)

Men vinylljudet blev ju bra. Kul att kunna visa och spela på en unik Continuo i granit med den legendariska och ovanliga Southerarmen.

Pickupen var enligt uppgift en Grado MM och det ytterst prisvärda riaat var från Trigon.

bakom ser vi Bernts hemmabyggda förförstärkare, om jag minns rätt var även den rörbaserad...

Den är inte min men jag har byggt den på uppdrag åt en vän. Man kan väl kalla det en hyllning till Bo Hansson, för det är många av hans tankar som använts i den. Där försteget bor vanligtvis sköter det signalen till 3 watts PP monoblock och Bo Hanssons stora hornsystem ChaveRex med 110dB känslighet.

Det är ett 4-kanals försteg varav vi här använde två kanaler. Rören är 5687 kopplade i balanserad push-pull-koppling och via en Lundahl LL1660 10ma ut. NLE volymkontroll. Nätdelen är separat och innehåller bl.a en dubbeldrossel från Lundahl och bara foliekondensatorer.

Slutsteget Bam-Bamp är på 2x30W klass A i push-pull. Det är bl.a utrustat med "remote feedback" med hjälp av separata sensorledningar som känner av vad som händer vid högtalaren. Rören är 6N6P, 6SN7 och 6C33CB.

MVH Bernt

Link to comment
Share on other sites

Vi tar och tittar lite närmre på Bam-Bamp

DSC_2632_800.JPG

Ännu lite närmre

DSC_2644_800.JPG

Kanske ska tillägga att nätdelen är separat. Den är inte rörbaserad, utan där är det kiselbaserat. 4st regulerade spännigsmatningar om jag minns rätt.

Kanske kan NFA berätta lite mer om denna stärkare, det är sparsamt med info på hemsidan...

Kommer det kanske ett matchade försteg så småningom?

Link to comment
Share on other sites

DSC_2647_800.JPG

Här är en översiktsbild. Här kan man se nätdelen till rörsteget, och bredvid står datorn med det ovilliga moderkortet.

DSC_2636_800.JPG

Skivspelaren spelades det mkt på, det ser ut som en Bo Hansson plint, men det är det kanske inte.

Armen är iaf en linear tracking arm från Souther. Ingen luftlagring här, samma princip som Bo Hanssons Continuo

DSC_2645_800.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tack än en gång, Bernt, att ni låtit oss skåningar ta del av era skapelser!

Ljudet då? Vissa stycken lät riktigt bra på Caveman. Det som jag minns mest var en live-version av Esbjörn Svensson Trio, "From Gagarin's point of view". Stort och luftigt och med ordentlig närvaro. M Wards cover på Bowies "Lets Dance" lät också väldigt bra. Att just de låtarna fastnat i mitt minne beror på att jag kände igen dem sedan tidigare. På en Arkenmässa för länge sedan, hade jag med mig M Ward och fick höra "Let's Dance" på Ocelliahögtalare, och det ligger kvar i ljudminnet någonstans. Detta var i samma härad, även om det inte går att jämföra rakt av med så många andra parametrar som är olika. Förmodligen var det lättheten i presentationen som är gemensam.

Riverside som Bosse Bula hade med sig imponerade också.

Link to comment
Share on other sites

Om jag däremot tar fram de kritiska öronen så upplevdes det i vissa stycken som att diskanten var lite påträngande. Då talar vi inte om en sådandär fnisslig "high-end-diskant", där det skär i öronen, utan detta handlar om en diskant som hör hemma i det något lägre registret. Jag nämnde det kort för Petter innan det var dags att dra vidare när han frågade mig hur jag tyckte det var. Som vanligt vet man inte helt vad det är som spökar när det är en okänd anläggning.

Min kompis hade Run DMC med sig och det blev lite påträngande, kanske lite på bekostnad av mellanregisterklangen. I övrigt ser jag en spännande högtalare och jag hoppas kunna lyssna på de mindre modellerna som är i pipelinen i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...