Jump to content

Gå över ån efter vatten. Ända till New York!


Apexorca

Recommended Posts

Men först detta med akustik.

Var naturligtvis och såg när Henkan motade puckar för NY Rangers i Madison Square Garden och när två knutnävsslagsmål hurrades fram.

00572d12.jpg

Denna arena hade utmärkt akustik. Akustikbehandlat tak. Inget påträngande eko och alla ljud var klara, rena och mycket möjliga att hitta adress på. Förutom de skönt bolstrade stolarena var ordningen och arrangemanget magnefikt. Kan tänka mig att tom en arena konsert får bra ljud här.

b96d6807.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Nu över till finaldelen. Pga utebliven blixt och inget stativ blev det lite suddigt här och var.

Börjar med...

93cc6df4.jpg

Den ligger öster om Central park och man fick ringa på för att bli insläppt. Det var tomt på folk i butiken så när som på 3 säljare och en administratör. Jag förklarade mitt nyfikna ärende men de kunde inte låt bli att försöka sälja ett Audio Research försteg (Ref 5) till vrakpris.

Jag fick en Tour light genom butiken när jag inte var uppenbar kund...

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Passar på att tacka för positiv feedback.

Vi går in lite hos Lyric Hifi.

Hamnade först i detta rum.

63754e6c.jpg

Högtalarmärket Adam från Tyskland med modellen Beta från Higest end serien. De gör visst också en del studioprylar.

Läs mer här om hifi delen: http://www.adam-audio.com/en/home-audio/products

Här kördes flerkanals musik blueray, bild och ljud. Jag fick känsla av att Lyric HiFi gillad detta bäst. Det lät jätte bra i detta rum , det enda jag fick lyssna i. Har inte hört flerkanalsljud med musik så bra förut.

Här kommer lite fler produkter som intresserade mig. De var dock alldeles för avstängda och kalla för min smak.

1ed45697.jpg

Denna pjäs som är större än den ser ut skulle gärna få stå hemma hos mig.

Nola som jag aldrig hört låter visst bra sa de. Helt öppen i mellaregister och diskan.

c2db2f1c.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Lyric HiFi var ett gäng trötta gubbar tycker jag. Jag kommer in med entusiasm och stort intresse. En vänlig men trött försäljare visar mig runt och klagar på att hifi intresset i NY är så lågt. Alla kör Mp3 och vill bara ha hembioprylar, men visst inte med intresse av väljud.

McIntosh var och Audio Research föreföll endå vara favorit om man såg på antalet av olika märken i butiken.

Det finns inte en enda hifi butik i Sverige med denna sega jargong. Jag ville höra på mer prylar men det orkade det inte med tydligen. Jag tycker butiken var ganska liten och de hade faktiskt mycket begränsat sortement. De sa att de mest jobbade med installationer och kompletta lösningar hemma hos folk. De som lyssnar på hifi är 55+. Alla under denna ålder hade inte något intresse av hifi sa de.

Ja. Och med den inställningen lär det heller inte bli någon ändring. :dead:

Jag gick därifrån med svansen mellan benen och var besviken.

Bestämde mig ändå får att åka till nästa butik i SoHo. NY måste väl ha hifi intresse någonstans.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Alltså till Soho och

94e1ab08.jpg

Här var det mer produkter, mycket mer. Ffa McIntosh, Moon Audio Research stog i hyllorna. När jag frågade var visst McIntosh favoriter och säljer visst bäst. Det förklarades med att detta märka finns djupt i själen hos många Amerikaner. -Min pappa hade McIntosh- är tydligen en vanlig kommentar.

De hade en mer positiv syn på HiFi intresset i NY än vad Lyric hade men det är helt andra tongångar än här hemma. De klagade också på att intresset är svalt. Cd butiker slår igen och folk lyssnar inte aktivt längre.

Här var det en kund i butiken som fick demat en anläggning. Rätt öppen planlösning. Det var få möjligheter till ostörd lyssning. Pratade med en mycket yngre man i personalen som var mer entusiastisk än de övriga. Hemma i Sverige känner man sig aldrig i vägen i hifi butiker och man får gärna lyssna om man vill. Här kändes det som att man inte bara kunde drälla in och få bra hjälp. Jag gissar att man nog skulle avtalat tid.

Några riggar...

aeded982.jpg

d88815ad.jpg

7fcfb755.jpg

Sammanfattar.

Gå över ån efter vatten.??? Inte på något enda vis förutom hifin. Finns lika bra i på närmre håll.

Att åka till NY gör nog ingen besviken i övrigt.

Intressant att höra om någon delar mina erfarenheter om HiFi arenan eller om jag bara hade otur. Jag är mycket förvånad över att lilla tex Göteborg står sig mycket väl i jämförelse med NY vad gäller HIFI.

Avslutar med en typisk vy från NY.

c858b891.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Förresten!

Många har ju också ett fotointresse. Om Hifi butikerna var en liten besvikelse så var kanske världens största Foto butik INTE det. En service och produktkunnde utöver det vanliga samt en våt dröm i övrigt också. Ett måste att se.

fe318828.jpg

Det var 60 st platser längs en enorm disk där man fick hjälp tex med optik. Och det vara bara i en del av butiken. :mm:

Edit tryckfelsnisse.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Lyric HiFi var ett gäng trötta gubbar tycker jag. Jag kommer in med entusiasm och stort intresse. En vänlig men trött försäljare visar mig runt och klagar på att hifi intresset i NY är så lågt. Alla kör Mp3 och vill bara ha hembioprylar, men visst inte med intresse av väljud.

McIntosh var och Audio Research föreföll endå vara favorit om man såg på antalet av olika märken i butiken.

Det finns inte en enda hifi butik i Sverige med denna sega jargong. Jag ville höra på mer prylar men det orkade det inte med tydligen. Jag tycker butiken var ganska liten och de hade faktiskt mycket begränsat sortement. De sa att de mest jobbade med installationer och kompletta lösningar hemma hos folk. De som lyssnar på hifi är 55+. Alla under denna ålder hade inte något intresse av hifi sa de.

Ja. Och med den inställningen lär det heller inte bli någon ändring. :dead:

Jag gick därifrån med svansen mellan benen och var besviken.

Bestämde mig ändå får att åka till nästa butik i SoHo. NY måste väl ha hifi intresse någonstans.

Trist utveckling!

När jag var där för några år sedan så var det med nöd och näppe som jag fick en lyssning. Nola Grand Reference med dubbla ASR:er och en ARC CD7:a. En av mina absoluta lyssningsupplevelser.

Artiga och trevliga, men nu uppenbarligen lite uppgivna. De har haft en tuff tid amerikanerna efter Lehman-kraschen. Lätt att tappa sugen! Som Sounds by Singer som gått i ide och återuppväckta nu i mindre skala.

Calm

Kanske hoppar denna butik när jag reser vid nyår? Vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Trist utveckling!

Håller med! Lyric var kanske en smula uppgivna, ett halvår in i Lehman krisen när jag var där, men entusiasmen fanns kvar.

Mitt besöket på Stereo Exchange var snabbt överstökat och gav ett uruselt intryck. Dom stod hellre och pratade privata angelägenheter än att spela musik. Och det fanns inte speciellt mycket roligt i butiken. Men dom verkar spottat upp sej en aning.

Intressant men en smula deprimerande reportage! :) Får hoppas att ett framtida reportage ger en roligare bild av staden.

Tack att vi fick följa med!

Link to comment
Share on other sites

Intressant men en smula deprimerande reportage! :) Får hoppas att ett framtida reportage ger en roligare bild av staden.

Tack att vi fick följa med!

Tack själv.

Men jag förtydligar att allt annat av NY förutom HiFi butikerna får högsta betyg av mig. All avnjuten live musik var också bland de absolut högsta betygen.

I love NY

/Apexorca

Link to comment
Share on other sites

Ja egentligen av reportaget så kan man dra slutsatsen att standarden på svenska hifi-butiker är mycket hög.

Michael Fremer kommenterade faktiskt AC när han besökte den i samband med Highendmässan i våras. Worldclass!

Kan också räkna upp ett dussintal andra såsom Hifi-Stället, Martens, Hifi-Consult etc.etc. Ingen nämnd ingen glömd! Vi är otroligt bortskämda med bra butiker och reser man så kan man faktiskt konstatera detta. Man kan ta hem varor på beställning, men ofta dåligt med demoprodukter. Svårigheter att få låna hem, gör att man får förlita sig på vad andra skrivit eller provat.

Funderar faktiskt helt skippa hifi-svängen i NYC och istället inrikta mig på att försöka hitta musik i stället. Mitt favoritställe på Manhattan World of Music har i vart fall inte gjort mig besviken de senaste gångerna jag varit på besök. Tre våningar med bara musik.

newyork2009196-1.jpg

Ligger nere vid finansdistriktet inte långt från Brooklinbrons fäste.

newyork2009196-1.jpg

Calm

edit felstavning

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Ja egentligen av reportaget så kan man dra slutsatsen att standarden på svenska hifi-butiker är mycket hög.

Michael Fremer kommenterade faktiskt AC när han besökte den i samband med Highendmässan i våras. Worldclass!

Kan också räkna upp ett dussintal andra såsom Hifi-Stället, Martens, Hifi-Consult etc.etc. Ingen nämnd ingen glömd! Vi är otroligt bortskämda med bra butiker och reser man så kan man faktiskt konstatera detta. Man kan ta hem varor på beställning, men ofta dåligt med demoprodukter. Svårigheter att få låna hem, gör att man får förlita sig på vad andra skrivit eller provat.

Funderar faktiskt helt skippa hifi-svängen i NYC och istället inrikta mig på att försöka hitta musik i stället. Mitt favoritställe på Manhattan World of Music har i vart fall inte gjort mig besviken de senaste gångerna jag varit på besök. Tre våningar med bara musik.

Jag tor också vi har det bra här med bra butiker.

Skivbutiken måsta jag snubblat förbi. Jag var ju i dessa krokar 2 ggr. Det tar jag nästa gång.

Link to comment
Share on other sites

Ja egentligen av reportaget så kan man dra slutsatsen att standarden på svenska hifi-butiker är mycket hög.

Michael Fremer kommenterade faktiskt AC när han besökte den i samband med Highendmässan i våras. Worldclass!

Kan också räkna upp ett dussintal andra såsom Hifi-Stället, Martens, Hifi-Consult etc.etc. Ingen nämnd ingen glömd! Vi är otroligt bortskämda med bra butiker och reser man så kan man faktiskt konstatera detta. Man kan ta hem varor på beställning, men ofta dåligt med demoprodukter. Svårigheter att få låna hem, gör att man får förlita sig på vad andra skrivit eller provat.

Det är lätt att tro att man skulle hitta större och bättre HiFi-butiker i NY än här hemma i lilla Sverige, även om bl.a de ovan uppräknade håller toppklass, men uppenbarligen är det inte så.

Jag tycker butiken var ganska liten och de hade faktiskt mycket begränsat sortement. De som lyssnar på hifi är 55+. Alla under denna ålder hade inte något intresse av hifi sa de.

De hade inga stora Maggisar att visa upp i butiken?

Tråkig utveckling men det är väl ungefär så det ser ut här hemma också; en och annan "ungdom" runt 35-40 men mestadels gubbs som jag själv på ca 50.... och äldre. Tackar för reportaget och inser att det var alldeles för länge sedan jag besökte "The Big Apple".

Link to comment
Share on other sites

De hade inga stora Maggisar att visa upp i butiken?

Tack själv! :)

Nej! Det enda av intresse var Nola samt ADAM.

ADAM lät bra de hade jag gärna lyssnat lite mer på även i 2 kanal om jag fått det. Men det var inte ens läge att fråga. :diss:

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Tack själv! :)

Nej! Det enda av intresse var Nola samt ADAM.

ADAM lät bra de hade jag gärna lyssnat lite mer på även i 2 kanal om jag fått det. Men det var inte ens läge att fråga. :diss:

Det låter som de var väldigt uppgivna. Lyric har varit den stora Maggiedealern i NY sedan urminnes tider och Cat Stevens mixade tom sina album "Tea for the Tillerman" och Catch Bull at Four" på just Magneplanarer där.

Link to comment
Share on other sites

Tack för en kanonrapport!

Vi handlar ju inte hifi där ändå, så låt jenkarna tjöta om det själv :)

Kan man be dig lägga in "New York" eller nå't i trådtiteln? :shy: (Det är ofta man vill kolla tillbaka på resereportage och de är lättare att hitta om det står något i titeln)

Vilken trevlig överraskning! Welcome!

Fast då får man väl gå över den andra ån?

Link to comment
Share on other sites

Tack för en kanonrapport!

Vi handlar ju inte hifi där ändå, så låt jenkarna tjöta om det själv :)

Kan man be dig lägga in "New York" eller nå't i trådtiteln? :shy: (Det är ofta man vill kolla tillbaka på resereportage och de är lättare att hitta om det står något i titeln)

Tackar tackar!

Hade inte planen att göra något reportage när jag var over there . Men plötsligt fick jag lust när jag kom hem. Det var kul. Det blev en översikt med temat musik, och ljudåtergivning i New York.

Jag fixar titeln.

Link to comment
Share on other sites

Hade inte planen att göra något reportage när jag var over there . Men plötsligt fick jag lust när jag kom hem. Det var kul. Det blev en översikt med temat musik, och ljudåtergivning i New York.

Mycket intressant och samtidigt överraskande vad gäller butiksengagemanget. Går utvecklingen åt samma håll i fler städer har det hänt mycket på tio år i USA. Intresset var det inget fel på men kartellbildningen var tydlig och det fanns inga spärrar mot att snacka skit om konkurrenter i de butiker jag besökte. Tack för att du samlade ihop bilder och intryck i en rapport!

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar också. New York är en fantastisk stad för musikälskare, inte minst jazzintresserade.

Många av de intryck från hifisvängen kan jag skriva under på. När jag flyttade i Kanada hade jag byggt upp en föreställning om att allt är BIG over there. Så var det i många stycken, inte minst människorna, framför allt i USA. Men hifi-mässorna var inte större än vad vi har på hemmaplan (jag räknar då inte in CES), hifi-butikerna förvånansvärt få och inte större än vad de är hemma. Några undantag finns/fanns. I Toronto med drygt 5 miljoner invånare så fanns det en highene butik i ungefär AC-storlek, samma sak 4 miljonersstaden Montreal. I Calgary hittade jag inte någon riktig HighEnd butik. Samma sak i Boston och i Houston. Det lär finnas någon i Chicago och i LA, men jag har inte besökt dom.

Jag tror det handlar kanske mer om att hitta entusiaster och när det gäller Hifi i Nordamerika så tror jag att man hittar fler sådana i de mindre städerna där man har större hus och det konkurrerande kulturutbudet är mindre. I de stora städerna bor folk relativt trängre och man går ut på lokal mer frekvent än i Sverige plus att nöjesutbudet är enormt.

Bara en känsla ...

Sitter för närvarande på ett hotell i Verona, Italien efter några timmar på stan. Inte en enda musik- eller hifibutik. Hittade ett par via nätet men de liknade mer Elgiganten.

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar också. New York är en fantastisk stad för musikälskare, inte minst jazzintresserade.

Många av de intryck från hifisvängen kan jag skriva under på. När jag flyttade i Kanada hade jag byggt upp en föreställning om att allt är BIG over there. Så var det i många stycken, inte minst människorna, framför allt i USA. Men hifi-mässorna var inte större än vad vi har på hemmaplan (jag räknar då inte in CES), hifi-butikerna förvånansvärt få och inte större än vad de är hemma. Några undantag finns/fanns. I Toronto med drygt 5 miljoner invånare så fanns det en highene butik i ungefär AC-storlek, samma sak 4 miljonersstaden Montreal. I Calgary hittade jag inte någon riktig HighEnd butik. Samma sak i Boston och i Houston. Det lär finnas någon i Chicago och i LA, men jag har inte besökt dom.

Jag tror det handlar kanske mer om att hitta entusiaster och när det gäller Hifi i Nordamerika så tror jag att man hittar fler sådana i de mindre städerna där man har större hus och det konkurrerande kulturutbudet är mindre. I de stora städerna bor folk relativt trängre och man går ut på lokal mer frekvent än i Sverige plus att nöjesutbudet är enormt.

Bara en känsla ...

Sitter för närvarande på ett hotell i Verona, Italien efter några timmar på stan. Inte en enda musik- eller hifibutik. Hittade ett par via nätet men de liknade mer Elgiganten.

Håller med om storstadsanalysen.

Söker du lite till på nätet kanske du hamnar hos Sonus Faber som måste ligga rätt nära där du är. :4:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Konsten och nyttan med att skrämma liv i en gammal tråd kan diskuteras. Jag tycker själv det är kanska kul.

Gå över ån efter vatten. Ända till New York! en gång till... Längtan efter denna stad har varit stor. Åter igen så hamnar jag där, några år efter förra gången. Förra gången lärde jag mig att tona ner HiFi förväntnigarna, men musikupplevelsen var makalös. Därför blev det inte planerat så mycket HiFi men desto mer musik denna gång. Musiken och musicerandets hantverk har varit bland det bästa jag hört, men även HiFin denna gång gav en extraordinär upplevelse. Tänkte börja med att städa bort den innan vi kommer in på musiken. Dock är det fortfarande så att några av våra svenska butiker är i yppersta världsklass trots att de jobbar på en pyttemarknad jämfört med den i USA eller för den delen i NY. Dock verkar det vara svårare för säljarna i New York att sälja in konceptet att ha välljud hemma. De var lite pessimistiska över framtiden, men inte så illa som det var 2011. Denna gång blev jag inte bara blängd på, utan blev entusiastiskt omhändertagen och visad runt och demonstrerad en massa trevlig HiFi.

Broadway är en gata, som går från norr till söder tvärs genom rutmönstret format av Manhattans gator. Tidigt på denna gata, närmare bestämt på 627 Broadway ligger Stereo Exchange med bra läge och stora fina lokaler.

_49U1277.jpg

_49U1278.jpg

Denna gång var det inte tomt i butiken, vilket det nästan var förra gången jag var där. Både personal och kunder fanns det gott om, men inte lika fullproppat av produkter som det är i några av de bästa butikerna i Sverige.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Butiken börjar med ett stort öppet rum med knarrande parkett. Halvvägs in några rum med enklare HiFi och längst in en avspärrning med sammetstross. Jag ställde mig där och tummade med lysande ögon på trossen och vipps så kommer en pratglad Amerikan och lättar på trossen men säger att jag inte får vara här själv och att han kan visa mig om det är något jag vill veta eller höra på.

_49U1289.jpg

_49U1288.jpg

Det fetaste i butiken var 2 par resliga produkter från Dynaudio och Sonus Faber. En Evidence och Aida närmare bestämt. De agerade dessvärre bara avbytare.

_49U1269.jpg

Båda är höga Aida ca 170 och Evidence en bit till. Evidence är stramt stilig och blank svart.

_49U1263.jpg

Aida är som jag tycker det brukar var med SF, designad och välbyggd som inget annat. Kurvan med det randigt präglade lädret som övergår andlöst till spagetting i en fortsatt vacker kurva gör att jag gillar den direkt. Träsidornas överhäng skapar intresse. Som att högtalaren slår ut likt en blomma. Den är mäktigt stor. detta är vårt första möte och den är mer attraktiv i verkligheten än på bild.

Lyckads inte få den hjälpsamme Amerikanen att bära in dem i ett lyssningsrum dock. Det fanns visst gränser för hur hjälpsam och trevlig han kunde vara.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Klent ;)

Håller med. Jag de är ju inte så tunga.

____________________________________

Han drog med mig in i ett rum med en ovanlig integrerad rörförstärkare. En Rogers EHF-200 MK II. Som vanligt med ffa ovanliga produkter butiker tycker är extra bra så får man en extra omfattande utläggning om företget och konstruktören som blir väl omfattande. Denna konstruktör är så klart överkvalificerd topp chef och rymdingenjör från NASA som arbetat med elektronik i rymden och som har ett stort musik intresse. Han fick för sig att göra en rörförstärkare av rang på äldre dagar och det har han lyckats med. Detta skall tydligen vara den enda rörförstärkare den gode Dan d'Agustino tycker är bra. Dan's son skall visst spela på en hemma. Jag vet inte om detta skulle vara ett bra föräljningsargument? Inte utan att det låter bra i alla fall och det kan jag säga att jag tycker att den gör. Grymt bra till och med. Vi spelad många sorters musik och det som står klart är att jag sällan hört en så neutral och korrekt rörförstärkare. Snabb som bara den med mycket bra bottendrag och driv som faktiskt mer hör duktiga transistorförstärkre till och ändå med rörets mysig distorsion som ger ett analogt skimmer över det hela. Den lät faktiskt lite som det bästa av 2 världar.

_49U1270.jpg

_49U1271.jpg

Vi spelade på B&W 802 Diamond som fint klarade av uppgiften.

_49U1273.jpg

Det var ett lättgillat dynamiskt ljud som var mycket upplöst och med en mycket stor portion spelglädje. Det var en såsom kombination som får en att lyssna mer på musiken än på enskilda detaljer och jag har märkt att det är det små gör mig glad och som måste till om jag skall gå igång på ljudet.

Under den integrerade finns ett rika som visst skall heta duga.

Rogers EHF-200 MK II går loss på ca 150.000 kr här och jag vet inte om den säljs i Europa. Livstidsgaranti och andra praktiska fördelar utlovas.

En mindre modell Rogers EHF-100, som jag inte lyssnade på fanns också. Integrerad också den och ca 80.000kr skulle den kosta.

_49U1276.jpg

Mycket kraft och bra strömförsyning var en viktig del för konstruktören. Den dyra på 200W och den lilla på 100W om jag inte missuppfattade är rätt bra kraft för att vara rör.

Hoppas han kommer til Munchen så att fler får ta del av denna goding.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Sonus Faber Elipsa demades med Moon, mc Intosch och Hydra strömrenare. Understundom användes även här Rogers.

_49U1266.jpg

Totem verkar vara deras volymprodukt. Det var många ställen där olika Totem demonstrerades. Även här med mc Intosch.

Jag hörde En Totem för ca 20.000kr demas mc Intosch. Lät ok i sin prisgrupp skulle jag tro.

_49U1284.jpg

_49U1286.jpg

Totems reklambilder var snygga.

_49U1282.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...