Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har en DVD/CD-spelare Primare DVD30 och en Squeezebox Touch vilka jag skulle vilja koppla mot en extern DAC. Frågan är ju hur pass mkt jag måste lägga för att det ska höras rejäl förbättring mot Primares interna DAC? Att överträffa den i Squeezeboxen är nog desto lättare.

Jag har spanat på Moon 100D, någon som har den eller kan uttala sig om den är bra eller för enkel i det här fallet? Kan ju alltid leta efter en mer exklusiv beg. om det finns några vettiga relativt sena modeller att leta efter?

Övriga anläggningen består i dagsläget av Audion Silver Night mk2 + JM Lab Mini Utopia.

Posted (edited)

Någon som har en aning om Eastern Electric Minimax DAC är lika bra som den verkar enl. denna recension, och går den att köpa i Sverige?:

http://www.6moons.com/audioreviews/easternelectric/dac.html

http://www.stereomojo.com/Eastern%20Electr...axDACReview.htm

Finns även en senare modell som har tilläggsnamnet Plus:

http://www.audiocircle.com/index.php?topic=95773.0

Edited by OA
Posted
Någon som har en aning om Eastern Electric Minimax DAC är lika bra som den verkar enl. denna recension, och går den att köpa i Sverige?:

Jag hittar den bara i Tyskland där den säljs för 990 €. Det rör sig då om Plus-modellen. Den tidigare är ointressant som jag ser det eftersom det enbart klarar 16/48 via USB och den är heller inte asynchron om jag förstått det riktigt. Det är däremot Plus modellen som har utrustats med M2Tech's USB lösning och klarar 24/192.

Jag skulle gå direkt till originalet och köpa en "äkta" M2Tech Young som klarar "allt", vilket ger dig full flexibiliet att använda den till alla källor idag och framöver, i vart fall de närmsta åren. Du kan PM´a Calle_Jr om du vill ha en initierad recension.

M2Tech Young hittar du bl a hos här hos Lefflers HiFi

Posted (edited)

Varför duger inte yellowtec PUC2?

Features: Modular design with a choice of different breakout panels (balanced analog XLR, PUC D-connector, MIC preamp, SPDIF/TOS ...)

TOS betyder optiskt om det är det som skulle saknas.

Edited by gcs
Posted
Hej!

Jag har en DVD/CD-spelare Primare DVD30 och en Squeezebox Touch vilka jag skulle vilja koppla mot en extern DAC. Frågan är ju hur pass mkt jag måste lägga för att det ska höras rejäl förbättring mot Primares interna DAC? Att överträffa den i Squeezeboxen är nog desto lättare.

Jag har spanat på Moon 100D, någon som har den eller kan uttala sig om den är bra eller för enkel i det här fallet? Kan ju alltid leta efter en mer exklusiv beg. om det finns några vettiga relativt sena modeller att leta efter?

Övriga anläggningen består i dagsläget av Audion Silver Night mk2 + JM Lab Mini Utopia.

Kör en Moon 300D och den förbättrade ljudet avsevärt för min Sonos ZP90.

Posted

...Jag har en DVD/CD-spelare Primare DVD30 och en Squeezebox Touch vilka jag skulle vilja koppla mot en extern DAC...

Kanske för att det står "och" :Thinking:

Posted

Den duger utmärkt om man inte behöver så många ingångar och har tillgång till balanserad ingång på försteget. M2Tech har betydligt större flexibilitet att växa med. Sedan är den ju dessutom snygg vilket PUC2 knappast kan beskyllas för.

Jag håller mig kvar vid PUC2 som jag gömt bakom racket så jag slipper se den. Ljudmässigt hänger den fortfarande med.

Posted
Kör en Moon 300D och den förbättrade ljudet avsevärt för min Sonos ZP90.

Den är säkert utmärkt bra men den klarar inte asyncron USB mer än 16/48 vilket jag tycker är en miss. Moon upsamplar också signalen. Jag föredrar att göra detta med programvaran, typ JRiver och att dacen enbart avkodar det jag skickar ut till den. För övrigt är det säkert utmärkt och det har också skrivits väl om den.

Posted

Jag hade kollat efter en DAC med Sabre ES9018-chippet, eftersom det verkar ge väldigt bra resultat i flera olika implementationer. Jag har själv valt en ES9018-baserad DAC.

En som är lite billigare och har visat god potential är den från Koreanska Calyx. Den saknar dock optisk ingång. De verkar sakna svensk distribution men finns i Danmark och Norge. Lite omdömen kan läsas på Digital Audio Blog.

Posted
Jag har en DVD/CD-spelare Primare DVD30 och en Squeezebox Touch vilka jag skulle vilja koppla mot en extern DAC. Frågan är ju hur pass mkt jag måste lägga för att det ska höras rejäl förbättring mot Primares interna DAC?

Jag har en Primare DVD30 som jag inte spelat på sedan jag köpte min PUC2 och spelar av från laptop. Skillnaden är extrem och mycket större än jag hade kunnat föreställa mig. :o

- Jag har inte testat att använda PUC2 som extern DAC till min Primare DVD30 :blush

Mvh,

eliot

Posted

Tack för alla tips!

Prismässigt och ljudmässigt verkar ju Yellowtec vara väldigt lyckad men som ni är inne på så vinner ju M2Tech Young mycket på att den har fler ingångar. Jag skulle i alla fall vilja ha så jag kan koppla DVD/Cd-spelaren på en coax eller optisk, Squeezeboxen kan man ta via USB och sen en till för en mediaspelare vilken troligen bara har en coax. Det hade alltså varit bra med flera (2-3st) coaxiala ingångar då jag nu måste mickla med alla möjliga sorters kablar för att få ihop detta men det känns som att det inte är så mkt att göra! M2Tech Young har väl en BNC-utgång också, vad ska man med den till, köra med en BNC-coax-adapter? Har ingen spelare med den sortens kontakt så vet inte vad man ska ha den till i annat fall (BNC).

Kan man kategorisera de olika kontakt/kabelstandarderna i kvalitetsordning? Ex. att coax skulle vara bättre än optisk eller tvärt om? Den digitala signalhanteringsvärlden är inget jag är så insatt i!

Posted

Med en BNC/coax-adapter får du samma kvalitet som om du skulle använda en XLR/RCA adapter och gå in i AES/EBU ingången. När det gäller Spdif/optiskt så kan man inte med säkerhet säga att det blir någon skillnad jämfört med elektrisk överföring.

Posted
Tack för alla tips!

Prismässigt och ljudmässigt verkar ju Yellowtec vara väldigt lyckad men som ni är inne på så vinner ju M2Tech Young mycket på att den har fler ingångar. Jag skulle i alla fall vilja ha så jag kan koppla DVD/Cd-spelaren på en coax eller optisk, Squeezeboxen kan man ta via USB och sen en till för en mediaspelare vilken troligen bara har en coax. Det hade alltså varit bra med flera (2-3st) coaxiala ingångar då jag nu måste mickla med alla möjliga sorters kablar för att få ihop detta men det känns som att det inte är så mkt att göra!

Även Moon DAC 300 verkar passa in på ditt behov.

M2Tech Young har väl en BNC-utgång också

Nej. M2Tech Young har aes/ebu, bnc, coax, opt/spdif och usb som digitala ingångar. Endast analoga rca-utgångar.

Jag kan nämna att M2Tech har en separat PSU på gång till Young som ersätter väggbulan.

Den skulle ha kommit i oktober, men det där har vi ju hört förr... :)

Posted (edited)

Jag har positiv erfarenhet av min Stello DA-100 Signature 96/24USB. Dock kan jag tycka att både denna och de uppräknade hittills har en svaghet i att man joxar med för många alternativ på ingångar. Det vore bättre med kanske 2-3 coax och ett par optiska ingångar plus ev en styck USB. Detta skulle göra DAC-en mycket mer användbar i en kombinerad tvåkanals och surroundanläggning. Man vill kunna mata in kanske en Sgueezebox (eller motsvarande), en AirportExpress, en blurayspelare, en digitaltvbox, en cd-spelare... Problem uppstår!

/ Ulf

Edited by ulfsan
Posted
Jag har positiv erfarenhet av min Stello DA-100 Signature 96/24USB. Dock kan jag tycka att både denna och de uppräknade hittills har en svaghet i att man joxar med för många alternativ på ingångar. Det vore bättre med kanske 2-3 coax och ett par optiska ingångar plus ev en styck USB. Detta skulle göra DAC-en mycket mer användbar i en kombinerad tvåkanals och surroundanläggning. Man vill kunna mata in kanske en Sgueezebox (eller motsvarande), en AirportExpress, en blurayspelare, en digitaltvbox, en cd-spelare... Problem uppstår!

Håller med i sak, och detta har ju t.ex Moon tänkt på, men inte så extremt.

Det känns väl inte riktigt som ett stort behov av tre spelare som gör samma sak... :unsure:

Jag tycker också det är lite svårt att välja bort aes/ebu, bnc, firewire, i2s och hdmi 1.4, eftersom det finns transporter som fungerar bäst med dessa.