Jump to content

Recommended Posts

Guest Musicus
Posted

Her man klar for å følge enda en vel dokumentert hendelse :mm: ...

mvh

Posted

Att dCS kan det här med att omvandla signaler åt ett eller endera hållet vet nog de flesta.

Men hur många vet vad företaget gjorde innan man gav sig in i den nuvarande produkttillverkningen ?

Fram t.o.m året då vi skrev 1987 var produktportföljen inriktad på flygindustri och försvar.

Ett område med "hyffsat" höga krav på både säkerhet och perfektion.

Säkert en mycket avancerad och väloljad erfarenhet man tog med sig in i pro audio världen då man något år senare

började tillverka utrustning åt många av världens mer välrenommerade inspelningsstudios.

dCS elektronik kan man bl.a finna hos Abbey Road, Chesky Records, Sony Music, Teldec och svenska Polar Studios.

Att ryktet sedan spred sig till våran välljudande hobby gjorde ju inte saken sämre än att man i mitten på 90-talet

också började se sig om vad som där "behövdes".

Nu är jag inte tillräckligt påläst för att kunna göra någon djupare historieanalys i ämnet så lektionen får stanna där.

Produktnamn som Elgar, Purcell och Verdi är säkert inte okända i våra kretsar och lägger man därtill en cd-transport av

samma årgång och märke så har man säkert en mycket kompetent kedja av signalbehandlare även om de har några

år på nacken.

Men tiden står ju inte stilla och utvecklingen går i rasande fart och även om dCS egna ring-dac's konstruktion hänger med

i förfinad version så har "skalet" fått en ordentlig omarbetning.

Enligt mig en av det absolut snyggast designade elektronikboxar Hifi-marknaden sett fram tills idag :mm: ...

4f5c356c.jpg

Posted (edited)

Bebop skrev...

"En Digital Aston Martin"...

Och det är det med råge.

Men hur förfinad tekniken än må vara i de digitala domänerna så måste det till lite fördelare och hästkrafter för att

få ekipaget att rulla.

Det senare tillhandahålls av Parasound i monoblocks utförande.

7c969bcc.jpg

Halo JC 1

d005434d.jpg

Med 400 hästkrafter i 8 ohm så skakar man fram rejält med dragkraft.

Edited by P-pan
Posted

Kul att i bilder få se vad man upplevt! :D

Din fotokonst överträffar nästan verkligheten. :mm: :mm:

Var nere på min vanliga fredagsrunda och lyssnade.

Digital Aston Martin var en träffande beskrivning! Både visuellt och audiellt!

Intressant att både dCs och Weiss har sina rötter i studiovärlden, finns nog mer att hämta därifrån.

En del lyssning och snack med Gurkan, Larry och Robban fick arbetsveckan att sluta på ett förträffligt sätt. :):app:

Spelade lite på RIO-plattan. Kanske den är en humörskiva som kräver en speciell sinnesstämning för att komma till sin rätt. Lät faktiskt lite bättre nu.

Calm

Posted
Men tiden står ju inte stilla och utvecklingen går i rasande fart och även om dCS egna ring-dac's konstruktion hänger med

i förfinad version så har "skalet" fått en ordentlig omarbetning.

Enligt mig en av det absolut snyggast designade elektronikboxar Hifi-marknaden sett fram tills idag :mm: ...

4f5c356c.jpg

Dessa Puccini-apparater är så oerhört läckra att man blir nyfiken på vem som ligger bakom designen... :Thinking::?::)

Posted
En del lyssning och snack med Gurkan... :)

Skönt att för en gång skulle få träffa en "tyst" Gurka :D

Här hålls det en lektion av Raveen Bawa som är dCS europsiska försäljningschef.

Förövrigt en mycket trevlig herre att språkas vid med... ja och så med Gurkan också förstås :)

5646b377.jpg

Och inte var det några hemligheter angående innanmätet i Puccinin helller :o

Bara att rita av och plocka fram lödkolven och några överblivna komponenter :D

Posted
Och inte var det några hemligheter angående innanmätet i Puccinin helller :o

Ett tecken på att de inte har något att dölja o litar på sina konstruktioner.

De skulle förmodligen grattulera eventuella framgångsrika DIYade varianter ;)

Posted (edited)

Säkert är det så Matrixen :)

Mr Raveen berättade att man dessutom nästan uteslutande mäter resultaten av sina förändringar

och justeringar under utvecklingsarbetet.

När teknikerna är klara med sitt så har de en väldigt liten lyssningsgrupp med "guldöron" som får tycka till.

Man bjuder dessutom in några återförsäljare/agenter som också får komma med ett utlåtande före det att

produktionen drar igång.

Appropå produktionen så har man "bara" 4 anställda som jobbar med att montera och färdigsställa produkterna.

Sett till att de är totalt 70 anställda på företaget så känns de som väldigt få i produktionslinjen.

De övriga på firman är nästan uteslutande tekniker/ingenjörer som jobbar med utveckling och finslipning.

Och att det är en finslipad produkt hördes mer än väl :mm:

Edited by P-pan
Posted
Dessa Puccini-apparater är så oerhört läckra att man blir nyfiken på vem som ligger bakom designen... :Thinking::?::)

Frågan är på väg i cyberspace och får jag bara ett svar så kommer det garanterat en kopia här :)

Posted
Mr Raveen berättade att man dessutom nästan uteslutande mäter resultaten av sina förändringar

och justeringar under utvecklingsarbetet.

När teknikerna är klara med sitt så har de en väldigt liten lyssningsgrupp med "guldöron" som får tycka till.

Intressant att de liksom Weiss lägger en stor majoritet av fokus på objektiva mätningar. Finns det någon i samma segment som har omvänd prioritering? Jag vill minnas att Playback Designs vurmat för lyssningstester, men fler kommer jag inte på.

Posted
Intressant att de liksom Weiss lägger en stor majoritet av fokus på objektiva mätningar. Finns det någon i samma segment som har omvänd prioritering? Jag vill minnas att Playback Designs vurmat för lyssningstester, men fler kommer jag inte på.

Ja, helt klart en intressant fråga.

Förvånad om det inte finns simuleringsverktyg, så att lyssningstester kan begränsas till optimering av egenskaper som varken går att simulera eller mäta.

Posted

Simuleringar eller inte så behövs det ju optimerade verktyg som kan föra fram fysiskt ljudliga egenskaper

för att det ska låta som musik i över huvud taget.

Tar man hjälp av franska Focal-tallrikar i en snygg svart kostym så har man en god grund att stå på...

Focal Scala Utopia

a8c9eabf.jpg

Av Gurkan noggrant utplacerade Svanåvingar fanns på plats för att hjälpa akustiken.

"Hårbollen" närmast i bild är dock inte någon nyhet från Svanå :D

Däremot så träffade jag faktiskt Svanå-Mats och han berättade att det var nyheter på gång.

Nyfikenheten växer och vi får hoppas att bilder och prestanda dyker upp inom en snar framtid.

Posted

Med endast en hårdvaruspelare kvar att presentera så var det nästan klart

för avspark...

"Fördelardosan" denna afton stod MBL för.

Preamp 5011 ur Noble line serien...

13c5ad53.jpg

Allt klart och "örnen", Lars Ek, från PL Audio kunde gå in för landning :)

927d3efa.jpg

Posted

Med öppen dörr så var det bara att ladda musikvara och låta dCS sköta sitt :mm: ...

De övriga i kedjan gjorde naturligtvis också sitt för den totala upplevelsen.

d4400261.jpg

Härligt formspråk som antagligen får musiken att låta bättre :o ...

och... jo, jag tror på att en snygg design låter bättre än... en mindre snygg.

Placebo kallas det visst ;)

Tur att det finns olika smaker här i världen.

Hur som helst så passade Tingvall Trio's album Vägen som hand i handske i detta system och vackert återskapade toner

spred sig i lokalen.

2d6f2988.jpg

Posted

... och här kommer svaret.

"The styling and detail design for our current product range was carried out exclusively at dCS by our Mechanical Design Engineer, Ray Wing.

The Scarlatti system was designed as an homage to the Elgar, hence the 70 degree sloping front and rear panels.

For the Puccini/Paganini case, Ray was given a free hand to develop some new ideas which were stylish to fit in with current fashion.

The final design features the multiple curves you see on the front panel today. We have received many compliments on this design

from all over the world, so we consider it a design win! "

e198b9b8.jpg

Mr Raveen Bawa tackar även alla som besökte demon och låter hälsa att om inget kommer i vägen för planeringen så

kommer han även att dyka upp på Stockholms mässan nu i februari.

Nytt läge för att ställa frågor och lyssna m.a.o :)

Posted (edited)

Ray tycks ju vara en kille som minst sagt har koll på det här med design och att han vågar ta ut svängarna

har vi ju redan sett.

Är han dessutom delaktig i den mer musikaliska utformningen så lär han vara värd en krona eller två för företaget :)

783ae5bf.jpg

Något som kändes lite mindre vågat och väldesignat var fjärrkontrollen... :unsure:

d31a071b.jpg

Varför ta fram en så otroligt välarbetad elektronikbox och sedan skicka med en fjärr av modell "plastico" ?

Frågan väcktes och herr Bawa ursäktade sig genast med att detta var den gamla modellen som till en början fått hänga med

från förra modellerna av dCS serier.

Numera finns en ny och hur den kan tänkas se ut går jag tyvärr bet på när jag söker på nätet.

Men vad gör väl en fjärrkontroll när man i övrigt serveras smekande toner med ett "vågat" intryck.

1d912ef2.jpg

Edited by P-pan
Posted

Att fånga en ljudvåg mellan fingrarna är ju en ganska ogripbar situation så lite hjälp har man ju i dCS formspråk.

Rundade former ger ju som oftast ett mjukare intryck så det kanske är därför det låter som det gör även fast polerad

metall kan ge ett kallt och hårt intryck....

lyssna med ögonen var det ju ;)

a51b5cf5.jpg

Hur låter det nu då ?

Frågan man kan ställa sig är ju vad i anläggningen som lägger till mest för välljudet :?:

Eftersom det inte utfördes några direkta A/B tester under mitt besök så får mina intryck

nog mest ses som en vag beskrivning.

78d52975.jpg

Jag var ju inne på det här med placebo-effekter och med tanke på dCS silvriga metallcase som kanske

kan ge ett lite kallt intryck så kan man tycka att här kommer musiken att framföras i en lite mer analytisk skepnad.

Så är nu inte fallet utan jag upplevde ljudet som detaljerat men naturligt.

Man kanske skulle kunna kalla det för lite av ett analogt ljud med digital brillians.

Basens dominans eller eventuella "kontur" hörde jag liksom inte utan det var mer en komplett helhet som kom emot en.

Och vilken helhet sen :mm:

En liten detalj tyckte jag dock stod lite mer i centrum än vad jag är van vid från andra referenser i prisklassen och det var

återgivningen av röster.

dCS tycks ha lagt en del extra krut på området och det i sin tur bidrar till ett otroligt bra holografiskt ljudintryck där sång

och instrument verkligen separeras från varandra.

Takhöjder och andra akustiska aspekter vid inspelningstillfället återges på ett fantastiskt bra sätt.

420b0b89.jpg

Men som sagt det är mina upplevelser och vad gör, eller inte gör, övriga delar i ljudkedjan för den totala upplevelsen ?

En test i det egna systemet är naturligvis som vanligt det bästa sättet att finna skillnaderna :)

Jaha,

återstår bara att tacka dCS, PL-Audio och AudioConcept för ett mycket trevlig och välljudande demonstration... tack tack

Och med det sagt så stänger jag bildkontoret för denna gång.

På återseende...

Pan

Posted (edited)

Tack P-pan för detta trevliga reportage och som alltid för fina bilder :app:

Hade varit roligt att fått närvara vid demon men agendan var fulltecknad denna gång :(

Men jag känner nästan som jag varit där men dock utan att ha fått lyssna till grejerna, men det får bli vid något annat tillfällel.

/byZan

Edit: saknat ord

Edited by byZan