Guest Musicus Posted November 25, 2011 Posted November 25, 2011 Her man klar for å følge enda en vel dokumentert hendelse ... mvh Quote
Bebop Posted November 25, 2011 Posted November 25, 2011 En digital Aston Martin... Det skall bli intressant att höra era intryck Quote
P-pan Posted November 25, 2011 Author Posted November 25, 2011 Att dCS kan det här med att omvandla signaler åt ett eller endera hållet vet nog de flesta. Men hur många vet vad företaget gjorde innan man gav sig in i den nuvarande produkttillverkningen ? Fram t.o.m året då vi skrev 1987 var produktportföljen inriktad på flygindustri och försvar. Ett område med "hyffsat" höga krav på både säkerhet och perfektion. Säkert en mycket avancerad och väloljad erfarenhet man tog med sig in i pro audio världen då man något år senare började tillverka utrustning åt många av världens mer välrenommerade inspelningsstudios. dCS elektronik kan man bl.a finna hos Abbey Road, Chesky Records, Sony Music, Teldec och svenska Polar Studios. Att ryktet sedan spred sig till våran välljudande hobby gjorde ju inte saken sämre än att man i mitten på 90-talet också började se sig om vad som där "behövdes". Nu är jag inte tillräckligt påläst för att kunna göra någon djupare historieanalys i ämnet så lektionen får stanna där. Produktnamn som Elgar, Purcell och Verdi är säkert inte okända i våra kretsar och lägger man därtill en cd-transport av samma årgång och märke så har man säkert en mycket kompetent kedja av signalbehandlare även om de har några år på nacken. Men tiden står ju inte stilla och utvecklingen går i rasande fart och även om dCS egna ring-dac's konstruktion hänger med i förfinad version så har "skalet" fått en ordentlig omarbetning. Enligt mig en av det absolut snyggast designade elektronikboxar Hifi-marknaden sett fram tills idag ... Quote
P-pan Posted November 25, 2011 Author Posted November 25, 2011 (edited) Bebop skrev... "En Digital Aston Martin"... Och det är det med råge. Men hur förfinad tekniken än må vara i de digitala domänerna så måste det till lite fördelare och hästkrafter för att få ekipaget att rulla. Det senare tillhandahålls av Parasound i monoblocks utförande. Halo JC 1 Med 400 hästkrafter i 8 ohm så skakar man fram rejält med dragkraft. Edited November 26, 2011 by P-pan Quote
calm Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 Kul att i bilder få se vad man upplevt! Din fotokonst överträffar nästan verkligheten. :mm: Var nere på min vanliga fredagsrunda och lyssnade. Digital Aston Martin var en träffande beskrivning! Både visuellt och audiellt! Intressant att både dCs och Weiss har sina rötter i studiovärlden, finns nog mer att hämta därifrån. En del lyssning och snack med Gurkan, Larry och Robban fick arbetsveckan att sluta på ett förträffligt sätt. Spelade lite på RIO-plattan. Kanske den är en humörskiva som kräver en speciell sinnesstämning för att komma till sin rätt. Lät faktiskt lite bättre nu. Calm Quote
Timbre™ Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 Men tiden står ju inte stilla och utvecklingen går i rasande fart och även om dCS egna ring-dac's konstruktion hänger med i förfinad version så har "skalet" fått en ordentlig omarbetning. Enligt mig en av det absolut snyggast designade elektronikboxar Hifi-marknaden sett fram tills idag ... Dessa Puccini-apparater är så oerhört läckra att man blir nyfiken på vem som ligger bakom designen... Quote
K-man Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 Ja, dCs nya skapelser är allt läckra och fräcka! Kör på P-pan! PS, något nytt inköpt till kameran efter "vinsten"? \\K-man Quote
P-pan Posted November 26, 2011 Author Posted November 26, 2011 En del lyssning och snack med Gurkan... Skönt att för en gång skulle få träffa en "tyst" Gurka Här hålls det en lektion av Raveen Bawa som är dCS europsiska försäljningschef. Förövrigt en mycket trevlig herre att språkas vid med... ja och så med Gurkan också förstås Och inte var det några hemligheter angående innanmätet i Puccinin helller Bara att rita av och plocka fram lödkolven och några överblivna komponenter Quote
Matrixen Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 Och inte var det några hemligheter angående innanmätet i Puccinin helller Ett tecken på att de inte har något att dölja o litar på sina konstruktioner. De skulle förmodligen grattulera eventuella framgångsrika DIYade varianter Quote
P-pan Posted November 26, 2011 Author Posted November 26, 2011 (edited) Säkert är det så Matrixen Mr Raveen berättade att man dessutom nästan uteslutande mäter resultaten av sina förändringar och justeringar under utvecklingsarbetet. När teknikerna är klara med sitt så har de en väldigt liten lyssningsgrupp med "guldöron" som får tycka till. Man bjuder dessutom in några återförsäljare/agenter som också får komma med ett utlåtande före det att produktionen drar igång. Appropå produktionen så har man "bara" 4 anställda som jobbar med att montera och färdigsställa produkterna. Sett till att de är totalt 70 anställda på företaget så känns de som väldigt få i produktionslinjen. De övriga på firman är nästan uteslutande tekniker/ingenjörer som jobbar med utveckling och finslipning. Och att det är en finslipad produkt hördes mer än väl Edited November 26, 2011 by P-pan Quote
P-pan Posted November 26, 2011 Author Posted November 26, 2011 Dessa Puccini-apparater är så oerhört läckra att man blir nyfiken på vem som ligger bakom designen... Frågan är på väg i cyberspace och får jag bara ett svar så kommer det garanterat en kopia här Quote
ukiro Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 Mr Raveen berättade att man dessutom nästan uteslutande mäter resultaten av sina förändringar och justeringar under utvecklingsarbetet. När teknikerna är klara med sitt så har de en väldigt liten lyssningsgrupp med "guldöron" som får tycka till. Intressant att de liksom Weiss lägger en stor majoritet av fokus på objektiva mätningar. Finns det någon i samma segment som har omvänd prioritering? Jag vill minnas att Playback Designs vurmat för lyssningstester, men fler kommer jag inte på. Quote
calle_jr Posted November 27, 2011 Posted November 27, 2011 Intressant att de liksom Weiss lägger en stor majoritet av fokus på objektiva mätningar. Finns det någon i samma segment som har omvänd prioritering? Jag vill minnas att Playback Designs vurmat för lyssningstester, men fler kommer jag inte på. Ja, helt klart en intressant fråga. Förvånad om det inte finns simuleringsverktyg, så att lyssningstester kan begränsas till optimering av egenskaper som varken går att simulera eller mäta. Quote
P-pan Posted November 27, 2011 Author Posted November 27, 2011 Simuleringar eller inte så behövs det ju optimerade verktyg som kan föra fram fysiskt ljudliga egenskaper för att det ska låta som musik i över huvud taget. Tar man hjälp av franska Focal-tallrikar i en snygg svart kostym så har man en god grund att stå på... Focal Scala Utopia Av Gurkan noggrant utplacerade Svanåvingar fanns på plats för att hjälpa akustiken. "Hårbollen" närmast i bild är dock inte någon nyhet från Svanå Däremot så träffade jag faktiskt Svanå-Mats och han berättade att det var nyheter på gång. Nyfikenheten växer och vi får hoppas att bilder och prestanda dyker upp inom en snar framtid. Quote
P-pan Posted November 27, 2011 Author Posted November 27, 2011 Med endast en hårdvaruspelare kvar att presentera så var det nästan klart för avspark... "Fördelardosan" denna afton stod MBL för. Preamp 5011 ur Noble line serien... Allt klart och "örnen", Lars Ek, från PL Audio kunde gå in för landning Quote
P-pan Posted November 28, 2011 Author Posted November 28, 2011 Med öppen dörr så var det bara att ladda musikvara och låta dCS sköta sitt ... De övriga i kedjan gjorde naturligtvis också sitt för den totala upplevelsen. Härligt formspråk som antagligen får musiken att låta bättre ... och... jo, jag tror på att en snygg design låter bättre än... en mindre snygg. Placebo kallas det visst Tur att det finns olika smaker här i världen. Hur som helst så passade Tingvall Trio's album Vägen som hand i handske i detta system och vackert återskapade toner spred sig i lokalen. Quote
Käera Posted November 29, 2011 Posted November 29, 2011 Känns inte att designen på någon av dessa bänkade apparater är något alldagligt direkt,vad sa Gunnar var han nöjd med ljudet Quote
P-pan Posted December 1, 2011 Author Posted December 1, 2011 Dessa Puccini-apparater är så oerhört läckra att man blir nyfiken på vem som ligger bakom designen... ... och här kommer svaret. "The styling and detail design for our current product range was carried out exclusively at dCS by our Mechanical Design Engineer, Ray Wing. The Scarlatti system was designed as an homage to the Elgar, hence the 70 degree sloping front and rear panels. For the Puccini/Paganini case, Ray was given a free hand to develop some new ideas which were stylish to fit in with current fashion. The final design features the multiple curves you see on the front panel today. We have received many compliments on this design from all over the world, so we consider it a design win! " Mr Raveen Bawa tackar även alla som besökte demon och låter hälsa att om inget kommer i vägen för planeringen så kommer han även att dyka upp på Stockholms mässan nu i februari. Nytt läge för att ställa frågor och lyssna m.a.o Quote
Bebop Posted December 1, 2011 Posted December 1, 2011 Nytt läge för att ställa frågor och lyssna m.a.o Länge leve CD-skivan Kul att få hälsa på AC igen. Quote
Hasse Posted December 1, 2011 Posted December 1, 2011 Som jag sagt tidigare så måste de här Pucciniapparaterna vara marknadens mest eleganta . Snyggt jobb av Ray. Quote
P-pan Posted December 3, 2011 Author Posted December 3, 2011 (edited) Ray tycks ju vara en kille som minst sagt har koll på det här med design och att han vågar ta ut svängarna har vi ju redan sett. Är han dessutom delaktig i den mer musikaliska utformningen så lär han vara värd en krona eller två för företaget Något som kändes lite mindre vågat och väldesignat var fjärrkontrollen... Varför ta fram en så otroligt välarbetad elektronikbox och sedan skicka med en fjärr av modell "plastico" ? Frågan väcktes och herr Bawa ursäktade sig genast med att detta var den gamla modellen som till en början fått hänga med från förra modellerna av dCS serier. Numera finns en ny och hur den kan tänkas se ut går jag tyvärr bet på när jag söker på nätet. Men vad gör väl en fjärrkontroll när man i övrigt serveras smekande toner med ett "vågat" intryck. Edited December 3, 2011 by P-pan Quote
P-pan Posted December 3, 2011 Author Posted December 3, 2011 Att fånga en ljudvåg mellan fingrarna är ju en ganska ogripbar situation så lite hjälp har man ju i dCS formspråk. Rundade former ger ju som oftast ett mjukare intryck så det kanske är därför det låter som det gör även fast polerad metall kan ge ett kallt och hårt intryck.... lyssna med ögonen var det ju Hur låter det nu då ? Frågan man kan ställa sig är ju vad i anläggningen som lägger till mest för välljudet Eftersom det inte utfördes några direkta A/B tester under mitt besök så får mina intryck nog mest ses som en vag beskrivning. Jag var ju inne på det här med placebo-effekter och med tanke på dCS silvriga metallcase som kanske kan ge ett lite kallt intryck så kan man tycka att här kommer musiken att framföras i en lite mer analytisk skepnad. Så är nu inte fallet utan jag upplevde ljudet som detaljerat men naturligt. Man kanske skulle kunna kalla det för lite av ett analogt ljud med digital brillians. Basens dominans eller eventuella "kontur" hörde jag liksom inte utan det var mer en komplett helhet som kom emot en. Och vilken helhet sen En liten detalj tyckte jag dock stod lite mer i centrum än vad jag är van vid från andra referenser i prisklassen och det var återgivningen av röster. dCS tycks ha lagt en del extra krut på området och det i sin tur bidrar till ett otroligt bra holografiskt ljudintryck där sång och instrument verkligen separeras från varandra. Takhöjder och andra akustiska aspekter vid inspelningstillfället återges på ett fantastiskt bra sätt. Men som sagt det är mina upplevelser och vad gör, eller inte gör, övriga delar i ljudkedjan för den totala upplevelsen ? En test i det egna systemet är naturligvis som vanligt det bästa sättet att finna skillnaderna Jaha, återstår bara att tacka dCS, PL-Audio och AudioConcept för ett mycket trevlig och välljudande demonstration... tack tack Och med det sagt så stänger jag bildkontoret för denna gång. På återseende... Pan Quote
byZan Posted December 3, 2011 Posted December 3, 2011 (edited) Tack P-pan för detta trevliga reportage och som alltid för fina bilder Hade varit roligt att fått närvara vid demon men agendan var fulltecknad denna gång Men jag känner nästan som jag varit där men dock utan att ha fått lyssna till grejerna, men det får bli vid något annat tillfällel. /byZan Edit: saknat ord Edited December 3, 2011 by byZan Quote
Recommended Posts