Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ett av de stora glädjeämnena när man besöker HiFi affärer är att man ibland dyker på helt okända artister.

Vid besök hos Marten så spelades det en underbar vinylskiva, pianisten var Steve Dobrogosz inte okänd och en strålande musiker tycker jag.

Men den kvinnliga artisten var Berit Andersson, vem detta är hade jag inte en aning om men en mycket bra skiva, Scary Bright är titeln.

Väl hemkommen kontaktade jag Andra Jazz, jodå han hade ett ex och en till med samma artister, he Final Touch, köpte den också - inte besviken snarare tvärtom. Skivorna är inspelade -84 resp -89. Med andra ord en ung Steve. Att köpen visade sig vara nästintill ospelade och med helt oskadade konvolut gör ju inte saken sämre. Kan starkt rekommenderas

Kul med nya upptäckter.

När jag ändå är på gång så kan jag ta nästa skivköp också. Efter att ha läst Timbres lovord om George Benson kände jag att jag ville testa själv,

Guitar Man och Songs and Stories blev valen,inhandlades från Japan och vilken fullträff. Tycker nog att Songs and Stories är bäst men Guitar Man kommer på upploppet. Vilken inspelningskvalitet!

Livet är fyllt av glädjeämnen, kanske inte bara musik, men ofta är det så.

Med allra bästa hälsningar

Putte

Posted
Tycker nog att Songs and Stories är bäst men Guitar Man kommer på upploppet. Vilken inspelningskvalitet!

Precis där befinner jag mig också i Bensonlyssningen... :)

Guitar Man har en del att ta in men några spår kommer sakta och säkert.

benson130.JPG

Posted
Ett av de stora glädjeämnena när man besöker HiFi affärer är att man ibland dyker på helt okända artister.

Vid besök hos Marten så spelades det en underbar vinylskiva, pianisten var Steve Dobrogosz inte okänd och en strålande musiker tycker jag.

Men den kvinnliga artisten var Berit Andersson, vem detta är hade jag inte en aning om men en mycket bra skiva, Scary Bright är titeln.

Väl hemkommen kontaktade jag Andra Jazz, jodå han hade ett ex och en till med samma artister, he Final Touch, köpte den också - inte besviken snarare tvärtom. Skivorna är inspelade -84 resp -89. Med andra ord en ung Steve. Att köpen visade sig vara nästintill ospelade och med helt oskadade konvolut gör ju inte saken sämre. Kan starkt rekommenderas

Kul med nya upptäckter.

När jag ändå är på gång så kan jag ta nästa skivköp också. Efter att ha läst Timbres lovord om George Benson kände jag att jag ville testa själv,

Guitar Man och Songs and Stories blev valen,inhandlades från Japan och vilken fullträff. Tycker nog att Songs and Stories är bäst men Guitar Man kommer på upploppet. Vilken inspelningskvalitet!

Livet är fyllt av glädjeämnen, kanske inte bara musik, men ofta är det så.

Med allra bästa hälsningar

Putte

Steve D. och Berit A. är inte helt okända på detta forum. Final Touch är en av de bättre. Visste faktiskt inte att den fanns på vinyl. Har andra tidigare vinyler av Steve D. som också är mkt bra!

Calm

Guest Musicus
Posted

Liker man Steve D, kommer man nesten ikke utenom duoen med Radka Toneff, den har av en avis i Norge gått helt til topps i kåringen (hva nå det måtte bety) av de 100 viktigste albumene.

1-Radka-ToneffSteve-Dobrogosz-Fairytales-290x300.jpg

Noen kommentarar fra nomineringen:

"Møtet mellom Toneff og pianisten Steve Dobrogosz var preget av ujålete tradisjonalisme, men pekte også fremover. Fairytales var Norges første digitale plateinnspilling, og den nye opptaksteknologien ga albumet et nærbildeaktig, tett pustende preg. Siden har Fairytales’ hviskende sound fått evig liv på rødvinskvelder, «alene hjemme»-nachspiel og kjærlighetssorgtyngede kveldsturer – alle de stundene da vi er mest klar for å utsette oss for verdens smerte.

De intimtyranniserende blødmene er ikke tilfeldige: I dag fremstår Fairytales først og fremst som et hjerteskjærende innlegg i debatten om forholdet mellom liv og verk. Noen måneder etter plateutgivelsen gikk Radka Toneff ut blant trærne på Bygdøy, som denne oktoberkvelden må ha sett ganske annerledes ut enn den fargeglade eventyrskogen lillesøsteren hennes hadde tegnet til Fairytales-omslaget. Der ble 30-åringen funnet død morgenen etter, avslutningen på et liv fullt av psykiske berg-og-dal-baneturer. I ettertid er det blitt vanskelig å høre Fairytales uten å tenke på den livløse kroppen på Bygdøy. Høres hun ikke veldig ensom ut?

Eller, lytt en gang til: Virker det ikke heller som om hun er i sitt ess"

Finns selvsagt på vinyl.

mvh