Jump to content

Thunderbolt!


Absolute Audio

Recommended Posts

icon.jpg

Nya gränssnittet Thunderbolt från Intel kan vara värt att hålla ögonen på! Ska klara väldigt höga dataströmmar och det verkar som PRO världen välkomnar denna port. Bl.a Apogee har börjat tillverka komponenter som nyttjar Thunderbolt.

Ska bli spännande att se vilka möjligheter som finns med denna port och om någon utnyttjar dessa. Eller om det blir krig mellan USB och Thunderbolt.

Link to comment
Share on other sites

Rent tekniskt är Thunderbolt ett _mycket_ trevligt gränssnitt med höga överföringshastigheter och trevliga funktioner. Jag tror dock inte det kommer att slå, om inte Intel sänker licenskostnaderna duktigt. Det är helt enkelt ett för dyrt gränssnitt att implementera för tillverkare av datortillbehör.

Sedan är även själva kablarna proprietära, de innehåller hela tolv aktiva kretsar och en kort kabel från Apple kostar t.ex. 500 kr....

Vad gäller användningen i hifisammanhang, så är nog fördelen mest att snabbheten ger möjlighet att överföra mer högupplöst material (det är få USB-dacar som klarar 24/192 t.ex.).

Men som sagt, rent tekniskt är Thunderbolt mycket trevligt och skulle egentligen kunna ersätta de flesta portarna på den dator!

Link to comment
Share on other sites

Frågan är dock om det behövs något snabbare än USB eller toslink för ljud. Det mest krävande är väl DTS-HD Master Audio som ligger på 24.5 Mbit/s. USB ligger i dagsläget på 480 Mbit/s och även om man inte kan utnyttja 100% är det god marginal. Toslink ligger på 125 Mbit/s. Jag inbillar mig att Thunderbolt mest handlar om att öka kapaciteten för att kunna köra flera data-applikationer samtidigt genom en och samma kabel. En kabel med hub till skärm, externa diskar, osv... Dessutom kan den försörja enheter med 10W effekt.

Link to comment
Share on other sites

Är Tosklink ett bra sätt att för att lyckas få ut ett fullgott ljud? Sen kan man verkligen fråga sig om det behövs snabbare än usb. Om man använder sig av Usb till Dac så ska man försöka använda någon annan överföring till sin Nas, tex Firewire eller Thunderbolt.

Link to comment
Share on other sites

För mej är inte överföringsgränssnittet det allvarliga problemet med strömmat ljud mellan dator och DAC, utan den patetiskt bristfälliga standard datorindustrin väljer för sina kontakter, USB är ett fint exempel där kontaktstandarden valts för att den skall var så billig som möjligt och gå sönder så ofta som möjligt, den är så löjligt att man kan tro att det är en ekonom som står bakom konstruktionen!

Jag strömmar hur mycket ljud som helst, men jag tror inte att det kommer bli riktigt bra förrän datorvärlden hittar en bättre kontaktstandard för dataöverföring!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

För mej är inte överföringsgränssnittet det allvarliga problemet med strömmat ljud mellan dator och DAC, utan den patetiskt bristfälliga standard datorindustrin väljer för sina kontakter, USB är ett fint exempel där kontaktstandarden valts för att den skall var så billig som möjligt och gå sönder så ofta som möjligt, den är så löjligt att man kan tro att det är en ekonom som står bakom konstruktionen!

Jag strömmar hur mycket ljud som helst, men jag tror inte att det kommer bli riktigt bra förrän datorvärlden hittar en bättre kontaktstandard för dataöverföring!

/ptr

Jag har aldrig någonsin varit med om att en USB-kontakt slutat fungera. Trots ihärdigt i- och ur-sättande av dylika kontakter. De flesta tester med strömmande ljud visar lika bra eller bättre siffror än tex uppspeling av tex cd-skivor, dvs lika lågt jitter, brus, etc...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...