calle_jr Posted December 13, 2011 Posted December 13, 2011 Skön bild med runda ting som tema (bordet). Det är en palette, och jag minns samma bord från mitt förldrahem Har många gånger undrat vart det tagit vägen... För övrigt borde alla mindre bord ha tre ben. Quote
P-pan Posted December 13, 2011 Posted December 13, 2011 Har många gånger undrat vart det tagit vägen... ... en secondhandbutik i Kristianstad kanske ... Quote
Ranefjord Posted December 13, 2011 Posted December 13, 2011 (edited) Jättetrevligt reportage med fina bilder som vanligt. Det är lite extra roligt att läsa reportage hemifrån ens bekanta =). Vad tycker ni är de stora ljudmässiga skillnaderna mellan Bebops och Dons lyssningsrum? Edited December 13, 2011 by Ranefjord Quote
Timbre™ Posted December 13, 2011 Author Posted December 13, 2011 Vad tycker ni är de stora ljudmässiga skillnaderna mellan Bebops och Dons lyssningsrum? Frågan är intressant då det handlar om två helt skilda vägar för att nå sitt personliga ideal. Bebop berättade om en kraftig basförstärkning runt 50 Hz före akustikbehandlingen och med ett par Temptation uppkopplade i rummet kan jag tänka mig att bottenoktaverna drog till sig uppmärksamhet. Det handlar ju inte bara om högtalare eller rum utan om högtalare i ett rum och det metodiska upplägget var kanske den enda vägen att gå... Temptations bjöd fortfarande på en fyllig klang när musikmaterialet levererade förutsättningarna men basen blev aldrig något störande inslag. Dons rum är av det asymmetriska slaget, vilket enligt mina egna erfarenheter ger det bästa utgångsläget från start. Skulle heller inte bli förvånad om innerväggarna består av gipsskivor på rejält avstånd till ytterväggen, något som också kan ha en positiv inverkan. All inredning plus rumsväxter drar ju dessutom i önskvärd riktning så akustikbehandling var nog det sista jag tänkte på mellan fotovarven. Kvar har vi skillnader mellan högtalarkonstruktionerna och även ESL fungerade utmärkt i sitt sammanhang. Upplevde att utgångsläget var till fördel i bägge dessa rum men jag hade inte tackat nej till mer koncentrerad lyssning hos Don. Fotograferandets baksida är ju att det tar tid om man inte sysslar med det tillräckligt ofta... Quote
calle_jr Posted December 14, 2011 Posted December 14, 2011 Vad tycker ni är de stora ljudmässiga skillnaderna mellan Bebops och Dons lyssningsrum? Man skulle vilja leva med båda rummen De stora ljudmässiga skillnaderna ligger i soundstage. Där är skillnaderna så stora att de överskuggar alla andra jämförelser skulle jag vilja säga. I Bebops rum får man en totalt öppen lyssning med musiken presenterad för alla närvarande. I Dons rum sätter man sig i ljudsfären och omsluts eller sugs in i en intim presentation. Alla skivor som spelades lät suveränt. Alla utom min medhavda Manfred Mann Chapter Three som är ganska ansträngd i mellanregistret. Det finns många så'na inspelningar i den genren, och om man gillar det får man nog tweaka anläggningen därefter. Quote
Hasse Posted December 14, 2011 Posted December 14, 2011 I Dons rum sätter man sig i ljudsfären och omsluts eller sugs in i en intim presentation. Hur nära skärmarna är lyssningspositionen? Quote
calle_jr Posted December 15, 2011 Posted December 15, 2011 Hur nära skärmarna är lyssningspositionen? En bild från ett tidigare besök antyder att det är ca 3m; Quote
Recommended Posts