Timbre™ Posted December 1, 2011 Author Posted December 1, 2011 Jag ser att relaxahyllan är borta! Det var på tiden... Nu låter väl LP12an ok igen, eller? Fast det är klart, det finns ju konkurrens. Linn Sondek-klassikern såg ut att vara vid mycket god vigör trots sina trettio år på nacken... Om jag inte minns helt fel fick LP12:an bära ansvaret för att direktdriftens expansion under sjuttiotalet punkterades och nostalgikänslor är bara förnamnet även om modellen fortfarande är i produktion... Med alla uppgraderingsmöjligheter kryper dagens LP12:or snabbt upp i pris. Quote
Timbre™ Posted December 1, 2011 Author Posted December 1, 2011 Den ena vinylsvarven leder till den andra och här har vi fått upp spåret på en SME Model 10. Faktum är att jag fått syn på minst fem grammofonverk vid en efterhandsgranskning av bilderna. Frågan är hur många turntables det egentligen fanns i Storhövdingens residens... Dessutom har vi en liten Yellow Submarine... Quote
Timbre™ Posted December 1, 2011 Author Posted December 1, 2011 SME Model 10 kan få tallriken att rotera i de tre hastigheterna 33/45/78 RPM och mellan varven placeras lämpligen det medföljande soft dust cover som täcker skivtallrik och tonarm. Läckert! Quote
Ranefjord Posted December 1, 2011 Posted December 1, 2011 Så snygg sme10an blev på Audiomagichyllan. Följer så klart tråden med spänning. Quote
Timbre™ Posted December 1, 2011 Author Posted December 1, 2011 AudioMagic-hyllorna fyller på med fler godbitar och här har vi en dagsaktuell integrerad rörförstärkare i klassisk Luxman-design. SQ-38u sänder retro-vibbar och jag tänker omedelbart på min första förförstärkare, en Luxman CL-350. Quote
Timbre™ Posted December 1, 2011 Author Posted December 1, 2011 Så snygg sme10an blev på Audiomagichyllan. Följer så klart tråden med spänning. Här fanns så mycket hifigodbitar att man måste ta ett djupt andetag mellan varven. FURUNO låter väldigt japanskt... Quote
calle_jr Posted December 2, 2011 Posted December 2, 2011 http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp4/blekinge235.JPG Det är inte kattskitutgåvor man ser till vänster... De två sista Let It Be och Abbey Road från MoFi, och vad jag kunnat se har han alla 12. Magical Mystery Tour EPn är garanterat ett original. Quote
calle_jr Posted December 2, 2011 Posted December 2, 2011 http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp4/blekinge247.JPG Till höger skymtar en Blue Horizon-box i det förgängliga formatet. Men texten i det medföljande häftet är totalt uppslukande. Quote
Jonne Posted December 2, 2011 Posted December 2, 2011 Gillar retro stuket på Luxman är cd:n en D38 ? Quote
lindvall Posted December 3, 2011 Posted December 3, 2011 Det är inte kattskitutgåvor man ser till vänster... De två sista Let It Be och Abbey Road från MoFi, och vad jag kunnat se har han alla 12. Magical Mystery Tour EPn är garanterat ett original. Och då har ni inte ens snuddat vid reggaesamlingen! En av södra Sveriges största kvalitets-reggae-samlingar! Quote
Timbre™ Posted December 8, 2011 Author Posted December 8, 2011 Det är inte kattskitutgåvor man ser till vänster... Det var heller inga kattutgåvor jag fick syn på runt hörnet... Aretha Franklin's tidiga Atlantic-singlar i specialutgåva samt lite Bar-Kays plus annat smått och gott. Vågar inte ens spekulera i samlarvärdet på den internationella vinylmarknaden... Vinyljakten går vidare och spåren leder till nya villebråd ur den brittiska turntable-faunan... SME Model 20/3 går lös på 31 kg inklusive kontrollenhet, exklusive tonarm & pickup. Quote
Timbre™ Posted December 8, 2011 Author Posted December 8, 2011 Model 20/3 leder in på vad som skulle kunna vara huvudspåret men här finns skilda hifisystem för dygnets alla varierande behov... Quote
Timbre™ Posted December 8, 2011 Author Posted December 8, 2011 En avklädd SME-skönhet och här finns som synes en hel del klassiska godbitar från Audio Research att avlyssna och beskåda. Quote
Timbre™ Posted December 8, 2011 Author Posted December 8, 2011 Det rejäla stereoslutsteget på högerflanken är ett Audio Research VS110 som obehindrat kan lämna 2 x 100W i 8 ohm. Baksidan erbjuder tre uppkopplingsalternativ med hänsyn till högtalarnas impedans och effektdelen är bestyckad med två par matchade 6550C per kanal. De främre ledet består av två 6NIP trioder per kanal plus ett centrumrör vilket fungerar som ingångsrör. Matchvikten kryper upp mot 28 kg. Quote
Timbre™ Posted December 12, 2011 Author Posted December 12, 2011 Dags att ta upp spåret igen efter tabellkraschen och den brittiska vinyldrottningen omges av alternativa signalkällor. Audio Research CD5 är absolut den CD-spelare jag oftast har träffat på under hifiåret 2011 och dess popularitet går inte att ta miste på. CD5 har varit inblandad i flera oförglömliga ljudupplevelser och den manuella toppmatningen höjer dessutom attraktionsvärdet för min del. Quote
Ranefjord Posted December 12, 2011 Posted December 12, 2011 Skönt att forumet fungerar igen. Nu ska jag luta mig tillbaka. Quote
Timbre™ Posted December 12, 2011 Author Posted December 12, 2011 Skönt att forumet fungerar igen. Nu ska jag luta mig tillbaka. Då kan det vara läge att blicka ut över Storhövdingens domäner och borta vid horisonten kan man skymta "kaffe-anläggningen"... På vägen dit passerar man två Quad-elektrostater av det större formatet. Här har calle_jr intagit en avslappnad position i samband med avspända musik- och hifidiskussioner... En av frågorna gällde elektrostatlyssning i rummets längd- eller tvärriktning. Quote
Timbre™ Posted December 12, 2011 Author Posted December 12, 2011 På väg in till kaffemaskinen i köksregionen fastnar blicken omedelbart på denna elektronikstapel som är en blandning av Accuphase och Meridian. Tunern T-106 är en av åttiotalets tre Accuphase-klassiker. Den integrerade förstärkaren är tio år yngre och ser ut att vara en E-306. Accuphase var tidigt ute med integrerat förstärkeri och den första modellen E-202 presenterades tillsammans med tunern T-101. Dess produktblad är numera samlarobjekt... Quote
Bebop Posted December 12, 2011 Posted December 12, 2011 ... å så finns det dom som tycker att hifi är fult. Storhövdingen har verkligen en förmåga att integrera sin hifi i sin hemmiljö. Rena vernisaget Quote
calm Posted December 12, 2011 Posted December 12, 2011 Snyggt rack! Misstänker att det är hemmagjort efter stolen som står brevid. Stolen är en designklassiker från början av förra seklet, men kan just nu inte komma på vem som ritat. Fanns med på en utställning på Nationalmuseum på temat 1900-tals design. Sonen tillverkade en egen. Snygg, genial i sin enkelhet, men inte så bekväm. Calm Quote
Apexorca Posted December 12, 2011 Posted December 12, 2011 Rummet påminner om Timbres tycker jag. Det spelas dock i rät vinkel mot Timbres. Håller med om cool hifi möbel. Grym samling electronik. Quote
eliot Posted December 12, 2011 Posted December 12, 2011 Snyggt rack! Misstänker att det är hemmagjort efter stolen som står brevid. Stolen är en designklassiker från början av förra seklet, men kan just nu inte komma på vem som ritat. Fanns med på en utställning på Nationalmuseum på temat 1900-tals design. Sonen tillverkade en egen. Snygg, genial i sin enkelhet, men inte så bekväm. Calm Designern är holländaren Gerrit Thomas Rietveld - Mycket intressant Hemma-hos reportage - smakfullt inredd våning Quote
calle_jr Posted December 12, 2011 Posted December 12, 2011 Rummet påminner om Timbres tycker jag. Det spelas dock i rät vinkel mot Timbres. Min gissning är att högtalarplaceringen är optimerad på bägge ställen. Det är en fantastiskt intim upplevelse att lyssna på Quadarna, och det är inte ett uns påträngande. Rummet spelar med utan att vara i vägen. Quote
eliot Posted December 12, 2011 Posted December 12, 2011 Det är en fantastiskt intim upplevelse att lyssna på Quadarna, och det är inte ett uns påträngande. Rummet spelar med utan att vara i vägen. Jag har alltid gillat Quad och det skulle varit mycket intressant att få lyssna på denna uppställning Quote
calm Posted December 13, 2011 Posted December 13, 2011 Designern är holländaren Gerrit Thomas Rietveld - Mycket intressant Hemma-hos reportage - smakfullt inredd våning Tack för det tappade namnet! Håller helt med om att detta ser mycket trevligt ut! Calm Quote
Timbre™ Posted December 13, 2011 Author Posted December 13, 2011 Rummet påminner om Timbres tycker jag. Av någon anledning kände jag ett påtagligt lugn när vi kom in i denna bostad. Hifisamlande kan vara en del av hobbyn och allt behöver inte vara inkopplat på en och samma gång. Finns det ett uppvakningssystem passar det givetvis bra med ett insomningssystem och här kommer en vy från sovrummet. Vad kan passa bättre än att avrunda denna besöksrapport med ett par omvandlare från Sonab... Vet sedan länge att Sonab och Quad ligger Storhövdingen varmt om hjärtat och vem har inte somnat in till smäktande musik över ett par Carlssonhögtalare... Quote
Timbre™ Posted December 13, 2011 Author Posted December 13, 2011 Här kommer en bild som på något sätt sammanfattar intrycken från hela vår utfärd till Blekinge. Ingenting har som sagt hamnat på plats av en slump och här finns ett enormt musikintresse blandat med god inredningssmak, en brinnande hifientusiasm samt känsla för de små och intresseväckande detaljerna. Återstår att lyfta på hatten och tacka alla inblandade denna helg. Eitans trygga hifibil gjorde sin sista utfärd och det var en minst sagt värdig avslutning på den senaste tidens alla utflykter. Det nya Aqua Power-fordonet skall enligt uppgift vara något i hästväg när det gäller hifibilar... Dirty Music Quote
Hasse Posted December 13, 2011 Posted December 13, 2011 Här har calle_jr intagit en avslappnad position i samband med avspända musik- och hifidiskussioner... En av frågorna gällde elektrostatlyssning i rummets längd- eller tvärriktning. Vad kom ni fram till? Quote
P-pan Posted December 13, 2011 Posted December 13, 2011 http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp4/blekinge322.JPG Sämre göromål än att närfältslyssna sittandes i en Jetson kan man ju tänka sig Skön bild med runda ting som tema (bordet). Fattas väl egentligen bara ett par vinylskivor för att få det hela till en sluten cirkel Tack för att vi fick "åka med" på en trevlig resa Quote
Timbre™ Posted December 13, 2011 Author Posted December 13, 2011 Vad kom ni fram till? Att man mycket väl kan placera dipoler utefter en långvägg med njutbart resultat. I min föreställningsvärld har det tidigare varit otänkbart... Quote
Recommended Posts