Timbre™ Posted November 27, 2011 Author Posted November 27, 2011 Måste komma till detta "näste" någongång! \\K-man Blekinge kan bjuda på både det ena och det andra och vi har ytterligare ett hifinäste på gång... Även ett fiskeläge kan ju utgöra ett näste och här var aktiviteterna igång redan på söndag morgon. Quote
Ranefjord Posted November 27, 2011 Posted November 27, 2011 Härligt Bebop! Det ser ut att ha blivit lyckat =). Trevligt reportage. Quote
Hasse Posted November 27, 2011 Posted November 27, 2011 Akustikfixen är verkligen fint integrerade med hyllorna . Är det basabsorbenter både i nedre delen av hyllorna och uppe vid taket?..... och kanske även i hörnen bakom högtalarna . Ser ut att vara en öppen planlösning men hur stor är lyssningsdelen och hur mycket försvinner i och med hyllorna/akustikfixen? Att döma av bilderna ser det ut som lyssningsfåtöljen står på "nearfieldavstånd" från de slanka, snygga högtalarna? Det vackra golvet är väl från Kährs? Quote
calle_jr Posted November 27, 2011 Posted November 27, 2011 Hifilivet handlar inte bara om akustik och denna VTL-trio drog givetvis sitt strå till stacken. Har själv inte direkt förknippat Dynaudio med höga verkningsgrader och lätthanterade impedanser men fick precis syn på att Temptation presterar 90 dB vid 2,83 V/1 m. En rejäl samling förstärkeri på hyllplan No. 2 i Locatech-bänken. http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp4/blekinge157.JPG Pricken över i är mässingspuckar och -spikes från Walker Audio. Puckarna placeras för säkerhets skull även på förstärkarplåten för att ta hand om ev vibrationer utan att murra till ljudet. Quote
Bebop Posted November 27, 2011 Posted November 27, 2011 Härligt Bebop! Det ser ut att ha blivit lyckat =). Trevligt reportage. Tack för det. Jo, jag är mycket nöjd. Skall försöka få till en kväll med GÖK - almanackan är dock rätt så tight med tjänsteresor i stort sett varje vecka fram till jul. Quote
calle_jr Posted November 27, 2011 Posted November 27, 2011 Hifibesökarna komma från alla håll. Idag fick jag besök av Engelholm och en journalist från tyska hifi-tidningen Image vid namn Uwe Kirbach. Det blev en fantastiskt kul eftermiddag med mycket hifi-snack och en hel del tips utifrån hans erfarenheter. En sann Dynaudiovän och även ägare av samma modell av Simon York som min S7:a. http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro.../Uwe_jag_Pr.jpg Det var som tusan! Det vill vi få rapport om! Det ser mycket inbjudande ut För två år sedan fick jag för första gången stifta bekantskap med denna eminenta skivsamling http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...09/hr09-217.jpg Det ser ut att vara lite mer packat i hyllorna idag Quote
eliot Posted November 27, 2011 Posted November 27, 2011 Men vad är egentligen en audiotop... Audiotop tillverkar medel för rengöring av vinyl- och CD-skivor och dessa marknadsförs i Tyskland av Acapella. - Träkilen med namnet Audiotop är ett Tweak från Alfred Rudolph på Acapella och den skall klämmas vid CD-släden för att fixera släden Quote
Timbre™ Posted November 27, 2011 Author Posted November 27, 2011 Audiotop tillverkar medel för rengöring av vinyl- och CD-skivor och dessa marknadsförs i Tyskland av Acapella. - Träkilen med namnet Audiotop är ett Tweak från Alfred Rudolph på Acapella och den skall klämmas vid CD-släden för att fixera släden Mitt i prick och träkilar kan säkert användas lite varstans... Quote
calle_jr Posted November 27, 2011 Posted November 27, 2011 Mitt i prick och träkilar kan säkert användas lite varstans... http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp4/blekinge172.JPG Samma miljö, samma tid, men annat motiv och fotograf som fokuserade på en gammal Demag; Quote
eliot Posted November 27, 2011 Posted November 27, 2011 Samma miljö, samma tid, men annat motiv och fotograf som fokuserade på en gammal Demag; http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...19/DSC_4125.JPG Det är inte Furutechs DeMag Quote
Bebop Posted November 27, 2011 Posted November 27, 2011 Akustikfixen är verkligen fint integrerade med hyllorna . Är det basabsorbenter både i nedre delen av hyllorna och uppe vid taket?..... och kanske även i hörnen bakom högtalarna En helt riktig observation. Överst vilar två V4:or på var sida som dämpar takreflexerna kring 70 Hz och i botten fasta absorbenter som dämpar kring 110 Hz. Bak var högtalare står två V6:or som tar den besvärliga 50 Hz-peaken som jag hade mest problem med. I hörnan vid soffan har jag klämt in ytterligare en V6:a, också den avstämd på 50 Hz. Tidigare var det en pina att lyssna där. Ser ut att vara en öppen planlösning men hur stor är lyssningsdelen och hur mycket försvinner i och med hyllorna/akustikfixen? Att döma av bilderna ser det ut som lyssningsfåtöljen står på "nearfieldavstånd" från de slanka, snygga högtalarna? Tidigare hade jag hyllor till vänster om mig och gitarrer till höger. Akustikfixen tar faktiskt mindre plats utom överst där V4:orna är. Hyllor inklusive diffusor är endast 27 cm djupa, alltså 54 cm av rummets bredd försvinner. Längden från väggen bakom högtalarna till motstående vägg är drygt 7,5 meter. Bredden där högtalarna står är 3,5 meter, alltså drygt 26 m2 (om jag bortser från den öppna delen till höger från lyssningspositionen). Avståndet mellan högtalarcentrum är 2,1 meter och 2,5 meter till mina öron. Jag skulle gärna haft en meter till i bredd, men byggnadsnämnden hade andra planer... Men tack vare diffusseringen upplevs rummet som betydligt bredare. Det känns ungefär som att lyssna från andra bänkraden i ett konserthus med man förflyttas till 10:e raden när man lyssnar från soffan drygt 6 meter från konerna. Det vackra golvet är väl från Kährs? Pass dig... Quote
Engelholm Audio Posted November 28, 2011 Posted November 28, 2011 : Hifibesökarna komma från alla håll. Idag fick jag besök av Engelholm och en journalist från tyska hifi-tidningen Image vid namn Uwe Kirbach. Det blev en fantastiskt kul eftermiddag med mycket hifi-snack och en hel del tips utifrån hans erfarenheter. En sann Dynaudiovän och även ägare av samma modell av Simon York som min S7:a. Att skruva till bilder har blivit populärt, så jag gör detsamma ... http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro.../Uwe_jag_Pr.jpg Det var en perfekt avslutning på en härlig hifihelg, Bebop! Jag påstår att det var godaste laxen alla kategorier... Quote
calm Posted November 28, 2011 Posted November 28, 2011 Reportaget lämnar ingen oberörd! Ser ut att vara en höjdartillställning i ett nytt akustikstädat rum. Snyggt genomfört också, med de bokhylleliknande anordningar. Vet själv vilken befrielse som kommer efter har städat bort bastrollen i 50 Hz. För egen del återstår 70-80 Hz området som blir mer enerverande för varje dag. Men det finns också andra hänsyn att ta, så det får anstå till senare. Trevliga bilder särskilt den med Timbre och StorHövdingen i transliknande tillstånd som på något sätt symboliserar nöjdhet i kvadrat. Musik i kubik. God mat och en rejäl konjak på denna! Livet leker lätt i sådana ögonblick. Calm Quote
hifidde Posted November 28, 2011 Posted November 28, 2011 (edited) Q Edited March 26, 2017 by hifidde Quote
Timbre™ Posted November 28, 2011 Author Posted November 28, 2011 Det var en perfekt avslutning på en härlig hifihelg, Bebop! Jag påstår att det var godaste laxen alla kategorier... Laxfiske anknyter till vårt pågående parallelltema och en tur med Asterix skulle kanske resultera i fransk laxgryta... Här har vi en elegant utsmyckad farkost. Kan det möjligen vara en snapphaneflagga... I bakgrunden pågick förmodligen intensiva fiskediskussioner blandat med hifisnack... Quote
Timbre™ Posted November 28, 2011 Author Posted November 28, 2011 Så har det blivit dags att dra gasen i botten och ta sig tillbaka till Kristianstad för ännu mer hifiäventyr. Ett stort tack till Bebop för all gästfrihet och en mycket inspirerande hifikväll! Quote
Bebop Posted November 28, 2011 Posted November 28, 2011 Här har vi en elegant utsmyckad farkost. Kan det möjligen vara en snapphaneflagga... http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp4/blekinge179.jpg Icke, det här är en "utböling" från Skåne. Där fanns förvisso också snapphanar men de var "landkrabbor". Quote
calle_jr Posted November 28, 2011 Posted November 28, 2011 Höll på att missa ett par bilder från den inledande lyssningen; Quote
calle_jr Posted November 28, 2011 Posted November 28, 2011 Några timmar senare med supé, ost, vin och ett mycket intressant samtal om Kristianstad Jazzfestival; ...och på söndagsmorgonen är man lagom östersjötorsk; Quote
Richard Posted November 28, 2011 Posted November 28, 2011 Kanonhäftiga bilder och ett väldigt snyggt musikrum. Bara att gratulera. Richard Quote
Käera Posted November 29, 2011 Posted November 29, 2011 Jätte trevlig repotage som vanligt Det måste vara en stark kvinna Bebop är gift med,alltid dessa karlar med stora öron o hungriga munnar jag kan ha fel,men jag tyckte det lät bra.(fast jag skrev) Quote
calle_jr Posted November 29, 2011 Posted November 29, 2011 Traditionellt Euphoniatempo? Brått lönar sig inte ;) Quote
eliot Posted November 29, 2011 Posted November 29, 2011 Brått lönar sig inte ;) Du bor ju vid brottets bana Quote
Timbre™ Posted November 30, 2011 Author Posted November 30, 2011 Kanonhäftiga bilder och ett väldigt snyggt musikrum. Bara att gratulera. Richard Efter att ha följt Bebop och rummets tillkomst i Euphonia-trådar var vi redan psykoakustiskt inställda på ett välljud som också bekräftades under aftonens övningar. Väl tillbaka i Kristianstad väntade en serie inredningsdetaljer och hifiuppställningar där vi nog inte var mentalt förberedda om sanningen skall fram. Dags att beträda Storhövdingens privata domäner... Quote
Engelholm Audio Posted November 30, 2011 Posted November 30, 2011 Efter att ha följt Bebop och rummets tillkomst i Euphonia-trådar var vi redan psykoakustiskt inställda på ett välljud som också bekräftades under aftonens övningar. Väl tillbaka i Kristianstad väntade en serie inredningsdetaljer och hifiuppställningar där vi nog inte var mentalt förberedda om sanningen skall fram. Dags att beträda Storhövdingens privata domäner... http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp4/blekinge203.JPG Den rackarns skeden ser ut att vara ditlagd på riktigt - men är en del av boken va? Quote
Timbre™ Posted November 30, 2011 Author Posted November 30, 2011 Här gällde det att tassa fram försiktigt då det fanns musik- och hifianknytningar i nästan varje hörn. För varje objekt som jägarögonen spanade in dök det alltid upp något nytt i sökaren. Tur att det fanns extra kamerabatterier i bagaget och ingenting har kommit på plats av en slump... Quote
Timbre™ Posted November 30, 2011 Author Posted November 30, 2011 Den rackarns skeden ser ut att vara ditlagd på riktigt - men är en del av boken va? Ja, den ingår i omslaget och effekten är ett resultat av Nikon three dimensional depth of field... Quote
Timbre™ Posted November 30, 2011 Author Posted November 30, 2011 Med kamera på magen skapas lätt beslutsångest när man inte har tre dagar på sig och novembermörkret slår till inom några timmar. Någonstans måste man börja och här skymtas den första av en kvartett vinylsvarvar. Storhövdingens respekt för vinyl gick inte att ta miste på. Quote
Ranefjord Posted November 30, 2011 Posted November 30, 2011 Jag ser att relaxahyllan är borta! Det var på tiden... Nu låter väl LP12an ok igen, eller? Fast det är klart, det finns ju konkurrens. Quote
Recommended Posts