Timbre™ Posted November 24, 2011 Author Posted November 24, 2011 Förutom klivet ut mot Baltiska havet tog vi även klivet in till akustikbehandlad hifimiljö. Dags för lyssningsomgång nummer två med hifikväll (natt... ) hos Bebop. Quote
Timbre™ Posted November 24, 2011 Author Posted November 24, 2011 För den akustiskt obevandrade besökaren kan det ibland vara svårt att skilja akustiskt beräknade installationer från inredningsdetaljer med personlig anknytning. Detta är inget vinställ, ej heller någon avsiktligt konstruerad diffusor utan en skapelse med ceremoniell anknytning till kollegialt & socialt umgänge. Högt affektionsvärde med andra ord och akustisk påverkan kan nog aldrig uteslutas... Läckert var det i vilket fall som helst... Quote
calle_jr Posted November 24, 2011 Posted November 24, 2011 Värden visar runt, och Timbre spanar in livsfarliga stenmiljöer; Quote
Timbre™ Posted November 24, 2011 Author Posted November 24, 2011 Värden visar runt, och Timbre spanar in livsfarliga stenmiljöer; http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...19/DSC_4096.JPG http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...19/DSC_4102.JPG http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...19/DSC_4094.JPG Vad gör man inte för Percy Sledge... Quote
Timbre™ Posted November 24, 2011 Author Posted November 24, 2011 Lämnar vi hamnkvarteren för en stund fanns här en personligt designad vinylsvarv att studera. Även bänken som svarven vilar på är personligt designad och resultat av en connection Malmö-Göteborg-Sölvesborg. Quote
Timbre™ Posted November 24, 2011 Author Posted November 24, 2011 Skivspelaren är en Simon Yorke Designs Series 10 (tack plundin! ) och tonarmsvalet har beteckningen S7.1 efter vad jag kan se på hemsidan Recordplayer.com. Quote
plundin™ Posted November 24, 2011 Posted November 24, 2011 Skivspelaren är en Simon Yorke Designs Series 10 (tack plundin! ) och tonarmsvalet har beteckningen S7.1 efter vad jag kan se på hemsidan Recordplayer.com. Det var så Lite så, men jag tror snarast att det är en Series 7! Bebop ger säkert svar på tal när han är tillbaka från Polen! Bild från SYDs hemsida! /ptr Quote
Timbre™ Posted November 24, 2011 Author Posted November 24, 2011 Det var så Lite så, men jag tror snarast att det är en Series 7! Bebop ger säkert svar på tal när han är tillbaka från Polen! http://www.recordplayer.com/images/galeria/S-7%2002.jpg Bild från SYDs hemsida! /ptr Ja, allt annat än Series 7 kan bara bli fel när man kikar på bifogad bild... Quote
Bebop Posted November 24, 2011 Posted November 24, 2011 Det var så Lite så, men jag tror snarast att det är en Series 7! Bebop ger säkert svar på tal när han är tillbaka från Polen! Hemma igen och kan bekräfta att det är en S7:a levererad till en svensk kund i Bryssel 2000 personligen. När jag träffade Simon på hifimässa i Hamburg i vintras minns han det mycket väl eftersom de tydligen hade en hel del meningsutbyten kring en extra arm (vilket jag även fått bekräftat av kunden). Om jag lättar på tallriksmattan bevisas ursprungskunden. Quote
Bebop Posted November 24, 2011 Posted November 24, 2011 Vad gör man inte för Percy Sledge... http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp4/blekinge081.JPG Och vad gör man inte för att avslöja hantverket ... Välkommen tillbaka till stenarna senare i vinter. Percy On The Rocks - kan det vara något Quote
P-pan Posted November 24, 2011 Posted November 24, 2011 (edited) Hm, Det ser ut att vara krampaktiga tag med händerna och ett cd-konvolut är inte mycket till flytetöj + kamera som sänke ? Timbre... Du kan väl simma ordentligt http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...breinaction.jpg Fina bilder på isformationerna och snart är den här... ... den där vintern Lika bra att hamstra konserver och låsa in sig på Hi-fi kammaren Edited November 24, 2011 by P-pan Quote
ulfsan Posted November 24, 2011 Posted November 24, 2011 Lämnar vi hamnkvarteren för en stund fanns här en personligt designad vinylsvarv att studera. Även bänken som svarven vilar på är personligt designad och resultat av en connection Malmö-Göteborg-Sölvesborg. Jag vet inte hur många som känner till märket på bänken och vem som är konstruktören... ...skulle tro (nästan veta) att LO betyder Lotta och CA betyder Calle ! Vad Göteborg har med detta att göra vet jag inte, men kanske Sölvesborg och Malmö "är hemma" .. Quote
P-pan Posted November 24, 2011 Posted November 24, 2011 Vad Göteborg har med detta att göra vet jag inte... .. Om jag minns rätt så är väl hyllplanen, med varsam hand, "snidade" i Götet. Ett riktigt snyggt hantverk är det i allafall. ... och, ja hela bänken också då förstås Quote
calm Posted November 25, 2011 Posted November 25, 2011 Trevligt reportage och fina bilder! Nu väntar vi bara på några reflexioner och intryck rörande akustikbehandlingens effekter i Bebops lyssningsrum. :mm: Calm Quote
Engelholm Audio Posted November 25, 2011 Posted November 25, 2011 Välkommen tillbaka till stenarna senare i vinter. Percy On The Rocks - kan det vara något Quote
Timbre™ Posted November 25, 2011 Author Posted November 25, 2011 Välkommen tillbaka till stenarna senare i vinter. Percy On The Rocks - kan det vara något http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...hamnenkompr.jpg Rockin' Percy skulle ju kunna vara en framtida variant... Quote
Timbre™ Posted November 25, 2011 Author Posted November 25, 2011 Timbre... Du kan väl simma ordentligt Det fungerade sommaren 73 så det är väl egentligen bara att hoppa i... Quote
Timbre™ Posted November 26, 2011 Author Posted November 26, 2011 Kanske säkrast att ta sig in i värmen igen och byta lavhala stenar mot en stabil Locatech Reference III. Det övre hyllplanet är avsatt för signalkällor och just nu spelades medhavd musik. De 24 pianopreluderna var kopplade till plundin och aftonen bjöd på ett brett musikutbud. Men vad är egentligen en audiotop... Quote
Timbre™ Posted November 26, 2011 Author Posted November 26, 2011 Den D/A-omvandlade musiken levererades av en Audio Research CD5 och det råder ingen tvekan om att signalomvandlingen hanterades av ett par heltäckande frestelser från Dynaudio... Enlig utsago något för Sonus faber-adapterade hjärnor att rensa öronen med men plundin & calle_jr går fria från denna klassificering... Quote
calle_jr Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 Lämnar vi hamnkvarteren för en stund fanns här en personligt designad vinylsvarv att studera. Även bänken som svarven vilar på är personligt designad och resultat av en connection Malmö-Göteborg-Sölvesborg. http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp4/blekinge126.JPG Detta ex är uppställt på tre låga spikes under SYD-plinten. Bebop är inte helt hundra på att dessa spikes är en Simon Yorke Design, någon som vet Och om inte, hur har SY tänkt sig ställa upp verket Enlig utsago något för Sonus faber-adapterade hjärnor att rensa öronen med men plundin & calle_jr går fria från denna klassificering... http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp4/blekinge153.JPG Det kanske är vad som kallas klangbalans, men jag har ju som exempel varit med dig och Eitan på både Verity-, Peak-äventyr och annat. Men man får väl hålla med om att det aldrig är fel med en dos Dynaudio Quote
calle_jr Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 De 24 pianopreluderna var kopplade till plundin och aftonen bjöd på ett brett musikutbud. http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp4/blekinge139.JPG Fantastisk musik som är perfekt för årstiden. Den snurrar här i vintermörkret sedan i söndags Sergei Rachmaninov - The 24 Preludes for Piano. Megumi Fujita - piano. 2005 Intim Musik IMCD 097 Quote
K-man Posted November 26, 2011 Posted November 26, 2011 Ingen lätt ekvation att få ihop mycket saker och ändå få det att se "någotsånär" luftigt ut...men jag tycker det lyckats bra här! Musikglädjen är stor!!!! Måste komma till detta "näste" någongång! \\K-man Quote
calle_jr Posted November 27, 2011 Posted November 27, 2011 Många album skulle komma vändas under kvällen, men två kravställare propsade på en repris från Dirty Music med Roberta Flack, Percy Sledge och Elvis. Den sistnämnde blev kontroversiell Jag kan lyssna på spår som In the Ghetto, men är böjd att hålla med Bebop om att Elvis totalt sett gjort mer skada än nytta. Alla tre album lät mycket bra här, och minst lika bra blev det när Bebop fick välja mjukvara. Jag tror det var Art Pepper som spelats just här; Quote
Timbre™ Posted November 27, 2011 Author Posted November 27, 2011 Många album skulle komma vändas under kvällen, men två kravställare propsade på en repris från Dirty Music med Roberta Flack, Percy Sledge och Elvis. Den sistnämnde blev kontroversiell Den sistnämnde var kontroversiell redan på Dirty Music och variabeln sträcker sig från "allt med Elvis" via "två låtar med Elvis" till "ingen Elvis överhuvudtaget"... Hur som helst trodde jag mig vara välinlyssnad på In The Ghetto ända tills jag fick höra Living Stereo-vinylen från Analogue Productions. Det hade säkert även gällt andra hits på detta trippelalbum om jag bara hade lyssnat på Jailhouse Rock & Co. när det begav sig... Quote
Bebop Posted November 27, 2011 Posted November 27, 2011 Det är befriande med hifi-vänner som också tar sig tid att lyssna på musik och det gjordes det denna kväll... i dubbla led. ... och i ensam kontemplation. Hifibesökarna komma från alla håll. Idag fick jag besök av Engelholm och en journalist från tyska hifi-tidningen Image vid namn Uwe Kirbach. Det blev en fantastiskt kul eftermiddag med mycket hifi-snack och en hel del tips utifrån hans erfarenheter. En sann Dynaudiovän och även ägare av samma modell av Simon York som min S7:a. Att skruva till bilder har blivit populärt, så jag gör detsamma ... Quote
P-pan Posted November 27, 2011 Posted November 27, 2011 (edited) Jag har säkert missat någon skriven rad eller två men jag måste ändå fråga... Var har du gömt alla vinylskivor ? Edited November 27, 2011 by P-pan Quote
Bebop Posted November 27, 2011 Posted November 27, 2011 Jag har säkert missat någon skriven rad eller två men jag måste ändå fråga... Var har du gömt alla vinylskivor ? En trappa upp... Quote
Timbre™ Posted November 27, 2011 Author Posted November 27, 2011 Det var ju tur att lyssningssessionen inte gick av stapeln denna afton då det just nu blåser friskt över takåsarna. För drygt en timme sedan blev det kolmörkt i kvarteret och post #56 försvann ut i Cyberspace men vi tar det igen... Första lyssningsintrycket gäller akustikmiljön och jag kan lova att det är stor skillnad på att hojta hallå hallå! vid matbordet och att göra det i lyssningsrummet. Tar man i med kraft är just fonemet ååå extra känsligt jämfört med många andra språkljud i svenskan. Förmodligen är vokalen ganska så bredbandig och den korta efterklangstiden gör att man upplever tydliga förändringar av sin egen röst. Denna upplevelse sammanfaller helt med den senaste tidens hojtande i Stenungsund och på Jylland... Att även Dynaudio Temptation är bredbandig råder det ingen som helst tvekan om och vi serverades ett kraftfullt och fylligt ljud. Utan akustikinsatser kan jag tänka mig att basen lätt skulle kunna bli dominant när musikvalet bäddar för det. Vi tog oss som tidigare sagt igenom ett brett utbud av musikstilar och precis som vid alla liknande tillfällen lät det bara bättre ju mer vi lyssnade i takt med att minutvisaren varvade runt. I anslutning till lyssningsavdelningen finns en soffgrupp där man bekvämt kan breda ut sig och som bonus serveras även ett njutbart ljud i soffan. Perfekt för fika och Stereophile-läsning kombinerat med avslappnad musiklyssning... Bebop kan nog inte stava till lyssningströtthet och även hårddisklagrad musik lät väldigt attraktivt när vi kom fram till Music Around the Clock... Tyckte mig höra att nedladdningen var uppe i runt 3000 album och det bör väl vara ungefär halvvägs om min spontana kvantitetsberäkning stämmer... Musikutbudet var enormt och när jag trodde mig ha överblickat det mesta ramlade vi på en lika stor vinylsamling en trappa upp... Ingenting kommer till av sig själv och i tråden Akustifix i hemmiljö kan vi följa framtagandet av denna lyssningsmiljö. Quote
Timbre™ Posted November 27, 2011 Author Posted November 27, 2011 En trappa upp... Det hade vi som sagt ingen aning om... Hifilivet handlar inte bara om akustik och denna VTL-trio drog givetvis sitt strå till stacken. Har själv inte direkt förknippat Dynaudio med höga verkningsgrader och lätthanterade impedanser men fick precis syn på att Temptation presterar 90 dB vid 2,83 V/1 m. En rejäl samling förstärkeri på hyllplan No. 2 i Locatech-bänken. Quote
eliot Posted November 27, 2011 Posted November 27, 2011 Musikutbudet var enormt och när jag trodde mig ha överblickat det mesta ramlade vi på en lika stor vinylsamling en trappa upp... Ingenting kommer till av sig själv och i tråden Akustifix i hemmiljö kan vi följa framtagandet av denna lyssningsmiljö. Det ser mycket inbjudande ut För två år sedan fick jag för första gången stifta bekantskap med denna eminenta skivsamling Här finns fantastiskt mycket intressant musik Mestadels Jazz men också mycket annat Quote
Recommended Posts