Jump to content

Hifimiljöer i sydost

Timbre™

Recommended Posts

• Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mycket Misty Morning över lördagens tidiga avfart och den här gången var Percy Sledge garanterat med i CD-asken. Nu väntade visserligen mer soul, blues, jazz & rock 'n' roll än man normalt konsumerar på ett decennium :o:) men det är aldrig fel med nyligen inlyssnad musik. Det var även bäddat för mycket vinyl... :mm::icon_smile_cool:

blekinge010.JPG

Mycket Misty Morning över lördagens tidiga avfart och den här gången var Percy Sledge garanterat med i CD-asken. Nu väntade visserligen mer soul, blues, jazz & rock 'n' roll än man normalt konsumerar på ett decennium :o:) men det är aldrig fel med nyligen inlyssnad musik. Det var även bäddat för mycket vinyl... :mm::icon_smile_cool:

Skal blive godt at høre om

Häng med till Blekinge på en resa i tid och rum... ;)

På samma lördag förmiddag påbörjades en liknande rumtidsresa vid Hyllie nya station med sikte mot samma punkt.

DSC_4056-.JPG

DSC_4054.JPG

Intervju i Sydnytt med Ingvar Nolin som berättar om den dubbelkrökta glasfasaden som just nu monteras på bilden:

http://svtplay.se/v/2613532/man_maste_skju..._forsta_skottet

Härligt att se sina gamla kvarter igen!

Då har du stegat ner och upp för denna trappa... :)

Naturligtvis var Storhövding Lars Nyström själv på plats och det drog ihop sig till lördagens första hifisammanstrålning.

blekinge039.JPG

Dirty Music är helt klart riskfyllda domäner för skivsamlare i allmänhet och för soul-, jazz- & bluesdiggare i synnerhet. Förmodligen stod vinylen lika tätt i övriga avdelningar men man kan ju inte ha koll på allt... :unsure::D Avspänd atmosfär med en jämn ström av besökare bidrog till en intensiv och trevlig lördagsförmiddag i Kristianstads musikkvarter.

Musik i Syd ligger tvärs över gatan... :)

blekinge044.JPG

Missade tyvärr denna träff pga nackont, synd o skam!

Nackont och vinyljakt är ingen bra kombination... :(

Det går säkert fler tåg.

Garvade västkustpojkar dyker naturligtvis direkt på rariteterna :D och det handlar om USA-pressningar ur Dial Record Series.

Endast originalet på Atlantic skulle kunna utöva större dragningskraft.

blekinge062.JPG

Den som arbetar sig igenom skivhyllorna kommer till slut in i högsätet, d.v.s. tipi-avdelningen där Storhövdingen ofta tar plats. Garanterat är det första gången i mitt hifiliv jag har avnjutit medhavd vinyl & CD över Rega, McIntosh och Sonus faber i en skivbutik. En preparation inför stundande övningar där Elvis Presley skulle komma att få en av huvudrollerna... ;):)

blekinge065.JPG

Tipin var även ett socialt utrymme med ständiga överläggningar, erfarenhetsutbyten och musikdiskussioner.

Parallellt med allt detta förekom givetvis affärsuppgörelser men Joe Tex var redan bokad... :icon_smile_cool:

blekinge071.JPG

Jag fick tag på Sonny Boy Williamson & The Yardbirds;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...19/DSC_4067.JPG

:mm: :mm:

...och Brian Wilson har ä n t l i g e n släppt en version av SMiLE som han är nöjd med. Den måste man väl också ha (Capitol T-2580).

Den finns som dubbel 180g LP och som en 5 silverdiskbox, men dubbel-LPn räcker om man inte är totalsurfnörd;

DSC_4064.JPG

Look, Listen, Vibrate...

BeachBoys.jpg

Det var längese'n jag träffade Bubbel, och han kämpar på med ett 18W SET-bygge med franska trafos och en triod jag inte kommer ihåg beteckningen på;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...19/DSC_4065.JPG

Bilderna fångar stämningen precis som jag upplevde den på Dirty Music.

Det var ju den här resan som jag hade sett fram mot en tid tillbaka.Dels att få botanisera i Storhövdingens lokaler

och att få stifta bekantskap med Bebops nya lyssningsrum jo vad händer då :?: man går och blir sjuk kul va :(

Men jag får väl följa tråden och se hur trevligt ni verkar ha :diss:

Men jag får hoppas att det går mer tåg söderut en annan gång :mm:

Det var ju den här resan som jag hade sett fram mot en tid tillbaka.

Du var efterlyst. Krya på dig!

Garanterat är det första gången i mitt hifiliv jag har avnjutit medhavd vinyl & CD över Rega, McIntosh och Sonus faber i en skivbutik. En preparation inför stundande övningar där Elvis Presley skulle komma att få en av huvudrollerna... ;):)

Timbre, Chief, Eitan och Plundin samlade i det inre lyssningsrummet;

DSC_4063.JPG

Men jag får hoppas att det går mer tåg söderut en annan gång :mm:

Blekinge är ingraverat på hifikartan så du kan nog se framtiden an... :)

Som alltid när det handlar om musik & hifi går klockan på High Speed. Redan här kollapsade tidsplanen trots att vi anlände en timma tidigare än beräknat. Dags att samla ihop sig, spana in väderstrecken och ta sig rakt österut.

blekinge020.JPG

Helst skulle det vara avklarat innan novembermörkret tog Blekinge i sitt grepp... :)

blekinge079.JPG

Nu blir det nya miljöer och på något sätt kändes det hela bekant... :Thinking::)

blekinge107.JPG

Har man själv vuxit upp på Hising Island :) är det egentligen bara saltstänket som saknas. Här fanns däremot genuina fiskemiljöer och söndagsmorgonens "korta promenad" utvecklades till en fotosession av det intensiva slaget.

Mer om detta längre fram.

blekinge086.JPG