Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, jag tänkte bara fråga er gamla vinylrävar med vilket intervall man bör byta rem, lagerolja och dämpolja?

jag har en kuzma stabiS sen fem år tillbaka.

De första åren snurrade den alltid enl återförsäljarens rekomendation, men de senaste åren brukar jag stänga av den när den inte ska användas.

Så nu undrar jag när det kan vara dags att serva den?

Posted
Hej, jag tänkte bara fråga er gamla vinylrävar med vilket intervall man bör byta rem, lagerolja och dämpolja?

jag har en kuzma stabiS sen fem år tillbaka.

De första åren snurrade den alltid enl återförsäljarens rekomendation, men de senaste åren brukar jag stänga av den när den inte ska användas.

Så nu undrar jag när det kan vara dags att serva den?

Hej!

Jag har inget svar specifikt för Kuzma, men remmarna brukar man se och känna när de förlorar spänsten - i alla fall om de är gummi. Lageroljan räcker länge om man inte har läckage - säker mer än 5 år.

MEN uppfattade jag det rätt att du hade den igång 24/7 i flera år. Vad skulle vinsten vara med det?

/Shaft

Posted

Säg det? Det var bara något som jag vill minnas att Roger sa, att det blev mindre slitage än nya uppdraggar eller långa perioder av stillastående.

Posted

Min spelare, Thorens TD318 går ständigt året om. En tanke som man kan överföra ifrån bilen är att står bilen stilla en längre tid så blir däcken en aning "demolerade" och lite kantiga. Därför måste de köras en stund innan de kommit in i rytmen. Detsamma känner jag med skivspelaren. Där behövs det snurras då den därmed alltid är i startgroparna för att spelas. Tror också att det bara gör väl för den om den får vara igång.