Jump to content

Malmös skivbutiker mm


conan

Recommended Posts

Jag har inte varit i Malmö särskilt ofta men tillbringar en del tid där ibland. Jag har varit på Malmöoperan men egentligen inte sett så mycket mer ...

Kanske någon med stort kunnande kan guida en musiktörstande själ :Praying: ?

- Skivbutiker som har LP

- HIFI-butiker som har rörförstärkare och annat seriöst

- Musikarenor av olika slag

Link to comment
Share on other sites

Malmö har igentligen två skivbutiker. Folk & Rock som ligger på Lilla Torg, och en liten butik vid Trianglen, som jag glömt vad den heter. De är specialiserade på Amerikansk musik och är kunniga. Om jag minns rätt har båda LP.

Rörförstärkare finns hos Ljudprodukter.

Jazz spelas regelbundet hos Mattsons vid St Petri Kyrka.

Link to comment
Share on other sites

Malmö har igentligen två skivbutiker. Folk & Rock som ligger på Lilla Torg, och en liten butik vid Trianglen, som jag glömt vad den heter. De är specialiserade på Amerikansk musik och är kunniga. Om jag minns rätt har båda LP.

Rörförstärkare finns hos Ljudprodukter.

Jazz spelas regelbundet hos Mattsons vid St Petri Kyrka.

Tack för tipsen. Det är låter som helt rätt ...

Link to comment
Share on other sites

- Skivbutiker som har LP

Repeat Records är No1 och har även nya LP och nypressar på "omöjliga" album.

Har man tur är det skivmässa på Amiralen eller i Lund.

- Musikarenor av olika slag

Tills vidare Malmö Konserthus.

Nyligen upprustade Moriskan är en höjdare.

KB har dålig akustik men fantastiskt utbud.

Victoria glimrar till då och då och har sittningar med picknick.

Link to comment
Share on other sites

Repeat Records kan jag hålla med om.

Om du är intresserad av italiensk 70-talsprogg och träffar på ägaren så tar det ett bra tag att komma därifrån.

Kan även bli kostsamt...jag vet.

Sedan finns det en affär för begagnad vinyl bl a, den ligger vid lilla torg, kan bara inte komma på vad den heter.

Edited by Porta
Link to comment
Share on other sites

Har släkt i Malmö så jag är där ibland ;-)

Repeat var jag inne i höstas och handlade ett par jazzplattor. Ganska kul utbud med en del original. Det fanns mycket bra inne på CD Jazz när jag var där. Inte bara den gamla "skåpmaten".

Skivesset är rätt kul kanske främst på CD. LP är inga original och ganska moderata priser. Köpte siste några Smooth Jazz titlar som var bra.

/Shaft

Link to comment
Share on other sites

Skivesset är rätt kul kanske främst på CD. LP är inga original och ganska moderata priser. Köpte siste några Smooth Jazz titlar som var bra.

/Shaft

Jag köper bara vinyl och det brukar bli mest jazz på skivesset. Saknar en liknande affär i Uppsala!

- Var annars kan man köpa amerikanska original i bra skick för under 100kr - eller strax över :mm:

Link to comment
Share on other sites

Jag köper bara vinyl och det brukar bli mest jazz på skivesset. Saknar en liknande affär i Uppsala!

- Var annars kan man köpa amerikanska original i bra skick för under 100kr - eller strax över :mm:

Det var kanske utplockat (av dig? ;-) när jag var där sist, men inte var det mycket jazz i original om man tänker på Blue Note, Prestige, Contemporary etc.

Link to comment
Share on other sites

Det var kanske utplockat (av dig? ;-) när jag var där sist, men inte var det mycket jazz i original om man tänker på Blue Note, Prestige, Contemporary etc.

Jag tänker mest på amerikanska Pablo....(Pablo är underskattat!)

- Blue Note, Prestige m.fl. märken brukar kosta rätt mycket i Sverige och när jag köper så köper jag på skivmässor, Andra Jazz eller direkt av en handlare som förser affärer som Andra Jazz med sina skivor....

På Repeat Records kan man finna svenska Metronome-utgåvor av eftersökta Prestige inspelningar och de har RVG ingraverat och låter i princip lika bra som de amerikanska originalen (t.ex. Relaxin' with The Miles Davis Quintet) :mm:

Link to comment
Share on other sites

Det var kanske utplockat (av dig? ;-) när jag var där sist, men inte var det mycket jazz i original om man tänker på Blue Note, Prestige, Contemporary etc.

Just Contemporary är ett märkligt skivmärke på så vis att samtliga pressningar brukar låta väldigt bra. Möjligen lite olika men bra. Det kanske beror lite på musiken som mest är västkustjazz till skillnad från BlueNote och Prestige som hade mer hardbop med mer attack och dynamik i musiken. Det var s a s lättare att få Contemporary jazzen att låta bättre än det som presterades hos RVG?

Jag håller med Eliot att Pablo ofta låter bra ljudmässigt, lite av Contemporary faktiskt - ända till i somras då jag köpte ett gäng Pablo för en 10:a styck med mintgröna etiketter. Har inte en susning var dom kom ifrån, men de låter förskräckligt illa. De USA/Kanada pressade låter bäst generellt sett men jag har även utmärkta ex pressade i Tyskland.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker mest på amerikanska Pablo....(Pablo är underskattat!)

- Blue Note, Prestige m.fl. märken brukar kosta rätt mycket i Sverige och när jag köper så köper jag på skivmässor, Andra Jazz eller direkt av en handlare som förser affärer som Andra Jazz med sina skivor....

På Repeat Records kan man finna svenska Metronome-utgåvor av eftersökta Prestige inspelningar och de har RVG ingraverat och låter i princip lika bra som de amerikanska originalen (t.ex. Relaxin' with The Miles Davis Quintet) :mm:

Ja Pablo är trevliga - jag har en del själv med Hubbard, Basie och Oscar ;-)

Skall hålla lite utkik på Metronome utgåvor från Prestige. Hittade lite på nätet (ursäkta versalerna):

IN THE FIFTIES PRESTIGE OF NEW YORK HAD EXCLUSIVE LICENSING AGREEMENTS WITH:

BARCLAY RECORDS FOR FRANCE; ESQUIRE LTD. FOR THE U.K.; METRONOME RECORDS A/B FOR SCANDINAVIA; AND MUSIC DEPOSITATO FOR ITALY. THESE COMPANIES ISSUED THEIR NATIONAL VERSIONS SIMULTANEOUSLY WITH THE AMERICANS.

THE EUROPEANS USED THE RUDY VAN GELDER MATRICES AND IN THE DEAD WAX ONE SEES THE ORIGINAL HANDWRITTEN PRESTIGE CATALOGUE NUMBER AND RVG. WHAT MAKES THE EUROPEANS SO MUCH SOUGHT AFTER? THEY ARE EXTREMELY SCARCE, SINCE THEY WERE PRESSED IN LIMITED NUMBERS ONLY FOR SMALL HOME MARKETS WITH CRITICAL BUYERS AND THE QUALITY IS BETTER THAN THEIR U.S. COUNTERPARTS. BEAUTIFUL HEAVY VINYL AND SOFT FLIP OVER COVERS WHICH HAVE WITHSTOOD THE TEST OF TIME BETTER.

Link to comment
Share on other sites

Just Contemporary är ett märkligt skivmärke på så vis att samtliga pressningar brukar låta väldigt bra. Möjligen lite olika men bra. Det kanske beror lite på musiken som mest är västkustjazz till skillnad från BlueNote och Prestige som hade mer hardbop med mer attack och dynamik i musiken. Det var s a s lättare att få Contemporary jazzen att låta bättre än det som presterades hos RVG?

Jag håller med Eliot att Pablo ofta låter bra ljudmässigt, lite av Contemporary faktiskt - ända till i somras då jag köpte ett gäng Pablo för en 10:a styck med mintgröna etiketter. Har inte en susning var dom kom ifrån, men de låter förskräckligt illa. De USA/Kanada pressade låter bäst generellt sett men jag har även utmärkta ex pressade i Tyskland.

Några gröna Pablos har jag inte stött på (turligt nog)

Roy DuNann och Rudy Van Gelder hade ju lite olika förutsättningar (studios) och lite olika ljud-ideal men visst får man sägat att Contemporary's inspelningar blev mer audiofila med dagens mått mätt ;-) Mer naturlig klang och rymd runt instrumenten. I alla fall de LPs jag kunnat jämföra med. Men de har sin charm båda två tycker jag :)

Link to comment
Share on other sites

Roy DuNann och Rudy Van Gelder hade ju lite olika förutsättningar (studios) och lite olika ljud-ideal men visst får man säga att Contemporary's inspelningar blev mer audiofila med dagens mått mätt ;-) Mer naturlig klang och rymd runt instrumenten. I alla fall de LPs jag kunnat jämföra med. Men de har sin charm båda två tycker jag :)

Kan så vara - men det är något magiskt med Rudy Van Gelder's inspelningar. Alla tycker mina tidiga Contemporary utgåvor (stamper D2 resp. D1) av Sonny Rollins: Way out West och Benny Carter: Jazz Giant är fantastiska men de skivor som etsar sig fast i minnet är Sonny Rollins: Saxophone Colossus och Miles Davis: Walkin' på Prestige, 446 W. 50th., ST. ;)

- Det skall bli fantastiskt att lyssna på dem med ett dedikerat mono-system :mm:

Link to comment
Share on other sites

Kan så vara - men det är något magiskt med Rudy Van Gelder's inspelningar. Alla tycker mina tidiga Contemporary utgåvor (stamper D2 resp. D1) av Sonny Rollins: Way out West och Benny Carter: Jazz Giant är fantastiska men de skivor som etsar sig fast i minnet är Sonny Rollins: Saxophone Colossus och Miles Davis: Walkin' på Prestige, 446 W. 50th., ST. ;)

- Det skall bli fantastiskt att lyssna på dem med ett dedikerat mono-system :mm:

Ja det blir säkert mycket trevligt - speciellt om mono vaxen är gjorda med mono-utrustning;-) dvs om de är graverade med mono skärhuvud (eller vad det heter). Skulle vara kul att spisa skivor någon gång - vi har en del gemensamt både musikaliskt och intresse för pressningar. Fick du fö mitt PM härom dagen?

RVG testade tydligen lite olika nya saker med Prestige och Riverside medan han spelade safe med Blue Note. Förmodligen för att Alfred Lion flåsade honom i nacken under inspelningarna samt uttryckte sina önskemål om hur det skulle låta. Inget fel i det;-) Som sagt jag gillar även Blue Note även om de har ett "sound" i sig

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...