Jump to content

Spotify studie


Absolute Audio

Recommended Posts

Väldigt intressant. Jag håller helt med om att det är färre idag som köper skivorna - vi brukar göra lite enkätundersökningar i klasserna (eller rättare sagt brukar mina elever få göra enkätundersökningar) och bl.a. på temat musik. Allt färre har en avsedd stereoanläggning (man lyssnar via datorn eller mobilen - ofta genom lurar), man köper inte skivorna (antingen lyssnar man genom Spotify/Wimp eller så laddar man ner det via TPB eller motsvarande).

Det är ytterst få 16-19-åringar (av de jag stött på de senaste åren) som ser ett värde i att äga musiken fysiskt.

Vad det betyder på sikt för artisterna kan man ju sia om...

Link to comment
Share on other sites

Problemet är väl inte Spotify. Inte heller finns det något egenvärde att någon måste spela musik via en CD. Spotify är heller inte gratis för konsumenterna och Spotify får med all säkerhet betala en bra slant för att få tillgång till deras musikbibliotek. Snarare är det väl skivbolagen som skall ersätta artisterna med ett rimligt belopp.

Om skivbolagen inte skulle se en affärsvinst i att låta Spotify (och även andra distributörer av musik via internet) betala för att ha åtkomst till musiken, ja då skulle det inte finnas en sådan här verksamhet.

Självklart tycker jag att artisterna skall ha en ersättning för det som dom producerar. Men som konsument får jag ju förhålla mig till de lagliga alternativ som finns att få tag på musik och där är ju Spotify ett sådant. För många av oss som gillar kvalitetsljud och har pengar att skaffa utrustning och musik som lever upp till de kavlitetskrav vi har, då finns ju CD, Vinyl och högupplösta musikfiler att köpa. Spotify kvalar ju inte in i den gruppen ännu. För de allra flesta som lyssnar på musik duger Spotifys kvalitet alldeles utmärkt.

Det här är ett komplext ämne där inga enkla och snabba fixar finns, så här i början av en ny distributionsteknik av musik. Över tid tror jag att det kommer att bli bättre för artisterna. Åtminstone hoppas jag det.

//Shamrock

Link to comment
Share on other sites

Ja, det intressanta är ju att även storkonsumenterna av musik inte ser någon mening att betala för det som finns gratis att tillgå. Klart står ju att matematiken inte riktigt går ihop vad det gäller Spotify.

Frågade en 16-åring nyligen hur många CD skivor han ägde.... Svaret blev "CD-Skivor?!?"

Det är väl ungefär samma som på sin tid då det var vanligt med kassetter. Man lånade av varandra och kopierade dom bra låtarna. Nu har det blivit ännu enklare eftersom man kan bära med sig hela sin musiksamling i sin Iphone. Det är få som bryr sig att det är bitreducerat.

Jag använder själv Spotify snikversionen enbart för att kunna bestämma eventuella inköp eller för att konstatera värdet i mina forumkamraters rekommendationer

Edited by gcs
Link to comment
Share on other sites

Det är väl ungefär samma som på sin tid då det var vanligt med kassetter. Man lånade av varandra och kopierade dom bra låtarna. Nu har det blivit ännu enklare eftersom man kan bära med sig hela sin musiksamling i sin Iphone. Det är få som bryr sig att det är bitreducerat.

Jag använder själv Spotify snikversionen enbart för att kunna bestämma eventuella inköp eller för att konstatera värdet i mina forumkamraters rekommendationer

Skillnaden nu och då är väl att det var förhållandevis få som fick del av det köpta exemplaret av den inspelade musiken. Vem ville få sin vinylsamling skickad runt i hela bekantskapskretsen för att få tillbaka ett repat eller helt demolerat ex? Inspelningarna via radio hade sina kvalitetsbrister. Jag åtog mig i vart fall inte i någon större omfattning att låna ut skivor eller kopiera dem åt andra. Det var lite för mycket jobb med detta och riskerna för stora.

Skillnaden idag är att du kan med enkla knapptryckningar få hela världen att ta del av inspelade alster och bara någon enstaka betalar för kalaset. Personligen reagerar jag starkt när någon snyltar på andras verk, det må vara små hackers eller stora aktörer. Upphovsmännen måste alltid få betalt för sin ansträngning annars kommer ingen ha råd att bli musiker i detta land. Allt åt upphovsmännen inget åt konsumenten kan jag tycka i detta sammanhang.

Spotify är finansierat på annat sätt vad jag förstår, reklam eller licenser.

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Spotify är finansierat på annat sätt vad jag förstår, reklam eller licenser.

Men också per streamad låt. Däremot är ersättningen så låg att det blir inte så mycket klirr i kassan vilket har fått en hel del att dra sig ur.

Det är väl bra i och för sig att man kan lyssna på musik utan större kostnader och jag förstår ungdomar som vill åt sin favoritmusik utan att betala några större summor. Inte minst i skenet av den höga ungdomsarbetslösheten och att "alla" bär omkring på någon form av spelare. I min ungdom var det spolband som gällde och inspelning från radion och kompisars skivor. Senare kom kassettdäcken och då var det också liv i luckan. Då infördes en bandskatt för att i viss mån kompensera artister.

Det som är mest bekymmersamt är att ännu har ingen kommit på en bra lösning så att man säkerställer att musiker får betalt för sina alster. Om inte det kan fixas har jag svårt att se hur vi skall få fram nya och spännande musik. Då tänker jag inte på pekoral typ schlagerfestival. Det massorna är intresserade av klarar sig nog, men hur blir det med klassisk musik, jazz, blues ... och även om det finns intressanta namn, hur skall man få reda på dom?

Att det säljs färre skivor är inte överraskande. Det finns ju inga butiker heller längre ... Däremot har priserna sjunkit rejält. Jag betalar sällan mer än 100:- per CD från Amazon (inklusive frakt och någon moms har jag inte betalat det senaste året).

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att de ungdomar som jag ser på bussen varje dag sittande med vars en av hörlurarna i ett höra och lyssnande på sin I-tune skulle lägga ner 10 kronor på en CD. De är nöjda med att få EN kanal av två och skiter fullständigt i hur det låter. Bara de vet hur artisten ser ut räcker det nog långt.

Musikbranschen får väl anpassa sig till detta och fortsätta skänka bort musik till kunder som köper kvällstidningar, tittar på Idol och får reklamerbjudande om schampoo där, går på koncerter och evenemang. Musikbranschen får tjäna pengar på sina lierade den vägen.

Sen finns en liten kundgrupp som köper musik och är beredda att betala för ljudkvalitet till och med. Det är jag och de flesta här inne.

Branschen får helt enkelt utvecklas till något den inte är idag. Alla konsumenter kommer inte att gå efter samma produkt helt enkelt. Jag orkar inte skita ner mig på festivaler längre, men det orkar de som är yngre än jag. Plocka dem på slantarna där i stället för att få dem att lyssna mindre på spotify. Ju mer Bieber (heter han så) laddas från spotify ju mer kan man krama ut på hans deltagande på en konsert eller festival.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att CD-branschen helt klart känner trycket av Internet-musik medier. Det blir svårare och svårare att sälja nya och beggade CD därav lägre priser - vilket är kul ett tag tills man inte producerar CD längre antar jag. Eller så skall allt ligga på diskar eller streamas, vi får väl se. Artisterna idag är mycket mer benägna att spela Live för att tjäna pengar (antar jag). På spotify royalties kan nog väldigt få artister leva på.

Sen med ungdomars beteende. Det är förmodligen så att de flesta inte köper sin musik i fysisk media och bryr sig inget om ljudkvalitet. Har man Spotify så är det gratisvarianten. MEN ungdomar växer ju också upp och börjar tjäna pengar - och vissa börjar säkert känna suget/behovet att äga musiken de spelar;-) Kanske tom vissa ungdomar börjar bry sig om HUR det låter och gör kopplingen mellan ljudkvalitet och ljudupplevelse.

Själv var man ju nöjd med sin lilla kassett-radio tills man blev 10-12 eller så ;-)

ELLER så följer beteendet från unga år upp i åldrarna och alla vuxna sitter och lyssnar streamat eller via diskar om en 20-30 år?!?

Link to comment
Share on other sites

Jag betalar för musiken! Och jag har Spotify!

Detta kombineras. Spotify Premium för 99:-/mån är en förutsättning för att kunna ha Spotify i sin iGrej. Då slipper man dessutom reklamen som annars lär förekomma. Har aldrig lyssnat på gratis-Spotify.

Faktum är att musiken via Spotify Premium låter väldigt bra. Den går att tanka ner off-line till sin iGrej, så att man kan lyssna via lurar utan att vara uppkopplad på nätet. Det låter så bra via datorn att jag mycket väl kan njuta av musiken genom fasta anläggningen i vardagsrummet i genomgående Nordost Valhallakablage via en Nordost Thor bl a. Men det är klart - jag kanske med ålderns rätt börjar höra lite dåligt ;) .

Och jag har inte dåligt samvete! Betalar ju 99:-/mån som förhoppningsvis kommer artisterna tillgodo i slutändan. Är musiken väldigt bra kan jag sedan eventuellt inhandla den på CD (för nerläsning till och sedan uppspelning från hårddisk). En stor fördel är att jag slipper göra felköp av CD-skivor, som tidigare ibland inträffade när jag gick på andras rekommendationer.

Jag tror inte skiv-/musikbranschen har förlorat pengar från mig genom den utveckling som skett och sker. Då och då kan jag t o m inhandla en "fabriksny" vinylskiva!

/ :app: Ulf

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...