Jump to content

Vinylfundering


IHS

Recommended Posts

VPI Scout är ju en spelare som funnits med ett tag. Är det någon på forumet som äger eller har ägt en sådan och kan säga något om den?

Speciellt vad det gäller tonarmen och inställning av trackingforce, ska man peta på tonarmskabeln??

Minibasis har jag hört mkt om, men hur är ljudkaraktären? Fylligt ljud, lite avrundat, säger någon. Högupplöst, sa en försäljare. Vad är era erfarenheter?

Och så ska måste man lyfta på locket och pilla med jumpers, men det går väl det oxå...

Link to comment
Share on other sites

Minibasis har jag hört mkt om, men hur är ljudkaraktären? Fylligt ljud, lite avrundat, säger någon. Högupplöst, sa en försäljare. Vad är era erfarenheter?

Och så ska måste man lyfta på locket och pilla med jumpers, men det går väl det oxå...

Jag avstår att kommentera VPI annat än att det är en kompetent spelare ...

Jag har ägt en ASR Minibasis II när jag hade 2 armar till min dåvarande skivspelare.

Det är en alldeles utmärkt RIAA. Om man med högupplöst menar att allt finns med så köper jag det, men inte om man tolkar det som vass. Jag skulle uttrycka det som att den återger samtliga register på ett välbalanserat och musikaliskt sätt där inget tar överhanden annat än helheten. Mitt andra phonosteg är en Audio Research PH5 och det är inte självklart vilket av dom som är bäst. En anledning till det är att Minibasis har betydligt större flexibilitet. På PH5:an kan man ändra belastning vilket är bra. Det kan man även på Minibasis men här kan man även ändra förstärkningen vilket lämnar full flexibilitet mellan olika pickuper med olika känslighet. Visst, man får lyfta på locket för att ändra, men det sker ju inte så ofta, så i praktiken är det inget problem.

Det är också tyst och näst intill brusfritt och kvaliteten lämnar inget övrigt att önska. Dessutom ytterst prisvärd.

Kort sagt - mina bästa rekommendationer.

Link to comment
Share on other sites

Tack för det, Bebop :) Det var ju bra att jmf med PH 5, då jag själv haft ett sådant. PH 5 är bra, men precis som du säger är den begränsad med sin låga förstärkningsgrad. Så nu vill jag ha ett Riia med lite mer "slam" i ljudet. Fast inte så att man upplever ljudet komprimerat, förstås. Tänkte min Lyra Dorian vore en intressant kombo, i så fall.

Link to comment
Share on other sites

VPI Scout och ASR Minibasis är bra val.

Plinten har i princip stum men avdämpad koppling, vilket kräver god uppställning i våg och eftersom det är fyra koner får man vara noggrann.

Unipivottonarmen JMW9 är genomtänkt och smidig att fininställa. Men akilleshälen är antiskatinglösningen, som man inte kan förlika sig med.

Lika bra att uppgradera med antiskatingkitet direkt anser jag. Och efter utprovning kanske även hrx-fötter.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag har haft ett ASR Mini Basis (från 2006-2007) och satt mycket nöjd med det. Driv, attack och en fantastisk förmåga att få ljudet att släppa från högtalarna. Jag önskar på sätt och vis att jag hade haft kvar det, men var tvungen att minska antalet lådor här hemma... (WAF någon?)

Jag upplevde det som snabbt att ändra inställningar och att kunna justera ljudet till att passa ens eget tycke och smak. Visst, man måste skriva upp locket, men det tar inte lång tid och är inget problem...

Jag kan inte säga hur det står sig mot Trigons Riaa eftersom jag inte hört på det, men jämfört med Musical Fidelitys V-lps/X-lps så spelar det i en helt annan klass.

Link to comment
Share on other sites

Så nu vill jag ha ett Riia med lite mer "slam" i ljudet.

Om du inte gillar ljudet i PH5 så kanske du skall söka något annat är Minibasis - så stor skillnad är det inte. Och framför allt inte "mer slam". Då skall du nog söka andra kandidater.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en VPI Scoutmaster där hemma som jag är mkt nöjd med.

Kan väl hålla med om att antisskatinginställningen är lite krånglig, även med det extra antiskatingkitet.

Annars en stabil spelare med bra driv o fundament.

Har inte provat ASR Mini Basis, men det jag hört hemma hos andra o i butiker så har jag gillat den.

För tillfället kör jag med Nova Phonomena från Musical Surroundings, som det också går att ändra gain o last på baksidan. Blev ett stort steg uppåt ljudmässigt när jag bytte från mitt gamla Baldelius Phonofix.

Link to comment
Share on other sites

Om du inte gillar ljudet i PH5 så kanske du skall söka något annat är Minibasis - så stor skillnad är det inte. Och framför allt inte "mer slam". Då skall du nog söka andra kandidater.

Nej då, jag tyckte väldigt bra om Ph 5:an ljudmässigt. Det var bara det att jag tyckte den inte kunde driva en lågnivå mc riktigt.

"Slam" :blush Där uttryckte jag mig slarvigt. Dynamik, är väl det som jag tänker på.

Link to comment
Share on other sites

VPI Scout och ASR Minibasis är bra val.

Plinten har i princip stum men avdämpad koppling, vilket kräver god uppställning i våg och eftersom det är fyra koner får man vara noggrann.

Unipivottonarmen JMW9 är genomtänkt och smidig att fininställa. Men akilleshälen är antiskatinglösningen, som man inte kan förlika sig med.

Lika bra att uppgradera med antiskatingkitet direkt anser jag. Och efter utprovning kanske även hrx-fötter.

Antiskatningen verkar hart när omöjlig att få till. Är tanken från VPI att den inställningen inte är så viktig, månntro? Att armen i

sig skulle vara nog bra...

Link to comment
Share on other sites

Jag har också haft en Minibasis, dock utan att haft en alltför kvalificerad vinylrigg. Men ASR:n står för mig i en speciell klass. Avdelning upplöst utan att vara skarp och justeringsmöjligheter i tillräcklig mängd.

När det blev uppgradering på vinylsidan så blev det naturligt att gå ett steg vidare när det gäller phonoförstärkaren också. En ASR Basis Exklusiv med externt batteristeg, en förstärkare som räcker livet ut. Här ytterligare justeringsmöjlighter och finns dessutom i en variant som är två phonoförstärkare i en. Dvs man kan köra två pickuper oberoende varandra med olika inställningar och switcha mellan med en rattvridning.

Men smakar det så kostar det och det är ingen billig pryl. Men då behöver man inte byta heller på ett mycket bra tag.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Antiskatningen verkar hart när omöjlig att få till. Är tanken från VPI att den inställningen inte är så viktig, månntro? Att armen i

sig skulle vara nog bra...

Lösningen är ju framtagen av dem själva för en 9" radialarm, så felet kan ingen bortse från.

För vissa nålslipningar är den kanske inte så viktig, men supertrackers som Lyra bör ges rätt antiskating som inte kryper bort över tid.

Kan väl hålla med om att antisskatinginställningen är lite krånglig, även med det extra antiskatingkitet.

Annars en stabil spelare med bra driv o fundament.

Extrakitet är lika krångligt som på de flesta andra fina spelare :) men det fungerar och står sig när det väl är inställt. Och man kan metodiskt saxa sig fram till rätt inställning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så bestämde jag mig då, till slut. :Idea:

Men först en tillbakablick. Fram tills förra årets sommar hade jag ett förstärkeri bestående av en Leben 300 CS och även Riiasteg från Leben. Skivspelaren är en Simply Black Magic från Mirre. Man får väl kalla den för ett hemmabygge av en som kan ett och annat om vinylspelare. Som sagt, ser inte mkt ut för världen. Lite kul med boomerangformen. Den spelar dock mkt bättre än den ser ut. Står på tre enkla, odämpade fötter. Motorn från Clearaudio monterad på en droppformad platta separat från plinten som är tillverkad i möbelmdf. Skulle säker må bra med en rejäl avkoppling från underlaget, förstås. Högtalarna är ett par Sonics Allegretto, från mannnen som skapade Audio Physics. Tror nästan jag är den ende som har ett par i Sverige.

Lebenriiat är nu endast ett MM-steg. Och det fungerar mkt fint som ett sådant, rörglöd ni vet. Lebenkombon har ju en hel del av stampa takten i sig så det var kul att lyssna på musik, all slags musik. PU jag fick rekomenderat var en Ortofon 2M Bronze, fin puppa för priset. Nu hade jag redan en Lyra Dorian som ska funka på mm-inställningen. Men, men... 23 db gain på Lebenriiat var för alldeles för lågt. Väldigt synd.

Nästa förändring blev definitivt spiken i kistan för Leben. Jag blev sugen på en förstärkare jag en gång haft i ett tidigare liv och sen alltid ångrat att jag bytte. En Lavardin IS Ref fanns beggad hos Lasse i Falun. Här fanns helt enkelt mer att hämta i ljudkvalité. Anledningen att jag skiljdes från min Lav. IS, var att jag tyckte att den lät kall (nästan skrikig), tillsammans med ett par Focal 907 Be. Låter som ett inkörningsproblen, men det gav inte med sig. Nu var det en helt annan ljudupplevelse, nästan åt det varma hållet tillsammans med hangarfartyget till CD, MBL 1531. Men längre in i det musikaliska skeendet jmf med Leben. Som sagt, Lebenriiats låga känslighet blev ett ännu värre problem med Lavardin. Då krävs en step-up, men det är enklare att köpa ett nytt riia, tyckte jag.

Vad blev det då? Jo, ett PS Audio GPCH. Två rattar där bak att stegvis ställa in gain och impedans. Men det som gör steget så behändigt är att man dessutom kan ställa in gain steglöst med vredet på fronten. (med remote)Verkligen fiffigt och mkt användbart.

Ljudmässigt blev det naturligtvis ett lyft med mer dynamik och djupare bas. Ljudbilden breder ut sig och detaljerna finns där. Det verkar som Lyrans energi dämpas lite här och det är bara bra. Har just köpt några av Miles D plattor (Working, Relaxing osv) Trumpet och sax låter perfekt tonalt i mitt öra.

Jag tvekade länge, för helst ville jag ha ett Riia med rör, men då får man betala för att få samma dynamik som med PS GPCH. Egentligen är steget

balanserat och med den möjligheten får man ut ännu mer. Sen går det att köra direkt balanserat i ett slutsteg. Undrar om någon har prövat?

Hos mig står anläggningen på Ikeamöbler, utan absorbenter av något slag, så det finns säkert att förbättra. Men jag tycker att elektroniken i görligaste mån ska integreras i rummet, och inte tvärtom. :) Killen på Hifibörsen hade provat att ta bort skalet på riiat och menade att det lät bättre utan. Lite överkurs va :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

Jag har lyssnat till simply black och visst ser den lite diy ut men fan va bra den spelar. Det är inte MDF, det är någon form av sandwichmatrial. Spelaren mår

Nog mycket bra av att kopplas till nåt tungt matrial, typ lönn eller akryl, gärna på viktanpassade SD-fötter. Mirre har Iofs redan tänkt till rejält, han har valt lätta, resonansmotståndskraftiga matrial. Under devisen att lätta resonanser går lättare att kontrollera än om man jämför med tunga matrial som väl satts i svängning.

Om man kan avleda de få resonanserna till ett underliggande matrial typ IKEAS slaktarblock i Björk och sedan frikoppla det hela med SD-fötter så kan det bli skitbra. Det jag hört av den hittills är redan nu riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag har lyssnat till simply black och visst ser den lite diy ut men fan va bra den spelar. Det är inte MDF, det är någon form av sandwichmatrial. Spelaren mår

Nog mycket bra av att kopplas till nåt tungt matrial, typ lönn eller akryl, gärna på viktanpassade SD-fötter. Mirre har Iofs redan tänkt till rejält, han har valt lätta, resonansmotståndskraftiga matrial. Under devisen att lätta resonanser går lättare att kontrollera än om man jämför med tunga matrial som väl satts i svängning.

Om man kan avleda de få resonanserna till ett underliggande matrial typ IKEAS slaktarblock i Björk och sedan frikoppla det hela med SD-fötter så kan det bli skitbra. Det jag hört av den hittills är redan nu riktigt bra.

Tack för tipset :) Slaktarblock och SD-fötter, ja kanske det. Inget av det är speciellt dyrt heller, om man jämför med andra "fötter".

Precis, det måste inte alltid så att tungt "väger tyngst", när det gäller skivspelare. Då har jag ägt en NAS Ace Space. Men Simply är bra på space den också.

Sen funderar jag på om det är värt att byta ut Rega 251:an med en från Origin Live (som jag har bra erfarenhet av sen tidigare). Deras armar har ju Regas trepunktsfästen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...