Jump to content

Recommended Posts

Posted

Någon här på forumet som äger eller har ägt ett Brystonslutsteg :?: Nyfiken på intryck och erfarenheter om dessa :app:

Är på jakt efter ett "sommarslutsteg" att ta till när värmeböljorna gör det olidligt att köra med sitt kära rörslutsteg ;)

I nuläget har jag bara obalanserade försteg(rör), så om de låter bra obalanserat är det förstås en fördel.

Posted (edited)

Jag har ett 4B-ST som jag är mycket nöjd med. Om du har lust att släpa dig till Lunden så kan du få provlyssna...

Edited by Almen
Posted
Jag har ett 4B-ST som jag är mycket nöjd med. Om du har lust att släpa dig till Lunden så kan du få provlyssna...

Kör du balanserat :?:

Har själv ett 14B-sst hemma på prov.. :mm:

Guest Musicus
Posted

Er du interessert i Bryston bare slå meg ett signal, kan sikkert hjelpe deg å få testet noe ;) ....

mvh

Posted
Kör du balanserat :?:

Har själv ett 14B-sst hemma på prov.. :mm:

Nä, obalanserat. Har du lånat av någon med initialerna JK, månne? Finns väl inte så många 14B i Götet...

Posted
Nä, obalanserat. Har du lånat av någon med initialerna JK, månne? Finns väl inte så många 14B i Götet...

Nej, den här kommer från butik. Ursprungligen kanske det kommer från JK.

Posted
Nej, den här kommer från butik. Ursprungligen kanske det kommer från JK.

Nja, han har kvar sitt, så vitt jag vet. :)

I alla fall, Bryston i allmänhet och 14B-SST i synnerhet är neutrala steg med mycket låg färgning.

Posted
Nja, han har kvar sitt, så vitt jag vet. :)

I alla fall, Bryston i allmänhet och 14B-SST i synnerhet är neutrala steg med mycket låg färgning.

Menar du att 14B SST låter annorlunda än deras andra steg? James Tanner svarade mig så här på frågan om 7B SST vs 14B SST;

"The 7B's have 2 advantages over the 14B. The 7B has twice the power supply capacitance and you can place the mono 7B close to each speaker - (always a good idea)". Gissar att 28:an trots allt är bäst :)

Guest Musicus
Posted

Er det noen som har hørt deres B100 SST deres integrerte?

mvh

Posted
Menar du att 14B SST låter annorlunda än deras andra steg?

Nja, de är ju uppbyggda av samma moduler, så det är säkert inga stora skillnader* annat än tillgänglig effekt. Saken är den att 14B SST två gånger har F/E-lyssnats - varav jag varit med en gång - där resultatet bägge gångerna blivit ett nollresultat. 4B ST har jag "bara" njutit av hemma.

*Dock, 14B ST och äldre versioner av 14B SST kan nog skilja sig lite grand mot nyare eftersom utgångsfiltret modifierades efter det första F/E-testet (det var en minimal avrullning i diskanten, som dock kunde detekteras).

Posted
När får månne Bryston en svensk agent..?

Den frågan kan nog bara T.A.A. Import i Norge svara på antar jag :unsure:

Har för mig att de har agenturen för både Norge, Sverige & Finland :?:

Guest Musicus
Posted
Den frågan kan nog bara T.A.A. Import i Norge svara på antar jag :unsure:

Har för mig att de har agenturen för både Norge, Sverige & Finland :?:

Det stemmer bra, og det er nok ikke så vanskelig som noen synes å få til noe, link til Taa Import/Lyric HiFi finner man HER :)

mvh

Posted
...eller åtminstone en återförsäljare.

Tror ni intresset är så stort? De fanns ju rätt många år i Sverige och normalt brukar de inte dra sig ur en marknad om det finns intresse. Möjligen kan det bero på att de såldes av anonyma Classic Design som just nu håller på att förinta både Spendor och Luxman. Han lyckades med samma konststycke med Musical Fidelity.

Posted
Tror ni intresset är så stort? De fanns ju rätt många år i Sverige och normalt brukar de inte dra sig ur en marknad om det finns intresse. Möjligen kan det bero på att de såldes av anonyma Classic Design som just nu håller på att förinta både Spendor och Luxman. Han lyckades med samma konststycke med Musical Fidelity.

Jag hade faktiskt glömt bort att det tidigare var samma anonyma agentur som för MF. Har han Luxman också :(

Möjligt att intresset är litet men jag är tveksam till om man överhuvudtaget får sälja något utan återförsäljare. Hur många köper en 28B SST via postorder ;)

Posted

Kan meddela att jag nu är ägare till ett 14B sst :mm: Igår natt blev det strömavbrott hemma och när strömmen återvände var slutsteget dött :o

Letade förgäves på baksidan efter en nätsäkring men förgäves. Det visade sig att steget har en sorts automatsäkring som återställs med en liten vippbrytare :app:

Posted
Transistorer - vafalls :o

Skojar bara plind ;)

Grattis till en bra stärkare!

Ny eller begagnad?

Beg.förstås. Tror du jag är gjord av pengar ;) Enligt uppgift köpt på Ågrens för 6 år sedan.

Posted
Någon här på forumet som äger eller har ägt ett Brystonslutsteg :?: Nyfiken på intryck och erfarenheter om dessa :app:

Är på jakt efter ett "sommarslutsteg" att ta till när värmeböljorna gör det olidligt att köra med sitt kära rörslutsteg ;)

I nuläget har jag bara obalanserade försteg(rör), så om de låter bra obalanserat är det förstås en fördel.

Jag har provat några olika Brystonsteg, Almen 4B-ST + ett annat likadant, samt 14B-STTr. Alltid Lavry da 10 direktkopplad utan försteg.

De har mycket gemensamt, kraftfulla, mycket bra perspektiv och holografisk återgivning, klangmässigt korrekta.

Spelstilen är avslappnad, laid-back. I mitt tycke för mycket laid-back men det är ju en smaksak.

De olika ljud som finns i djupled stannar där de är oavsett volym, men du nås aldrig av ljudet. Låter som en sångare som ska sjunga rakt emot dig istället sjunger med huvudet riktat åt sidan.

Jag skulle vilja pimpa dem med lite horneffekt om du missförstår mig rätt.

Posted
Steget blir ganska varmt för att vara transistor. Någon som vet om de första watten kanske är klass A :?:

Klass AB är alltid klass A i början. :)

Dels beror det på hur tomgångsströmmen är satt, dels är det ju ett riktigt rejält slutsteg; det blir ganska varmt.

Posted

Grattis Peter till ditt nya slutsteg. Nu har du en diger samling på avbytarhyllan ;-)

Ang Bryston och TAA så är det ytterligare ett exempel på en tråkighet i branschen. Det finns ytterst få exempel där en distributör klarar av distributionen i hela Skandinavien eller ens i två av skandinaviska länder. Om distributören dessutom är butik och driver verksamheten själv så säger det sig själv att han inte klarar av eller ens vill agera distributör. Tyvärr tror många tillverkare att Skandinavien är litet, att vi talar samma språk och har goda kontakter i alla länder och därför delas distributioner ut på detta ovarsamma sätt. Det finns som sagt mängder av exempel och det gör tyvärr att vissa märken, om än efterlängtade av många, inte finns representerade på mer än ett ställe.

Guest Musicus
Posted (edited)
Grattis Peter till ditt nya slutsteg. Nu har du en diger samling på avbytarhyllan ;-)

Ang Bryston och TAA så är det ytterligare ett exempel på en tråkighet i branschen. Det finns ytterst få exempel där en distributör klarar av distributionen i hela Skandinavien eller ens i två av skandinaviska länder. Om distributören dessutom är butik och driver verksamheten själv så säger det sig själv att han inte klarar av eller ens vill agera distributör. Tyvärr tror många tillverkare att Skandinavien är litet, att vi talar samma språk och har goda kontakter i alla länder och därför delas distributioner ut på detta ovarsamma sätt. Det finns som sagt mängder av exempel och det gör tyvärr att vissa märken, om än efterlängtade av många, inte finns representerade på mer än ett ställe.

Bare en liten kommentar fra sidelinjen, meg bekjent så har TAA ofte annonsert i Svenske i hifimagsiner der både mail og telefon er oppgitt, ingen kunst å ta en telefon eller sende en mail til Oslo og spørre, finne løsninger fremfor å se hindringer, problemene er ofte ikke større enn man gjør de til selv, jeg tror mange ville blitt overrasket over lett det kan la seg løse ved å ta kontakt.

Nå kunne jeg sagt mer om dette men avstår, derimot at det skulle være snakk om noen slags motvilje mot å ville agere distrubutør i dette tilfellet tror jeg ikke stemmer, det er ikke alltid man ser hele bildet i den offentlige diskusjonen.

At det byr på problemer med f.eks demoer for nuværende er ikke vanskelig å se.

mvh

Edited by Musicus