Jump to content

Recommended Posts

Posted

Igår och idag hade AC Genelec demo , en kompis och jag var där och lyssnade på hela deras nya högtalarserie. Det var ju intressant måste jag faktiskt medge. Sedan tog vi oss en fika med muffins innan vi gick in till DLXmusik för att lyssna på en hörlursförstärkare från Spl. Man kan ju undra över varför ingen här är intresserad av riktiga proffsgrejer som t.ex SPL phonitor.

http://spl.info/?id=357

Posted

Jag var också förbi Audio Concept och lyssnade lite. Min åsikt är att Genelec bjudit på bäst valuta för pengarna på Stockholmsmässan både i år och 2010, även om det i absoluta termer finns sådant som låter bättre. med tanke på att förstärkare ingår tack vare att det är aktiva högtalare så är det ljud som kommer ur t ex modellen 8040 fortsatt mycket svårslaget för pengarna.

Klev man upp till 8050 fick man mer bas, nästan lite för mycket utan att mixtra med dip-switcharna på baksidan. Men om man sänkte dem 4 dB i botten blev det i den här uppställningen riktigt fint, och klart mer luft runt röster än i lillasyskonet. Tog man i stället steget ner till 8030 var den tydligaste skillnaden att 10 Hz klenare basomfång jämfört med 8040 tog bort lite kropp och realism på instrument. Det låter trots det väldigt homogent, behagligt, högupplöst och oansträngt.

Såvida inte Focals CMS-serie smäller högre (något jag tror man kan A/B-testa hos just DLX Music) lär det bli ett par 8040 som sovrumsanläggning så småningom.

Posted
Klev man upp till 8050 fick man mer bas, nästan lite för mycket .

Om man mäter in en lyssning och det ser jämt och fint ut. Hur kan man då få det till att det blir för mycket bas? Är det inte så att vi egentligen vill ha bas och inte ett ljud som låter tunt och spinkigt. Man ska höra hur en bastrumma sjunger långt ner i avgrunden. det tycker ju jag att 8260 gjorde. Personligen så vet jag ingen stativhögtalare som gör det lika bra som 8260 oavsett priset.

Posted
Man kan ju undra över varför ingen här är intresserad av riktiga proffsgrejer som t.ex SPL phonitor.

Traditionellt är hifihögtalare bättre avpassade för att spela musik i hemmiljö, men den främsta förklaringen ligger väl i utseendet eftersom grejerna ska stå i hemmet och inte i en studio.

Ett tydligt exempel var senast på Malmömässan där sladd demade små Vienna några rum ifrån Genelecs demo.

Posted
Om man mäter in en lyssning och det ser jämt och fint ut. Hur kan man då få det till att det blir för mycket bas? Är det inte så att vi egentligen vill ha bas och inte ett ljud som låter tunt och spinkigt. Man ska höra hur en bastrumma sjunger långt ner i avgrunden. det tycker ju jag att 8260 gjorde. Personligen så vet jag ingen stativhögtalare som gör det lika bra som 8260 oavsett priset.

Det var 8050 som fick för mycket bas, inte 8260. 8050 var inte uppmätt/inkalibrerad. När demokillarna petade ned en switch för att dämpa 4 dB i basen blev det mycket bättre. Dessförinnan var basen förvisso djup men alldeles för sladdrig och okontrollerad, så till den grad att den berövade röster på luft och nyans. Jag ska inte svära på att det berodde på konstruktionen, utan det kan mycket väl ha berott på placering och akustik. När jag gick tillbaka till 8040 hörde jag att de var lite mer beslöjade i mellanregistret, så 8050 är tveklöst ett steg upp.

Jag lyssnade på några låtar i 8260 också och den gräver djupare i basen än mina stativare, men på övriga parametrar tror jag inte de skulle innebära en uppgradering för min del. Men som sagt, för pengarna är de mycket intressanta.