Jump to content

Ktêma Accordo

calm

Recommended Posts

Fick ett tips om att Ktêma Accordo kan komma att landa i Sverige inom kort.

image001-1.jpg

Franco Serblins nyutvecklade stativare. Ser intressant ut på bild i vart fall.

Förstår att ånyo blir det en ny och unik design.

Skall bli spännande att lyssna på.

Återkommer.

Calm

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ahh...vackert! ..och utan ringradiator! :mm:

\\K-man

Vet inte om det är samma diskantelement som i Ktêman, i sådant fall en Ragnar Lien konstruktion. Den ser ut som denna.

En fantastisk diskant som förmår att både vara upplöst, men också luftig och detaljrik utan att vara skarp.

Calm

:D

:)

Vet inte om det är samma diskantelement som i Ktêman, i sådant fall en Ragnar Lien konstruktion. Den ser ut som denna.

En fantastisk diskant som förmår att både vara upplöst, men också luftig och detaljrik utan att vara skarp.

Ja, diskanten verkar vara av samma line om inte annat...helt klart en talare som jag måste få lyssna på!

\\K-man

Accordo`s kabinett skiljer bara millimetrar till Sonus Faber Auditor M! :o

Kabinettformen på Accordon är intressant med sina insvängda sidor!

Det ger en mindre volym än SF Auditor M, men samtidigt en mer

rigid struktur och står emot egensvängning bättre! Att det inte är fler

konstruktörer som använt denna självstyvande konstruktion!

Skall bli intressant att lyssna och jämföra dom två högtalarna! :)

Har själv aldrig fastnat för Auditor M. Den har varit för inbäddad och dämpad i

ljudkaraktären för min smak.

Accordon tycker jag är mycket vacker i formen, då brukar det också låta bra :)

De insvängda sidorna är i grunden samma konstruktion som den större Ktêman. Kul att man i Serblins ålder, han är ca 70 år, förmår att tänka helt nytt!

Kan tänka mig att den är mycket snygg i kabinettet, men stativet tycker jag ser sådär ut. Högtalare och stativ väger lika mycket 16 kg var så det är en förhållandevis tung pjäs.

87 db känslighet min 20 watt effekt. Frågan om detta räcker? Min erfarenhet kring Mementon är att den suger mycket kraft, vi har ca 70 watt till den i en hybrid och det är nätt och jämt för den högtalaren.

Calm

http://www.francoserblin.it/home.php?lang=e

Skall bli spännande och se och höra.

Jag har aldrig dragits till stativare men Kteman ser bara mer och mer spännande ut, inte minst efter provlyssningen hos AC för någon månad sedan. Dom lät mycket bra... Ett litet frågetecken dock hur en rörförstärkare klarar lasten 3.2 ohm vid 90 Hz? :39: Mina VTL kör ut 220 watt i 5 ohm men rekommenderar inte lägre än 4 ohm.

På bilden där Andrea Bocelli lyssnar ser det ut som de är parade med McIntosh. Köpt plats eller verklig rekommendation? Kanske en bra matchning.

Jag har aldrig dragits till stativare men Kteman ser bara mer och mer spännande ut, inte minst efter provlyssningen hos AC för någon månad sedan. Dom lät mycket bra... Ett litet frågetecken dock hur en rörförstärkare klarar lasten 3.2 ohm vid 90 Hz? :39: Mina VTL kör ut 220 watt i 5 ohm men rekommenderar inte lägre än 4 ohm.

På bilden där Andrea Bocelli lyssnar ser det ut som de är parade med McIntosh. Köpt plats eller verklig rekommendation? Kanske en bra matchning.

Jag har testat med olika förstärkarkombinationer innan jag köpte och tyckte inte att McIntosh var den perfekta matchningen. Jag har sett Ktêman med annan elektronik på bild från mässa. Så vad som rekommenderas vet jag uppriktigt sagt inte. ASR:n verkar i sådant fall bättre val.

Calm

Konstruktionen har fler finesser förutom det rigida kabinettet ! Bakstycket är vridet, så att basporten inte mynnar mot rummets hörna,

utan mer direkt mot bakväggen. Vad jag kan förstå så minskar Serblin en oönskad förstärkning av basen i rummets hörnor! :Idea:

Man får en reflektion av basen från bakvägg till lyssningsposition! :)

accordo_photo3-2.jpg

Konstruktionen har fler finesser förutom det rigida kabinettet ! Bakstycket är vridet, så att basporten inte mynnar mot rummets hörna,

utan mer direkt mot bakväggen. Vad jag kan förstå så minskar Serblin en oönskad förstärkning av basen i rummets hörnor! :Idea:

Man får en reflektion av basen från bakvägg till lyssningsposition! :)

accordo_photo3-2.jpg

Riktningskänslighet i 45 Hz-området?

Jag släpper diskussionen i all välmening.

Även som 35 åring kan man komma på att svängda sidor har sina fördelar.

Ja om det nu bara är svängda sidor som är grejen så är det väl inga konstigheter som kräver lång och kvalificerad erfarenhet. Men min erfarenhet från "storasystern" Ktêma är att det är mer än så och det är det som skiljer en mästare från en nybakad civilingenjör är just detta att låta denna erfarenhet kombinerat med ett unik nytänk också komma till uttryck i en ljudbild som tillför något annat än tidigare. I det sammanhanget kombinerat med elegans och förfining i den utvändiga designen.

Som i allt som Serblin presterat hittills så finns mycket tydliga brytpunkter och innovationer byggda på en kombination av lång erfarenhet och djup kunskap om både den tekniska, ljudmässiga och musikaliska aspekten på ljudåtergivning. Det finns en rad olika "innovationer" som lutformen, det tvärställda kabinettet, nedbrytningen av högtalarmembrans resonanser i sammanfogade koncept. Modifieringen allmänt av element. Lackning som en del av resonansbehandling av kabinett. Massiva träkabinett. Stativare i fulländning. Listan kan göras lång och följs av mer eller mindre lyckade efterapningar.

Så jag ser verkligen fram emot en ny bekantskap från denna banbrytare. Att den kommer att låta bra är säkert för han är omsorgsfull i sin utveckling av nya produkter.

Calm

Riktningskänslighet i 45 Hz-området?

Jag släpper diskussionen i all välmening.

Det är en klar skillnad mellan att rikta in basportarna nära och mot vägghörnor, jämfört med att rikta basportarna vinkelrätt mot kortvägg! Jag har provat själv med stativare och närfältslyssning! Basen blir mer bumlig i det första fallet! Jag föredrar basportar mot kortvägg! Serblin och jag är inne på samma spår :)

Det är en klar skillnad mellan att rikta in basportarna nära och mot vägghörnor, jämfört med att rikta basportarna vinkelrätt mot kortvägg! Jag har provat själv med stativare och närfältslyssning! Basen blir mer bumlig i det första fallet! Jag föredrar basportar mot kortvägg! Serblin och jag är inne på samma spår :)

Reflexporten verkar ju som en punktkälla, så jag anar att eas poäng är att vinkeln är av underordnad betydelse i de lägre frekvenserna. Avståndet till bakre vägg eller sidovägg är förvisso helt avgörande. Ett hörn består ju typiskt av en kombination av de båda. Alltså måste de flesta högtalarplaceringar ta hänsyn till ett hörn och det är högst rumsberoende vilken av de aktuella väggarna som är mest viktig att skapa avstånd ifrån.

När det gäller basbehandlingen finns det säkert något vägande skäl till att "aktern" är skuren på detta sätt. Jag utgår från att den bild som jag inledde tråden med är den föreslagna och korrekta uppställningen, dvs att "fasen" är riktad utåt i uppställningen. Då kommer sannolikt basporten och "fasen" att gå mot hörnen i ett normalt rum. Jag är varken tekniskt intresserad eller konstruktionsmässigt kunnig nog för att bedöma om detta gör någon skillnad. För mig är enda sättet att avgöra om det låter bra eller ej. Normalt kommer högtalaren att stå en bit i från både bakvägg och hörn så avgörande kan inte skillnaden bli

.

När det gäller Ktêman så är den lösningen avseende basen mig veterligen unik i det att de två baselementen med tillhörande basport är riktade bakåt mot en "sköld" mot vilken basen reflekteras och sedan går ut i två öppningar åt sidorna. I skölden är också ett antal smala slitsar upptagna så att basen kan "pysa ut" på baksidan. Det ger i relation till de två mindre mellanregistren och domediskanten ett mera diffuserat ljud och bättre balans mellan de olika registren i ljudbilden.

Här kan man definitivt konstatera en skillnad i bashanteringen i relation till konventionella högtalare som t.ex. mina tidigare Amati H.

Detta resonemang får bekräftas eller dementeras vid en förhoppningsvis snar lyssning IRL. Återkommer i frågan.

Calm

När det gäller basbehandlingen finns det säkert något vägande skäl till att "aktern" är skuren på detta sätt. Jag utgår från att den bild som jag inledde tråden med är den föreslagna och korrekta uppställningen, dvs att "fasen" är riktad utåt i uppställningen. Då kommer sannolikt basporten och "fasen" att gå mot hörnen i ett normalt rum.

Informationen varierar, här en uppställning med fasningen av baksidan vänd innåt istället! :)

(bild lånad från my hi-end.com)

IMG_7454c.jpg

.................och här nedan på Serblins egen Accordo-logo, är baksidan också vänd innåt! :)

logo-accordo.gif

Fortsättning följer tills vi har full kunskap i frågan.............................. :)

Informationen varierar, här en uppställning med fasningen av baksidan vänd innåt istället! :)

.................och här nedan på Serblins egen Accordo-logo, är baksidan också vänd innåt! :)

logo-accordo.gif

Fortsättning följer tills vi har full kunskap i frågan.............................. :)

Loggan missade jag :blush .

Med den invinklingen så kan det faktiskt vara en point att basporten pekar rakt bakåt.

Jämför man ånyo med Ktêman så har jag dessa invinklade på ett sätt som jag aldrig haft en högtalare. "Fireing directly to my head" som det brukar stå i recensioner. Intressant att ändå känns inte diskanten skarp eller kantig och högtalaren försvinner helt i ljudbilden. En av de tydliga egenskaperna.

Calm

Accordoskiss-1-1.jpg

Gjorde en skiss på en tänkbar uppställning med ett par Accordo med normalt avsånd till frontvägg!

Med snedställt bakstycke skulle reflektionen och direktljud fokusera mot samma punkt!

En efterkonstruktion som kanske kan stämma? Skall bli intressant att provlyssna effekten av denna lösning! :)

Accordoskiss-1-1.jpg

Gjorde en skiss på en tänkbar uppställning med ett par Accordo med normalt avsånd till frontvägg!

Med snedställt bakstycke skulle reflektionen och direktljud fokusera mot samma punkt!

En efterkonstruktion som kanske kan stämma? Skall bli intressant att provlyssna effekten av denna lösning! :)

Accordo verkar ju prismässigt krossa SF Guarneri. Kunde vara kul med ett test!

Då skulle ju sidoväggen få mindre inflytande på de lägre frekvenserna om det studsar som på skissen. Men hur förklaras att bas är rundstrålande i kombination med hur man riktar basporten för att rikta basen:?:

Sant är att basen inte är så riktningskänslig. Men min erfarenhet

är att det blir skillnad i att rikta basporten in mot rumshörnor

(åtminstone i mindre rum) kontra att rikta rakt mot frontväggen.

Tydligen har F Serblin kommit fram till att konstruktionen låter bra iallafall!

Sedan om Serblin endast har varit ute efter att få icke parallella

väggar i kabinettet, för att minimera resonanser, låter jag vara osagt!

Letade efter kontaktuppgifter på hans hemsida, men fann inga.

Det hade ju varit intressant att få svar från konstruktören himself :)

Eller så kan vi hoppas på en uttömmande högtalarmanual,

som det har diskuterats i en annan tråd! :)