frittse Posted November 7, 2011 Posted November 7, 2011 Har en cambridge 540A som emellanåt bara spelar i en kanal, kör tvåkanalsstereo. Detta kan hända oavsett vilken signalkälla jag valt. Högtalare samt kablar är i bra skick och är anslutna korrekt. Jag gissar att förstärkaren har nåt fel innanför skalet, ska man lämna in för felsökning eller vad finns att göra? Kan nämna att jag löser problemet genom att byta val av signalkälla på förstärkaren. Tex från cd till tuner och tillbaka till cd. Brukar allt som oftast hjälpa. Priblemet dyker oftast upp när jag sätter på förstärkaren och mer sällan att det händer under pågående lyssning. All hjälp jag kan få mottages tacksamt! Quote
calle_jr Posted November 7, 2011 Posted November 7, 2011 Alltid bra att först felsöka själv så att man undviker lämna in en apparat i onödan. Prova skifta vänster och höger högtalarkablar för att se så att felet flyttar sig. Quote
calm Posted November 7, 2011 Posted November 7, 2011 Jag skulle nog ta en omgång med en lämplig kontaktspray när du ännu är igång. Att problemet upphör när grejorna blir varma tyder på att utvidgning av något slag har positiv effekt. Finns en bra som heter CRC Elektronik Rengöring som inte kostar skjortan. Finns säkert på typ Biltema, Claes Ohlson etc. Men dra ut allt strömförande innan, så kan du spraya i nätbrunnarna också. De är de enkla åtgärderna som du kan göra själv utan att det blir fel. Calm Quote
Recommended Posts