Jump to content

Recommended Posts

Posted

Så då var det dags igen!

Den här hösten har varit fullmatad med hifi-arrangemang med mässor och specialdemos. Både i stort och smått.

Hoppas detta är ett tecken på ett växande intresse för gott ljud och god musikåtergivning och att den yngre generationen fått upp öronen för bra hifi.

Själv är man ju redan frälst sedan barnsben.

Nu är det Malmömässan som hägrar.

Kul med lite utflykter i landet och avbrott i vardagen.

Så spänd förväntan på denna mässa som skulle visa lite intressanta nyheter...............

massa750.jpg

Calm

• Replies 143
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Vi anlände till Malmö redan på fredagseftermiddagen och efter lite shopping så började hungern att sätta in.

Hittade en restaurang i botten på den här imposanta kåken!

Malm346.jpg

Malmö Rådhus, som trots att det ser ut som fasaden är byggd någonstans på 15-1600-talet faktiskt är byggd 1860. Inkråmet är dock äldre.

I källarvalven huserar som sig bör Rådhuskällaren i valv från husets ursprungstid 1544-1547 då huset uppfördes.

Det visade sig att de hade smygpremiär på en middag som var skåning känner igen i dessa tider.

På torsdag denna vecka är det Mårtens afton och då äter man gås!

Sagt och gjort det blev en riktig gåsamiddag med allt som hör därtill! Svartsoppa med tillbehör, Gås med rödkål, brysselkål, sås och potatis. Avslutat med en riktig skånsk äppelkaka med vaniljsås.

Efter en sådan bastant middag är det bara att vältra sig i dunet och låta John Blund göra sitt.

Calm

Posted

Efter en god natts sömn så var vi på väg till Radisson Blue Hotel, där jag upplevt någon tidigare mässa.

På vägen mötte vi dessa glada musikanter som dock var en smula tystlåtna...........

Malm341.jpg

Annat var det på fredagseftermiddagen då en synnerligen energisk gatumusikant höll konsert en bit ifrån.

Han bar ensam en hel orkester som han hade på ryggen och magen. En synt med klaviatur, kazo, munspel, dragspel med ringklocka på magen och en tom vattendunk på ryggen som bastrumma och hiatt på ryggen. Sådan enmansorkester har jag inte sett och hört sedan Don Patridge härjade i Stockholm på 1970-talet.

Calm

Posted (edited)
Kul att träffas IRL Calm, då du lyckade känna igen mig som Euphoniamedlem i Stylusrummet :)

Detsamma! Alltid kul att träffa folk som man ser på forumet. Det blev ännu fler senare under dagen då vi avslutade med lite Euphonia-samkväm på kvällen. Men mer om detta senare.

Calm

Tillägg

Edited by calm
Posted

Jag är ingen mästerfotograf det vet ni på detta forum, så ni får hålla tillgodo med lite reportagebilder av skiftande kvalitet. :blush

Vi kliver raskt in i det första rummet där "mitt gamla" märke Quad hade en demo. Har fortfarande min 33/303 kombo kvar på landet, men tyvärr kvaddad efter en kortslutning.

Malm351.jpg

Motljusbilder kan vara svåra, men ni skall i alla fall skönja två ESL 2905, de större electrostaterna. Har hör dem förut och fastnat för deras luftiga och stora ljudbild. Fick inte riktigt klart för mig hur basbehandlingen var, då vi spelade mest "lätt" musik. Men piano lät stort och med både kropp och sträng.

Malm348.jpg

Förstärkeriet var en integrerad modell Quad II Classic Integrated

Signalkälla från Bladelius.

Trevligt system!

Fanns annat intressant i rummet som vi tyvärr inte fick tillfälle att lyssna på.

Calm

Guest Musicus
Posted

Ahh herlig med enda en reportasje på noe man ikke hadde mulighet å overvære selv :mm: ...

mvh

Posted

Quads design är läcker och påminner mycket om de första modellerna med sin lite militärinspirerade stil i den nedre delen. Rundade hörn och den klassiska volymratten.

Jag kommer ihåg att det väckte viss beundran på 70-talet när jag köpte min 33/303 tillsammans med B & W DM 2A och en fransk skivspelare som hette ERA mk ?. Alla andra köpte japanskt på den tiden. Pioneer mfl märken.

DIN-kontakter förstås!

Calm

Guest Musicus
Posted

Mon tro om ikke Tim De Paracivini (EAR) har hatt en finger med i den siste Quad integrerte der, da er det jo borget for go lydén ;):D

mvh

Posted

:app: :app:

Så bra att vi får en utomsocknes tolkning!

Jag har inga bilder denna gång, och jag såg inte många andra som plåtade heller.

På vägen mötte vi dessa glada musikanter som dock var en smula tystlåtna...........

http://www.euphonia-audioforum.se/calm/Svartmes/Malm341.jpg

En kul grej med denna orkester inträffade när den monterades, jag tror det var 1984.

Den ställdes då upp med jämna avstånd mellan musikanterna.

En kamrat till mig påpekade för de ansvariga på kommunen att ledaren skulle gå med större avstånd till övriga.

De skrattade och avfärdade detta, men efter ivriga påstötningar bestämdes till slut att ledaren skulle flyttas fram.

Posted
Han bar ensam en hel orkester som han hade på ryggen och magen. En synt med klaviatur, kazo, munspel, dragspel med ringklocka på magen och en tom vattendunk på ryggen som bastrumma och hiatt på ryggen. Sådan enmansorkester har jag inte sett och hört sedan Don Patridge härjade i Stockholm på 1970-talet.

Calm

Där dök det upp ett namn på minnesskärmen som har varit bortsuddat i decennier... :o:mm::D

Posted

Jag har varit på Malmömässan tidigare men fick avstå i år.

Det är roligt att det alltid blir en bildtråd med bevis på vad man missat.

Kör hårt calm och övriga.

Posted
Sagt och gjort det blev en riktig gåsamiddag med allt som hör därtill! Svartsoppa med tillbehör, Gås med rödkål, brysselkål, sås och potatis. Avslutat med en riktig skånsk äppelkaka med vaniljsås.

Vad jag förstår finns det starka band till Skåne i familjen. Gås går inte ur smaknerven i första taget. Och inte eblakaga heller.

Posted
Vad jag förstår finns det starka band till Skåne i familjen. Gås går inte ur smaknerven i första taget. Och inte eblakaga heller.

Att ha två halvskåningar i familjen förpliktigar. Förökte mig på en egen gåsamiddag förra året minus svartsoppan. Men kan bara konstatera att det inte blev hälften så bra som att äta på plats i rätt miljö och rätt tillagning.

Calm

Posted (edited)

Vi går vidare på mässan i vad som kanske kan betecknas som gåsmarsch. Jag kommer inte visa alla rum utan där kameran kom fram. Ingen kronologisk ordning. Jag är främst intresserad av ljudintryck, det blir mina minnen att ta med mig hem.

Här kommer nästa rum Esoteric-rigg med Amphion högtalare.

Malm360.jpg

Esoteric K-03 den nya SACD

Försteg C-03

Slutsteg A-03

Malm362.jpg

Helium 520 högtalaren från Amphion. Vitt är uppenbarligen färgen för iår.

Blev inte så mycket lyssnande i detta rum, men det lilla jag hörde lät det bra. Vilket det borde göra med den riggen.

Hörde delar av elektroniken i våras med SF Futura, som jag tyckte matchades bättre med ARC-riggen. Men Esoteric är en underbar electronik och mekaniken i cd:n är nog bland de allra bästa som finns.

Calm

PS Notera "pinnarna" i bakgrunden, samma som levererar Shakti-stenarna. Undrar hur man kommit fram til just den placeringen? Brukar se dem vid sidan i förstareflexposition, men detta var nytt.

Edit tillägg

Edited by calm
Posted
Härligt att få gå på mässa när man sitter hemma i lugn och ro.

Tack för att du delar med dig Calm :)

Får ses som en amortering på dina tidigare bidrag. :D;)

"Den som står i skuld är inte fri" :D :D

Calm

Posted

Kul att få se dina bilder och som vanligt intressanta kommentarer :mm:

- Jag var någon timme på mässan på lördagen och tog några bilder som jag kanske kompletterar med - annars var det skönt att slippa se mässan genom sökaren och få mer tid till att lyssna och prata med bekanta ;)

Väntar spänt på fler intryck och bilder :mm:

Posted
Om jag inte minns helt fel så var detta Amphoins helt nya HT som inte kommit ut ännu kallad Argon 7. Den ska kosta ca 40k.

Se där! Jag sökte i mina anteckningar och hittade inte högtalarbeteckningen och hittade den högtalare som till utseendet var identisk på deras hemsida.

Aragon är egentligen en utveckling från deras bookshelf-högtalare i samma serie. Helium är en floorstander från början. Krypton som är den största modellen har jag hört tidigare.

Verkar vara en viss diskrepans mellan priset på elektroniken och högtalarna kan man konstatera. :D

Calm

Posted

I nästa rum blev jag nog helt uppslukad av högtalaren så jag glömde att fråga om elektroniken.

Malm366.jpg

Detta är i vart fall en speciellt designad högtalare med ett utseende som står ut. KEF BLADE

Ljudmässigt intressanta och med sin speciella form så kan de säkert appelera till det täcka könet.

Jag vet att jag när jag hörde KEF MUON på Kistamässan så blev jag tagen både av ljud och utseende. Då riggad med en Marc Levinson-electronik som gav den högtalaren nästan magisk klang.

Någon därute som känner igen elektroniken här?

Vet att det pratades i rummet om strömstarka slutsteg.

Calm

Posted
Ser ut att vara elektronik från Chord Electronincs.

Det är helt rätt!

passar på att foga in en bild också

IMG_3599.jpg

Jag har ingen aning om vad prylarna heter, men för den intresserade kan det säkert googlas lätt. CD-spelaren var ganska speciell då själva CD-luckan var som ett snett upp och nervänt dasslock. Luckan öppnas mot brukaren. Utseendemässigt rör sig prylarna någonstans kring gränsen till prålighet... vilken sida om denna gräns de befinner sig är upp till betraktaren. Det var delade uppfattningar i vår lilla grupp. Ljudmässigt däremot var det en helt annan femma. Vi var alla överens om detta systems förträfflighet. Personligen anser jag systemet landar på topp 3. Fullständigt fantastiskt mellanregister och aldrig tendens till hårt (som Focal) eller vasst i de övre registren. Rummet bjöd på basproblem men det verkar tveklöst finnan potential neråt också!

Posted
Vi kliver raskt in i det första rummet där "mitt gamla" märke Quad hade en demo.

Förstärkeriet var en integrerad modell Quad II Classic Integrated

Signalkälla från Bladelius.

Trevligt system!

Calm

Skillanden på denna Calms bild och min representerar nog skillnaden mellan lördag och söndag, gissar jag. Under vårt (Lillhövdingen, Storhövdingen, Dr.Horace samt undertecknad) första besök i detta rum spelades det på Bladelius på de svarta lakanen med beteckningen 2905. Vi är alla vana Quad-elektrostat-lyssnare men vi kände inte riktigt igen ljudet. Plötsligt blev det tät trafik framför systemet och någon kom bärande på en Simply Black-skivspelare. Från vänsterkanten sköt vi in ett önskemål om att koppla in Quad-förstärkaren också, och om vi väntade i en halvtimme skulle vår önskan uppfyllas. Dock saknade demonstratören vinylskivor!? men Storhövdingen som alltid "är redo" drog snabbt upp Thorens jubileumstestskiva. Första låten spelades med ca 80% distorsion men då GÖK diagnostiserade problemet till MM/MC-switchen blev det lyssningsbart igen och DÅ!!!!!! Quad-elektrostaterna var tillbaka! Det lät skönt, luftigt och behagligt. Med rätt sväng och känsla! Dvs allt som inte Bladelius hade. Fram till i söndags var jag övertygad om Emblas förträfflighet. Nu är jag lika övertygad om motsatsen.

IMG_3612.jpg

en närbild på den lilla gobiten. Ni ser ju själva hur glad den är!

IMG_3614.jpg

Posted (edited)

I samma rum fanns även denna stapel. Det är racervarianten av Quad 99-serien.

IMG_3594.jpg

I samma rum fanns även Cabasse tillsammans med Accuphase. Tyvärr lyckades vi inte pricka in när det spelades på detta system, men enligt uppgift ska det ha varit väldigt bra.

IMG_3597.jpg

Edited by das Boot
Posted
Quad-elektrostaterna var tillbaka! Det lät skönt, luftigt och behagligt. Med rätt sväng och känsla! Dvs allt som inte Bladelius hade. Fram till i söndags var jag övertygad om Emblas förträfflighet. Nu är jag lika övertygad om motsatsen.

Jämförde ni någon annan CD-spelare mot Emblan eller endast Simply Black spelaren?