Engelholm Audio Posted November 3, 2011 Posted November 3, 2011 Hejsan, I eget intresse har jag läst igenom ett antal exklusiva högtalares manualer. Det går snabbt att konstatera att det finns likheter men lika snabbt att det skiljer sig högst väsentligt åt vad som står, hur det står, etc. Wilson Audio går verkligen in med en strukturerad beskrivning av hur högtalarna placeras för bästa resultat och fortsätter med rummets egenskaper och påverkan av ljudet. (Tyvärr - i mina öron (!) - rekommenderar man absorbenter för att hantera detta. Lite synd då Peter McGrath verkar uppskatta vad Matts på SMT gör på mässor). Wilsons manual är i mina ögon bra. Jag läste W/P8. Ett annat märke med ungefär samma prislapp har en manual tunn som ett hårstrå. Visst tas det upp det mesta men väldigt ytligt. Däremot läggs det flera sidor på uppackning. Jag är nyfiken på vad ni har för erfarenheter kring manualer! Vad uppskattar ni? Vad förväntar ni er? Förresten: Kommer manualen på utsidan av emballaget eller måste man packa upp högtalarna för att komma åt manualen för att veta hur man packar upp högtalarna? Om nån undrar: jag filar på mina egna manualer. Ps. I veckan har det levererats ca 80 kg högtalarelement. Bland annat T&P's basar och ett par nya banddiskanter. 24/12 redan? Quote
Bebop Posted November 3, 2011 Posted November 3, 2011 Jag är nyfiken på vad ni har för erfarenheter kring manualer! Vad uppskattar ni? Vad förväntar ni er? Den frågan engagerade mig en del när jag köpte mina dåvarande Dynaudio C4 (jag hade C2 innan). Jag försökte få reda på lite fakta om risker och möjligheter med en större högtalare och att få lite input kring placering och tips. Men det enda jag kom fram till var en standardtext som jag tror var den samma för de flesta högtalarna hos Dynaudio, typ att man skall sitta centrerat framför elementen på ett avstånd som är lika med eller större än avståndet mellan dom. Dessutom skulle jag tänka på att det blir basigare ju längre in hörnen dom står osv. Med tanke på vad ett par bra högtalare kostar så är det faktiskt inte mycket till support man får kring t ex placering och hur man gafflar in bäst ljud. Det brukar vara en evig akilleshäl hos alltför ingenjörstyngda företag. Man klarar inte kommunikationsbiten. Om man inte vill skriva det direkt hade det ju varit klädsamt med en bra länk till deras hemsida om hur man optimera högtalarna. Om inte annat kunde de beskriva ett antal kända metoder, t ex uddametoden. Quote
Engelholm Audio Posted November 3, 2011 Author Posted November 3, 2011 Den frågan engagerade mig en del när jag köpte mina dåvarande Dynaudio C4 (jag hade C2 innan). Jag försökte få reda på lite fakta om risker och möjligheter med en större högtalare och att få lite input kring placering och tips. Men det enda jag kom fram till var en standardtext som jag tror var den samma för de flesta högtalarna hos Dynaudio, typ att man skall sitta centrerat framför elementen på ett avstånd som är lika med eller större än avståndet mellan dom. Dessutom skulle jag tänka på att det blir basigare ju längre in hörnen dom står osv. Med tanke på vad ett par bra högtalare kostar så är det faktiskt inte mycket till support man får kring t ex placering och hur man gafflar in bäst ljud. Det brukar vara en evig akilleshäl hos alltför ingenjörstyngda företag. Man klarar inte kommunikationsbiten. Om man inte vill skriva det direkt hade det ju varit klädsamt med en bra länk till deras hemsida om hur man optimera högtalarna. Om inte annat kunde de beskriva ett antal kända metoder, t ex uddametoden. Noterat och uppskattat (med feedback)! Den högtalare vars manual gjorde mig besviken vet jag har massor med annat material kring sig och firman. Kanske kompenserar man det så? I mina ögon ändå inte helt rätt - jag anser att manualen skall vara bra och gärna visa på nått som ligger i paritet med högtalarens kvalitet. Quote
plundin™ Posted November 3, 2011 Posted November 3, 2011 Hmmm, jag är lite tvehågsen till manualer, speciellt när det gäller uppställning av HiFi! De flesta manualer jag träffat på faller i två huvudkategorier, taffliga och ofullständiga (de flesta) eller (väldigt få) abstrakt teknikfixerade, lätträknade är de som verkligen använder ett språk som är enkelt och entydigt när den ger råd om uppställning av produkten! De få "tumregler" som verkligen är användbara hittar man dessutom på tio minuter på nätet och eftersom alla rum/miljöer är väldigt olika (speciellt om vi tänker på hur olika man bygger hus i olika världsdelar) så kan man som tillverkare vara annat än vag! Om vi nu ser jorden som den lilla marknad den är.. Jag tror att som intresserad Hifi-konsument är man helt enkelt skaffa sig nödvändiga erfarenheter och öronvana på annat sätt än manualer. Å andra sidan, om jag lägger upp lika mycket stålar för en högtalare som man gör för en ny bil så förväntar jag mej att det kommer en kunnig man i vit labbrock och bomullsvantar och levererar och ställer upp högtalarna korrekt, fast i vår sentida värld är det ju få företag som har den nivån av service. Vete tusan om jag kan komma på något! Det brukar vara en evig akilleshäl hos alltför ingenjörstyngda företag... Jag vet inte det, jag har bara goda erfarenheter av "ingenjörstyngda företag", så fort man släpper in ekonomer och vinstintresse så bil det googleöversatta manualer och tillverkning i Kina och ännu värre utförsäljning och marginalisering av hedervärda varumärken... Nej, fram för fler ingenjörer och färre ekonomer! /ptr Quote
JonasR Posted November 3, 2011 Posted November 3, 2011 Jag funderar lite över komplement till en tryckt manual. Vad sägs om att skicka med en CD? På denna kan man lägga några bra-att-ha spår som underlättar installationen. Test höger/vänster. I fas/ur fas. Så får man kontrollerat att kontakterna kopplades rätt. Ett frekvenssvep som täcker området där baspucklar uppstår. Detta med ett dokument (pdf-fil?) som beskriver lite om vad man bör tänka på vid placering och hur man använder sig av frekvenssvepet för att få nån nytta av det. Quote
Bebop Posted November 3, 2011 Posted November 3, 2011 Jag vet inte det, jag har bara goda erfarenheter av "ingenjörstyngda företag", så fort man släpper in ekonomer och vinstintresse så bil det googleöversatta manualer och tillverkning i Kina och ännu värre utförsäljning och marginalisering av hedervärda varumärken... Nej, fram för fler ingenjörer och färre ekonomer! Så kan det gå och så går det ofta när man varit för "ingenjörstyngda" utan respekt för ekonomiska realiteter. Då får ekonomer och jurister städa upp efteråt så att långivare får tillbaka sina pengar och rädda så många jobb som möjligt. Såvitt jag förstår är både Audio Research och Sonus Faber numer både lönsamma och fortsatt hedervärda. Quote
lech Posted November 3, 2011 Posted November 3, 2011 (edited) Så kan det gå och så går det ofta när man varit för "ingenjörstyngda" utan respekt för ekonomiska realiteter. Då får ekonomer och jurister städa upp efteråt så att långivare får tillbaka sina pengar och rädda så många jobb som möjligt. Såvitt jag förstår är både Audio Research och Sonus Faber numer både lönsamma och fortsatt hedervärda. Jag tycker det är en utmärkt ide att förpacka manualen på utsidan av lådorna. Både som CD och pappers utgåvan. Lech Edited November 3, 2011 by lech Quote
Porta Posted November 3, 2011 Posted November 3, 2011 Måste säga att manualen som följde mina Ethos får klart godkänt. http://www.martinlogan.com/pdf/manuals/manual_ethos.pdf Quote
P-pan Posted November 3, 2011 Posted November 3, 2011 Jag tycker det är en utmärkt ide att förpacka manualen på utsidan av lådorna. Och hur många skulle då försvinna i frakthanteringen ? Quote
marcus_ec Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 Audio Physic har en ganska detaljerad manual på nätet om hur de skall placeras. http://www.audiophysic.de/aufstellung/index_e.html Quote
lech Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 (edited) Och hur många skulle då försvinna i frakthanteringen ? Antaligen lika många som när kollit har försvunnit Adresslappen sitter där den sitter och är INTE lätt att få bort. lech Edited November 4, 2011 by lech Quote
P-pan Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 Antaligen lika många som när kollit har försvunnit Det tror jag inte riktigt på... hur som helst så är det nog bäst att lägga manualen på en "säker" server och samtidigt så sparar man ju en trädgren eller två Quote
lech Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 (edited) Det tror jag inte riktigt på... hur som helst så är det nog bäst att lägga manualen på en "säker" server och samtidigt så sparar man ju en trädgren eller två Tro vad du vill, trädgrenar kan du få hur många som du vill, bara ett skit att köra dom till soptippen/sumpen./komposten. lech Edited November 4, 2011 by lech Quote
abc123 Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 Tycker de flesta högtalartillverkare har för bristfälliga manualer. Tycker uppställningen kan skilja relativt mycket mellan olika högtalare. 1.18 är långtifrån optimalt för alla, även om det är svårt att tro något annat när man söker på högtalaruppställning på vissa ställen. Högtalarkonstruktionen påverkar helt enkelt, tex. olika spridning. Ser jag till mina egna högtalare, Monitor Audio Platinum 300 så är där väldigt magert med info i manualen och då det är en lite speciell banddiskant i dessa högtalare så kontaktade jag MA. Den som svarade var deras "Technical Director" och inte bara var han snabb på att svara utan även väldigt hjälpsam. Han delade gladerligen med sig om vilka förutsättningar högtalarna var utvecklade under och kom med diverse tips och ideer. Jag mailade även över mätningar och bilder över rummet och fick väldigt bra respons, men han var samtidigt väldigt noga med att påpeka att mycket inte gick att utläsa bara från dessa mätningar/bilder. Att få väldigt ingående info om vilken standard deras huvudsakliga utvecklingsrum följer har varit väldigt givande. Kan ju tillägga att det inte är ett tomt vardagsrum med shakti stenar på CDn Så sammanfattningsvis, kass manual men grym support. Mycket hellre så än tvärtom. Quote
Engelholm Audio Posted November 4, 2011 Author Posted November 4, 2011 Tycker de flesta högtalartillverkare har för bristfälliga manualer. Tycker uppställningen kan skilja relativt mycket mellan olika högtalare. 1.18 är långtifrån optimalt för alla, även om det är svårt att tro något annat när man söker på högtalaruppställning på vissa ställen. Högtalarkonstruktionen påverkar helt enkelt, tex. olika spridning. Ser jag till mina egna högtalare, Monitor Audio Platinum 300 så är där väldigt magert med info i manualen och då det är en lite speciell banddiskant i dessa högtalare så kontaktade jag MA. Den som svarade var deras "Technical Director" och inte bara var han snabb på att svara utan även väldigt hjälpsam. Han delade gladerligen med sig om vilka förutsättningar högtalarna var utvecklade under och kom med diverse tips och ideer. Jag mailade även över mätningar och bilder över rummet och fick väldigt bra respons, men han var samtidigt väldigt noga med att påpeka att mycket inte gick att utläsa bara från dessa mätningar/bilder. Att få väldigt ingående info om vilken standard deras huvudsakliga utvecklingsrum följer har varit väldigt givande. Kan ju tillägga att det inte är ett tomt vardagsrum med shakti stenar på CDn Så sammanfattningsvis, kass manual men grym support. Mycket hellre så än tvärtom. Vore kul att se rummet! Och nog f-n är det lättare att lotsa fram till ett bra resultat person-person, jämfört med person-dokument-personer! Manualen skall med, men jag funderar ibland på dess roll?!! Symbolisk - jag menar läser nån en manual nu för tiden? Ja, jag vet att hifi-intresserade gör det. Det kommer fram att det är så. Men läses dom mest som kuriosa? Läses dom när det är felsökning? Inget ljud ur höger högalare? Kolla att alla kablar är ordentligt inkopplade. Stäng av och på elektroniken, testa igen. Nästa problem är att målgruppen är så inhomogen, dvs mottagarna är väldigt olika i kunskap och erfarenhet. Måste man därför lägga en grund som tråkar ur di gamle rävarna innan man hoppa på det roliga som är direkt vore obegripligt för förstagångsköparen (som råkade köpa ett par Solo )? Fördomsfullt måhända, men jag är nyfiken på vad Timbre står i detta? Jag misstänker att en och annan manual browsats genom från både Accuphase och Sonus Faber? Vad är bra? Vad är dåligt? Vad saknas? Bebop och plundin: diskussionen ang ekonomer eller ingenjörer blir meningslös utan konkreta exempel. Nu diskuterar ni med vaga ord och tenderar bli mer en åsikt baserad på erfarenheter och tro, än som sagt - nått konkret. Det går ju inte att vara utan varken det ena eller andra, så... Orden är fria, men jag önskar att ni drar diskussionen i en annan tråd för att hålla min manualtråd clean. Quote
Engelholm Audio Posted November 5, 2011 Author Posted November 5, 2011 Måste säga att manualen som följde mina Ethos får klart godkänt. http://www.martinlogan.com/pdf/manuals/manual_ethos.pdf ML är en av mina utvalda jag läst och håller med dig i att den får klart godkänt. I mina ögon lite väl mycket tjat om deras paneler, men hellre åt det hållet än för lite. Quote
Nik Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 ML är en av mina utvalda jag läst och håller med dig i att den får klart godkänt. I mina ögon lite väl mycket tjat om deras paneler, men hellre åt det hållet än för lite. Det kan aldig tjatas för mycket om ML's paneler ....viktigt dock att manualen stannar vid att återge fakta..åsikter, pr och påpekandet av produktens förträfflighet gör sig bättre i andra forum . Där skulle ml kunna optimera lite.... Önskar all lycka både med manualbygge o försäljning.. Kul med high end made in blekinge... //Nikola Quote
Engelholm Audio Posted November 5, 2011 Author Posted November 5, 2011 Det kan aldig tjatas för mycket om ML's paneler ....viktigt dock att manualen stannar vid att återge fakta..åsikter, pr och påpekandet av produktens förträfflighet gör sig bättre i andra forum . Där skulle ml kunna optimera lite.... Önskar all lycka både med manualbygge o försäljning.. Kul med high end made in blekinge... //Nikola Tack! Gemensam nämnare för mina tre studerade manualer är faktiskt att det är en del pr, åsikter, förträfflighet och annat liknande. Quote
conan Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 Jag som tekniker tyckte att REL:s manual var rätt bra. Den beskrev en del om subwooferns egenheter och hur den borde ställas upp. Kanske kan låna idéer från den. Quote
PL300 Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 Jag tycker en högtalarmanual ska innehålla dels basfakta som storlek, vikt, osv. och naturligtvis hur man kopplar in dom. Och gärna också nått ord om kringutrustning, mer allmänna råd om tex förstärkare, om det finns nån nedre rekommenderad wattgräns. Sen mer allmänna råd om rummet och placering eftersom förutsättningarna är så olika hos olika kunder ,villa,betonglägenhet, rådande inredningstrend, fru och småbarn exempelvis!, så mer basic grundläggande fakta. Så min manual blir ganska tunn grundläggande och lättläst eftersom jag tror att de flesta känner sig som ett barn på julafton när man sprätter upp sin låda (vilket ska framgå tydligt var du öppnar och om man inte ska använda en mattkniv!) vilket säkert påverkar läslusten av nått som liknar telefonkatalogen, jag menar i detta läget vill man ha igång dom så fort som möjligt! Testa manualen på nån som är ointresserad! kan den få igång högtalarna är manualen tillräckligt tydlig! Hela min ide´bygger på att du tydligt hänvisar till hemsidan i manualen där den egentligen fortsätter i en betydligt tyngre version där kan ta ut svängarna hur mycket som helst med hänvisningar länkar och gärna lite bilder på uppställningar och olika rum. Så tänker jag i alla fall! Quote
Engelholm Audio Posted November 7, 2011 Author Posted November 7, 2011 Jag som tekniker tyckte att REL:s manual var rätt bra. Den beskrev en del om subwooferns egenheter och hur den borde ställas upp. Kanske kan låna idéer från den. Faktaspäckade REL Manual, dock ful layoutmässigt i mina ögon. Quote
Engelholm Audio Posted November 7, 2011 Author Posted November 7, 2011 Jag tycker en högtalarmanual ska innehålla dels basfakta som storlek, vikt, osv. och naturligtvis hur man kopplar in dom. Och gärna också nått ord om kringutrustning, mer allmänna råd om tex förstärkare, om det finns nån nedre rekommenderad wattgräns. Sen mer allmänna råd om rummet och placering eftersom förutsättningarna är så olika hos olika kunder ,villa,betonglägenhet, rådande inredningstrend, fru och småbarn exempelvis!, så mer basic grundläggande fakta. Så min manual blir ganska tunn grundläggande och lättläst eftersom jag tror att de flesta känner sig som ett barn på julafton när man sprätter upp sin låda (vilket ska framgå tydligt var du öppnar och om man inte ska använda en mattkniv!) vilket säkert påverkar läslusten av nått som liknar telefonkatalogen, jag menar i detta läget vill man ha igång dom så fort som möjligt! Testa manualen på nån som är ointresserad! kan den få igång högtalarna är manualen tillräckligt tydlig! Hela min ide´bygger på att du tydligt hänvisar till hemsidan i manualen där den egentligen fortsätter i en betydligt tyngre version där kan ta ut svängarna hur mycket som helst med hänvisningar länkar och gärna lite bilder på uppställningar och olika rum. Så tänker jag i alla fall! Tack för feedback! Tror det är ML som har två delar i sina manualer; ML har en snabbguide med det grundläggande och sen en djupare genomgång. Kanske kan den snabbguiden uppfylla det syfte du skriver om? Quote
Peak Posted November 9, 2011 Posted November 9, 2011 (edited) Hejsan, I eget intresse har jag läst igenom ett antal exklusiva högtalares manualer. Det går snabbt att konstatera att det finns likheter men lika snabbt att det skiljer sig högst väsentligt åt vad som står, hur det står, etc. Wilson Audio går verkligen in med en strukturerad beskrivning av hur högtalarna placeras för bästa resultat och fortsätter med rummets egenskaper och påverkan av ljudet. (Tyvärr - i mina öron (!) - rekommenderar man absorbenter för att hantera detta. Lite synd då Peter McGrath verkar uppskatta vad Matts på SMT gör på mässor). Wilsons manual är i mina ögon bra. Jag läste W/P8. Ett annat märke med ungefär samma prislapp har en manual tunn som ett hårstrå. Visst tas det upp det mesta men väldigt ytligt. Däremot läggs det flera sidor på uppackning. Jag är nyfiken på vad ni har för erfarenheter kring manualer! Vad uppskattar ni? Vad förväntar ni er? Förresten: Kommer manualen på utsidan av emballaget eller måste man packa upp högtalarna för att komma åt manualen för att veta hur man packar upp högtalarna? Om nån undrar: jag filar på mina egna manualer. Ps. I veckan har det levererats ca 80 kg högtalarelement. Bland annat T&P's basar och ett par nya banddiskanter. 24/12 redan? At spørge om en højttalers placering, kan kun gíve flere svar. Det er kun rigtigt at ejeren får svar på om højttaleren kan fungere elektrisk i det set up kunden har og det er helt op til den person der sælger denne højttaler. En Højttaler er et akustisk produkt du sætter ind i et akustisk rum og mange ting kan ske. Ingen er i tvivl om kabler, CD, og Elektronik som sådan og det er meget nemt. Placerer du et sæt højttalere 5 cm. forkert for du en lyd som du næsten ikke kan leve med ? Inngen manual kan fortælle hvad du skal gøre, lyt og gør noget og så lyt igen. Det tager noget tid, men betaler sig. Per Kristoffersen Peak Consult. Edited November 9, 2011 by Peak Quote
calm Posted November 9, 2011 Posted November 9, 2011 Jag tror för min del att en manual skall innehålla så mycket information som är nödvändigt för att göra produkten full rättvisa. På så sätt undviker man frustration och besvikelse som lätt blir fallet om man ställer högtalarna fel. En metodbeskrivning likt den som finns i boken "Get Better Sound" av Jim Smith som beskriver olika sätt att optimera en högtalarplacering. Peter McGrath har också utvecklat en metod för placering genom grovkalibrering och finjustering genom handklappning för att undersöka noder i rummet. Det talades en hel del om detta i Stylus rum på Malmömässan och exprimenterades också med att flytta ena högtalaren någon centimeter. Inget nytt för en erfaren hifi-räv, men för en novis värdefull info och ljudmässig skillnad som både blev påtaglig i basen och röst som flyttades uppåt en halv meter. Anpassning med hänsyn till priset på högtalaren gör det rimligt att diffrentiera infons omfattning. Calm Quote
Engelholm Audio Posted November 10, 2011 Author Posted November 10, 2011 Anpassning med hänsyn till priset på högtalaren gör det rimligt att diffrentiera infons omfattning. Calm För diskussionens skull: Anser du att en dyrare högtalare skall ha en mer heltäckande manual, trots att det är rimligt att säljaren kommer med vita handskar och trimmar in allt med millimeterprecision? Quote
Engelholm Audio Posted November 10, 2011 Author Posted November 10, 2011 : Inngen manual kan fortælle hvad du skal gøre, lyt og gør noget og så lyt igen. Det tager noget tid, men betaler sig. : Per Kristoffersen Peak Consult. Är det då manualens syfte att få ägaren/läsare att förstå detta? "...lyt og gør noget og så lyt igen. Det tager noget tid, men betaler sig"? Är det all informations som behöver ges? Högtalare för några hundra tusen och manualen säger, testa, ändra lyssna, testa ändra, lyssna? Quote
calm Posted November 10, 2011 Posted November 10, 2011 För diskussionens skull: Anser du att en dyrare högtalare skall ha en mer heltäckande manual, trots att det är rimligt att säljaren kommer med vita handskar och trimmar in allt med millimeterprecision? Egentligen är manualen i ditt exempel lite overkill, men jag antar att den som är villig att satsa ett större belopp på högtalare också är beredd att fördjupa sig i placeringsprocessen. Om inte av andra skäl att man själv vill exprimentera och vill förstå teorin bakom. Rent prismässigt så borde en dyrare högtalare ge större ekonomiskt utrymme för en mer påkostad manual. Min erfarenhet från bilar säger mig att det är precis så. Imagemässigt och marknadsföringsmässigt så verkar förpackningar, manualer och tillbehör ha en särskild dragningskraft. Se bara på våra uppackningstrådar på detta forum. Fligthcases är mera sexiga än wellpapp. Vad vill tillverkaren utstråla? Omsorg om detaljer eller billiga lösningar? Det kan ju faktiskt också avspegla sig i manualfrågan. Ja några funderingar. Det verkar finnas flera aspekter på det hela än rent innehållsmässiga vad gäller manualer. Calm Quote
Engelholm Audio Posted November 10, 2011 Author Posted November 10, 2011 Egentligen är manualen i ditt exempel lite overkill, men jag antar att den som är villig att satsa ett större belopp på högtalare också är beredd att fördjupa sig i placeringsprocessen. Om inte av andra skäl att man själv vill exprimentera och vill förstå teorin bakom. Rent prismässigt så borde en dyrare högtalare ge större ekonomiskt utrymme för en mer påkostad manual. Min erfarenhet från bilar säger mig att det är precis så. Imagemässigt och marknadsföringsmässigt så verkar förpackningar, manualer och tillbehör ha en särskild dragningskraft. Se bara på våra uppackningstrådar på detta forum. Fligthcases är mera sexiga än wellpapp. Vad vill tillverkaren utstråla? Omsorg om detaljer eller billiga lösningar? Det kan ju faktiskt också avspegla sig i manualfrågan. Ja några funderingar. Det verkar finnas flera aspekter på det hela än rent innehållsmässiga vad gäller manualer. Calm Detta var min slutsats efter att funderat själv på kammaren. För hur man använder högtalaren är ju egentligen väldigt rätt fram! Placera, koppla in, lyssna. Svårast är själva placeringen och här skall kunden ändå få hjälp. Undantaget är 2'a handsköparen som kanske köper privat. Jag skäms inte för att säga att manualen också är den del av "upplevelsen", glädjen i att äga produkten. Tack för dina synpunkter, Calm! Quote
Engelholm Audio Posted March 14, 2014 Author Posted March 14, 2014 Denna diskussion ledde fram till ett resultat där alla Engelholm Audio's högtalarmanualer har en gemensam struktur och delar mycket information. Tillika finns såklart det som är specifikt för just den aktuella modellen. Jag vill tacka alla som deltagit i denna diskussion som hjälpt fram EA's manualer till att bli omnämnda i HIFI+ Finally, some richly deserved praise for the manual. It gives a lot of veryclear, concise and useful advice on set-up, and then goes fairly deep into acoustics. Any loudspeaker brand that discusses the Schroeder frequency of a room (the frequency at which low frequency sounds change their behaviour, and the resultant changes in room treatment required) is taking the whole ‘manual’ thing serious Quote
K-man Posted March 14, 2014 Posted March 14, 2014 Va kul! Det bevisar ju dessutom att om man bara lägger ned lite möda så ger det resultat!!! \\K-man Quote
Recommended Posts