Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej hififolket :)

Jag har blivit erbjuden en REL Stentor 2 i en bytes affär. Jag kommer inte att ha möjlighet att lyssna på den så därför frågar jag er hära på forumet. Kanske finns någon hära som äger en?

Hur tror ni den spelar i ett mindre rum? (19m2)

Vad tycker ni den är värd? (tillverkad 1995)

Vad skiljer 2 mot 3?

Min övriga utrustning är:

Sonus Faber Cremona Auditor M

Audio Research VSi55

Linn Unidisk 2.1

Tack på förhand

Brännström Piteå

Posted

Hej,

Jag vet inget om REL Stentor, men förstår att den går väldigt lågt 6 Hz eller så??? Jag hade inte blivit förvånad om du får problem med ditt relativt lilla rum. Jag har använt Quad L sub, som ju är mycket mindre och enklare och var specifierad till 25 Hz. Den fungerade bra i sweet spot, men längs väggarna i rummet lät det hemskt. Det tror jag man kan lösa med två. Basen kan ställa till mycket trassel, lyssna hemma tycker jag är ett måste.

Posted
Hej,

Jag vet inget om REL Stentor, men förstår att den går väldigt lågt 6 Hz eller så??? Jag hade inte blivit förvånad om du får problem med ditt relativt lilla rum. Jag har använt Quad L sub, som ju är mycket mindre och enklare och var specifierad till 25 Hz. Den fungerade bra i sweet spot, men längs väggarna i rummet lät det hemskt. Det tror jag man kan lösa med två. Basen kan ställa till mycket trassel, lyssna hemma tycker jag är ett måste.

Klart att lyssna är att föredra :unsure: Men om man vänder på frågan vilken sub skulle kunna passa till mig och min anläggning? Framåt riktat element eller neråt, vad är att föredra i mitt rum?

Jag borde verkligen ta mig ut på en lysningsrunda men tiden räcker tyvärr inte då man jobbar på borta plan

Det man har lyckat googla sig fram så är det en jäkla bas.

Tar gärna mer synpunkter :)

Posted

REL gör bra subwoofers som kan ställas så de "försvinner" men ändå skapar rumslighet och lyfter huvudhögtalarna.

Kruxet är att rum av denna storleken normalt har tydliga resonanser i området 30-50Hz.

Men jag har aldrig tyckt det är ett bra argument för att inte spela bas.

Posted
REL gör bra subwoofers som kan ställas så de "försvinner" men ändå skapar rumslighet och lyfter huvudhögtalarna.

Kruxet är att rum av denna storleken normalt har tydliga resonanser i området 30-50Hz.

Men jag har aldrig tyckt det är ett bra argument för att inte spela bas.

Om man skulle få problem skulle dom gå dämpa bort?

Guest Niklas F
Posted

Du får ställa dig ett par frågor först.

*Hur högt vill du kunna spela

*Hur djupt vill du kunna spela

*Hur mycket plats kan du tänka dig att bli av med

Sen är

Två är alltid bättre än en.

Storleken HAR betydelse ( vad biologifröken sade till dig stämmer alltså inte här ) :D

Mycket effekt är alltid mumma.

Posted

Hej! Ludwig här. Jag har själv god erfarenhet av REL subwoofers, och instämmer med tidigare talare här om att det allt som allt är en god idé att försöka sig på experimentet hos dig. Kraft är alltid bra, och det sitter ordentligt med effekt i Stentor. I och med att du kopplar den med högnivå-kablar och att den är neråtriktad, så kan man få den att integrera bra med huvudhögtalarna, och trolla bort riktningsverkan riktigt OK ändå enligt mina erfarenheter.

Mitt tips är att du ställer den i ett av hörnen bakom högtalarna. Sätt den på spike-fötter med filt under, så att du kan hasa den lite fram och tillbaka i djup- och sidled. När du har jämn och fin trycksättning av rummet har du hittat ett bra ställe. Dela den lågt, men inte ultra-lågt. Jag delar min vid 35 Hz själv. Jag har en subwoofer, som står placerad bakom min vänstra högtalare. I hörnet. Mina högtalare är fullstora fullregisterhögtalare, men med subwoofern inkopplad lite försiktigt, får jag dels bättre fundament och auktoritet och avslappning i ljudet, men framförallt en mycket trevligare topp. Djupbasen hjälper diskanten! Hjärnan köper illusionen när bottenoktaverna kommer på plats.

Jag vet inte vad du får ge för denna Stentor, men den är fortfarande en mycket genomarbetad och välkonstruerad produkt, jämfört med mycket av dagens produkter. Richard E Lord hade benkoll på bottenoktaverna, minst sagt.

Go ahead, and make your day, är mitt fasta råd.

Ha så trevligt.

Ludwig

Posted
Om man skulle få problem skulle dom gå dämpa bort?

Javisst.

Det kan rentav vara så att om du har rumsproblem idag så kanske du inte behöver sub om du åtgärdar dem, eftersom rummet inte är så stort.

Det beror lite på hur Auditor M beter sig.

*Hur högt vill du kunna spela

Jag har ställt frågan om volymen har betydelse några gånger, men inte hittat något svar.

Jag kan tänka mig att den har det, men har inga entydiga belägg varken teoretiskt, mätmässigt eller från lyssning.

Guest Niklas F
Posted
Jag har ställt frågan om volymen har betydelse några gånger, men inte hittat något svar.

Jag kan tänka mig att den har det, men har inga entydiga belägg varken teoretiskt, mätmässigt eller från lyssning.

Så en liten sub har samma förutsättningar för att producera ljudtryck och riktig LFE som en stor eller hur menar du ?

Vad en sub har för uppgift är så olika för olika personer, för en så räcker det med att den fyller upp ett 10hz nedanför frontarna och är kalasnöjd med det.

För mig som tittar på film så vill jag ha REJÄLA subbar, inget litet som bottnar om man tittar på film nära referensnivåer och skall helt inte falla av förens 15hz, helst än lägre men då blir det IB lösningar om man vill ha all the way.

Posted
eller hur menar du ?

Vad jag menade var om ljudtrycksnivån spelar roll för hur man uppfattar resonanser, så att rumsproblem inte är konstanta utan ökar med ljudtrycket.

Säg att Brännström har 40% direktljud och 60% efterklang vid en viss output. Ändrar sig dessa förhållanden om man ändrar ljudtrycksnivån :?:

Allt annat inom akustik är ju frekvensberoende. Är detta också frekvensberoende :?:

Som sagt, jag har inte sett några belägg för det.

Posted

[Jag har ägt en Stentor och den var kalasbra i ett rum på 20kvm men jag har ju lite fix för att få till akustiken. Den är mycket enkel att integrera med golvare och jag håller med Ludwig om att dela lågt. Så lågt det går på reglagen sen är det bara lite fas & nivå och så kan man njuta av musiken. Utgå från hörnplacering så tar det inte många minuter att hitta rätt position.

Om du hör den när du spelar normalt är nivån för högt, den skall bara höras när det är verklig lågbas.

Lycka till

Micke

Posted
[Jag har ägt en Stentor och den var kalasbra i ett rum på 20kvm men jag har ju lite fix för att få till akustiken. Den är mycket enkel att integrera med golvare och jag håller med Ludwig om att dela lågt. Så lågt det går på reglagen sen är det bara lite fas & nivå och så kan man njuta av musiken. Utgå från hörnplacering så tar det inte många minuter att hitta rätt position.

Om du hör den när du spelar normalt är nivån för högt, den skall bara höras när det är verklig lågbas.

Lycka till

Micke

Tyvärr så vart det inget byte, den vart såld till en bekant till han.

Jag vart så pass sugen så jag får nog leta reda på en Stentor :D

Någon som vet av en?

Posted
Tyvärr så vart det inget byte, den vart såld till en bekant till han.

Jag vart så pass sugen så jag får nog leta reda på en Stentor :D

Någon som vet av en?

Ni får gärna fortsätta diskutera, det är riktigt kul med synpunkter/hjälp :)

Några andra tips på bra passande sub?

Guest Niklas F
Posted

Kikar du post 7 igen så är det enklare för oss att svara på din fråga :)

Posted
Kikar du post 7 igen så är det enklare för oss att svara på din fråga :)

:blush

Basen är tänkt i mitt hifirum där det bara kommer spelas musik (har ingen tv där). Så det som är viktigt för mig är att den är riktigt musikalisk. För mig så är det inte det viktigaste att den går super djupt.

Posted
Det är basen man vill åt ...

... och nu när jag flyttat till hus följer de med. Tyvärr blev musikrummet lite mindre än förut, men jag skulle inte kunna vara utan subbarna. Kanske kan tråden ovan ge lite mer kött på benen om placering och inställningar.

Tack Conan för länken det var mycket intressant läsning där. Och för alla andra svar oxå :)

Jag måste bara ta mig tid att fara runt och lyssna :)