kenneth Posted October 26, 2011 Posted October 26, 2011 (edited) Kul det där med kineserna. Jag har en liten förstärkare Joy Virtue JVD 5-M. Låter riktigt bra, men, man behöver ju inte bli förvånad längre, när jag googlade på ett ersättningsrör till mitt som brunnit, hittar jag exakt samma lilla förstärkare under annat namn, då heter den Dared MP-5. Exakt samma spec och utseende. Såg den också i ett skyltfönster i Geneve, då under ytterligare ett annat namn ..... /Kenneth ps. är det någon som har eller vet någon som har/säljer EM 87 rör (som egentligen var huvudspåret) Edited October 26, 2011 by kenneth Quote
Bebop Posted October 26, 2011 Posted October 26, 2011 Här på The Tube Store finns Brimar EM87. Jag har handlat flera gånger där. Senast i helgen. Ordern bekräftades i måndags och idag fick jag avisering om att de kommer på fredag. Quote
kenneth Posted October 26, 2011 Author Posted October 26, 2011 Här på The Tube Store finns Brimar EM87. Jag har handlat flera gånger där. Senast i helgen. Ordern bekräftades i måndags och idag fick jag avisering om att de kommer på fredag. Tack Bebop, har beställt och fått bekräftelse. Det fanns väl ett skäl till att mitt kinesiska rör 6E2 brann, jag hoppas det inte är ett bestående men....... /Kenneth Quote
Bebop Posted October 26, 2011 Posted October 26, 2011 Tack Bebop, har beställt och fått bekräftelse. Det fanns väl ett skäl till att mitt kinesiska rör 6E2 brann, jag hoppas det inte är ett bestående men....... Du kommer att få en bekräftelse till där fraktmetod och fraktkostnad anges. Det mejlet måste du bekräfta innan försändelsen går iväg. Så håll koll på mejlboxen. Quote
Daniel Posted October 27, 2011 Posted October 27, 2011 Tack Bebop, har beställt och fått bekräftelse. Det fanns väl ett skäl till att mitt kinesiska rör 6E2 brann, jag hoppas det inte är ett bestående men....... /Kenneth Håller med Bebop. The Tube Store är riktigt bra. Köper där regelbundet. Quote
Erik Andersson Posted October 27, 2011 Posted October 27, 2011 Jag kan inte låta bli att fråga: Vad i flygelboda gör ett indikatorrör (EM 87 mm) i en förstärkare? De användes bla som avstämmningsindikatorer i radiomottagare. Quote
lech Posted October 27, 2011 Posted October 27, 2011 Jag kan inte låta bli att fråga: Vad i flygelboda gör ett indikatorrör (EM 87 mm) i en förstärkare? De användes bla som avstämmningsindikatorer i radiomottagare. Erik, dom är enbart vackra om man tycker det. Tillför inget utom visuella intryck vad jag vet. //lech Quote
kenneth Posted October 27, 2011 Author Posted October 27, 2011 Ja, inte vet jag. Vet bara att röret är svart på insidan toppen och det ser bränt ut.... och stärkaren inte låter riktigt kry...... Någon anledning finns det väl? I manualen står det att det är 'Danish Design' och tillverkat i Kina. Men det står inte vem som står för designen. /Kenneth Quote
Erik Andersson Posted October 27, 2011 Posted October 27, 2011 (edited) Om röret är svart på toppen är normalt ett kryhetstecken. Om det däremot är vitt på toppen betyder det att det läckt in luft i röret, och det är definitivt inte bra. Jag tvivlar starkt på att detta rör har någon som helst inverkan på apparatens funktion, borde inte ha det i alla fall. Dessutom tycker jag det är slöseri att använda indikatorrör på detta sätt, det är ont om dem och jag tycker att de som fortfarande finns kvar skall användas till renoveringar av äldre härliga rörradios. Vill man ha något prynadsrör tycker jag att stabbrör som VR 70,VR90 etc fyller sin plats, de lyser med ett härligt sken. Yam,Yam! Edited October 27, 2011 by Erik Andersson Quote
calle_jr Posted October 27, 2011 Posted October 27, 2011 Kenneth, sitter det ett EM87 per kanal? Vad är det mer för rör i den? Edit: Jag tror jag vet vilken det är. Den säljs i samma utförande med en graverad gube på fronten och heter "Tube Amp" nånting. I så fall är det vanliga 6922 som du kanske skulle prova att byta. Kanske det fungerar att bara ta bort EM87-röret om det bara används som ljusorgel... I övrigt, fram för mer prydnadsrör! Quote
EAR Posted October 27, 2011 Posted October 27, 2011 (edited) Här är en länk till en firma som säljer dem http://dng.com.hk/product/details.php?cid=2&pid=10 Här står bla:Cat's Eye Tube: Light-green bars dancing with music .Det används alltså som ett prydnadsrör Kenneth skulle de mot förmodan inte ha några EM 87 rör så har jag några NOS Phillips hemma Edited October 27, 2011 by EAR Quote
kenneth Posted October 27, 2011 Author Posted October 27, 2011 Här är en länk till en firma som säljer dem http://dng.com.hk/product/details.php?cid=2&pid=10 Här står bla:Cat's Eye Tube: Light-green bars dancing with music .Det används alltså som ett prydnadsrör Kenneth skulle de mot förmodan inte ha några EM 87 rör så har jag några NOS Phillips hemma Jo jag har tyvärr beställt. Hade inte behövt om jag vetat vad jag fått reda på i den här tråden (tack i alla fall ). Vem kunde drömma om att EM 87 bara sitter där som en prydnad! I vilket fall som helst en alldeles underbar liten historia (rörförstärkaren alltså). Att till datorn få USB, hörlursförstärkare, och bra ljud för pengarna..... Det sitter bara ett EM 87 och ingångsrören är 2xECC85. /Kenneth Quote
Guest Niklas F Posted October 28, 2011 Posted October 28, 2011 I övrigt, fram för mer prydnadsrör! Jag antar att alla ni som gillar rör redan har en sådan här? http://www.nixieclocks.de/english/ Quote
Erik Andersson Posted October 28, 2011 Posted October 28, 2011 Nix! Däremot har jag några Nixierör på hyllan. De finns även fabrikanter som smyckar förstärkarna med likriktarör, de är tjusiga speciellt de direktupphettade. Men tyvärr är de alltför ineffektiva med onödiga förluster i effekt och värme som följd. Quote
lech Posted October 29, 2011 Posted October 29, 2011 Nix! Däremot har jag några Nixierör på hyllan. De finns även fabrikanter som smyckar förstärkarna med likriktarör, de är tjusiga speciellt de direktupphettade. Men tyvärr är de alltför ineffektiva med onödiga förluster i effekt och värme som följd. Men tjusigt är det med EM84/87. Har dom som VU metrar i en Rörspis MVH Lech Quote
Erik Andersson Posted October 30, 2011 Posted October 30, 2011 Visst är det tjusigt, riktigt tjusigt tom. Men som gammal radioreparatör tycker jag det är lite slöseri, då dessa skönheter så vitt jag vet inte tillverkas längre. De bör tycker jag användas för viktigare ändamål som tex avstämningsindikator i bla rörradio. Quote
Recommended Posts