vovven Posted October 26, 2011 Posted October 26, 2011 Enligt Grammonleverantörers Förening (GLF) steg försäljningen av vinylskivor med 110% jämfört med förra året. Quote
jazzhenke Posted October 26, 2011 Posted October 26, 2011 Enligt Grammonleverantörers Förening (GLF) steg försäljningen av vinylskivor med 110% jämfört med förra året. Vet du möjligtvis vad vinyl sålt i kvantitet? Quote
Bebop Posted October 26, 2011 Posted October 26, 2011 Vet du möjligtvis vad vinyl sålt i kvantitet? Statistik är ibland ett trubbigt instrument... Jag kollade rapporten som säger plus 115 % vinylförsäljning. Likaså att totalt står vinylförsäljningen för 1 %, dvs ca 7,000,000 SEK på årsbasis, alltså drygt 70,000 album beroende på vad bolagens styckeprislista är. Men vad statistiken egentligen säger är vad de tio rapporterande bolagen säljer, alltså EMI, Sony, Warner, Universal, Nordisk Film, Playground, Sound Pollution och Cosmos. En del av dessa kom in sent med vinylfösäljning, vilket totalsiffran indikerar, och då är det inte svårt att nå stora procentuella ökningar. Samtidigt minskar deras totala försäljning (- 6 %) vilket innebär att andelen vinyl kan stiga utan att det säljs fler album. Men musiklyssningen ökar säkert. Pengarna till musikerna fortsätter att minska - den enes bröd, den andres död... Här finns inget om import, entusiastbolag och begagnadförsäljning via butiker, mässor och auktionssiter. Vinylförsäljningen är betydligt större än så här, säkert över 500 % mer - kanske rent av 1,000 % Men i totalen är den säkert inte så betydande, framför allt inte hos skivbolagen. Quote
jazzhenke Posted October 26, 2011 Posted October 26, 2011 Statistik är ibland ett trubbigt instrument... Jag kollade rapporten som säger plus 115 % vinylförsäljning. Likaså att totalt står vinylförsäljningen för 1 %, dvs ca 7,000,000 SEK på årsbasis, alltså drygt 70,000 album beroende på vad bolagens styckeprislista är. Men vad statistiken egentligen säger är vad de tio rapporterande bolagen säljer, alltså EMI, Sony, Warner, Universal, Nordisk Film, Playground, Sound Pollution och Cosmos. En del av dessa kom in sent med vinylfösäljning, vilket totalsiffran indikerar, och då är det inte svårt att nå stora procentuella ökningar. Samtidigt minskar deras totala försäljning (- 6 %) vilket innebär att andelen vinyl kan stiga utan att det säljs fler album. Men musiklyssningen ökar säkert. Pengarna till musikerna fortsätter att minska - den enes bröd, den andres död... Här finns inget om import, entusiastbolag och begagnadförsäljning via butiker, mässor och auktionssiter. Vinylförsäljningen är betydligt större än så här, säkert över 500 % mer - kanske rent av 1,000 % Men i totalen är den säkert inte så betydande, framför allt inte hos skivbolagen. Den är i alla fall betydande för oss vinylslavar Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.