Jump to content

Recommended Posts

Posted
Nej, dom var inte snygga. Ser ut som en plast leksak från yttre rymden, då gillar jag mina Cremona M mer :D

Den nya "clam-designen" närmar sig mer Revel och B&W, men med en annan finish som har sin bakgrund i tidigare SF modeller. Tradition och förnyelse kan man säga.

Att gå från homogent trä till laminerat böjträ med rigida uppstagningar internt är uppenbarligen den nya tekniken. Av detta så kommer nog ljudet att gå mot ett mer kontrollerat och upplöst sound, lite som intrycket av Futuran.

Front och bakstycke i komposit eller? Läder finns kvar som ytskikt, vilket är snyggt.

Calm

Posted

Hmm.Nä,inte riktigt min bag.Men inte min plånbok heller.Amati Futura och den nya Guernerin visar ju att S.F fortfarande kan bygga vackra högtalare så jag är inte orolig.Och det i aningen rimligare prisklass.Ok,rimligt och rimligt.Man blir lätt farblind i den här branschen...

Peace!

/n.o

Posted
Att gå från homogent trä till laminerat böjträ med rigida uppstagningar internt är uppenbarligen den nya tekniken. Av detta så kommer nog ljudet att gå mot ett mer kontrollerat och upplöst sound, lite som intrycket av Futuran.

Det där med att laminerat trä skulle ha sämre egenskaper än "äkta trä" köper jag inte riktigt. Samma sak med läder. Det mesta lädret som säljs idag är malet och sedan ihopklistrat igen, s k "bonded leather"- Det innbär att man kan hålla samma tjocklek och densitet och att det är lika starkt över hela ytan. Dessutom går det hantera industriellt med ett minimum av spill.

Samma sak med trä. Jag är naturligtvis färgad av min bransch. Några exempel från trägolvbranschen:

• Ett s k parkettgolve, som består av tre skikt där varje skikt har fiberledden svängd med 90 grader, rör sig ca 1,5 mm per breddmeter när den relativa luftfuktigheten svänger mellan 30-60 grader.
  • Ett massivt golv rör sig upp till 4,5 mm per breddmeter pga att det inte finns något mothåll. Av samma skäl kupar det sig mer vilket riskerar att fibrerna spricker.
  • Hårdheten på ett golv mäts i Brinell. Ek ligger på ca 3,6 - ask på ca 3,7 - björk på ca 2,6. Men detta är medeltal. Eftersom tätheten varierar mellan årsringarna pga klimat, växthöjd och geografisk uppväxt så varierar hårdheten i träämnet med uppemot 25 %, ibland mer. En HDF skiva variera +/- ett par procent och plywood något mer men väldigt lite.
  • Brinellvärdet på HDF är ca 6,0 så visst låter det annorlunda än en ren träskiva, men värdet håller sig jämnt på denna nivån vilket innebär att det är en känd parameter som man kan anpassa övriga konstruktionsdetaljer till. Fanéret i sammanhanget spelar inge som helst roll.

Det innebär alltså att jag ger Calm rätt i att en produkt som använder sig av laminerat böjträ (ungefär som plywood) ger en mer kontrollerad produkt, dvs varje produkt uppför sig ungefär på samma sätt, men att det skulle bli mer upplöst av detta skäl köper jag inte. Det kan lika gärna låte mjukare beroende på hur virket till ett bestämmt par uppför sig pga av bl a Brinells medelvärde. Om man däremot använder sig enbart av rent trä så kommer varje produkt ha ett mer individuellt ljud, ungefär som instrument. Om vi applicerar detta på högtalare, så räcker det inte med att bestämma sig för modell, man måste lyssna in varje exemplar för att hitta det par som jag gillar bäst. Dessutom sämre förutsättningar för industriell produktion och mer spill vilket leder till högre pris och ett sämre resursutnyttjande.

Jag är hävdar med emfas, att det är enklare att hålla en jämn kvalitet med antingen skivor typ HDF eller plywood. Däremot kan naturligt trä leda till ett par högtalare som blir framtida pärlor typ Stradivarius fioler. Dessa missar man, men det stora flertalet får ett par högtalare som man vet håller en viss kvalitet utan att behöva lyssna in sig på enskilda ex.

Posted
Hmm.Nä,inte riktigt min bag.Men inte min plånbok heller.Amati Futura och den nya Guernerin visar ju att S.F fortfarande kan bygga vackra högtalare så jag är inte orolig.Och det i aningen rimligare prisklass.Ok,rimligt och rimligt.Man blir lätt farblind i den här branschen...

Av vad man kan läsa på internet rörande Sonus Fabers strategi så är Aida början på något nytt. Ett referensprojekt med lösningar som på ett eller annat sätt kommer användas för att utveckla högtalare lägre ner i produktprogrammet. Jag tror därför att modeller som Futura och Evolution, som trots helt nya konstruktioner härstammar från tidigare modeller designmässigt, bara är en övergång från det "gamla" till det "nya" Sonus Faber. Förringar inte dessa två modellers kvaliter utan tror helt enkelt att den nya ledningen vill med Aida och kommande modeller göra sig kvitt det gamla och till 100 procent visa att man kan stå på egna ben. På egna ben menar jag en design som har sitt ursprung i Italien men för den delen inte bygger på Franco Serblins tidigare verk. Jag tror att det kommer bli väldigt intressant att följa Sonus Fabers utveckling de kommande åren, inte bara ur ett HiFi perspektiv utan även ett företagsmässigt.

/Johan

Posted
Det där med att laminerat trä skulle ha sämre egenskaper än "äkta trä" köper jag inte riktigt.

Måhända förlorar man inget ljudmässigt men det kan vara intressant att se hur ett företag som tidigare profilerat sig som en högtalartillverkare med hantverksmässiga traditioner nu ska kunna sticka ut med ett produktionssätt liknande många andra konkurrenter. Jag har svårt att se var den "hantverksmässiga traditionen" kan appliceras i en industriell produktion.

Posted (edited)

Jag kan väl möjligen hålla med om att de specifika egenskaperna i laminerat träslag fäller avgörandet beroende på vilken hårdhet som det specifika träslaget har.

Men till detta skall adderas den limsort som används och som också rimligen bör påverka. I de tidigare modellerna med massivt trä så limmades ca decimeterhöga träblock ovanpå varandra, varför limningen emellan dessa block borde ha en minimal inverkan på helheten. Att man valde denna lösning är naturligtvis ett sätt att undvika spänningar, sprickbildningar och vridningstendenser i träet.

Vad jag kan läsa mig till i SF nya kontruktionsbeskrivningar, med reservation för att de av naturliga skäl är knapphändiga, så finns också ett resonansupptagande skikt mellan yttre träkabinett och inre inneslutning. Det gäller de två toppmodellerna "The" och Aida.

Däremot verkar Futuran vara av mer traditionell konstruktion, men i lamninerat trä och med stag och förstyvningar invändigt. I min lyssning på Futuran tyckte jag mig höra en lite tightare ton och något mer upplöst än tidigare. Den uppfattningen verifierades av senare publicerade tester.

Kanske är det som Bebop säger att en solid konstruktion är mer svår att beräkna utfallet av och att laminatkonstruktionen är mer homogen i en serie av fler producerade exemplar av samma högtalartyp. Men det är väl så att då är vi inne på en parameter som heter hantverksmässiga toleranser och som likt instrument kan justeras med extra handpåläggning. Det är väl kanske det som SF tidigare stått för och skillnaden i en industriell produktion. Ytfinishen är densamma och av mycket hög kvalitet, men innehållet är annorlunda. Vi får väl se vad som vinner i längden, men hitills har lovorden haglat.

Kanske för att man uppenbarligen vunnit en ny och yngre publik, vilket är en överlevnadsfaktor i den hårda konkurrensen?

Blir spännande när första ordentliga testet på Aidan landar och ännu bättre får höra den IRL.

Calm

PS Bebop jag har aldrig skrivit att laminerat trä skulle vara sämre, men det är annorlunda jämfört med tidigare.

Edited by calm
Posted (edited)

Tycker ärligt talat inte dom är det minsta snygga och då brukar jag ändå gilla Sonus Fabers konstruktioner.

Edited by Ekman
Posted
Tycker ärligt talat inte dom är det minsta snygga och då brukar jag ändå gilla Sonus Fabers konstruktioner.

Men så är det ju det där med verkligheten och bilder. Jag tycker det ofta skiljer mycket på verklighet och bild i upplevelsen av sakers design.

Posted
Av vad man kan läsa på internet rörande Sonus Fabers strategi så är Aida början på något nytt. Ett referensprojekt med lösningar som på ett eller annat sätt kommer användas för att utveckla högtalare lägre ner i produktprogrammet. Jag tror därför att modeller som Futura och Evolution, som trots helt nya konstruktioner härstammar från tidigare modeller designmässigt, bara är en övergång från det "gamla" till det "nya" Sonus Faber. Förringar inte dessa två modellers kvaliter utan tror helt enkelt att den nya ledningen vill med Aida och kommande modeller göra sig kvitt det gamla och till 100 procent visa att man kan stå på egna ben. På egna ben menar jag en design som har sitt ursprung i Italien men för den delen inte bygger på Franco Serblins tidigare verk. Jag tror att det kommer bli väldigt intressant att följa Sonus Fabers utveckling de kommande åren, inte bara ur ett HiFi perspektiv utan även ett företagsmässigt.

/Johan

Jag trodde det var The Sonus Faber som var starten på det nya och som ger ringar på vattnet ner till de nya högtalarna! Aida kommer från The SF och är snarare fortsättning på The SF och Futura än början på något nytt.

Både Futura och Evolution bygger på teknik man lärt sig på The SF. De har mycket mindre gemensamt med de äldre modellerna rent tekniskt än det ser ut designmässigt. Jag hörde från hyfsat kunnig källa att Aida har mer gemensamt med Futura än The Sonus faber. Men tekniken och ideerna har startat i The SF och reducerats ner till mer humana modeller i pris och storlek.

Posted

Sonus Faber är en märklig högtalaretillverkare där utseendet tycks dra till sig mer intresse än hur de låter... Ingen som sett eller hört någon programförklaring om vad Aida är tänkt att tillföra ljudupplevelsen som ännu inte uppnåtts?

Det börjar minst sagt bli lite trångt i 750,000-kronorsskiktet och där omkring med värstingar från Avalon, Wilson, Dynaudio, Focal, Tidal, MBL, Verity, Acapella, Ascendo, Burmester och säkert någon till...

Posted
Sonus Faber är en märklig högtalaretillverkare där utseendet tycks dra till sig mer intresse än hur de låter...

Ja det är konstigt du, de har ju inte alls haft utseendet som en av sina allra största selling points i 20+ år nu ;)

Lite svårt att uttala sig om hur den kan tänkas låta efter bara den bilden också men med tanke på hur bra THE och Amati Futura låter så är den här säkert klart konkurrenskraftig i sitt prissegment även om det som du säger börjar bli lite tight i den gruppen.

Posted

Jag vet att ljudet är nog det som varit den dominerande faktorn i jämförelsen med andra högtalare och den innovativa nivån på konstruktionen. Att den inneslutits i en hantverksmässigt gjort kabinett har medverkat till helhetsintrycket. Musikalitet och förfining.

De nya målgrupperna för en världsomspännande lansering har naturligtvis delade preferenser, men kapitalstarka är nog de flesta på denna nivå.

Jag har aldrig låtit utseendet överträffa ljudet i en bedömning. Det får man med på köpet, men inte avgörande. En seriös tillverkare ser till att tillgodose båda parametrarna annars skulle man inte överleva i konkurrensen.

Calm

Posted (edited)
Jag trodde det var The Sonus Faber som var starten på det nya och som ger ringar på vattnet ner till de nya högtalarna! Aida kommer från The SF och är snarare fortsättning på The SF och Futura än början på något nytt.

Både Futura och Evolution bygger på teknik man lärt sig på The SF. De har mycket mindre gemensamt med de äldre modellerna rent tekniskt än det ser ut designmässigt. Jag hörde från hyfsat kunnig källa att Aida har mer gemensamt med Futura än The Sonus faber. Men tekniken och ideerna har startat i The SF och reducerats ner till mer humana modeller i pris och storlek.

Ja du har nog rätt i att The Sonus Faber var grunden till det hela och att många tekniska lösningar kommer där ifrån, dock ligger nog tyngdpunkten i att använda Aida som en design förlaga att bygga vidare på. Ur det perspektivet skulle man nog kunna klassa Aida som början på något nytt. Enligt importören av SF i Australien så kommer en ny modell ut under 2012 och lär hamna prismässigt mellan Futura och Aida. Verkade inte aktuellt med någon makeover på Stradivari så det ska bli intressant att se vad man hittar på denna gång.

Edited by sker
  • 4 weeks later...