Jump to content

Recommended Posts

Posted

Så har den äntligen landat... :mm: :mm: Det handlar i ärlighetens namn om två spår för min del men vad gör man inte för Suspicious Minds och In The Ghetto... :?::) Dessutom ingraverat på 180 g i 45 RPM med Miracle Surface :) av Analogue Productions... :icon_smile_cool:

Som om inte detta vore nog blir det förmodad Sverigepremiär för ett linjesteg i den högre skolan, koncentrerad lyssning och fininställning av drakar - samt givetvis en vinylsetup som hänger med hela vägen... ;)

finlir077.JPG

Posted

Som en liten uppmjukning :) kommer här en interiörbild från det akustikbehandlade rummet.

sailing093.JPG

Vinyllack bör helst vara i god kondition och vinyltvätten kommer ända från Indien.

finlir006.JPG

Cadence, "India's first and only high end audio company", är kanske mest kända för sina högtalare och rörförstärkare men en skivtvätt vid namn OKKI NOKKI lägger man lätt på minnet... :)

finlir009.JPG

Posted

Kanske lika bra att ge sig in i leken direkt :) och helt oförberedd ramlar jag på det nya referensförsteget från Accuphase... :o Det finns nog inte så många exemplar på våra breddgrader och uppbyggnaden skiljer sig en del från de tidigare referenserna C-2800 & C-2810.

K-man är på plats och lyssnar in sig inför dagens högtalarinställning.

finlir017.JPG

Guest Niklas F
Posted

Hur länge komponerade du sista bilden för att få "level" såpass bra i just level ;)

Passar ju än bättre iom att man brukar klassa svanås rum i olika sådana, vilket är detta?

En minisväng i Photoshop är på sin plats och få in siffran tycker jag allt, bilden ber om detta! :)

Posted

Vad är det som gömmer sig på nästa bild? :D Du menar väl inte att du gick och köpte Peak Drakarna? Om du gjorde detta så vill jag varna för att någonsin trycka in diskanterna. Ingen drulle i världen som täcker det :D

Posted (edited)

Om jag säger att juvelerna har stått hemma

hos mig.

Så går det när man skriver före man tänker det är ju givetvis personen i fråga som du undrar om.

Jag trodde det var objektet som du inte kom på :blush

Edited by A/Wing.
Posted
Hur länge komponerade du sista bilden för att få "level" såpass bra i just level ;)

Passar ju än bättre iom att man brukar klassa svanås rum i olika sådana, vilket är detta?

En minisväng i Photoshop är på sin plats och få in siffran tycker jag allt, bilden ber om detta! :)

Hade faktiskt "level" i åtanke när bilden togs men det handlade om förstegets nivå som skall vara det mest avancerade Accuphase har tagit fram och speciellt vid balanserad uppkoppling löps hela linan ut. Volympotentiometern på level 2 är uppbyggd av dubbla AAVA-kretslösningar i balanserad konfiguration. Dock faller Precision Stereo Preamplifier C-3800 utanför det klassiska Accuphase-systemet med diverse Option Boards. Vill man ha ett tillhörande RIAA blir det Stereo Phono Amplifier C-27 som gäller och notan rusar i höjden... :)

finlir002.JPG

Posted

Här har kåbe parkerat i sweetspot och för varje inställning gjordes noggranna jämförelser.

Hörde samtal om "5 mm" allt medan fotografering pågick.

finlir018.JPG

Här handlade det om ett flygplan från dagens album med Roger Waters... :)

finlir019.JPG

Posted

Det är alltid lika kul att vara med när Timbre får syn på en ny Accuphasepryl som han tidigare inte sett...och när det dessutom är en referenspryl är lyckan fullständig! :D

Här handlade det om ett flygplan från dagens album med Roger Waters... :)

Nog för att Roger Waters är med...men just flygplanet är från "Vägga"...Pink Floyd...

\\K-man

Guest Niklas F
Posted

Tänkte väl att det fanns en liten tanke bakom bilden, tror jag med skall börja "fuska" med stativ, körs det även med fjärr kanske?

Posted
Det är alltid lika kul att vara med när Timbre får syn på en ny Accuphasepryl som han tidigare inte sett...och när det dessutom är en referenspryl är lyckan fullständig! :D

Nog för att Roger Waters är med...men just flygplanet är från "Vägga"...Pink Floyd...

\\K-man

Ja, så kanske det var... :?::o Hängde inte riktigt med p.g.a. försteget... :D

Även signalkällorna splittrar uppmärksamheten och SACD-kombon DP-800/DC-801 utgör en lockelse vid sidan av AVID-svarven som dessutom har utrustats med en ny pickup.

finlir025.JPG

Posted
Tänkte väl att det fanns en liten tanke bakom bilden, tror jag med skall börja "fuska" med stativ, körs det även med fjärr kanske?

Ja, både fjärr och stativ har blivit standard när jag försöker plåta hifi. Även den här gången var blixtarna dock nedpackade.

Dagens mc-pickup är naturligtvis japansk :) och framtagen av Shelter, d.v.s Yasuo Ozawa.

finlir015.JPG

Posted

Living Stereo-utgåvan av ELVIS 24 KARAT HITS! är naturligtvis bra. Det blev en upplevelse att få avnjuta In The Ghetto analogt men dagens mest omtumlande upplevelse blev ändå skivan som roterar här och nu.

Hur många gånger har inte albumet Transformer med Lou Reed snurrat hemma i CD-spelaren och så får man uppleva Walk on the Wild Side på detta sätt... :o :o :o:mm: Den måste bara fixas fram på Music On Vinyl i 180 g.

finlir022.JPG

Posted
dagens mest omtumlande upplevelse blev ändå skivan som roterar här och nu.

Hur många gånger har inte albumet Transformer med Lou Reed snurrat hemma i CD-spelaren och så får man uppleva Walk on the Wild Side på detta sätt... :o :o :o:mm: Den måste bara fixas fram på Music On Vinyl i 180 g.

Ja, det var onekligen en höjdpunkt över detta system!!!

\\K-man

Posted

Utan högtalare hade denna njutning blivit förpassad till hörlurar och det har blivit dags för huvudaktören att träda in i tråden. Peak Consult Dragon är och har alltid varit en mäktig skapelse. Drakarna har de senaste åren kunnat avnjutas i skilda rum på västkusten. En av många häftiga upplevelser var ett besök i Jönköping tillsammans med Matrixen och även då hade K-man varit inblandad i uppställningen av Dragon... :)

finlir031.JPG

Posted (edited)

Där har vi dom ju :D Peak Consult Dragon :mm: Har spelat Infected Mushroom på dessa på Balance en gång, taket höll på att lyfta på Baracken :D

Edited by Hifi Perra
Posted

Jag gillade denna uppställning när jag hörde den senast, men nu tror jag att jag hade blivit tårögd. Om jag minnesinterpolerar så anar jag att Drakarna skulle göra perfektion.

Posted

Har aldrig hört en sådan exakt bas innan som i dessa. Har lyssnat på dom här ett 20 tal gånger. Minns en gång när jag var på Balance och dom stod i bio-rummet. Jag var den enda som var där förutom Ingemar och fick fjärren till Vitus grejorna och fick sitta själv i bio rummet och lyssna på dessa drakar :D Det var en upplevelse som man minns. Hela systemet kostade väl då 3,5 mille. Det var häftigt minns man :D

Posted

Så har Drakarna äntligen fått ett hem hos någon lycklig sate jag hade själv hopats på dom :( om något år när dom hade gått ner lite till i pris.

Som bekant så stod dom hemma hos mig nästan ett halvår på prov för att se om dom funkade i mitt lyssningsrum

Rummet var inga problem men det var den övriga utrustningen som inte gjorde att Drakarna kunde få blomma ut helt och hållet

Nu har jag nog en elektronik som skulle ha funkat men men det är ju ingen ide att hänga läpp :diss:

Men nu har nog Drakarna både ett rum och en elektronik som kan funka.

Vi får väl höra vad Timbre och K-man har att säga om ljudet :mm:

Posted
Jag gillade denna uppställning när jag hörde den senast, men nu tror jag att jag hade blivit tårögd.

Har aldrig hört en sådan exakt bas innan som i dessa. Har lyssnat på dom här ett 20 tal gånger.

Vi får väl höra vad Timbre och K-man har att säga om ljudet :mm:

Det finns alltid mycket att säga om denna högtalare och den här lyssningen blev mest en bekräftelse på vad jag redan kände till. Fininställningen är viktig och även om jag själv inte satt i sweetspot när övningarna pågick kunde jag tyda signaler på omfattande differenser. Inte minst från lyssnarnas kommentarer... :) Förutom det fullständigt kontrollerade fundamentet finns här en luftighet, rymd och ett perspektiv som suger in lyssnaren i handlingen.

finlir037.JPG

Parallellt med den välintegrerade återgivningen är Dragon ett analysverktyg och jag kunde höra tydliga skillnader på den ursprungliga utgåvan av Sade Promise och motsvarande spår på ett av årets samlingsalbum.

Originalet tar priset sju dagar i veckan.

sade003.jpg

Posted

Ett vinylabum som har plockats fram vid tidigare lyssningsövningar i detta rum är Steely Dan-klassikern Gaucho. Just precis därför hade jag med mig en "Premium Audiophile Pressing On Heavyweight 180 Gram Vinyl" i återutgivningsserien Back To Black. Gaucho på vinyl blir naturligtvis dräpande :o:) över ett sådant här system och här fanns det faktiskt ännu mer inspelningsrum, luft och närvarokänsla jämfört med originalet.

Kan tänka mig att även SACD:n skulle kunna bjuda på fantastiska lyssningsupplevelser i detta sammanhang.

riaa053.JPG

Peak Consult Dragon har ända sedan första lyssningen tillhört gruppen unlimited loudspeakers i min värld och detta blev ännu en gång bekräftat. Här drivna i en biampingkonfiguration med Accuphase P-7000 till basarna och ett A-60 klass A-slutsteg till de övre registren. När Gaucho avnjöts på tillräcklig ljudnivå :) kryssade de digitala A60-mätarna mellan elva och sjutton watt. Vid andra tillfällen var det betydligt mer enligt K-man... :D

finlir093.JPG

Man får onekligen lite Fly Me To The Moon-känsla vid musikavnjutningar av denna kaliber och även där skulle det säkert fungera... :icon_smile_cool::) Ett stort tack till kåbe, Eitan och K-man!

riaa136.JPG

Posted
Hur lät det jämfört med dom gamla högtalarna?

Omöjligt att göra direkta jämförelser efter så lång tid men för min del blev detta en topp-placering vad gäller engagemang och närvarokänsla vid vinylavspelning. Det fanns ju även andra utbytta komponenter som pickup och försteg.

finlir065.JPG

Posted
Omöjligt att göra direkta jämförelser efter så lång tid men för min del blev detta en topp-placering vad gäller engagemang och närvarokänsla vid vinylavspelning. Det fanns ju även andra utbytta komponenter som pickup och försteg.

Var hamnade Burmester B100 någonstans? Vem blev ny lycklig ägare?

/Shamrock

Posted
Var hamnade Burmester B100 någonstans? Vem blev ny lycklig ägare?

/Shamrock

Någon med mer pengar än förstånd? ;)

Haha nej det var elakt men intressant byte till Dragon, kan tänka mig att det blev väldigt bra.

Posted
Någon med mer pengar än förstånd? ;)

Haha nej det var elakt men intressant byte till Dragon, kan tänka mig att det blev väldigt bra.

Jo, så kanske man kan se det. Frågan var inte ställd i syfte att få reda på personens ekonomiska- och mentala status. ;) Ej heller namn och adress. Kanske vad har de ersatt och vilka ljudupplevelser dom skapar i sitt nya hem. Det är ju ingen dussinhögtalare vi talar om. :)