Hifi_Perrra Posted October 16, 2011 Posted October 16, 2011 Hej! Jag undrar om denna REL sub är en perfekt kombination tillsammans med mina Peakar? Hade max tänkt att lägga 15k på en musik sub till dessa högtalare. Högtalarna finns redan och nu fattas bara en riktigt bra sub som är exakt i basen. Är detta rätt sub i så fall? Ska köra lågnivå till min Primare I30. Eller finns det någon med ett bättre tips? Är endast intresserad utav nya kvalitéts subbar. Den skall nästan bara användas till musik. Är inte intresserad utav film-subbar. Tacksam för svar! Mvh Per Quote
Sigge Posted October 16, 2011 Posted October 16, 2011 Hej, Jag använde en Quad L sub till mina Aucustic Energy AE 1, mrkIII under flera år. Det fungerade bra i sweet spot, men jag hade problem med distributionen i hela rummet. Minst två tror jag att det behövs för att få det bra. Quote
Hifi_Perrra Posted October 16, 2011 Author Posted October 16, 2011 Tack för tipset! Skall kolla med närmaste butiken om dom tror att det kan fungera med en Quad sub. Två vet jag inte om jag behöver då jag har grannar som jag i så fall skulle störa men från kl 10.00-22-22.30 får jag spela hur högt jag vill. Man kan ju iofs stänga av den på kvällen så det löser sig säkert Mvh Hej, Jag använde en Quad L sub till mina Aucustic Energy AE 1, mrkIII under flera år. Det fungerade bra i sweet spot, men jag hade problem med distributionen i hela rummet. Minst två tror jag att det behövs för att få det bra. Quote
Hifi_Perrra Posted October 16, 2011 Author Posted October 16, 2011 (edited) Vad tror ni om en Dynaudio sub?. Vill helst ha elementet framåt. Har haft subbar tidigare med elementen ner i backen. Det passade inte så väldans bra med mina trägolv. Fick använda fika brickor från IKEA under för att få ordning på basen Kamprad special Edited October 17, 2011 by Hifi Perra Quote
K-man Posted October 17, 2011 Posted October 17, 2011 ...man behöver inte spela högre för att man har två...det handlar om hanteringen av rummet.... K-man Quote
Hifi_Perrra Posted October 17, 2011 Author Posted October 17, 2011 Ok, tack för alla svaren! Har idag bestämt att det eventuellt blir ett par andra högtalare. Jag insåg att det hade blivit ruskigt dyrt att sätta till både en bra sub och kanske en rörförstärkare. Det är ungefär samma pengar som SF Guarneri Memento i och med att jag egentligen inte ville byta in mina Audio Physic. Ett Solid Tech Solo 3 blir det iaf, alltid något Mvh Per Quote
Bebop Posted October 17, 2011 Posted October 17, 2011 Har idag bestämt att det eventuellt blir ett par andra högtalare. Här går det undan ... hur gamla blir Peak Consult? Ett tips är att försöka hitta en högtalare/tillverkare som du gillar och att du sedan håller dig till den och gör andra finsjusteringar. Inbytarkarusellen kan vara kul men ofta kommer man på att det kanske inte var så grönt på andra sidan som man kanske trodde. Jag har gått igenom samma resa flera gånger, men nu har jag stannat upp och istället uppgraderar inom de tillverkare jag tagit till mig och det har gett mer än att göra för tvära kast. Jag tror också det spelar mindre roll om man fastnar för Focal, Dynaudio, Sonus Faber, Wilson, Audio Physics, B&W eller vad det nu kan vara. Alla dessa gör bra högtalare men det är först när man tittar på helheten som man kan få till ordentliga anpassningar. Då behöver högtalaren inte vara det första som skall ut. Det kan ge mer att prova t ex ett rörförsteg, en annan pickup, en annan placering osv vilket kan ge en helt annan ljudupplevelse med befintliga högtalare. Quote
A/Wing. Posted October 17, 2011 Posted October 17, 2011 Kan bara instämma vad Bebop skriver skynda långsamt och gör noggranna utvärderingar av vad ett byte ger. Quote
Hifi_Perrra Posted October 17, 2011 Author Posted October 17, 2011 (edited) Hej! Nu ikväll åkte Peakarna tillbaka till hifi butiken. Han hämtade dom för en timma sedan. Istället har han ställt undan ett Solid Tech rack som jag skall ha istället för IKEA bänken i mitt hifi rum. Det är ett Solo 3 i körsbär. Kommer nog senare att beställa en extra skiva så jag kan ha all den elektronik som jag känner för i racket Under racket kommer jag att köra med Sound Care Superspikes. Ikväll får jag veta om jag kan ta över min brors gamla H/K anläggning. En H/K 670 och HD 750. Annars kommer jag att köpa en 2 kanalare till min B&W anläggning. Har haft både min Thor Mk3 där och ibland även min Primare I30 men nu tog min bror över den tredje förstärkaren så nu behöver jag något nytt om inte jag tar hans gamla vill säga. Funderar annars lite på en Primare I22 inkl Dac där Får se vad det kan bli för något Mvh Edited October 17, 2011 by Hifi Perra Quote
Hifi_Perrra Posted October 17, 2011 Author Posted October 17, 2011 (edited) Vad bra! Fick precis veta att jag kan ta H/K:n till mina B&W:er Har precis ställt tillbaka mina Audio Physic Scorpio Mk2 i sovrummet För snygga för att bytas bort helt enkelt Hej! Nu ikväll åkte Peakarna tillbaka till hifi butiken. Han hämtade dom för en timma sedan. Istället har han ställt undan ett Solid Tech rack som jag skall ha istället för IKEA bänken i mitt hifi rum. Det är ett Solo 3 i körsbär. Kommer nog senare att beställa en extra skiva så jag kan ha all den elektronik som jag känner för i racket Under racket kommer jag att köra med Sound Care Superspikes. Ikväll får jag veta om jag kan ta över min brors gamla H/K anläggning. En H/K 670 och HD 750. Annars kommer jag att köpa en 2 kanalare till min B&W anläggning. Har haft både min Thor Mk3 där och ibland även min Primare I30 men nu tog min bror över den tredje förstärkaren så nu behöver jag något nytt om inte jag tar hans gamla vill säga. Funderar annars lite på en Primare I22 inkl Dac där Får se vad det kan bli för något Mvh Edited October 17, 2011 by Hifi Perra Quote
Hifi_Perrra Posted October 18, 2011 Author Posted October 18, 2011 Bra idé Precis vad jag tänker göra också Kommer att byta ut min Primare I30 i sovrummet mot en Bladelius Tyr Mk2 Traditional. Skall beställa den idag Tisdag eller i Morgon Onsdag om det går som jag har tänkt Skall bara kolla med Minja om den finns i lager Kommer bli Najs Fett Mvh Här går det undan ... hur gamla blir Peak Consult? Ett tips är att försöka hitta en högtalare/tillverkare som du gillar och att du sedan håller dig till den och gör andra finsjusteringar. Inbytarkarusellen kan vara kul men ofta kommer man på att det kanske inte var så grönt på andra sidan som man kanske trodde. Jag har gått igenom samma resa flera gånger, men nu har jag stannat upp och istället uppgraderar inom de tillverkare jag tagit till mig och det har gett mer än att göra för tvära kast. Jag tror också det spelar mindre roll om man fastnar för Focal, Dynaudio, Sonus Faber, Wilson, Audio Physics, B&W eller vad det nu kan vara. Alla dessa gör bra högtalare men det är först när man tittar på helheten som man kan få till ordentliga anpassningar. Då behöver högtalaren inte vara det första som skall ut. Det kan ge mer att prova t ex ett rörförsteg, en annan pickup, en annan placering osv vilket kan ge en helt annan ljudupplevelse med befintliga högtalare. Quote
Recommended Posts