Adagio Posted October 16, 2011 Posted October 16, 2011 (edited) Hej, jag håller på att prova olika underlag till min vinylspelare. Tänkte bara fråga om andras erfarenheter? Jag har läst många possitiva åsikter om lönn, i USA är massiva hyllor i lönn mycket högt ansedda det finns minst två leverantörer av dessa, mapleshade och timbernation. Jag har låtit tilverka tre st rejäla "ben" av massiva mässingcylindrar, 5cm tjocka, med ställbara aluminiumkoner. Själva hyllan kommer till en början vara 3cm tjock akryl, men jag har funderat på lönn. En snickare kan leverera den hylla jag vill ha, ca 35x45cm och 9cm tjock. Har även kollat upp vad matrial kostar om jag skulle göra den själv. Det skulle dock endast skilja ca 500 spänn och med planslipar och fräsar kan ju dom göra ett perfekt jobb. Hursomhelst tror ni det är värt 1800kr att få en rejäl hylla i lönn till vinylspelaren? Edited December 13, 2011 by Adagio Quote
Bebop Posted October 16, 2011 Posted October 16, 2011 Att lönn är så populärt i USA/Kanada har förmodligen mer att göra med att det finns så mycket av den. Rödek är också vanligt som tillsammans med lönnen utgör basen för lövträd i Nordamerika. Amerikansk lönn är ett hårt träslag - ungefär som Europeisk ask. Lönn används flitigt av gitarrmakare så varför inte... Den salige svenske instrumentbyggaren Georg Bolin använde lönn från alperna men den skulle växa på en viss höjd för att ge den "rätta" resonansen Quote
Adagio Posted October 16, 2011 Author Posted October 16, 2011 (edited) Intressant, Frank Kuzma har ju också valt lönn till plattan som är extra tillbehör till stabiS. Det verkar som om lönn har gynsamma resonanser, om man nu kan tala om sådana. Själv har jag märkt att stabiS inte är imun mot påverkan av underlaget, av ren nyfikenhet stälde jag glashyllan (25kg) som jag har nu på SD-fötter, Iofs fel viktanpassning men annorlunda än de silikonkuddar som sitter orginal. Det blev en jätteskilnad, jag som trodde jag nåt vägs ände och de små resonanser som återstod var nåt som man bara fick acceptera. Ju bättre PU desto mer kritiskt, dvs en LP plockar upp både musiken och skräpet bättre. Alltså PUn och armen spårar som en jakthund, har aldrig lyckats provocera den att hoppa eller fått ut oljud i högtalaren genom att knacka eller slå på stället. Men min sambo uppmärksammade att hon kunde höra mummel när PUn spårade runt på slutslingan, hon ropade på mig och bad mig lyfta PUn eftersom det försvann när man mutade, jag trodde först det var radio som plockades upp av tonarmskabeln men det visade sig vara från grannen under, golvet fungerade som ett membran och skickade upp vibrationer som sedan tolkades av skivspelaren. Man var tvungen att vrida upp rejält men det var tydligt. En rejäl tankeställare. Det var då jag provade SD-fötterna. Edited October 16, 2011 by Adagio Quote
Adagio Posted October 16, 2011 Author Posted October 16, 2011 Inte bara blev det tyst, allt blev så mycket bättre. En rejäl hylla som jag kan ställa i våg sen väga hela härligheten och sedan instalera ett par rätt avägda SD-fötter sen är man på banan. Quote
Hasse Posted October 16, 2011 Posted October 16, 2011 Intressant, Frank Kuzma har ju också valt lönn till plattan som är extra tillbehör till stabiS. Det verkar som om lönn har gynsamma resonanser, om man nu kan tala om sådana. Det är nog troligt En av de mest ansedda tillverkarna av rack, finite elemente, använder Kanadensisk lönn finitehylla avsedd för Skivspelare Quote
Adagio Posted December 13, 2011 Author Posted December 13, 2011 FÄRDIG!! 3cm tjock akryl, tre st massiva mässingsben, tre st polerade massiva aluminium koner. M6 gänga i syrafast rostfritt stål, kopp i massiv mässing med o-rings dämpning. Alla koner är ställbara så man kan få absolut våg. Quote
Adagio Posted December 13, 2011 Author Posted December 13, 2011 (edited) Det blev självklart bättre ljud, jag har sagt det förut och säger det igen, med denna spelare måste man ha absolut våg. Nu är allt verkligen som det ska med vinylkällan. Sanslöst bra, alla skivor är nu njutbara. Alla små resonanser är numera ett minne blott. Några små saker att nämna i sammanhanget dock. Alla gängor samt skålarna har fått en dutt av den silikonolja som ligger i skivarmens bas, detta gjorde att den sista pusselbiten föll på plats. Har provat olika lösningar mellan glashyllan och mässingskoppen, valet föll till slut på o-ringa i gummi. Har även provat en motorpackning i kork och gummi, 6mm, denna gav väldigt fin upplösning men gummi o-ringen gav mer tyngd och kropp. Korkgummit kom till anv ändå, passade mycket fint under CDns och förstärkarens orginalfot. Klippte till en talriksmatta också, fungerade faktiskt extremt bra men samma fenomen uppstod här, rent, mycket klart men aningens för lite tyngd i basområdet. Denna modifierades och sattes in i mellan de två talrikarna, där satt den som en smäck. Efter att hyllan introducerades har jag ändrat en del annat, bla har jag reducerat mängden silikonolja i armens dämptråg till ett minimum, detta har tillåtit en mycket exakt instälning av antiskate (bias) samt azimut. Den minskade mängden dämpolja minskade friktionen/trögheten i lagret vilket gav märkbart renare ljud. Edited December 13, 2011 by Adagio Quote
calle_jr Posted December 14, 2011 Posted December 14, 2011 Bra jobbat! Det ser ut som du har placerat spelaren i akrylplattans tyngdpunkt och med tanke på o-ringsdämpningen i kopparna är det säkert en god idé. Quote
Adagio Posted December 14, 2011 Author Posted December 14, 2011 (edited) Nu har jag provat lite olika placeringar, den står inte exakt som på bilden längre. Numera står den mer åt höger. Jag läste på internet på mapleshades hemsida som säljer just kuzma StabiS i ett kit med sina plattformar, att StabiS akilleshäl är o-ringarna på plinten som fungerar som fötter. Bara på skoj tog jag bort O-ringarna och lade dit tre gängstavar, som dom föreslår att man ska prova om man inte tror det, det var en rejäl skilnad till det bättre. Jag kilade och köpte rundstav i ask med samma diameter som o-ringarna, sen filade jag till en sida så den var platt på det som skulle bli undersidan. Sen kapade jag till 3st stavar på 3 cm var, lade dit dom i spåret där o-ringen tidigare suttit. Djäklar vilket lyft!! Jag uppmanar alla stabiS-ägare att prova, alla parametrar blev bättre. Mycket större ljudbild, bättre precision, bättre dynamik, mer tyngd och kraft. Prova, det är gratis, i första försöket behöver man inte ens ta bort o-ringarna, det går utmärkt att lägga tre längre skruvar brevid o-ringarna så man får en stum koppling till underlaget. Antar att resultatet styrs av vilket underlag man har. Edited December 14, 2011 by Adagio Quote
Recommended Posts