Matrixen Posted October 14, 2011 Posted October 14, 2011 (edited) Mina Gryphonslutsteg har spridit mycket glädje o välljud och har på många sätt varit en ideal partner till mina stora högtalare. Modesta 100 Watt i 8 ohm är inget problem med 93dB känslighet på högtalarna och dublingen ner till 1 Ohm är förmodligen bra när det gäller att kontrollera de många o delvis stora elementen med elaka fasvridningar. De är dock 16 år gamla och har tjänat dygnet runt i ett söderplacerat vardagsrum och den höga biasen innebär värmeproduktion. Jag upplever att något har hänt med brusgolvet och de är känsligare än tidigare för störningar på nätet. Ett känslomässigt och delvis praktiskt problem jag haft är dock att de procuderat välljudande musik och jag har inte kunnat förmå mig att skicka iväg dem på service, med den musikavsaknad som det skulle innebära. Jag har testat att koppla en äldre o vid tiden ansedd integrerad NAD-förstäkare på slutstegsingångarna med imponerande resultat efter omständigheterna, men mitt lyssningsintresse dog omgående. Man har dock goda vänner o ett tillfälle som faktiskt innebar bättre ljud öppnade sig... De blev lite dammiga under inpackningen, men det viktiga var att de satt säkert Edited February 3, 2012 by Matrixen Quote
Matrixen Posted October 14, 2011 Author Posted October 14, 2011 ...bildprogrammet hängde sig, så detta var allt för ikväll. Quote
Ekman Posted October 14, 2011 Posted October 14, 2011 ...bildprogrammet hängde sig, så detta var allt för ikväll. Bah vilken teaser... tur att jag redan vet vad som händer här Quote
Guest Musicus Posted October 15, 2011 Posted October 15, 2011 Spennnede å følge når noe en har vært så fornøyd må vike plass, har en liten magefølelse på hva som kommer (skal de hjem igjen eller er de på vei ut for godt?) ... mvh Quote
Matrixen Posted October 15, 2011 Author Posted October 15, 2011 Spennnede å følge når noe en har vært så fornøyd må vike plass, har en liten magefølelse på hva som kommer (skal de hjem igjen eller er de på vei ut for godt?) ... mvh De nådde Gryphon i Danmark häromdagen. Jag misstänker att det behöver bytas lite elektrolytkonningar. De skall tillbaka, förhoppningsvis i nyskick Quote
Guest Musicus Posted October 15, 2011 Posted October 15, 2011 (edited) De nådde Gryphon i Danmark häromdagen. Jag misstänker att det behöver bytas lite elektrolytkonningar. De skall tillbaka, förhoppningsvis i nyskick En service og refresh kan noen ganger være som å få noe nytt, håper det står til forventningene!!, om abstinensene blir for uutholdelige undert tiden får du gjerne ta en tur og lytte litt til horn og rør, ikke helt samme lydmessige gate, men musikken fløder iaf mvh Edited October 15, 2011 by Musicus Quote
Matrixen Posted October 15, 2011 Author Posted October 15, 2011 Blixtbatterierna är på laddning o under tiden kommer här en bild på sista omstoppningen innan avfärd. Quote
calm Posted October 15, 2011 Posted October 15, 2011 Blixtbatterierna är på laddning o under tiden kommer här en bild på sista omstoppningen innan avfärd. Praktiskt med flightcasen redan ordnad vid första leveransen! Skall bli spännande och höra hur lyftet blir efter returen. Den gradvisa försämringen kan många gånger vara lurig att detektera. Jag gillar märken som tar ansvar lång tid efter leverans och fabriksrenoverar. Kanske till och med någon liten uppgradering? Calm Quote
Guest Musicus Posted October 15, 2011 Posted October 15, 2011 Jag gillar märken som tar ansvar lång tid efter leverans och fabriksrenoverar. Kanske till och med någon liten uppgradering? Calm Presis! enig, dette er blitt noe man absolutt tar med i betraktningen ved evnt nyanskaffelser, en av mine tre viktigste vurderingsfaktorer kan man si ... mvh Quote
Matrixen Posted October 15, 2011 Author Posted October 15, 2011 Min kringutrustning har förbättrats rätt mycket sedan jag köpte stegen och även rummet fungerar bättre, så det är svårt att sätta fingreten gradvis försämring, men brusgolvet är helt klart högre och kanske basen blivit lösare i hullet. Jag väntar med skräckblandad förtjusning på ett kostnadsförslag på servicen. Å enda sidan hoppas jag att något är pajj, eller utslitet för då finns det stor ljudförbättring att vänta.... o andra sidan hoppas jag att det blir billigt Man kan ju hoppas att någon utgången komponent kan ersättas med en bättre specad o då få lite uppgradering, men framförallt vill man ju ha dem så mycket original som möjligt. Det lät ju bra fram till att jag packade in dem. Påtal om absitens, så går det ingen nöd på mig. Har bättre ljud nu än när jag kopplade ur stegen, men jag återkommer till detta med bilder om ett tag. Har precis kommit hem från ett annat fotouppdrag, så måste vila mig lite innan kameran åker fram igen. Quote
Matrixen Posted October 15, 2011 Author Posted October 15, 2011 Abstinenskontrollen har faktiskt varit på högsta nivå på flera områden. Min Espressobryggare dog när jag försökte kalka av den i somras o Franskpress funkade bara så länge. Blev ett inköp, med matchande kvarn. to-die-forbra prestanda o såå snygga Givetvis i racingrött Angående hur jag hanterar musikabstinensen(som aldrig hann infinna sig, om man bortser från en timmes koppling o uppvärmning) i mina slutstegs frånvaro, så sitter jag inte i sjön direkt Den uppmärksamme anar både den obligatoriska kärran som är nödvändig i dessa viktklasser samt embalaget som avslöjar vad jag spelar på nu... Quote
Bebop Posted October 15, 2011 Posted October 15, 2011 Den uppmärksamme anar både den obligatoriska kärran som är nödvändig i dessa viktklasser samt embalaget som avslöjar vad jag spelar på nu... Inte så lätt att dölja en Krell... Quote
Matrixen Posted October 15, 2011 Author Posted October 15, 2011 ..."jag har blivit Krellifierad" som jag sa till Ludwig på mässan Quote
Ekman Posted October 15, 2011 Posted October 15, 2011 ..."jag har blivit Krellifierad" som jag sa till Ludwig på mässan Ta det lugnt det är inget att oroa sig för det händer oss alla förr eller senare... Quote
K-man Posted October 15, 2011 Posted October 15, 2011 Spännande att se vad denna "restaurering" kan bära hän! ...helt klart är iallafall att de stämmer gott in i din setup! \\K-man Quote
Guest Musicus Posted October 16, 2011 Posted October 16, 2011 ..."jag har blivit Krellifierad" som jag sa till Ludwig på mässan Mm, da var min magefølelse rett .. mvh Quote
calm Posted October 16, 2011 Posted October 16, 2011 ..."jag har blivit Krellifierad" som jag sa till Ludwig på mässan Evolution borde vi förstått av rubriken. Bra med lite kompensationsköp samtidigt eller vad........... Calm Quote
Matrixen Posted October 16, 2011 Author Posted October 16, 2011 Evolution borde vi förstått av rubriken. Bra med lite kompensationsköp samtidigt eller vad........... Calm Om du menar kitchenaidprylarna, så ja, men Krellen är ett lån. Hade inte detta lån uppenbarat sig, så hade jag förmodligen inte fått iväg mina steg. Svårt att ta belsutet att vara utan musik i okänd period. Quote
Matrixen Posted October 16, 2011 Author Posted October 16, 2011 Mm, da var min magefølelse rett .. mvh Precis! Denna best har jag presenterat tidigare på detta forum. Jag har alltså inga lyssningsabstitens, men tackar gärna ja till din inbjudan likväl. Alltid intressant med nya intryck. Quote
calm Posted October 16, 2011 Posted October 16, 2011 Om du menar kitchenaidprylarna, så ja, men Krellen är ett lån. Hade inte detta lån uppenbarat sig, så hade jag förmodligen inte fått iväg mina steg. Svårt att ta belsutet att vara utan musik i okänd period. Lån är ett farligt sätt att närma sig ett köp. Tro mig när man har fått hem prylarna är man fast. Som att provköra en ny bil. Nyligen införskaffade erfarenheter. Inget blir som förr.... Calm Quote
Matrixen Posted October 16, 2011 Author Posted October 16, 2011 Lån är ett farligt sätt att närma sig ett köp. Tro mig när man har fått hem prylarna är man fast. Som att provköra en ny bil. Nyligen införskaffade erfarenheter. Inget blir som förr.... Calm Jo, denna funkar så bra i mitt system, så jag får påminna mig om att den inte är för evigt. Ägaren är förvisso ganska glömsk, men denna kommer han nog ihåg Quote
Guest Musicus Posted October 16, 2011 Posted October 16, 2011 (edited) Precis! Denna best har jag presenterat tidigare på detta forum. Jag har alltså inga lyssningsabstitens, men tackar gärna ja till din inbjudan likväl. Alltid intressant med nya intryck. Absolutt, jeg er hjemme i 14 dager til, dagtid er vel det som passer meg best, vet ikke hvordan det passer med jobb etc for deg, send meg bare en pm når det passer så tar vi det derfra, du behøver ikke gå langt til vagnen og åker bare ca 15 min från grønsaks torget ... mvh Edited October 16, 2011 by Musicus Quote
Guest Musicus Posted October 16, 2011 Posted October 16, 2011 Lån är ett farligt sätt att närma sig ett köp. Tro mig när man har fått hem prylarna är man fast. Som att provköra en ny bil. Nyligen införskaffade erfarenheter. Inget blir som förr.... Calm Hehe, holder på å gjøre den samme, erfaringen, med den Cardas Golden Reference jeg "bare" skulle låne en stund ... mvh Quote
K-man Posted November 30, 2011 Posted November 30, 2011 ...följer fortfarande tråden... \\K-man Quote
Matrixen Posted November 30, 2011 Author Posted November 30, 2011 ...följer fortfarande tråden... \\K-man ....har fått bekräftelse att de kommit fram, men sedan tystnad. I stugan är det dock välljud. Det blir nog extra trevligt att plocka fram julmusiken i år Quote
Matrixen Posted December 23, 2011 Author Posted December 23, 2011 Nu har jag fått ett kostnadsförslag och det ligger i spannet att de förmodligen hittat något som skall bytas, men jag kan fortfarande lösa ut dem Sitter o spisar julmusik på Krellen och frågan är hur smärtsamt det kommer bli att byta tillbaka... Det är kul med julmusik på så vis att man får ett tydligt kvitto på vad som har hänt ljudmässigt under året. Quote
Matrixen Posted December 23, 2011 Author Posted December 23, 2011 Min senaste fotosession slutade med uppgivenhet. I väntan på vårens dagsljus så delar jag ändå med mig av resultatet. Svårt att göra denna klump rättvisa med blixtfoto. Quote
Matrixen Posted December 23, 2011 Author Posted December 23, 2011 ...lite mer godsaker på besök för dyrkare av det blå ljuset Synergistic Research T3 UHC (Ultra high current). En muskelvariant av T3 som jag själv normalt använder. UHC matar nätfiltret och min egen T3 som normalt gör det, sitter nu i CDn/försteget Quote
Recommended Posts