Robin Posted October 13, 2011 Share Posted October 13, 2011 Suget efter en rörhäck börjar bli mer och mer påtaglig. Framförallt då för att dom är visuellt överlägsna Jag hade turen att få lyssna på en Octave V40 ihop med AP Virgo dock i max 1min. Det lilla jag hörde lät gott. Nu letar jag med ljus och lykta efter Octave v40/v70 men jag har även fått upp ögonen för LUA Sonata och Raysonic SP-120 MK2. Min fråga är därför - Har någon här haft fördelen att lyssna på någon av dessa och kan lämna lite intryck? / Robin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jna Posted October 15, 2011 Share Posted October 15, 2011 Du har PM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robin Posted October 17, 2011 Author Share Posted October 17, 2011 Är jag fördomsfull som avfärdar LUA för att den är byggd i Kina? Inga lyssninsintryck alls på denna eminenta sida gällande någon av dessa rörhäckar? / Robin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted October 17, 2011 Share Posted October 17, 2011 Inga lyssninsintryck alls på denna eminenta sida gällande någon av dessa rörhäckar? Octave har jag hört några gånger, men bara på mässa vilket jag inte vill dra några förhastade slutsatser från. Mycket kompetenta prylar dock som säkert låter utmärkt vid rätt anpassning med övriga enheter. I München 2009 spelade dom utmärkt med Dynaudio men i Hamburg i vintras var det lite för mycket energi i övre registren. Men vad som beror på vad kan diskuteras. Beträffande Kina-producerad hifi, så litar jag inte riktigt på dom (ännu). Jag har hört för mycket kvalitetsproblem och mycket av det dom gör bygger på kopior av känd teknik. Nyutveckling sker i huvudsak i USA och i Europa. Med Octave får du en kvalitetsprodukt som säkert håller länge och som det finns en marknad för även begagnad. Jag får väl kanske tillägga angående Kina, att det finns säkert det som är bra. Min åsikt baseras på ett generellt ställningstagande. Jag skulle hellre valt en begagnad, Octave, VTL, McIntosh (rör), Audio Research, T+A (rör) än en ny kines. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robin Posted October 17, 2011 Author Share Posted October 17, 2011 Octave har jag hört några gånger, men bara på mässa vilket jag inte vill dra några förhastade slutsatser från. Mycket kompetenta prylar dock som säkert låter utmärkt vid rätt anpassning med övriga enheter. I München 2009 spelade dom utmärkt med Dynaudio men i Hamburg i vintras var det lite för mycket energi i övre registren. Men vad som beror på vad kan diskuteras. Beträffande Kina-producerad hifi, så litar jag inte riktigt på dom (ännu). Jag har hört för mycket kvalitetsproblem och mycket av det dom gör bygger på kopior av känd teknik. Nyutveckling sker i huvudsak i USA och i Europa. Med Octave får du en kvalitetsprodukt som säkert håller länge och som det finns en marknad för även begagnad. Jag får väl kanske tillägga angående Kina, att det finns säkert det som är bra. Min åsikt baseras på ett generellt ställningstagande. Jag skulle hellre valt en begagnad, Octave, VTL, McIntosh (rör), Audio Research, T+A (rör) än en ny kines. Då är vi inne på liknande spår. Sen finns det vissa moraliska dilemman jag tar hänsyn till när det gäller Kina producerat. Octave låter bra det lilla jag hört men hur v40 orkar med mina högtalare vet jag inte riktigt. Det som jag upplever tråkigt när det kommer till rörförstärkare är att det känns väldigt begränsat med hemlån eller andra möjligheter att lyssna på produkterna. Jag är inte sugen på att investera pengar i något jag enbart läst om :/ Robin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 17, 2011 Share Posted October 17, 2011 Octave låter som moderna rörförstärkare, neutralt och luftigt. Mycket välbyggd elektronik. Lite spartanska lådor jämfört med andra highend-märken. Blir bättre med blackbox eller super blackbox. Vilken modell man väljer beror på högtalare och källa. Konstigt nog har jag lite sämre erfarenhet av deras värstingmodeller som verkar vara svårmatchade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robin Posted October 17, 2011 Author Share Posted October 17, 2011 Octave låter som moderna rörförstärkare, neutralt och luftigt. Mycket välbyggd elektronik. Lite spartanska lådor jämfört med andra highend-märken. Blir bättre med blackbox eller super blackbox. Vilken modell man väljer beror på högtalare och källa. Konstigt nog har jag lite sämre erfarenhet av deras värstingmodeller som verkar vara svårmatchade. Just Octaves design är ju svårslagen i mina ögon. Smaken är bekant som baken... Om det ändå bara gick att provlyssna grejerna. Robin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 17, 2011 Share Posted October 17, 2011 Octaves design är det inget fel på. De är supersnygga. Jag har inga invändningar mot den Man kommer nog kunna provlyssna på Malmömässan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilgore Posted October 17, 2011 Share Posted October 17, 2011 Octave's grejor låter riktigt trevligt, har lyssnat mkt på monoblocken MRE 130 hemma hos en kompis... Har även testat HP 500 SE försteget. Mkt bra, men dyrt... Där finns 2st V70 till salu på Hifimagasinet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted October 17, 2011 Share Posted October 17, 2011 Octaves design är det inget fel på. De är supersnygga. Jag har inga invändningar mot den Kom plötsligt att tänka på att det också finns en tillverkare som heter Jadis (Frankrike). Jag har bara hört gott om dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Musicus Posted October 17, 2011 Share Posted October 17, 2011 (edited) Octave låter som moderna rörförstärkare, neutralt och luftigt. Mycket välbyggd elektronik. Lite spartanska lådor jämfört med andra highend-märken. Blir bättre med blackbox eller super blackbox. Vilken modell man väljer beror på högtalare och källa. Jeg hadde muligheten å lytte på Octave V80 med Wilson Benesch Vertex og AMR CD-777 på messen i Horten i september og i mine øron var dette en særdeles velspillende kombinasjon, blandt de rommene jeg stoppet opp lengst i, til tross for at det var ett relativt beskjedent oppsett mot mange av de andre mastodont (både str og pris), hadde dette det lille xtra ved seg. Nå kjenner jeg særs godt AMR CD-777 og huslyden til WB fra før så Octave gjorde meget godt fra seg. mvh Edited October 18, 2011 by Musicus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts