Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har fått möjlighet att prova en lite värre sort grendosa från Furutech men samtidigt också en nätsladd från Purist Audio.

Grendosan heter Furutech e-TP309E & Nätsladden från Purist Audio är Corvus Praesto Revision. Extremt fina skapelser måste jag säga, finishen är i topp och materialet andas kvalité lång väg. Har sen tidigare Furutechs grendosa alá instegsmodell Furutech e-TP80-E och är riktigt nöjd med den! Har egentligen inte haft tankar på att byta den eftersom den gett mig det lyft jag förväntade mig DÅ!?

Hur funkar då dessa ting rent ljudmässigt? Svaret kommer lite senare men först lite bilder ;)

IMG_0877.jpg

IMG_0870-1.jpg

IMG_0876-1.jpg

Posted
Ett typiskt exempel på hifpyssel som kan absorbera en hobbyutövare... :icon_smile_cool::)

Jo dessa höstkvällar är som gjorda för hifipyssel och tweakning av befintlig anläggning :)

Posted

Och vi som inte pysslar kan läsa om andras... :mm:

Man kan knappast klaga på "bildtrådsfrekvensen" nu för tiden :icon_smile_cool:

Mer sådant och hösten blir genast lite ljusare ;)

Posted

Här kommer ännu en bild men nu ihop med övrig utrustning.

IMG_0883.jpg

Kommer att prova lite olika konstellationer för att avgöra vad som påverkar mest/minst mot hur jag hade kopplat med dosan jag har i dagsläget. Nu använder jag samma kabel från vägg till grenuttag som jag tidigare använt och alla kablar i övrigt förutom den till CD´n som är Purist Corvus Preasto revision. Nästa steg blir att koppla ur Purist kabeln och in med den jag normalt använder. ( Oyaide Tunami GPX-r)

Steg 3 blir att använda Purist kabeln till grendosan från vägguttaget..... men det får vänta lite på sig :)

Posted

Har nu kopplat tillbaka samma kabel till Cd/driven som jag hade innan jag började testet (Tunami GPX-r). Men fortfarande Grendosan

Furutech e-TP309E

Jaha...!?

:Thinking:

Ska jag verkligen säga vad som hände, några har nog listat ut det........baaaaah! :Cry:

Nä så illa var det inte, men en sak hände och det var att det inte ALLS var lika öppet som tidigare. Focus och sådant som ligger tydligt i ljudbilden var ganska likt men microdynamik och detaljer runt objekt/instrument tappade sin "lyskraft" kan man säga. Men eftersom det då endast var grendosan som stod för förändringen så märktes det fortfarande en uppstramning som inte gick att ta miste på, särskilt nedåt i frekvens. Basen blev inte djupare eller så utan mer bara tydligare med bättre anslag. Mycket trevligt!

Observera att detta nu är ren och skär en subjektiv bedömning utifrån min egna uppfattning och min anläggning, dock inte helt ointressant för det! :)

Fortsättning följer.... :Nail Biting:

Posted

......och här en fortsättning. Sa att jag skulle ta och byta ut strömkabeln från väggen in i grendosan vilket jag tidigare har haft en Oyaide Tunami GPX (den röda). Pluggade in PAD - Corvus AC Power Preasto Revision, kollade att fas var på rätt ställe och startade samma skiva jag spelat innan.

:o ......hmmm? Allt! var tillbaka....nästan eller det var det nog, för det lät precis så där öppet och microdynamiskt igen!

Samma stramhet finns kvar som grendosan verkar åstadkomma men nu också med detaljer i djupet som gör att det finns en fysisk känsla för inspelningen också. Jag har erfarit detta tidigare i min anläggning innan jag lånade hem grendosan och puristkabeln men tror inte att det var med denna öppenhet och microdynamik. Ett återkommande ord är just microdynamik, svårt att beskriva det bättre och jag tror kabeln står för den största delen när det gäller det. Sen en annan sak jag märkte på en del hårdrocksskivor (metal) är att det går att spela riktigt högt, i alla fall högre än jag tidigare spelat med samma intakta ljudbild utan att det faller samman och bara låter högt. Det var imponerande och måste innebära att det inte har blivit sämre på renhetsgraden heller.

Nu återstår dock det tråkigaste....att hoppa tillbaka till det man hade innan och :Praying: hoppas att det inte är fullt så illa som man kan befara.

Mer om det sen....

Posted

Angående nya produkter för utvärdering.

...om man sitter och lyssnar igenom en skiva man har lyssnat på många många gånger tidigare men där det finns ett antal låtar man alltid hoppar till för att det är de som är bäst, vad är det då som gör att man helt plötsligt sitter och lyssnar på ALLA låtar inklusive de man normalt hoppar över för att de inte riktigt är nog intressanta annars? Är det för att man hamnat i ett speciellt "lyssnar mode" för att man provar nya produkter eller är det att produkterna man testar ger en så påtaglig förbättring att det helt enkelt bara är mer intressant att lyssna lite MER?

Min teori som jag kommer fram till är att det helt enkelt bara har blitt så bra att många låtar som tidigare kommit i skymundan för att tekniken inte riktigt tillåter det till fullo får en intressantare framtoning. Dåliga låtar är ju fortfarande dåliga hursomhelst och de kanske man hoppar över ändå men det jag menar är att det oftast dyker upp fler "guldkorn" på fler skivor.

Bara lite tankar kring hur man ibland lyssnar, och särskilt då man provar ut vissa produkter. :)

Guest Musicus
Posted
Min teori som jag kommer fram till är att det helt enkelt bara har blitt så bra att många låtar som tidigare kommit i skymundan för att tekniken inte riktigt tillåter det till fullo får en intressantare framtoning.

Bara lite tankar kring hur man ibland lyssnar, och särskilt då man provar ut vissa produkter. :)

Interessant tanke, jeg forsøker også legge merke til nye fasetter/sider med kjente låter/skiver når man evaluerer, dvs, opplever jeg det som enda ett steg ifra opplevelsen av å lytte til hermetisert musikk, og der spiller mange parametre inn for min del, inkl dagsformen ;):) .....

mvh

Posted
Interessant tanke, jeg forsøker også legge merke til nye fasetter/sider med kjente låter/skiver når man evaluerer, dvs, opplever jeg det som enda ett steg ifra opplevelsen av å lytte til hermetisert musikk, og der spiller mange parametre inn for min del, inkl dagsformen ;):) .....

mvh

Dagsformen har betydelse men det händer att anläggningen också gör det motsatta vilket jag tycker är trevligare! Alltså att man känner sig lite "nere" eller i ett normal läge och sätter sig i soffan, slänger igång en skiva för sakens skull och helt plötsligt fångas man av musiken och hur bra man tycker det låter. Vips var humöret på topp :D

Då vet man också att man är på rätt spår med anläggningen.

Guest Musicus
Posted (edited)
Dagsformen har betydelse men det händer att anläggningen också gör det motsatta vilket jag tycker är trevligare! Alltså att man känner sig lite "nere" eller i ett normal läge och sätter sig i soffan, slänger igång en skiva för sakens skull och helt plötsligt fångas man av musiken och hur bra man tycker det låter. Vips var humöret på topp :D

Då vet man också att man är på rätt spår med anläggningen.

Der er vi helt på linje, det er en form for rekreasjon og avkobling i hverdagen den funker som for meg også, det burde vært på blårespet som de sier i Norge :D

Jeg opplever presis dette med den kabelen jeg har hjemme på test ;)

mvh

Edited by Musicus
Posted

Det skulle ju också kunna vara så att när man, så där lite neutralt, försöker testa något nytt och göra

utvärderingen rättvis så lyssnar man kanske till musik som man inte redan tidigare har "microanalyserat".

Man tar en orörd och blank sida helt enkelt och slipper samtidigt gamla invanda kritiska öron :?:;)

Bara som en liten reflektion från min sida...

Posted

Nu är allt återställt!

Den sista testen jag gjorde var med min egna grendosa och endast Purist kabeln till CD/drivverk, funkade väl ok men den där bergfasta stramheten försvann lite i basen. Blev luddigare i kanten så att säga. Dosan stod för stramheten/stadgan/Tystnad och kabeln för öppenhet/microdynamik/renhet och ett enormt musikaliskt lugn! (vad nu det egentligen är?) :)

Svårt med beskrivningar i ord men detta var ju mest ett subjektivt test från min sida så det är bara vad som spontant kommer upp när man sitter och lyssnar. Men intrycken består ganska länge efteråt när man satt tillbaka som det var innan men kommer troligtvis att tona bort bara man får lyssna lite mer med sina egna grejjor. ^_^

Kombinationen var väldigt lyckad hos mig det enda minuset jag kan ge är att det fattas minst två uttag för att bli en fullträff. Sen var det ju bara en liiiten detalj till som gör hela saken en aningen svårare. $$$ :45: €€€ Kan det verkligen vara motiverat att lägga dom pengarna för lite elprylar? mmm...ja...kanske inte... det är svårt men hur når man till denna nivå med en annan slags uppgradering. Kan en uppgradering av annan (högtalare, försteg, musikkälla) sort filtrera bort och skapa samma tysta och strama musikalitet? Det tror jag inte, jag tror fortfarande dessa kommer att bestå men att andra egenskaper "höjer sig" och gör det mindre påtagligt. Sen om elkonstruktionen i en produkt kan minska behovet av dyrkablar/dosor vette tusan, i viss mån ja inte helt!

Nu har man ventilerat nog, försökt få ett bredare perspektiv på testandet. Nu återstår bara vad som kommer härnäst ;)

Posted

IMG_0898-1-1.jpg Skivor som använts till utvärdering i den ordning med högst frekvens.

Vissa av skivorna har mest varit en koll av speciellt svårspelade spår.

1. Eva Cassidy - Songbird

2. Fleetwood Mac - Best of [remastered]

3. Norah Jones - Come away with me

4. Rodrigo y Gabriela - s/t

5. Metallica - ...and justice for all

6. I - Between Two Worlds

7. Nirvana - Unplugged in New York

8. Meshuggah - Obzen

9. Metallica - Kill ém All

10. Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas

11. Behemoth - Zos Kia Cultus here and beyond

Posted
IMG_0898-1-1.jpg Skivor som använts till utvärdering i den ordning med högst frekvens.

Vissa av skivorna har mest varit en koll av speciellt svårspelade spår.

1. Eva Cassidy - Songbird

2. Fleetwood Mac - Best of [remastered]

3. Norah Jones - Come away with me

4. Rodrigo y Gabriela - s/t

5. Metallica - ...and justice for all

6. I - Between Two Worlds

7. Nirvana - Unplugged in New York

8. Meshuggah - Obzen

9. Metallica - Kill ém All

10. Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas

11. Behemoth - Zos Kia Cultus here and beyond

Många godbitar!!

Inte speciellt ofta man ser Mayhem DMDS som testskiva men den har fantastiskt bra ljud för att vara blackmetal. Där lyckades Grieg Hall studion få till en riktigt bra inspelning. Första och bästa inom Norsk black metal enligt mej, därmed inte sagt att det som kom efter inte är bra.

Posted
Många godbitar!!

Inte speciellt ofta man ser Mayhem DMDS som testskiva men den har fantastiskt bra ljud för att vara blackmetal. Där lyckades Grieg Hall studion få till en riktigt bra inspelning. Första och bästa inom Norsk black metal enligt mej, därmed inte sagt att det som kom efter inte är bra.

Ja, jag vet inte om det är speciellt bra inspelning på den, kanske om man jämför med "oldschool BM" anno -90 tal. Finns ny BM som kan låta betydligt mer putsat men det ju inte meningen tycker jag, det ska låta skitigt och hårt för atmosfärens skull. Men då ska det vara en medveten aktion under inspelningen och inte pga dåliga/undermåliga producenter.

Använde den mest för att den har en ganska ljus top och med kraftigt disstade gitarrer och en basgång som inte låter tight i alla anläggningar, vilket var en positiv överraskning under mitt lilla test. :) Musik mässigt hör den till absoluta toppen inom BM, det håller jag med om till fullo!

Posted
Kan en uppgradering av annan (högtalare, försteg, musikkälla) sort filtrera bort och skapa samma tysta och strama musikalitet? Det tror jag inte, jag tror fortfarande dessa kommer att bestå men att andra egenskaper "höjer sig" och gör det mindre påtagligt. Sen om elkonstruktionen i en produkt kan minska behovet av dyrkablar/dosor vette tusan, i viss mån ja inte helt!

Du är något viktigt på spåret här, oavsett hur mycket du uppgraderar högtalare, akustik eller annat så kommer inget av det att ge dig bättre ström eller påverka ljudet på det sätt som du har gjort här. Personligen tycker jag strömförsörjningen är en extremt viktig del av hur en anläggning presterar, om det inte stämmer där så hörs det definitivt alldeles oavsett kvaliteten på resten av produkterna.

Posted (edited)
Du är något viktigt på spåret här, oavsett hur mycket du uppgraderar högtalare, akustik eller annat så kommer inget av det att ge dig bättre ström eller påverka ljudet på det sätt som du har gjort här. Personligen tycker jag strömförsörjningen är en extremt viktig del av hur en anläggning presterar, om det inte stämmer där så hörs det definitivt alldeles oavsett kvaliteten på resten av produkterna.

Ja strömmen är klart något man inte ska bortse ifrån! Sen har jag upptäckt att vissa produkter drar större fördel än andra och att vissa strömkablar passar olika bra i olika produkter. Små skillnader, JA! men ack så viktiga om man ser till helheten i strävan till bättre ljud. Jämnhet och en viss balans kan jag tycka är viktigare än spetskompetens hos utvalda produkter och där det finns stora svackor, lättare att leva med i längden så att säga.

Edited by Danne75
Guest Musicus
Posted

Langt på vei enig, mange ganger en oversett faktor, imo, mange spør seg om den siste meteren er så viktig, vel, for meg er det den første meteren (av strømforsyningen) og den kan absolutt gi høyst varierende resultater etter som hvor man bor etc...

mvh

Posted

Nyfiken, vad är det för prylar du spelar med?

Kul att du visar vad du använder för musik när du gör din utvärdering och att den även innehåller metal och inte bara "mässmusik" ;)

Guest Niklas F
Posted

Skoj att se ett metalhead på ett sådant här forum, tror inte vi är särskillt många :)

Posted
Skoj att se ett metalhead på ett sådant här forum, tror inte vi är särskillt många :)

Jodå det finns nog rätt många här som lyssnar på tyngre grejer imellanåt, kan ju inte enbart leva på Krall och Barber ;)

Guest Niklas F
Posted
Jodå det finns nog rätt många här som lyssnar på tyngre grejer imellanåt, kan ju inte enbart leva på Krall och Barber ;)

Vad man har sett så har jag tolkat det som mest jazz och blipblop musik här, men man kanske skulle bli förvånad vad som ligger i gömmorna.

Spår 8 har föresten en av musikvärldens absolut bästa trummisar, han har fipplat bort mig mååånga gånger när jag har spelat lufttrummor till Meshuggah.

Tomas Haake heter har för den som vill söka och lyssna.

Posted
Vad man har sett så har jag tolkat det som mest jazz och blipblop musik här, men man kanske skulle bli förvånad vad som ligger i gömmorna.

Spår 8 har föresten en av musikvärldens absolut bästa trummisar, han har fipplat bort mig mååånga gånger när jag har spelat lufttrummor till Meshuggah.

Tomas Haake heter har för den som vill söka och lyssna.

Håller med har sett Meshuggah live 3-4ggr och det är ruggigt skickliga musiker, inga vanliga rytmer dom spelar i direkt.

Guest Niklas F
Posted

Mayhem blir jag mest full i skratt utav,men tur att smaken är som baken!

Så tråkigt att mestadelen utav det som är på metalscenen är så dåligt ljud.

Tunnt,vasst och dåligt intrumentplacering, men på senare tid så verkar det ha fetat till sig lite på många släpp.

Posted
Nyfiken, vad är det för prylar du spelar med?

Kul att du visar vad du använder för musik när du gör din utvärdering och att den även innehåller metal och inte bara "mässmusik" ;)

IMG_0900-1.jpg

Vi tar det baklänges:

Högtalare - Vienna Acoustics Mahler v2

H kabel - PAD - Venustas rev B WBT kontakter

Slutsteg - Acoustic Reality eAR1000 2:a generation

Signal kabel - PAD - 20th Anniversary Aqueous

Försteg/processor - Tag Mclaren AV32r DP

CD/DVD drive - Tag Mclaren DVD32r

Digitalkabel - Kimber D60

Strömmen har ni ju koll på! ;)

I övrigt så är det Cerapuckar under högtalarna och ceraball till elektronik

Annars så är det också surroundhögtalare från XTZ samt en sub från SVS.