Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Har aldrig haft Quad ESL men jag tycker att dom slår det mesta när det gäller upplösning. Det är inga party högtalare men jag tycker att dom kan spelas med all musik. Om man vill ha enkelhet och en lagom anläggning så är dessa perfekta och klart mina favoriter. Man behöver inte ha en förstärkare med hög effekt utan det går bra med EN vanlig Quad909 för att driva dessa.

Jag lyssnade på mässan också men jag tyckte att dom hade förvånadsvärt bra bas för att vara ESL. Den uppsättninen som var på mässan var lite overkill, då tänker jag på kablarna. Räcker med Supra Ply för att det skall låta bra också. Man behöver inte komplicera.

Placeringen kan vara en faktor med dessa högtalare, man behöver lite luft bakom för att de skall komma till sin rätt pga att dom jobbar som dipoler.

Jag fick också lyssna lite själv och jag höjde volymen lite när han inte var där och det lät bra, ja menar basen fyllde hela rummet på ett bra sätt fast det var ett litet rum.

Som sagt, absolut inga fel på dessa och skulle kunna tänka mig ha en uppsättning av Quad ESL.

Tack

Posted

Har nog aldrig blivit så imponerade av någon annan högtalare - inte ens Magnepan. Lyssnade en gång på 2905:or, drivna med 909-steg, efter att ha hört ett par golvare från Peak Consult, drivna av Bladelius, och det var som en uppenbarelse. Där Peak-högtalarna hade järnbas men i övrigt tråkigt och lite dött ljud kändes Quaddarna fulländade i klang och rymd - och med fullt tillräcklig och väldefinierad bas. Om mitt hem hade sett ut så att jag kunde använda sådana skulle jag nog börja spara.....

Vad jag förstår förutsätter nämligen Quaddarna att du har ett rektangulärt rum och kan spela längs med. Högtalarna måste stå bra långt (ca 1/3) ut i rummet och med kraftig toe in.

Har för mig att jag läst att de funkar gudomligt med Mcintoch rörsteg, kanske en 275:a

Posted

Nackdelen är nog att det inte går att spela så högt. Men jag har hört dom tills den elektroniska skyddsspärren löste ut. Det var högt, men inte öronbedövande. Tillräckligt för mig.

Sedan placeringen, men jag är inte övertygad om att det måste vara 1/3 ut i rummet. Jag skulle nöja mig med att säga att dom inte är helt okänsliga för placeringen.

Köper man nytt finns numera en variant med grå-brun aktig färg, ungefär som ESL57. Den är riktigt cool tycker jag.

Posted (edited)

Hej!

Jag har inte lyssnat på just 2905 men däremot 2805 tillsammans med Bladelius Tyr Mk2 Novitas och Primare CD32. Jag var vid det tillfället ägare utav ett par Final Sound 400i med dubbla Final Sound S110 subbar och tyckte att mitt egna Final Sound system lät bättre än Quadarna. Jag minns att jag tänkte att Quad bara var överreklamerat med tanke på att dessa kostade 2 gånger mer än mitt Final Sound system nytt. Detta var alltså vad jag tyckte och om andra tycker att dom är bra så får dom gärna göra det :) Det bästa är att lyssna själv och bilda sig en egen uppfattning då det är du som skall lyssna ;) Alla tycker vi olika, även om ljud. Samma sak med mat, så lita inte allt för mycket på vad jag har sagt :D

Mvh

Edited by Hifi Perra
Posted

Hej

Quad 28/2905 är fantastiska högtalare. Dom kräver sitt arbete med placering samt kring utrustning. Jag har hört hissnande saker kommer från 2905. Dom tillhör gruppen av det bästa du kan ha. Likaså 2805 vilka kräver ännu mer jobb med placering mm. Gällade de förutsättningar som folk i denna tråd lyssnat på dem skulle jag utan att sticka ut hakan säga att dom hört 50 % av kapaciteten.

/P

Posted

Något avrullade både uppåt och nedåt, skall inte spelas speciellt högt och dessutom svårplacerade. Trots detta är 2805/2905 fantastiska högtalare.

Posted

Kan nog mycket väl vara så :D

Hej

Quad 28/2905 är fantastiska högtalare. Dom kräver sitt arbete med placering samt kring utrustning. Jag har hört hissnande saker kommer från 2905. Dom tillhör gruppen av det bästa du kan ha. Likaså 2805 vilka kräver ännu mer jobb med placering mm. Gällade de förutsättningar som folk i denna tråd lyssnat på dem skulle jag utan att sticka ut hakan säga att dom hört 50 % av kapaciteten.

/P