Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Har aldrig haft Quad ESL men jag tycker att dom slår det mesta när det gäller upplösning. Det är inga party högtalare men jag tycker att dom kan spelas med all musik. Om man vill ha enkelhet och en lagom anläggning så är dessa perfekta och klart mina favoriter. Man behöver inte ha en förstärkare med hög effekt utan det går bra med EN vanlig Quad909 för att driva dessa.

Jag lyssnade på mässan också men jag tyckte att dom hade förvånadsvärt bra bas för att vara ESL. Den uppsättninen som var på mässan var lite overkill, då tänker jag på kablarna. Räcker med Supra Ply för att det skall låta bra också. Man behöver inte komplicera.

Placeringen kan vara en faktor med dessa högtalare, man behöver lite luft bakom för att de skall komma till sin rätt pga att dom jobbar som dipoler.

Jag fick också lyssna lite själv och jag höjde volymen lite när han inte var där och det lät bra, ja menar basen fyllde hela rummet på ett bra sätt fast det var ett litet rum.

Som sagt, absolut inga fel på dessa och skulle kunna tänka mig ha en uppsättning av Quad ESL.

Tack

Posted

Har nog aldrig blivit så imponerade av någon annan högtalare - inte ens Magnepan. Lyssnade en gång på 2905:or, drivna med 909-steg, efter att ha hört ett par golvare från Peak Consult, drivna av Bladelius, och det var som en uppenbarelse. Där Peak-högtalarna hade järnbas men i övrigt tråkigt och lite dött ljud kändes Quaddarna fulländade i klang och rymd - och med fullt tillräcklig och väldefinierad bas. Om mitt hem hade sett ut så att jag kunde använda sådana skulle jag nog börja spara.....

Vad jag förstår förutsätter nämligen Quaddarna att du har ett rektangulärt rum och kan spela längs med. Högtalarna måste stå bra långt (ca 1/3) ut i rummet och med kraftig toe in.

Har för mig att jag läst att de funkar gudomligt med Mcintoch rörsteg, kanske en 275:a

Posted