Jump to content

I huvudet på en högtalarkonstruktör

Kraudio

Recommended Posts

Jag bytte några ord med karln på HES mässan i München. Genomtrevlig och det genomsyrar denna välformulerade del:

AJ: An aspect of this phenomenon relates to what people think real music sounds like. What are their opportunities for listening to real music? We return to those espousing the closest approach to the original sound, often identified as the sound of live, unamplified music in a real space. But what original sound? If you are going to listen exclusively to large-scale orchestral music, there are very few places to properly experience it. Small-scale orchestral, chamber orchestras, you still have very limited opportunity. I’d say the vast majority of high-performance enthusiasts do not get to listen to live, unamplified performances on a regular basis. Even a lot of orchestral performance is amplified or augmented these days. Everything else is almost always amplified. So what’s the reference point? What are they looking for? Beyond the live event, most music is created in the studio. That is why I now focus on re-creating the original artistic intent, which in most music is created in the studio (not live). Being able to sit and listen to unamplified instruments rarely exists.

Fötterna på jorden? Japp.

Jag bytte några ord med karln på HES mässan i München. Genomtrevlig och det genomsyrar denna välformulerade del:

Fötterna på jorden? Japp.

Man förstår ju mer och mer, efter att ha läst intervjun, att det inte var någon slump att TAD anställde Andrew

för att utveckla deras "hemmahögtalare", med sådana kvalifikationer............

Själv har jag haft förmånen att träffa Andrew ett flertal gånger, med början i New York 2007,

tillsammans med Jörgen Ultimate.

Första gången jag också hörde TAD Reference One, och blev fast............

(Engelhom, trevligt att träffas vid kanon konserten med Scofield i Karlskrona)

Man förstår ju mer och mer, efter att ha läst intervjun, att det inte var någon slump att TAD anställde Andrew

för att utveckla deras "hemmahögtalare", med sådana kvalifikationer............

Själv har jag haft förmånen att träffa Andrew ett flertal gånger, med början i New York 2007,

tillsammans med Jörgen Ultimate.

Första gången jag också hörde TAD Reference One, och blev fast............

(Engelhom, trevligt att träffas vid kanon konserten med Scofield i Karlskrona)

Helt rätt att träffas där det händer - på konsert! :) Såg Scofield komma gående på ronnebygatan när jag väntade på kompisen för att äta lite gott. Han gick som en vanlig människa...

Försöken och testerna gjorda i ett ljudött rum där effekten av tillagd rumseffekt är spännande och ligger till stor del i linje med mina erfarenheter. Döddämpat är inte melodin.

Helt rätt att träffas där det händer - på konsert! :) Såg Scofield komma gående på ronnebygatan när jag väntade på kompisen för att äta lite gott. Han gick som en vanlig människa...

Försöken och testerna gjorda i ett ljudött rum där effekten av tillagd rumseffekt är spännande och ligger till stor del i linje med mina erfarenheter. Döddämpat är inte melodin.

OT: Scofield är bra, speciellt live, såg honom för några år sen på Blue Note i NY

Ja TAD/Andrew Jones, ljudfilosofi är helt rätt.

Nu kommer det ju en mindre dyr (ca250k) golvare från TAD till våren...blir intressant

Men redan "miniTAD:arna" från Pioneer låter mkt trevligt...

OT: Scofield är bra, speciellt live, såg honom för några år sen på Blue Note i NY

Ja TAD/Andrew Jones, ljudfilosofi är helt rätt.

Nu kommer det ju en mindre dyr (ca250k) golvare från TAD till våren...blir intressant

Men redan "miniTAD:arna" från Pioneer låter mkt trevligt...

:sherlok: Lite efterforskning ger vid handen att den nya TAD högtalaren, som föresten heter

Evolution One, vilken väl i sammanhanget får kallas TAD´s instegsmodell,

kommer att hamna runt 200-225000:-

Dessutom får vi med största sannolikhet höra den, på Stockholms mässan 2012.

Skall bli ytterligt spännande att höra vad den kan prestera............ :26: